Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Sázka na jistotu. Mohla se stát hvězdou, vidinu kariéry ale raději vyměnila za lásku bohatého hoteliéra. Tajnosti slavných

16.11.2022
Sázka na jistotu. Mohla se stát hvězdou, vidinu kariéry ale raději vyměnila za lásku bohatého hoteliéra. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Národní filmový archiv

Popisek: Jiřina Sedláčková s Oldřichem Novým v slavné komedii Martina Friče Eva tropí hlouposti

FOTO / VIDEO Jen se objevila na stříbrném plátně, už se jí nabídky jen hrnuly. Nejkouzelnější plavovlásku kamera milovala, přesto ji svět filmu ani trochu nelákal. Přivedl ji ale k nápadu zkusit to u divadla.

Fotogenická tvář, záplava plavých vlasů a ideální postava, na které vynikla i ta nejnáročnější módní fantazie, přivedly ambiciózní dívku z malé středočeské vesnice do světla reflektorů. Půvabná Jiřina Sedláčková se mohla pochlubit v zlaté éře naší kinematografie třicátých let minulého století jedním z nejrychlejších startů kariéry, přestože neměla vůbec žádnou hereckou průpravu. Byla ale elegantní, chytrá a její hlavní devízou byla přirozenost. Nejspíš si ji vybavíte jako rozšafnou Elišku Záhorskou v nestárnoucí komedii Eva tropí hlouposti.

 

Eva tropí hlouposti:

Historické zmatky

Narodila se 14. dubna 1914 v malé vesničce Přestavlky u Čerčan, některé prameny ale uvádějí, že to bylo o den dříve. A chyb je v dostupných pramenech víc. Díky příjmení bývá občas spojována s první českou filmovou hvězdou Andulou Sedláčkovou, která opravdu měla dceru, jež byla rovněž herečkou. Jmenovala se ale Marcella, byla o dvanáct let mladší než Jiřina a narodila se z nemanželského vztahu s otcem Nataši Gollové, významným ekonomem a politikem první republiky Františkem Xaverem Hodáčem. Jiřina se sice setkala později s Natašou ve svém nejslavnějším filmu, za start kariéry ale nevděčila úspěšným příbuzným, nýbrž fotogenické tváři a extrémně štíhlé postavě, na niž se snadno aranžovaly i ty nejkomplikovanější módní variace.

 

Jiřina Sedláčková

V modelu Hany Podolské na snímku pro časopis Československá žena; foto archiv autorky

Modelka od Podolské

Pro prezentaci svých modelů si ji vybrala nejslavnější módní návrhářka doby Hana Podolská, díky níž znal brzy kdekdo její tvář z módních časopisů. A na přehlídkovém molu ji také objevil režisér Karel Lamač, který ji obsadil v roce 1938 jako temperamentní Helenku, dceru barona Kurta Bertranda, v komedii Ducháček to zařídí. V titulcích je ale uvedena jako Jiřina Šternová, protože byla v té době už poprvé provdána. Komedie se zbožňovaným Vlastou Burianem a partnerství s Jaroslavem Marvanem, který hrál jejího filmového otce, znamenaly už předem zajištěný úspěch. Krásná a elegantní, s okouzlujícím úsměvem, se stala prototypem moderní emancipované dívky, která dokáže na cestě za láskou čelit všem útrapám a zákeřnostem.

 

Ženy u benzinu:

Po boku hvězd

Příjemným hlasem, přirozeným projevem a umírněnou mimikou i gestikulací přesně odpovídala modernímu herectví, které se rázně odklánělo od dřívější přehnané, afektované deklamace, takže v jediném roce stihla ještě dalších pět filmů. Zahrála si roztomilou blondýnku, která dává almužnu Hugo Haasovi coby jednorukému žebráku Dostálovi v komedii Miroslava Cikána Svět, kde se žebrá. Původní profesi manekýnky oprášila v úspěšné komedii Vladimíra Slavínského Slečna matinka, v níž dostala hlavní roli populární Věra Ferbasová a majitele módního závodu Rafaela Klučinu ztvárnil další milovaný komik třicátých let Jindřich Plachta, a nechyběla ani jako neteř Věra v jeho další romantické komedii Ideál septimy, kterou natočil Václav Kubásek. S Jaroslavem Marvanem se znovu setkala před kamerou jako Máňa Vyskočilová během natáčení komedie Manželka něco tuší, o jejíž úspěch se přičinil zpěvák a kabaretiér Jára Kohout, a zabrousila po jeho boku i do vážnějších vod jako Vlasta Douchová v melodramatu Karla Špeliny Umlčené rty.

 

Sedláčková Pešek Děvče z předměstí

S Ladislavem Peškem v komedii Děvče z předměstí anebo Všecko příjde najevo; foto se svolením Národní filmový archiv

Jak se tropí hlouposti

Následující rok na ni čekalo další pět rolí. Zahrála si Máňu Dostálovou v komedii Ženy u benzinu, modistku Vondrákovou v Tulákovi Macounovi, květinářku Teklu Jedličkovou v komedii Theodora Pištěka Děvče z předměstí anebo Všecko příjde najevo a Phoebe Tudorovou v Bílé jachtě ve Splitu. A pak přišla její nejvýznamnější postava, krásná a rozšafná Eliška Záhorská, které se podaří vyzrát nad svou matkou v podání Marty Májové a vzít si Michala Nora v slavné bláznivé komedii Eva tropí hlouposti. O mimořádný úspěch filmu, který natočil Martin Frič, se zasloužila nejen úspěšná literární předloha Fan Vavřincové, ale především excelentní výkon Nataši Gollové.

 

Sedláčková Plachta Ideál Septimy

S Jindřichem Plachtou v komedii Ideál septimy; foto se svolením Česká televize

Nebylo o co stát

Počátek druhé světové války Jiřinu přiměl stáhnout se do ústraní, protože nejspíš velmi rychle pochopila, že působení ve filmové branži se pod taktovkou nacistů promění v balancování na hraně. Dala přednost divadlu, kde přece jen nebyla alespoň zpočátku tolik na očích, nejprve ale pro to musela něco udělat. Absolvovala tedy soukromé hodiny herectví a zpěvu u hvězdy činoherního souboru Národního divadla Jarmily Kronbauerové a Chorvata Zvonimira Rogoze a v letech 1939-1944 hrála v Novém divadle Oldřicha Nového, pak v Moderním divadle a Divadle Anduly Sedláčkové. V roce 1942 ji ale Martin Frič přece jen přemluvil, aby se vrátila před kameru, takže si v jeho komedii Valentin Dobrotivý zahrála neodbytnou agentku, která svou dotěrností nakonec přemluví čerstvého milionáře Valentina Plavce v podání Oldřicha Nového ke koupi automobilu. Tím filmovou kariéru definitivně ukončila.

 

Bílá Jachta ve Splitu:

Ideální manžel

Koncem roku 1944 se provdala za Jaroslava Brandejse, provozovatele hotelu Esplanade v pražské Washingtonově ulici, na půl cesty mezi Václavským náměstím a Státní operou. Po boku manžela, pocházejícího z rodiny úspěšných hoteliérů, která vlastnila mimo jiné luxusní pražský hotel Paříž, se vzdala herectví a naplno se věnovala rodině a dvěma dětem. K návratu do práce ji donutila až změna režimu, takže pak až do odchodu do penze pracovala v pohostinství. Jedna z nejkrásnějších českých hereček předválečné éry zemřela 12. dubna 2002 v Kamenici u Prahy, pouhé dva dny před svými osmdesátými osmými narozeninami.

(zdroje: Wikipedie, ČSFD, FDB, Langhans, Český film, Esplanade.cz, Středočeská vědecká knihovna v Kladně, Eva Uchalová: Pražské módní salóny)

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská