Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Měl nos na talenty a peněz se štítil aneb Muž, který se uměl zastavit. Tajnosti slavných

14.11.2022
Měl nos na talenty a peněz se štítil aneb Muž, který se uměl zastavit. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Česká televize

Popisek: Scenárista a režisér Ivan Passer v dokumentu České televize Zlatá šedesátá

VIDEO Konkurs, Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko… u filmů, které se zapsaly do historie, stál v pozadí, problém s tím ale neměl. Nemusel se stále za něčím hnát, stačilo mu zastavit se a vychutnávat daný okamžik.

Miloš Forman o něm kdysi prohlásil, že ho svou nádhernou netečností nejednou vyprovokoval k takové zuřivosti, že díky němu podal maximální výkon. „Potkal jsem nedávno Ivana Passera. Co děláš? Nic, vůbec nic, čekám, co se stane s Gulliverem. To máš krásný, řekl, že nic neděláš. Jak to? řekl jsem, co je na tom krásnýho? Mně to jde naopak na nervy. To je chyba, řekl, musíš se naučit flákat, jinak se uhoníš a uděláš hovno,“ napsal o něm do svého deníku v květnu 1967 další z představitelů české nové vlny 60. let Pavel Juráček. Scenárista a režisér Ivan Passer byl součástí tvůrčí trojice, která stála za nejlepšími filmy avantgardní československé nové vlny šedesátých let.

 

Konkurs:

Syn kulaka neměl šanci

Narodil se 10. července 1933 do rodiny bohatého sedláka židovského původu. Po válce studoval tři roky na gymnáziu pro válečné sirotky v Poděbradech, kde byli jeho spolužáky například Miloš Forman či Václav Havel, a podle svědectví jednoho z profesorů byl uličník a čilý chlapec, který šel někdy kantorům na nervy. Po komunistickém převratu v únoru 1948 byl ale zařazen do škatulky buržoazie, takže na další studium neměl šanci. Živil se jako zedník, slévač, pracoval ve vodní elektrárně, učil se nástrojařem a nějaký čas jezdil s cirkusem a obsluhoval v lunaparku kolotoč. Nakonec byl díky zfalšovanému životopisu přijat na FAMU, když ale vyšlo najevo, že je syn kulaka, byl v roce 1957 vyloučen.

 

Lásky jedné plavovlásky:

Legendární trojka

Posedlý filmem nikdy nebyl, mnohem víc ho lákala hudba, a ještě koncem šedesátých let tvrdil, že se vlastně za filmaře nepovažuje. Podílel se na přípravě programu Laterny magiky pro Světovou výstavu Expo ‘58 v Bruselu, pracoval jako asistent režisérů Ladislava Helge (Velká samota), Zbyňka Brynycha (Smyk) či Vojtěcha Jasného (Procesí k panence, Až přijde kocour). A pak se zrodila tvůrčí trojice Forman-Passer-Papoušek, která stála za nejlepšími filmy avantgardní československé nové vlny. Začalo to v roce 1963 Konkursem, a pak Passer s Papouškem napsali scénáře ke všem Formanovým českým filmům té doby a jejich specialitou se stalo detailní vykreslení lidských charakterů a odvážná práce s neherci. Jako režisér debutoval v roce 1964 adaptací povídky Bohumila Hrabala Fádní odpoledne a o rok později natočil hořkou komedii Intimní osvětlení.

 

Hoří, má panenko:

Nos na talenty

V knize rozhovorů Ostře sledované filmy Passera uvedl filmový kritik Antonín Jaroslav Liehm postřehem, že nerad mluví, zvlášť sám o sobě. Tím víc ale zřejmě uměl naslouchat druhým a poskytnout jim prostor. Díky tomu se mu několikrát podařilo odhalit opravdový talent, třeba když Formanovi doporučil pro jeho Konkurs tehdy ještě neznámého kameramana Miroslava Ondříčka. Pro jeho hudební povídkový film Kdyby ty muziky nebyly zase našel Jana Vostrčila, který tehdy působil jako dirigent kolínské kapely. Přirozený talent rozpoznal i u ředitele táborské umělecké školy Karla Blažka, který si zahrál hlavního hrdinu Bambase v jeho Intimním osvětlení. Uměl najít společnou řeč s lidmi z různých sociálních sfér a mistrně zpodobňoval každodenní lidskou existenci jako sled banálních dialogů a nedůležitých setkání.

 

Intimní osvětlení:

Řemeslo a důslednost

Po srpnové invazi v roce 1968 odjel s Formanem do zahraničí, a nakonec oba emigrovali do Spojených států. Začínali s 250 dolary v kapse, díky úspěšným československým filmům je ale různé univerzity zvaly na přednášky. Už v roce 1971 natočil tragikomedii Zrozen k vítězství, s originálním českým přístupem mu ale nějaký čas trvalo, než se prosadil. Přestože sám nikdy studia nedokončil, učil v USA na filmové škole. Překvapoval totiž výbornou znalostí řemesla a důsledností. Vždycky měl jasnou představu, čeho chce dosáhnout a jak má hotový film vypadat. Přelomem v jeho kariéře se stal v roce 1981 psychologický thriller Cutterova cesta, zabývající se postvietnamským syndromem, s Jeffem Bridgesem v hlavní roli. Příznivý ohlas kritiky mu umožnil natáčet náročnější projekty, například televizní životopisné drama Stalin s Robertem Duvallem v hlavní roli, které vzniklo v roce 1992 pro HBO.

 

Strašidelné léto:

Nenaplněné plány

Ivan Passer byl přesvědčen, že režisér prostě musí být ve správný čas na správném místě. Říkával, že jako filmař potřebuje k práci svobodu, a peníze na své filmy nikdy nesháněl sám. „Já se do určité míry štítím peněz a snažím se jich zbavit co nejrychleji. Nebýt mé ženy, už jsem asi někde v chudobinci,“ dodával. Do Čech se natrvalo už nikdy nevrátil, protože by prý druhou emigraci nezvládl. Chtěl tu ale natočit mimo jiné film o bratrech Mašínech, nakonec ale odmítl požadavek německé produkce, aby byl projekt natočen v angličtině. V roce 2008 převzal na karlovarském festivalu Křišťálový globus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii a v roce 2016 Výroční cenu Asociace českých filmových klubů. V té době mluvil o dalších třech filmech, k jejich realizaci už se ale nedostal. Jeden z nejvýraznějších představitelů takzvané nové vlny zemřel 9. ledna 2020 v Nevadě.

 

Stalin:

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, IMDB, Česká televize, Český rozhlas, Divadelní noviny)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská