Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Mimořádný talent a vyhlášený milovník s duší dobrodruha. Baarovou svedl, Ondrákovou odmítl. Tajnosti slavných

04.11.2022
Mimořádný talent a vyhlášený milovník s duší dobrodruha. Baarovou svedl, Ondrákovou odmítl. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Národní filmový archiv

Popisek: Karel Lamač jako profesor Karel Suchý v komedii Martina Friče z roku 1932 Kantor Ideál

VIDEO V éře rozmachu kinematografie byl u všeho, co bylo důležité. Jako válečný kameraman zdokumentoval obě světové války a uznávala ho celá Evropa. A nakonec se nenašel nikdo, kdo by zaplatil za jeho hrob.

Sám si vařím, sám si peru… Lidová průpovídka, kterou zná určitě každý, jako by mu byla ušita přímo na tělo. Režisér, scénárista, producent, střihač, textař, zpěvák, herec, dirigent, salonní kouzelník… Navíc okouzlující společník, kterému žádná žena nedokázala odolat. V prvopočátcích naší kinematografie tvořil nerozlučnou dvojku s hvězdou Anny Ondrákovou, oženit se ale odmítl. „Každý muž, jenž se zamiloval do některé herečky, stejně dříve nebo později zjistil, že už je přinejmenším druhý. První byl vždycky Lamač,“ prohlásila o něm kdysi Lída Baarová, v jejíž náruči byl opravdu první, když jí bylo osmnáct.

 

Únos bankéře Fuxe:

Lékárna mu nezavoněla

Narodil se 27. ledna 1897 a jeho otec Karel byl tenor operního souboru Národního divadla. Jeho životu ale dala úplně jiný směr smrt bratra, po němž převzal lékárnu v Košířích, takže rodina automaticky očekávala, že i Karel junior vystuduje farmacii, a pak převezme zavedené podnikání. Jenže ten po otci zdědil spíš talent a lásku k umění. Už během studia se stal dirigentem Košířské filharmonie, hrál divadlo s ochotníky a ve společnosti byl oceňován jako zručný salonní kouzelník. A nakonec ho Karel Lamač starší nevědomky popostrčil na budoucí dráhu, když ho poslal na praktická studia do Německa. V drážďanské firmě Ernemann-Werke AG, která vyráběla fotografické a filmové kamery a kinoprojektory, totiž odhalil tajemství moderní kinotechniky a pohyblivým obrázkům propadl na celý život.

Z fronty ředitelem

Poprvé se chopil kamery během první světové války jako válečný kameraman na frontě. Krátce po konci války se stal technickým ředitelem laboratoří filmové společnosti Excelsiorfilm, kterou založil počátkem roku 1918 operní pěvec a podílník Lucernafilmu Richard Baláš. Díky tomu se Lamač seznámil s řadou významných osobností a během pár měsíců se také poprvé postavil před kameru jako herec v němé krátkometrážní komedii Alois vyhrál los, kterou režíroval Jan Stanislav Kolár. O rok později si zahrál v dalším Kolárově filmu Akord smrti, který s ním společně i režíroval, a vzápětí se poprvé pokusil i o samostatnou režii další němé komedie Vzteklý ženich, k níž napsal společně s J. Machatým i scénář.

 

Páter Vojtěch:

Před kamerou za kamerou

V dvacátých letech vytvořil s herečkou Anny Ondrákovou, scenáristou Václavem Wassermannem a kameramanem Otto Hellerem takzvanou silnou čtyřku českého němého filmu, která natočila mnoho úspěšných komedií. Inspirovaly ho hlavně populární americké grotesky, natáčel ale nejen lidové veselohry a sentimentální romance, ale také náročnější psychologické snímky, sociální dramata a adaptace známých divadelních her. Například v roce 1925 natočil Lucernu Aloise Jiráska či o rok později komedii Velbloud uchem jehly Františka Langera, která měla úspěch i v zahraničí.

Svatba z trucu

Zamilovaný pár s Anny Ondrákovou tvořil nejen v řadě komedií, ale byli jím i v soukromí. Společně pak v roce 1930 založili společnost Ondra – Lamač Film, když ale Anny začala mluvit o manželství, Karel se postavil na zadní s tím, že si chce prozatím uchovat nezávislost. Odmítl ji několikrát kvůli velkému pracovnímu vytížení a stále dokola jen opakoval, že se jednou v budoucnosti určitě vezmou. Není divu, že se hvězda, kterou už znala celá Evropa, časem pořádně naštvala a v jednatřiceti letech se natruc provdala za slavného německého boxera Maxe Schmelinga. Lamač sice tvrdil, že ho její svatba velmi zasáhla, obdivu a lásce jiných žen se ale nikdy nebránil a nouzí o partnerky rozhodně netrpěl. Byla mezi nimi i řada úspěšných hvězd včetně začínající Lídy Baarové, kterou připravil o panenství.

 

Tři kroky od těla:

První Švejk

V němé éře si zahrál v zhruba sedmdesáti českých i německých filmech a dlouhou řadu jich i režíroval. K těm nejlepším patří Pantáta Bezoušek, natočený v roce 1926 podle románu K. V. Raise, který jako první a jediný český film vyrobila pražská filiálka americké společnosti Universalfilm, a první zfilmování Dobrého Vojáka Švejka, v němž si světoznámého českého armádního pucfleka zahrál legendární Karel Noll. V druhé polovině dvacátých let vybudoval vlastní ateliér v bývalém smíchovském dřevěném výstavním pavilónu spolku výtvarníků Mánes, který ale po třech letech vyhořel. V roce 1927 natočil s finančním přispěním pražské filiálky UFA Film Květ ze Šumavy, jehož úspěch mu umožnil spolupráci s řadou zahraničních filmových společností.

Vynálezcem jen napůl

Jako workoholik-inovátor samozřejmě nemohl chybět ani na startu zvukového filmu, v němž se proslavil mnohem víc jako režisér než herec. Byl také autorem řady vynálezů, spojených s výrobním procesem při natáčení i laboratorním zpracování. Například v roce 1934 vyrobila berlínská optická firma podle jeho návrhu přístroj k natáčení barevného filmu, Lamač s ním natočil několik zkušebních snímků, nakonec se mu ale nepodařilo vynález technicky dořešit. Kvůli filmování a cestování nedokončil řadu dalších nápadů a vynálezů nebo s nimi přišel pozdě. Jako režisér dosáhl největšího úspěchu prvními zvukovými filmy s králem komiků Vlastou Burianem a v roce 1933 byl oceněn vydavatelstvím časopisu Kino bronzovou plaketou a diplomem.

 

Kantor Ideál:

Kameraman R.A.F.

Jeho posledním českým filmem se stala v roce 1939 komedie U pokladny stál..., v hlavní roli s Vlastou Burianem. Hned po jejím dokončení emigroval se svým nerozlučným přítelem a spolupracovníkem Otto Hellerem před nacisty do Holandska, pak se přesunuli do Belgie, Francie a v roce 1942 do Velké Británie, kde sloužil jako československý státní příslušník v R.A.F. S Hellerem působil jako válečný filmový zpravodaj a společně natočili s finanční podporou prezidenta Edvarda Beneše spoustu dokumentárního materiálu. Natočil ale také tři hrané snímky, které byly po válce uvedeny i v Československu. V roce 1943 válečnou romanci Setkání ve tmě a o rok později válečnou komedii Švejk bourá Německo a romanci Stalo se jedné neděle. Navíc stihl v Londýně založit i dabingové studio, v němž sám namlouval české komentáře k mnoha anglickým a americkým dokumentům. V roce 1945 se na čas vrátil do Prahy, aby natočil návrat a uvítání československých letců. Pak pracoval v Paříži a v červenci 1947 odplul do Spojených států. Pracoval v New Yorku na několika vynálezech a technických zlepšeních filmu a televizní optiky a zabýval se výrobou pohyblivých obrázků na zakázku.

Návrat za Anny

Koncem roku 1951 se vrátil do Evropy a v Německu nejenže navštívil svou bývalou lásku Anny Ondrákovou, ale také tam režíroval v roce 1952 svůj poslední film, dobrodružnou komedii Die Diebin von Bagdad. Mimořádný a všestranný workoholik Karel Lamač se podílel na vzniku zhruba 260 filmů. Více než stovku jich režíroval, v padesáti si zahrál, k dvaceti napsal scénář, k sedmi námět a na sedmi pracoval jako střihač. Pro dva filmy dokonce napsal i texty k písním a v několika si i zazpíval. Už v roce 1923 napsal jednu z prvních českých odborných knih o kinematografii, nazvanou Jak se píše filmové libreto. Jeden z nejznámějších a ve své době nejžádanějších filmařů u nás i v Evropě zemřel 2. srpna 1952 v pouhých pětapadesáti letech v Hamburku a je paradoxní, že dnes nemá ani hrob. „Zjistil jsem, že Lamačův hrob v Hamburku, pořízený údajně na náklady Lamačových německých filmařských kolegů, byl v roce 1977 zrušen. Prý se nenašel nikdo, kdo by ho zaplatil na dalších 25 let,“ dodal ve své vzpomínce na jednoho z nejvýznamnějších mužů české kinematografie Ondřej Suchý.

(zdroje: Wikipedie, ČSFD, FDB, Národní filmový archiv, Šemanovice, Ondřej Suchý: Vlasta Burian na každý pád, Zdeněk Vévoda: Výstavba prostoru v českých fikčních filmech v letech 1911-1918)

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská