Jak se zbavit povinných černochů, když chcete od Američanů prachy na film. Horká židle Petra Jákla

17.09.2022

Popisek: Producent, režisér, kaskadér a bývalý reprezentant v judu Petr Jákl v populární show Karla Šípa Všechnopárty

Producent a režisér Petr Jákl uvádí v kinech nejdražší český film Jan Žižka. Ve Všechnopárty se Karlu Šípovi svěřil, jak se zbavil povinných černochů, které žádala americká produkce. Které oko Janu Žižkovi chybělo, ale nezjistil.

Očekávaný podzimní trhák Jan Žižka je konečně v kinech, za první víkend ho vidělo víc než sto tisíc diváků (i když z letošních českých filmů ho trumfl Vyšehrad: Fylm). Nejdražší český film všech dob si velké ovace kritiky nevysloužil, to se ale dalo čekat. Divácké přijetí je mnohem smířlivější, potvrzuje se, že český návštěvník kin si s radostí dopřeje i něco jiného, než komunální a romantické komedie na jedno brdo nebo dramata z doby komunismu. Pořádný biják na velké plátno, velkorysá výprava, historické kostýmy a nějaká ta středověká řežba hlava nehlava, to tu v domácím pojetí prostě dlouho nebylo a mnoho diváků se z toho upřímně raduje.

Jestli se raduje i producent a režisér Petr Jákl, to se teprve uvidí, přece jen tržby za první víkend v tomto případě nejsou tak podstatné, protože produkce spoléhá na příjmy ze streamovacích služeb a televizních vysílání. Ohlédněme se spolu s Karlem Šípem a jeho hostem ve Všechnopárty Petrem Jáklem ještě jednou za tím, jak film vznikal a jak se na něj v Americe sháněly peníze. Právě tohle totiž mělo na mnoho věcí, které na plátně vidíme, zásadní vliv.

Jákl Ben FosterBěhem natáčení s představitelem Jana Žižky Benem Fosterem

Jak představit Žižku v Americe

Kolik peněz na Žižku šlo z Čech a kolik z Ameriky? „Ty české peníze šly z mého rozpočtu, děti nedostávaly svačiny, omezili jsme se v jídle, táta musel začít pracovat,“ s humorem prezentoval Petr Jákl deset procent rozpočtu na film. Zbylých devadesát procent totiž šlo z Ameriky. Na co investory nalákal, když v Americe nikdo neví, kdo byl Jan Žižka z Trocnova, protože když tady válčil, Amerika ještě nebyla objevená?

„Je to tak, v Americe ho nikdo nezná. Listoval jsem Wikipedií a objevil jsem, že Žižka byl jedním ze sedmi nikdy neporažených vojevůdců, vedle třeba Čingischána nebo Alexandra Velikého. Tak to jsem jim řekl a oni pokyvovali, že tedy aha, tak to je tedy asi někdo. A pak jsem jim říkal, že určitě viděli Statečné srdce s Melem Gibsonem. To viděli všichni, tak jsem demonstroval, co udělal film z naprosto neznámého skotského hrdiny. A Žižka je jako bojovník o level výš. No a když někdo nechtěl ty peníze stejně dát, tak jsem zdůraznil, že byl nakonec úplně slepý, a stejně vítězil. To zabíralo. Ti, co neslyšeli na jednookého, dali pak zbytek peněz na slepého.“

Jákl Michael CaineDalší hvězda, na kterou se diváci těšili. Michael Caine si zahrál lorda / pana Borše.

O slepém oku rozhodl herec

„Dlouho jsem řešil, které oko měl Jan Žižka vyseklé,“ vzpomínal Petr Jákl, jenž je i scenáristou filmu, na jedenáct let příprav, kdy studoval historické prameny, kterých je ovšem k ranému období Žižkova života velmi málo. „Koukám na sochu na Vítkově, tam má zakryté jedno oko. Pak vytáhnu starou dvacetikorunu, tam je páska na druhém oku. Co s tím? Tak jsem kouknul na sochu v Trocnově – a tam bylo třetí,“ nahrál moderátorovi na smeč. Karel Šíp se smál, že z Jana Žižky se stal asi Kyklop, a to že teda bude film! Na to Petr Jákl vysvětlil, co rozhodlo. „Vybral jsem nakonec oko podle toho, že herec držel palcát v pravé ruce. Když jsem mu zakryl pravé oko, tak mě málem praštil do ksichtu, a pochopil jsem, že by nejspíš padlo mnoho kamer. Takže má zakryté levé oko, aby mohl pravou rukou zabíjet.“

Petr Jákl Jan ŽižkaPetr Jákl během natáčení svého velkofilmu, na které se připravoval dlouhých jedenáct let

Václav IV. byl homosexuál

Karel Šíp stále žadonil, co Petr Jákl objevil zajímavého, když vlastně ani neví, které oko měl Žižka vyseknuté. Prý objevil spoustu drobností a některé ve filmu použil. To, že Žižka byl na ženské, pro něj zas tak zajímavá otázka nebyla, ale zaujalo ho, že král Václav IV. byl tak trochu homosexuál. „Já jsem tu scénu udělal jako velkou, tam je velká hostina a mladý chlapec, páže, sedí vedle krále a položí mu nenápadně ruku na koleno.“ To Karla Šípa hodně zaujalo. Prý jestli použití homosexuálních vztahů pomohlo získat u Američanů body pro financování. Jestli jim nabídl homosexualitu za to, že ve filmu nejsou žádní černoši. „To ne,“ bránil se Jákl. „To by prý byla diskriminace. Ptali se, kolik procent postav jiné barvy pleti ve filmu je. Dalo mi dost práce vysvětlit, že žádná, protože v Čechách prostě tou dobou žádní takoví lidé nebyli. Ale s tou homosexualitou to tak nebylo, já jsem spíš pochopil, že tenkrát se to tak vážně nebralo, jestli máte rádi kluky nebo holky.“

Michael Caine Karel Roden Jan ŽižkaLord Boroš (Michael Caine) a král Václav IV. (Karel Roden)

Inu, středověk je v Jáklově pojetí skutečně zajímavý. Přísné jazyky kritiky sice tvrdí, že film příliš autentickou atmosféru středověku nezobrazuje, hlavně v něm hodně prší a všechno je temné, jinak je to ale středověk viděný optikou současných vztahů, ale řekněte – Žižka se třema očima a král Václav IV. flirtující s chlapci, to je dost zábavné, ne? Petr Jákl se ve Všechnopárty od tématu Žižka vůbec nedokázal odpoutat, i když se Karel Šíp snažil stočit debatu jinam. Není divu, filmem žil mnoho let, tak mu přejme, ať si užije i trochu slávy u diváků.