Vodní cesty jako budoucnost dopravy? Mohly by být, nebýt ekologů. Komentář Štěpána Chába
komentář
24.08.2022
Foto: Se svolením Magistrátu města Děčín
Popisek: Labe protékající Děčínem
Jan Skalický, ředitel Vodních cest a.s. dostal v roce 2018 anticenu Ropák roku za prosazování vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Cenu mu udělila ekologická úderka Děti země, která od revoluce se střídavými úspěchy zabraňuje ve vývoji České republiky. Dětem země se podařilo zpitomět většinu populace natolik, že se kanálu Dunaj-Odra-Labe začala vysmívala. Megalomanský projekt starce nad hrobem. Zbytečnost. Vždyť máme dálnice, máme železnice. Brzy dokonce budeme mít rychlovlaky (do roku 2050 na sichr). Jenže on ten Skalický i se Zemanem měli pravdu. Kanál Dunaj-Odra-Labe dává dokonalý smysl.
Vláda Andreje Babiše ve své době Miloše Zemana mírně řečeno ignorovala a jeho časté upozorňování na možnost výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe za 530 miliard korun nezahrnula na pořad dne. Prostě moc velký projekt. V mnohém škůdcovská neziskovka Děti země začínala vítězit. Média se tématu chytila po svém. Většinou s výsměchem – řešit se mají palčivější problémy (včetně mě, kdy jsem žasl nad přemrštěnou sumou kanálu a dával přednost budování vysokorychlostní železnice, moje blbost, z které jsem se časem vyléčil).
Redlova vláda Petra „Z“ Fialy (Z jako Zorro mstitel, nikoliv jako Putinův podporovatel) přistoupila k Zemanovu tématu po svém. Mezi prvními rozhodnutími bylo zavržení projektu kanálu. Snad z pomsty k tomu zlému dědkovi na Hradě… jistou mstivost u Fialovy vlády jde vytušit při pozorování její politiky stran zemědělství, kde se mnoho kroků jako kdyby dělo jen proto, aby se ublížilo Agrofertu, tedy Babišově společnosti zaparkované ve svěřeneckých fondech. Dotace a permanentní vyhrožování o odejmutí dotací Agrofertu (a tedy jeho velmi, velmi citelné oslabení vůči konkurenci), politika podpory zemědělství, politika podpory potravinářství, podpora Asociace soukromého zemědělství (lidově Asociace batikovaných kovbojů), to vše jde proti Babišovi. Msta současné zvlčilé vlády vůči té minulé, do které se ideologicky zahrnuje i Miloš Zeman? Mně to přijde očividné.
Ale vraťme se ke kanálu Dunaj-Odra-Labe. Během vášnivé debaty před čtyřmi lety, jejímž vrcholem bylo udělení titulu Ropák roku Janu Skalickému, jsme se z médií dozvídali, kolik by kanál stál, že železnice je naplánovaná, že splavnit vodu nemá cenu, že je to příliš velký zásah do krajiny, do přírody. Křičelo se, že Zeman chce nechat vybetonovat koryta řek a tím způsobit ekologickou katastrofu, že Zeman touží po jediném, aby se kanál jmenoval Zemanův kanál, aby po něm krom komických videí u korunovačních klenotů, kdy sotva zvládal stát, zůstalo i něco pozitivního. Dozvídali jsme se samé protiargumenty, hleděli jsme na výsměch v přímém přenosu. Strana zastávající výstavbu kanálu byla dehonestována médii, politiky i neziskovkami.
Výsledkem je rozhodnutí, že kanál nebude. Jaké z toho budeme mít výhody? Pražádné. Polsko velmi intenzivně pracuje na tom, aby splavnilo Odru až do polského Slezska. Ví proč. Distribuce energetiky i energetický mix se mění. Polsko je v energetice závislé na uhlí (stejně jako my) a ví, že brzy nebude možné využívat zásoby uhlí a mít v provozu uhelné elektrárny (stejně jako my). A proto potřebuje (stejně jako my) uhlí nahradit. Čím ho nahradí? Nejistou a ekologicky neudržitelnou metodou solárů a větrníků? Ale dejte pokoj. Polsko vsadilo na plyn. Ale už před lety nikoliv na plyn ruský, ale na zkapalněný LNG plyn (o jeho ekologičnosti si ovšem i tak můžeme nechat zdát). A ten je potřeba rozvést po celém Polsku. Poláci na tom dělají, až se z nich kouří. A my?
My jsme zablokovali jakoukoliv snahu se do systému rozvinutých vodních cest Evropy zapojit. Ostatně stejně jako do systému dálnic nebo do systému vysokorychlostních železnic. Ostrov velmi pozitivní deviace, kdy se tady navzájem s pohledem na rozvíjející se zbytek Evropy ukoušeme zoufalstvím. Protože tady nic z toho nebude. Jen spoustu keců, neziskovek a chudých lidí v montovnách… v montovnách? Vždyť nebudeme mít spojení na zbytek kontinentu. Jen okopané silnice, takzvané Kupky, kterým už teď říkáme tankodromy.
Premiér Petr „Z“ Fiala před své poddané předestřel stran energetiky a budoucnosti jasný plán. Evropa bude solidární, vyvoláme solidaritu celé Evropy. Trapnost bez plánu. Fiala vyslal signál, že v Nizozemí máme pronajatý zásobník se zkapalněným LNG plynem, nedodá, že pro něj nemáme přepravní prostředky. Nemáme plynovod. Nemáme říční tankery. Nemáme terminály. Nemáme systém, který by „překalibroval“ zkapalněný LNG plyn na náš systém, který padá a stojí na tom, že přijímá ruský zemní plyn (který je složením jiný, než ten LNG, nekompatibilní s naším systémem).
Petr „Z“ Fiala nesignalizoval, že k nám nemáme jak dopravit nekompatibilní plyn. Tedy že jsme na případné vypnutí plynu z Ruska naprosto, ale naprosto nepřipravení. I přes signály, že jsme.
Všimněme si, že Fialova vláda Michala Redla neukazuje vize do budoucnosti. Neukazuje, co se stane. V jednu dobu vyjela Markéta „Kaťuša“ Pekarová Adamová do Kataru škemrat o kontrakt na plyn. Vydali nějakou tiskovou zprávu, kde Pekarová opěvovala své úspěchy? Katarská princezna Markétka skromně zalezla do svého klimatizovaného kanclíku a skromně o svých úspěších mlčí. Katar nezabral? Plyn nebude? Jsme pod jejich rozlišovací schopnosti? Jen slepé střevo Německa? Ono to tak vypadá. Zásobník v Nizozemí? Další vyhozené peníze i příležitosti, které jsou pro nadcházející zimu nevyužitelné, protože k nám nemáme jak nekompatibilní plyn dovést. Není jak. A ani není proč, když je nekompatibilní.
Proč Fiala přichází jen s nicneříkajícími bláboly? Proč od něho neslyšíme jasné plány, jasné termíny, sumy? Jak to, že nevíme, jak to bude v zimě? Pro Boha, vždyť už se to řeší od jara. Včera ráno jsem si vzal poprvé svetr, protože bylo chladno. Podzim se blíží. Měli bychom vědět, co bude.
Chování Polska dává smysl. Splavnění Odry také musí stát stovky miliard. Ale Polsko se stará o své přežití. My? My ne. My budeme volat po solidaritě ostatních. Na to ostatní řeknou – tak proč jste se, k sakru, nestarali, ať nespadnete na dno? Proč jste nebudovali svou bezpečnost? Proč jste se ale úplně na všechno vykašlali a získali pocit, že se uživíte vysíláním signálů a prosazováním ideologie? Co vás to, vy blbouni, napadlo? Takhle to přece nefunguje. Evropské země nejsou solidární. Nebo jasně, jsou, v draze prodávaných přebytcích. Ale jakmile na ně přijde nedostatek, ostrouháme.
Kanál Dunaj-Odra-Labe dává smysl. Dokonalý. Splavné řeky jsou nejekologičtější a zároveň nejefektivnější způsob dopravy. Při výstavbě přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně určitě také mnozí brblali, že je to předražený nesmysl. Nebyl. Při výstavně Dukovan i Temelína se také brblalo, že je to předražený nesmysl. Dokončení Temelína bylo v devadesátých letech téměř zastavené. Předražený nesmysl, říkalo se. A kde bychom bez něj teď byli? Na huntě, protože naše energetika už by byla naprosto závislá na dovozu. Proboha, starejme se o svou zemi. Přenechme ji dalším generacím lepší, než jakou jsme ji získali od těch předchozích. To je náš úkol. Ne ji zničit, zhuntovat, předat ji do rukou zahraničním zájmům a vykašlat se na jakýkoliv rozvoj. Strašně, strašně to kazíme, strašně to neumíme, strašně to dopadne.
Až získávám pocit, jen pocit, že posledních třicet let je pomsta za Německem prohraný Mnichov a za odsun Němců z historických zemí Českého království, kde ovšem byly usídleny jejich rodiny po staletí. Není to nutně otevřená válka, jen taková válka ponížení a následného podvolení se.
Vložil: Štěpán Cháb