Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jako ze starého portrétu. Do doby, v níž žil, se mistr parodie a okouzlující bonviván ani trošku nehodil. Tajnosti slavných

15.08.2022
Jako ze starého portrétu. Do doby, v níž žil, se mistr parodie a okouzlující bonviván ani trošku nehodil. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Muzeum a galerie Hranice

Popisek: Spisovatel, scenárista, výtvarník a režisér animovaných filmů Jiří Brdečka

VIDEO Plná skříň obleků, košile šité na míru, sbírka kravat, manžetových knoflíčků, bot a hedvábných kravat. Vždy dokonale upravený gentleman na fyzickou práci nikdy ani nesáhl, zato perfektně pochopil pozitivní stránky poetiky a kýče a uměl je mistrně využít.

Jeho komedie patří k stálicím, které jsou dodnes zárukou sledovanosti, kdo by neznal třeba Adéla ještě nevečeřela či Tajemství hradu v Karpatech. Jiří Brdečka je podepsán mimo jiné také pod filmovými skvosty Císařův pekař a pekařův císař, Byl jednou jeden král či Limonádový Joe aneb Koňská opera. Už méně známý je ale fakt, že fenomenální scenárista s mimořádným smyslem pro ironický intelektuální humor je také považován za průkopníka animovaného filmu. Scenárista a režisér animovaných filmů navíc působil i jako kreslíř, textař, spisovatel a filmový kritik. Muž mnoha tváří byl bohém, kterého znala veřejnost jako zábavného světáka. V manželství si vymínil tři svobodné večery v týdnu „pro přátele“, a přestože měl i mladé přítelkyně, byla na něj jeho žena pyšná.

 

Císařův pekař a pekařův císař:

Dáreček pod stromeček

Narodil se 24. prosince 1917 v Hranicích na Moravě. Jeho otec Otakar, který učil na tamní měšťanské škole, miloval literaturu a v roce 1922 vydal pod pseudonymem Alfa zápisky o rodinném životě, nazvané Doma. Vedle obrazů nakupoval i kvanta knih, které považoval za jedinou rozumnou investici, a po jeho smrti prý po něm nic jiného nezbylo. Příběhy, rozvíjející bujnou fantazii, díky němu obklopovaly Jiřího odmalička, svými obrázky a karikaturami k ní přispěl i budoucí sochař, malíř a grafik Ladislav Vlodek, který chodil k jeho otci na doučování. Díky němu Jiří objevil dvě své velké lásky, malbu a Divoký západ. Poté co v roce 1936 odmaturoval na reálném gymnáziu, odešel studovat do Prahy studovat pedagogiku, i když byl už tenkrát rozhodnut, že se učitelské profesi věnovat nebude. Mnohem více než přednášky ho totiž zajímaly kavárny, navíc byl skvělý pianista a autor řady vtipných písniček, takže se brzy stal vyhledávaným společníkem.

 

Limonádový Joe aneb Koňská opera:

Cesty z průšvihů

Pedagogiku brzy vyměnil za dějiny umění a estetiku, jeden semestr strávil i na Vysokém učení technickém, kde studoval kreslení a zeměpis. Díky spolubydlícímu Janu Drdovi začal přispívat do novin jako autor kreslených anekdot a karikatur a po uzavření vysokých škol v roce 1939 začal pracovat jako úředník v Městském muzeu v Praze. Rozhodnutí nacistů mu doma zachránilo pověst, protože díky tomu nevyšly najevo jeho téměř tragické studijní výsledky. Pak získal místo tiskového referenta Lucernafilmu Miloše Havla a díky tomu se vyhnul totálnímu nasazení. V roce 1942 dostal nabídku německého studia kresleného filmu AFIT, v němž vznikla skupina českých výtvarníků. A to mu změnilo život. Se skupinou bývalých studentů, kteří se stejně jako on pokoušeli vyhnout nasazení do fabrik, natočil historicky první český animovaný snímek Svatba v korálovém moři. Hlavně se ale seznámil s výtvarníkem Jiřím Trnkou, s nímž se skvěle doplňoval. Díky spojení jeho vypravěčského talentu a Trnkově vizuální invence se později zrodilo šest filmů včetně Péráka a SS z roku 1946.

 

S Janem Werichem v restauraci:

Plachý výstředník

Brdečka byl muž mnoha tváří, známý především jako zábavný světák a vždy dokonalý elegán. Ve skříni měl přehlídku dokonale padnoucích obleků a kvalitních bot, košile si dával šít na míru, lpěl na své sbírce hedvábných kravat a šál a manžetových knoflíčků. Každý večer si před velkým benátským zrcadlem vyzkoušel oblečení na druhý den. Ve skutečnosti byl ale velmi jemný a pozorný. Když požádal o ruku svou manželku Zdeňku, vymínil si tři svobodné večery v týdnu, nikdy život zcela nepodřídil rodině. Své nastávající podepsal slib, že to s ní myslí vážně a že se za tři roky vezmou, což také dodržel a za svědky jim šel Jiří Trnka s Janem Werichem. Byl naprostý technický antitalent, bál se létání a stěží zvládl ovládání magnetofonu. Za volant usedala zásadně jeho žena, která měla na starosti veškerý chod domácnosti, a když do práce pospíchal, museli pro něj poslat auto s řidičem. A přestože měl spoustu svých zálib, přátel a také krásných přítelkyň, jeho žena na něj byla velmi hrdá.

 

Adéla ještě nevečeřela:

Bratři v triku

Na sklonku války viděl Disneyovu Fantazii a tenkrát si prý uvědomil, jak velké možnosti nabízí spojení kresby s hudbou. Po osvobození se AFIT změnilo v světoznámé studio animovaných filmů v čele s Trnkou, v němž měli umělci mimořádné podmínky a jinde nemyslitelnou tvůrčí svobodu, což prý byl jeden z důvodů, proč Brdečka ani Trnka navzdory otravným zásahům mocipánů neemigrovali. Během svého působení natočil Brdečka více než třicet krátkých filmů, z nichž řada sbírala ocenění i na mezinárodních festivalech. Na každém spolupracoval s jiným výtvarníkem a sám postupně kreslit přestával. Stejně si později nevěřil ani coby režisér hraných filmů, přestože během svého scenáristického působení strávil na place celé dny. Pokusil se o ni jen jednou, v roce 1968 natočil jednu ze tří povídek hororového dramatu Pražské noci, nazvanou Poslední golem. „S filmem jako celkem nebyl spokojený. Hlavně se ale jako režisér herců cítil strašně špatně. Byl zvyklý šéfovat svým vnitřním světům, které ho nějakým způsobem poslouchaly. Z toho, že zhmotnil něco, co dřív jenom kreslil, byl v podstatě zděšený,“ vysvětlila jeho dcera, spisovatelka a publicistka Tereza Brdečková, v dokumentu Universum Brdečka, který natočil k stému výročí jeho narození Miroslav Janek.

 

Tajemství hradu v Karpatech:

Nová kapitola díky Werichovi

Po únoru 1948 rezignoval kvůli obsahovým požadavkům na psaní recenzí, vzápětí ho ale Jan Werich přizval do Filmového studia Barrandov k spolupráci na scénáři legendární historické komedie Císařův pekař a pekařův císař. Poté spolu natočili i nestárnoucí pohádku Byl jednou jeden král a v roce 1963 poetickou féerii Až přijde kocour, která pak skončila na dlouhá léta v trezoru. Hlavně se ale stali přáteli a dlouhé hodiny spolu trávili rozhovory u Werichů na Kampě nebo u Jiřího Trnky. Po srpnu 1968 zpočátku doufal, že situace snad nebude tak zlá, protože i za nacistů se natáčely krásné filmy. Brzy ale podlehl smutku, který na sklonku roku 1969 ještě umocnila smrt Jiřího Trnky. A po něm začali navždy odcházet jeden přítel za druhým. Adolf Hoffmeister, František Hrubín, Jaroslav Brož a Myrtil Frída, s nimiž dříve mastil karty v hospůdce Černá kočka.

 

Tři veteráni:

Návrat díky Lipskému

Právě tehdy zasáhl režisér Oldřich Lipský, s nímž v roce 1964 přivedl na svět legendární westernovou parodii Limonádový Joe aneb Koňská opera. Přišel s tím, že by mohl Jiří napsat ještě jednu dobrou komedii, a díky tomu se v roce 1976 zrodil další skvost Adéla ještě nevečeřela. K dalšímu skvělému výkonu se pak odhodlal ještě jednou a zase pro Lipského, Tajemství hradu v Karpatech z roku 1983 ale podle dcery Terezy psal už na pokraji vysílení. S výsledkem spokojený nebyl, přesto přišel Lipský vzápětí s dalším nápadem. Tři veterány už ale Jiří Brdečka nedokončil a scénář nakonec dopsal Zdeněk Svěrák. Navzdory vážným problémům se srdcem se totiž vydal na dvoutýdenní cestu autobusem do Španělska. Sice si tím splnil sen, většinu času ale strávil v pokojích nebo nemocnicích. Krátce po návratu, 2. června 1982, zemřel v pražské nemocnici pod Petřínem.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, Česká televize, Tereza Brdečková: Pod tou starou lucernou a jiné vzpomínky, Mirka Spáčilová: Humor ze zoufalství. Kreslené vtipy Jiřího Brdečky léčí za těžkých časů, Tereza Brdečková: Jiří Brdečka, Muzeum a galerie Hranice, Miroslav Janek: Universum Brdečka)

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská