Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zdánlivě nevýrazný obličej a „gabinovské“ civilní herectví… Oceňovaný divadelní herec se proslavil až k padesátce. VIP skandály a aférky

09.08.2022
Zdánlivě nevýrazný obličej a „gabinovské“ civilní herectví… Oceňovaný divadelní herec se proslavil až k padesátce. VIP skandály a aférky

Foto: BontonFilm (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)

Popisek: Martin Finger je nyní na výsluní

Sotva se uzavřely brány filmového festivalu v Karlových Varech, začal Martin Finger (51) natáčet další film s režisérkou Beátou Parkanovou. Jejich spolupráce je mimořádně úspěšná, skvělý herec se ale nevzdává ani hraní v seriálech. Vrátí se i do Ulice.

Režisérka Beata Parkanová a herec Martin Finger získali od mezinárodní poroty letošního festivalu v Karlových Varech hlavní ceny pro nejlepší režii a pro nejlepšího herce za film Slovo.

 

Martin Finger letos ve Varech, foto KVIFF

Jen několik dní po slavnostním závěrečném ceremoniálu festivalu začali natáčet další společný film s názvem Světýlka. Scénář si režisérka Beata Parkanová sama napsala a po snímcích Chvilky a Slovo jím uzavře trilogii silných osobních a intimních příběhů. Světýlka se odehrávají během jednoho horkého letního dne na začátku devadesátých let. Malá šestiletá holčička Amálka si v jeho průběhu začne uvědomovat rostoucí a neřešitelnou partnerskou krizi svých rodičů. Děda a babička se jí snaží od konfliktu uchránit, ale jejich chování a péče Amálčino napětí spíše stupňují. Dívka si spolu s rodiči a prarodiči prožije den plný nepoznaných emocí a její doposud bezpečný svět a jistoty se rozpadají.

 

Film Světýlka vypráví příběh jednoho horkého letního dne, kdy si si šestiletá holčička Amálka začne uvědomovat neřešitelnou partnerskou krizi svých rodičů. Děda a babička se jí snaží od konfliktu uchránit, ale jejich chování a péče Amálčino napětí spíše stupňují. Dívka si spolu s rodiči a prarodiči prožije den plný nepoznaných emocí a její doposud bezpečný svět a jistoty se rozpadají. Dědečka představuje Martin Finger, do role babičky obsadila režisérka Veroniku Žilkovou.

Dědečkem není poprvé

Dědečka představuje Martin Finger, do role babičky obsadila režisérka Veroniku Žilkovou. „Hrát dědu je pro mě přelomové. Vypadá to, že už mi to asi pro většinu rolí zůstane a postavím na nich zbytek své umělecké kariéry,“ říká s nadhledem Martin Finger. „Během prvního čtení scénáře Světýlek jsem se ocitl v jakési nostalgii, v dávných vzpomínkách na moje dětství. Byl jsem zase na prázdninách u babičky na vesnici, cítil to horko a stín, dlouhou chvíli a nudu a samotu, když zrovna bratranci a sestřenice nebyli po ruce, fantazie, které se mi už tenkrát pořád honily hlavou. Byla to dojímavá emoce,“ dodává Finger. Ve skutečnosti to ale pro herce není první role, v níž se stal dědečkem. Jeho dlouholetá postava v seriálu Ulice Evžen Šmýd už má také vnouče a před prázdninami se za ním vydal do daleké Austrálie. V tu chvíli to vypadalo, že Martin Finger se s Ulicí loučí přinejmenším na dlouhé měsíce, ale už brzy nám připraví další překvapení.

 

Dobový film Slovo sleduje příběh manželů Václava a Věry (v podání Martina Fingera a Gabriely Mikulkové), kteří si vzájemně dali slovo, že budou stát při sobě v dobrém i zlém. Složitá doba v Československu v letech 1968 – 69, okolí a tlak komunistického režimu je ale vystavuje zkouškám. Slovo je film o nenápadné síle lásky dvou odlišných manželů, kteří se vzájemně pevně drží a chrání. Film se v kinech objeví 15. září.

 

V letech 2006 a 2007 obdržel Martin Finger divadelní cenu Alfréda Radoka (za Bernhardtova Světanápravce a Kafkův Proces v režii D. D. Pařízka), v roce 2014 získal Cenu české filmové kritiky za film Ondřeje Sokola Krásno, a nominován byl i na Cenu divadelní kritiky, Cenu Thálie či dvakrát na Českého lva. Jeho první velkou filmovou roli mu dal právě kamarád Ondřej Sokol v detektivce Krásno v roce 2014. A od té doby se Martin Finger vyhoupl na vrcholek vlny, na níž stále jede (zde na snímku z oceněného filmu Slovo)…

Přátelství se Sokolem přežilo i zemětřesení v Činoheráku

Martina Fingera pojí s Ondřejem Sokolem přátelství od útlého mládí. Tenkrát se spolu napáchali spoustu lumpáren, dnes je spojuje nejen stejný pohled na svět, smysl pro humor, ale také názor na divadlo. Když měl po Ondřeji Sokolovi před dvěma lety Finger přebírat místo uměleckého šéfa souboru Činoherního klubu, kde oba zakotvili již před řadou let, hodně si to rozmýšlel. Jenže soubor byl v rozkladu, divadlu se nedařilo a Martin Finger patří k těm hercům, kteří nekopou jen za sebe, ale také za celý soubor, za divadlo.

 

Ondřej Sokol a Martin Finger ve filmu Krásno, foto Falcon

 

A na scéně Činoherního klubu v inscenaci Americký bizon, foto se svolením Činoherní klub

Lehká rozepře s kamarádem sice nastala, ale nakonec byla překonána a oporou divadla jsou nyní oba. Dosti odvážně se loni pustili v divadle, které se opírá převážně o současný repertoár, do klasiky nejtěžší. Inscenace Shakespearova Macbetha sice nevyvolala velké nadšení, nicméně prověřila soudržnost souboru a Činoherní klub je znovu stabilní scénou, kam je možno bez obav zajít na kvalitní inscenaci, aniž bychom byli vystavováni nesrozumitelným experimentálním křečím. Martin Finger se snaží do divadla přivést nové režisérské osobnosti a zdá se, že názorově drží nyní divadlo pevně v rukou. Vzhledem k tomu, že sám v řadě inscenací hraje, natáčí filmy i televizní seriály, lze jen obdivovat jeho pracovní nasazení.

 

V civilu letos v létě

Klid civilního herectví s energií pod povrchem

Martin Finger nepatří k hercům, kteří by používali expresivní gesta a „trhali kulisy“. Civilní herectví je u něj dovedeno k výrazu jakéhosi stálého poklidu, který emoce skrývá hluboko pod povrchem. Mimika tváře je velmi nenápadná, jako by herec kdysi navlékl masku pokerového hráče a rozhodl se, že vše je možno uhrát střídmě, vyjádřit intonací, zdůrazněným správným slovem. Tak ho známe z nejrůznějších kriminálek, v poslední době jako protagonistu policejního týmu Devadesátek, tak uhrál i dramatické proměny postavy napraveného alkoholika Evžena v Ulici, tak ho vidíme i ve filmech, kde exceluje zejména v niterně dramatických rolích. Publikum si získává silou svého civilního projevu. Je přesvědčen, že divák může „v tlumeném výrazu daleko snadněji rozpoznat falešný tón“ a pocítit tak hercovu opravdovost.

 

Láska se bude skloňovat snad ve všech pádech u Blanky (Linda Rybová) a její rodiny, Blance se vrátí do života Evžen (Martin Finger). PR snímek k podzimním dílům Ulice, foto TV Nova

Evžen Šmýd se v Austrálii dlouho nezdrží

Ulice přišla v poslední době o několik výrazných postav. Není divu, že ztrátu Martina Fingera alias Evžena Šmýda nesli diváci na konci jarní sezóny těžce. Netřeba se ale bát – linka vztahu s Blankou (Linda Rybová) není uzavřena, ti dva totiž brzy zjistí, že jeden bez druhého nemohou být. A tak se na podzim ten, který se tak srdceryvně s Ulicí loučil, zase brzy objeví. Možná očekávanější a zajímavější ale bude premiéra třetího filmu s Beatou Parkanovou Světýlko, plánovaná na příští rok.

 

Křivé obvinění policisty spustí soukolí boje o moc. Ondřej Vetchý, Martin Finger a Miroslav Donutil se představili v novém thrilleru České televize Vražedné stíny. Dvoudílný snímek Jiřího Svobody byl uveden v únoru. Foto ČT

Fotbalista Jan Koller na filmovém plátně

Právě v těchto dnech vstupuje do českých kin dlouho očekávaný film Příběh obyčejného kluka. Film, který pojednává o neuvěřitelném příběhu fotbalisty Jana Kollera. Ten se z venkovského kluka stal nejúspěšnějším střelcem české fotbalové reprezentace. Svůj příběh vypráví i díky
podpoře Penny, které je hrdým partnerem filmu.

 

Jan Koller, foto se svolením Penny

„Máme více než 400 prodejen po celé zemi, jsme v těch nejmenších městech, v blízkosti vesnic, kde je fotbal sportem číslo 1 a lidé jím doslova žijí. V místech, kde působíme, jsme součástí komunity, podporujeme místní spolky a chceme být všem dobrým sousedem,“ říká Vít Vojtěch, šéf strategického marketingu Penny a přibližuje, jak podpora unikátního dokumentu o obyčejném klukovi z vesnice až ke světové slávě vznikla: „Potkali jsme se s Janem Kollerem v rámci našeho projektu Hýbeme se hezky česky a jeho příběh nás oslovil. Každý, kdo se o fotbal trochu zajímá, ten základní příběh zná, ale jak složitá cesta to byla, to už tuší málokdo. Hned nám bylo jasné, že toto je přesně ten příběh, který může dnešní malé kluky na vesnicích inspirovat. Příběh kluka, který to dotáhl z klubu ve Smetanově Lhotě do nejlepších evropských klubů, který je v Dortmundu legendou, a přitom ještě ve 20 letech o něj nikdo nestál… To je něco, co doufáme bude inspirovat, a o čem je potřeba mluvit, protože dnes dětem takové příklady chybí.“ 

Filmový festival v Benátkách uvede Běžná selhání

Film Běžná selhání s Taťjanou Medveckou a Beátou Kaňokovou v hlavních rolích bude mít svou světovou premiéru začátkem září na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Snímek režisérky Cristiny Groșan uvede festival v sekci Giornate degli Autori, do které vybírá z celého světa deset filmů. Předsedkyní poroty pro tuto sekci je oceňovaná filmařka Céline Sciamma, autorka dramatu Portrét dívky v plamenech.

Český film se v sekci Giornate degli Autori představí poprvé od roku 2008, kdy zde byl promítán Venkovský učitel Bohdana Slámy. „Hrdinky vzdorující běžným selháním na nás silně zapůsobily.
Feministická dystopie Cristiny Groșan je varováním o světě, který se záhadně hroutí. Zároveň nás však vyzývá, abychom se apokalyptické závrati nevzdávali a čelili jí lidskou sounáležitostí,“ zdůvodnila výběr filmu umělecká ředitelka festivalu Gaia Furrer.

 

Běžná selhání: Tatjana Medvecká, foto Lukáš Havlena, Xova Film

Film Běžná selhání sleduje příběh tří žen různých generací v průběhu jednoho dne. Každá z nich čelí osobní krizi právě ve chvíli, kdy je město, v němž žijí, zasaženo podivným přírodním úkazem způsobujícím náhodné výbuchy. Rumunsko-maďarská režisérka Cristina Groșan natočila film podle scénáře spisovatelky a scenáristky Kláry Vlasákové. Hlavní role ztvárňují Taťjana Medvecká, Beáta Kaňoková, teenagerka Nora Klimešová, dále hrají Vica Kerekes, Jana Stryková či Rostislav Novák ml. Běžná selhání se natáčela vloni v Česku s mezinárodním štábem. „Pro mě je úžasné, jak Cristina pracuje s pohledem na Prahu a její architekturu jinak, než jsme zvyklí. Myslím, že Běžná selhání by mohl být nejen český, ale evropský film,“ říká jedna z představitelek hlavních rolí Taťjana Medvecká. 

Pražský Karlín zdobí obří murál Michala Škapy

Michal Škapa aka Tron aktuálně prezentoval své street artové umění v rámci výstavy Wall Street
ve Ville Pellé a stejnojmenného street art festivalu v pražském Karlíně. Velkoformátová malba s názvem Vesmír Medůz vznikla v Křížíkově ulici a zdobí celou boční fasádu domu č. 61, oživí tak nevzhlednou proluku.

 

Murál v Karlíně, foto Smart Communication

 

Michal Škapa při práci, foto Smart Communication

„Murál v Karlíně jsem plánoval dlouho a jsem rád, že vyšel v této skvělé lokalitě. Schovaný v proluce mezi domy náhle překvapí kolemjdoucí. Zobrazuje dva světy, které se ve své kráse přibližují. Mikrokosmos podmořských hlubin a makrokosmos, vesmír. Medúzy, úžasní těžko uchopitelní tvorové se noří z hlubin ve své barevné kráse, jsou světlem ve tmě,“ vysvětluje jeden z nejrespektovanějších současných českých umělců Michal Škapa, který začínal jako writer a autor graffiti. 

Zdroj: CSFD, Nova, Bontonfilm, Penny, Smart Communication

 

Vložil: Ela Nováková