Arabela se vrací. Vypadá jako „srdcová královna z Alenky“. Dojde konečně na comeback? VIP skandály a aférky
07.06.2022
Foto: BontonFilm (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)
Popisek: Jana Nagyová jako královna ve filmu Princ Mamánek
Vypadalo to jako výbuch supernovy, skončilo to jako temná mlhovina. Když slovenská herečka Jana Nagyová v sedmnácti letech okouzlila diváky v kultovním seriálu Arabela, prorokovali jí všichni úspěšnou hereckou kariéru. Jenže ne každému je dáno, ne každému je přáno. Možná se jí začne dařit nyní, když se odvážila znovu před kameru.
Jan Budař natáčí pohádku Princ Mamánek, kterou si napsal, režíruje ji a hraje v ní hlavní roli. Také herce si vybral podle svého gusta. Největším překvapením asi bylo obsazení Jany Nagyové do role královny. Kde se vzala, tu se vzala, po třiceti letech se z Německa, kde léta žije, objevila v Čechách a hned si oblékla barvitý kostým pohádkové královny.
Kameramanem pohádky Princ Mamánek je Jan Malíř, o výrazné kostýmy se postarala Michaela Horáčková Hořejší.
Z rozverné princezny Arabely se stala pečující matka Ludmila
Největší pozornost vzbudilo obsazení přespříliš pečující maminky prince Ludvíka. Po téměř třiceti letech se v roli královny vrátila před kameru představitelka legendární Arabela Jana Nagyová. „Role královny Ludmily mě nadchla tolik, že jsem jí nemohla odolat, hned po přečtení scénáře jsem se s ní ztotožnila,“ říká Jana Nagyová. „Celý měsíc před natáčením jsem měla trému, ale hned první den natáčení, v okamžiku, kdy jsem vkročila na plac a viděla kolem sebe připravený a sympatický štáb, jsem se začala cítit jako ve velké rodině, která mě přijala s otevřeným srdcem,“ vzpomíná Jana Nagyová na svůj první den před kamerou po dlouhé době. „Velké dojetí, obětí, vášeň, emoce, pláč, úsměv a porozumění,“ vyjmenovává Jana Nagyová své hlavní dojmy z natáčení Prince Mamánka.
Z natáčení
Rozmazleného prince Ludvíka jednoho dne tatík král pošle do světa na zkušenou. Jeho průvodcem je rytíř Hudroval v podání Ondřeje Vetchého a ti dva spolu prožijí nejedno dobrodružství na cestách světem. Pohádka to má být výpravná, vtipná i dojemná a v kinech ji uvidíme na podzim letošního roku. Janu Nagyovou možná na první pohled nepoznáte, ale věřte, že bude stejně okouzlující jako kdysi v Arabele, byť ze všeho nejspíš připomíná líčením i kostýmem srdcovou královnu z Alenky Tima Burtona.
Cesta z Komárna přes Prahu do Německa
Příběh Jany Nagyové je příběh mnoha rychle vzešlých a rychle zapomenutých mladičkých hvězd. Její jméno neupadlo v zapomnění nejspíš jen proto, že pohádkový seriál Václava Vorlíčka Arabela se stal televizním evergreenem a vděčně ho vstřebává už několikátá generace dětí. Od jeho natočení uplynulo dvaačtyřicet let, ale Jana Nagyová je v něm věčně mladá a půvabná. Takový ale reálný život není, a tak když se natáčelo v 90. letech minulého století pokračování Arabely, byla pro roli už vybrána jiná herečka. Mladistvý pel byl už prostě pryč, navíc Jana Nagyová v tu dobu už žila v Německu a její agentka požadovala pro pozapomenutou herečku nehorázný honorář. Po Arabele prostě následoval sešup.
Mladičká Jana Nagyová, foto se svolením herečky
Mladá herečka se vrátila na Slovensko, kde prožila krátké nezralé manželství, ale také pád své nadějně zahájené kariéry. Hrála sice v řadě televizních filmů a inscenací, nebyly to ale nijak výrazné role. Pak se provdala za německého podnikatele Haralda Schlegela, odstěhovala se s ním do Německa, porodila dvě děti a více méně se stala maminkou na plný úvazek. V roce 1993 se sice mihla v Čechách, zahrála si ve filmu Pozemský nepokoj, ale očekávaný comeback se nekonal. Brzy se vrátila do Německa, kde se stihla rozvést, znovu provdat a porodit třetí dítě. Mohlo by to tím skončit, ale stesk po herecké práci zřejmě herečku neopustil, a tak se v šedesáti třech letech nyní znovu vrací do českého filmu. Nejen do pohádky Princ Mamánek, ale také do filmu Dvě slova jako klíč, který natáčí Dan Svátek jako volné pokračování svého filmu Úsměvy smutných mužů opět podle knižní předlohy Jana Formánka. Budou následovat další role pro zralou, ale stále krásnou ženu? Uvidíme, jak ji diváci přijmou.
V roce 2012, před deseti lety, vysílala Česká televize 13. komnatu Jany Nagyové. Tehdy tu o ní napsala: „Mnozí jí záviděli. Nejvíc asi ve chvíli, kdy se proslavila rolí v seriálu Arabela. Byla mladá, krásná, slavná… A zanedlouho se také stala maminkou malé Janky. Zdálo se, že si nemůže přát víc. Ale realita byla jiná. Manžel pil, což Jana odhalila pozdě. Nějakou dobu jí trvalo, než se rozhodla odejít, a ještě déle pak, než se dokázala rozvést a začít nový život. Manžel se jí ani dcery nechtěl vzdát, a když si Jana našla nového partnera v Německu, dělal jí velké problémy. Nakonec se Janě přesto podařilo dosáhnout povolení k vystěhování za novým partnerem pro sebe i pro dceru. Když už to vypadalo, že budou všichni i s novým přírůstkem do rodiny – synem Haraldem – žít spokojeně, onemocněla dcera Janka anorexií. Její stav byl nakonec tak vážný, že se všichni báli o její život. Jana si dodnes vyčítá, že na nemoci dcery měla svůj podíl, protože ji neušetřila konfliktů v soužití s jejím biologickým otcem a pak ji odvezla do cizího prostředí. Těžké chvíle nakonec společně rodina překonala, malá Jana se uzdravila. Velká Jana se sice ještě jednou rozvedla, ale do třetice si našla partnera, prý toho pravého. Ve čtyřiceti letech si pořídila v Německu druhou dceru.“ Foto Česká televize
Věčná dědička Libuše Šafránkové
Roli Arabely měla původně hrát romantická krásná hvězda českého filmu 70. let Libuše Šafránková. Musela ale odmítnout kvůli svému zdravotnímu stavu, a tak režisér Václav Vorlíček narychlo vypsal konkurz, v němž nečekaně zvítězila zcela neznámá sedmnáctiletá Jana Nagyová. Měla ovšem tak výrazný slovenský přízvuk, že ji nakonec Libuše Šafránková musela předabovat.
Legendární Arabela, foto Česká televize
Také pro pohádku Princ Mamánek byli do rolí krále a královny původně obsazeni Josef Abrhám a Libuše Šafránková. Natáčení se ale kvůli covidové situaci několikrát odložilo a Libuše Šafránková kvůli zhoršujícímu se zdravotnímu stavu musela natáčení vzdát. Nakonec se ho ani nedožila a roli ze zdravotních důvodů odmítl i Josef Abrhám. Tak znovu, po víc než čtyřiceti letech, zdědila Jana Nagyová roli po Libuši Šafránkové. Po jejím boku v roli krále bude stát její dávný slovenský kolega Martin Huba. Jestli jí to znovu přinese úspěch a kýžený návrat do povědomí diváků, to je ovšem v (hereckých) hvězdách.
„Jsem babičkou. Od syna, který žije na Novém Zélandě, mám třináctiletého vnuka, a od nejstarší Jany, která pobývá ve Vídni, zase pětiletou vnučku. Nejmladší dcera Sophia bude mít letos dvacet,“ pochlubila se pro Extra.cz se vloni paní Jana, která nosí manželovo příjmení Pulm. Na snímku se spisovatelem Janem Bauerem, který o ní napsal knížku. Foto se svolením herečky
Písničkář Láska vyráží na turné po natočení nového videoklipu
Láska je pseudonym protřelého muzikanta Václava Vaňury, který se na sólovou dráhu vydal po angažmá v řadě kapel před třemi lety. Původní ostych ze sólového zpívání ho dávno přešel, jeho písničky jsou známé a oblíbené. Má teď před sebou nabitou koncertní sezonu, ve které odehraje jak sólová vystoupení, tak i společné koncerty s Pokáčem, Annou K., skupinou Mig 21, Arnym Frauenbergem a dalšími. Nejbližší „velké“ vystoupení pak písničkář chystá už příští sobotu na legendárním festivalu Votvírák v Milovicích.
Ještě předtím ale představil svůj nový videoklip, kterým se rozhodl reagovat na válku na Ukrajině. Píseň se jmenuje Ani jako kluk. „Když jsme ten song napsali, nic jsme tím nesledovali – prostě jsme se chtěli jen vypsat z té hrůzy, co na nás doléhala. Něco k tomu říct, nemlčet. Mně osobně navíc strašně zasáhla návštěva na ukrajinsko-polské hranici. Píseň jsem od té doby hrál na koncertech a doufal jsem, že brzo nebude aktuální… bohužel ale stále je. A proto jsme se nedávno rozhodli ji natočit ve studiu a doplnit videem,“ upřesňuje okolnosti nahrávání Láska.
V hlavní roli heterosexuální muži s obyčejnými příběhy
Jedenáct mužů. Jedenáct osudů. Jedenáct zcela odlišných pojetí role muže v dnešní společnosti. Jejich osobní výpovědi, které režisérka Barbara Herz sbírala po dobu dvou let, se staly podklady pro novou dokumentární inscenaci. Text napsala společně s Annou Hoprich pro pražské A studio Rubín. Premiérový titul O bílých heterosexuálních mužích, co jedí maso se zabývá otázkou, v čem spočívá mužská dospělost a jak lze v dnešním světe uchopit službu. Zároveň se snaží rozkrývat různé polohy otcovství a jeho často přehlíženou důležitost. Jedenáct mužů z divadelního dokumentu scénicky ztvárňují Michal Bednář, Hanuš Bor, Pavel Neškudla a Václav Rašilov (na snímku).
O bílých heterosexuálních mužích, co jedí maso, foto Patrik Borecký
Šlechtická sídla (znovu) v souznění
Letos se bude konat již 5. ročník letního hudebního putování po třech šlechtických sídlech. Hudba a stará sídla s pamětí ve svých zdech spolu vždy ladí. Letos zve veřejnost k návštěvě hradů a zámků a kulturnímu rozjímání na majestátní sídla Chyše, Kost a Nové Hrady u Litomyšle a nabídne hudební vystoupení významných osobností české scény. To vše zasazeno do letní atmosféry při sklence vína slibuje přítomným nevšední zážitek. Účast tentokrát přislíbili herečka a zpěvačka Dáša Zázvůrková, nové uskupení Spiritual kvartet a houslový virtuos Jaroslav Svěcený.
Třetí a poslední zámecký večer hosté 20. srpna navštíví zámek Nové Hrady u Litomyšle, který vlastní manželé Kučerovi. Závěrečný večer bude patřit klasické hudbě. Vystoupí pan Jaroslav Svěcený, který po skončení hudební části zájemcům představí několikery unikátní housle z dílny starých italských mistrů ze 16. století. Foto JB produkce
Koncerty se odehrají v termínech 18. června (zámek Chyše), 30. července (hrad Kost) a 20. srpna (zámek Nové Hrady u Litomyšle). Projekt je pokaždé neodmyslitelně spojen s nějakou beneficí. V letošním roce bude podpora věnována mobilnímu hospici Cesta domů.
(Zdroje: BontonFilm, Česká televize, ČSFD, Super.cz, Extra.cz, Blesk.cz, JB produkce, A studio Rubín)

Vložil: Ela Nováková