Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pro grotesku jako stvořený. Českému Strýčku Skrblíkovi zhatili životní plány nacisté. Tajnosti slavných

30.05.2022
Pro grotesku jako stvořený. Českému Strýčku Skrblíkovi zhatili životní plány nacisté. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Česká televize - Pavla Černá

Popisek: Mirko Musil jako vrátný v detektivním seriálu z roku 1989 Případy podporučíka Haniky

FOTO / VIDEO Strýčka Skrblíka z animáku My z Kačerova milovalo několik generací dětí, nebýt ale jeho jedinečného dabéra, nejspíš by byly zklamané. Kam se totiž americký originál na Mirko Musila hrabe!

Pro peníze je ochoten obětovat vše a jejich ztráta pro něj znamená nejen ztrátu bytí, ale i zdravého rozumu. Zatímco Evropě nadělil Harpagona, ztělesnění posledního ze sedmi smrtelných hříchů lakomství, už v roce 1668 francouzský dramatik Molière, jeho animovaná varianta, která baví stejně skvěle malé i velké, je o tři století mladší. Strýček Skrblík se ,narodil‘ ve Spojených státech v komiksu Vánoce na Medvědí hoře v roce 1947, televizní podoby se dočkal o čtyřicet let později v produkci společnosti Walt Disney v seriálu My z Kačerova (Duck Tales) a čeští diváci se s ním seznámili v roce 1991. A nebýt jeho skvělého dabéra Mirko Musila, nebyl by to zkrátka on.

 

Kačeří příběhy:

Komediant do reichu nemusel

Narodil se 26. srpna 1924 v Praze, dostal jméno Miroslav a nakonec vyrůstal v Choceradech u Benešova. Pocházel sice z rodiny lékaře, přesto měl umělecké geny po kom zdědit. Jeho otec totiž v mládí zpíval v operetě a matka byla původně pro změnu koncertní zpěvačka. Oba pak zůstali alespoň vášnivými ochotníky, takže syn s nimi odmalička hrával v ochotnických představeních. Na gymnáziu se stal členem dramatického kroužku, přesto se chtěl ,potatit‘ a vystudovat medicínu. Jenže stejně jako v případě řady kolegů zamíchala i jeho životem druhá světová válka. Po uzavření vysokých škol Němci hledal způsob, jak se vyhnout totálnímu nasazení, a tak se přihlásil ke studiu herectví na pražskou konzervatoř. I tato škola byla ale později během okupace uzavřena, takže nakonec studia dokončil až v roce 1948.

 

Moderní byt:

Život ve vedlejší roli

Profesionální křest na jevišti si odbyl v Realistickém divadle na pražském Smíchově (dnešní Švandovo divadlo), po dvou sezónách ale přešel společně s režisérem Otou Ornestem do souboru Městských divadel pražských a zůstal v něm až do roku 1990, kdy oficiálně odešel do důchodu. Na divadelních prknech byl během kariéry obsazen do sto šedesáti inscenací, nikdy mu ale nebyla svěřena žádná stěžejní role. Ztvárňoval především charakterní postavy, občas s příklonem ke komice, či dokonce ke grotesce. Ke každé postavě přistupoval mimořádně poctivě, i tu nejmenší dokázal přesně charakterově vyhrotit a vtisknout jí groteskní komiku. Napomáhala mu k tomu jeho menší postava, kulatý buclatý obličej a především příjemný chraplák. Představoval všelijaké srdečné lidové chlapíky, kteří jen výjimečně využívali své záporné vlastnosti.

 

Musil Obermaierová Druhý dech

S Jaroslavou Obermaierovou v seriálu Druhý dech; foto se svolením Česká televize - Miroslav Jirsa

Mistr malých postav

S filmem spolupracoval čtyřicet let, přesto ani tam se významnější příležitosti nikdy nedočkal. Poprvé stanul před kamerou v roce 1956 v krátkometrážním reportážním snímku režiséra Roberta Vyhlídky Události dne, v němž ztvárnil skladníka Lišku, a pak už se pravidelně objevoval každý rok v několika projektech. Často oblékal uniformy, od vojenských přes policejní až po železničářské, vyzkoušel si řadu profesí – hrál číšníka, prodavače, pekaře, montéra, pokladníka… a tu a tam i nějakého toho úředníka či padoucha. V televizi dostal první ,štěk‘ od režiséra Zdeňka Podskalského staršího v roce 1966 v komedii Svatební cesta aneb Ještě ne, Evžene! O dva roky později se poprvé mihl i v seriálu, v první epizodě slavného projektu režiséra Zdeňka Filipa Sňatky z rozumu.

 

Tísňové volání:

Hlas pro jiné

Nejvýrazněji se zapsal do historie českého dabingu, který také byl první hereckou profesí, s níž začínal. Už v roce 1943 totiž propůjčil hlas Tomovi v slavném dobrodružném filmu s Elizabeth Taylor Lassie se vrací. Často také na plátně zazníval jeho hlas z úst kolegů, kteří sice zapadali do scénáře vzhledem, jenže byli cizinci, nebo zkrátka jejich hlasový projev neodpovídal představám režisérů. Není to tak neobvyklé, jak byste si možná mysleli. Mimo jiné například i ve slavné pohádce Tři oříšky pro Popelku sice okouzluje fanynky svým úsměvem coby princ Pavel Trávníček, jeho ústy ale promlouvá Petr Svojtka, protože tehdy třiadvacetiletý Trávníček ještě mluvil s výrazným brněnským akcentem. I Musilův hlas v tomto filmu zaznívá, z úst jednoho z čeledínů. Nemohl chybět ani při dabingu nejkrásnějších animáků, od Včelky Máji přes Lady a Tramp a Gumídky až po Bolka a Lolka a kačeří příběhy. Velmi často také spolupracoval s rozhlasem.

 

Rozpuštěný a vypuštěný:

Skrblík osiřel předčasně

Jeho poslední pojmenovanou filmovou postavou se stal v roce 1995 Rak v povídkové hořké komedii tří režisérů Malostranské humoresky, které měly svým zpracováním i názvem evokovat pověstné Nerudovy Malostranské povídky. Naposledy stanul před kamerou jen pár měsíců před smrtí v televizní komedii režiséra Ondřeje Kepky Hříchy faráře Ondřeje. Za celoživotní uměleckou práci získal v roce 1995 Senu Senior Prix, kterou každoročně uděluje od roku 1993 jako poděkování Nadace Život umělce umělcům, starším sedmdesáti let. Mirko Musil zemřel 14. června 1999 ve věku nedožitých sedmdesáti pěti let. Osiřelého Strýčka Skrblíka pak po něm převzal v dabingu Jiří Knot.

(zdroje: Wikipedie, Dabingforum, ČSFD, Encyklopedie českého divadla, FDB, Česká televize, Český film, Český rozhlas)

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská