Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Hvězda se vším všudy. První česká femme fatale se stala osudovou hned pro dva významné režiséry. Tajnosti slavných

09.05.2022
Hvězda se vším všudy. První česká femme fatale se stala osudovou hned pro dva významné režiséry. Tajnosti slavných

Foto: Se svolenímSe svolením Národní filmový archiv (stejně jako snímky v článku)

Popisek: První česká filmová hvězda Suzanne Marwille v roce 1919, jako Regina v dramatu Sivooký démon, které natočil Václav Binovec podle stejnojmenného romaneta Jakuba Arbesa

FOTO / VIDEO Královna českého němého filmu mohla směle konkurovat nejslavnějším zahraničním hvězdám své doby Pole Negri nebo Thedě Bara. Vždy trvala na svém a uměla se prosadit ve světě mužů, kteří jí doslova leželi u nohou.

Historicky první kráska, která brala dech českému publiku na stříbrném plátně, měla všechno, co opravdová hvězda musí mít, včetně manýrů a milostných skandálů. Suverénní a sebevědomá Suzanne Marwille věděla vždy naprosto přesně, co chce, a také si za tím dokázala jít. Extrémně štíhlá postava, výrazná tvář, lemovaná hustými tmavými kadeřemi a s téměř nulovou mimikou, a hluboké oči, které jako by postrádaly jakýkoli výraz, byly jejími hlavními devízami. Příliš talentovaná sice nebyla ani neměla herecké vzdělání, ale zato sex-appealu a vášně na rozdávání. A díky tomu se v době němé éry zrodila první česká filmová žena vamp.

 

Marwille A vášeň vítězí

Bankéřova žena Suzanne v romantickém dramatu z roku 1918 A vášeň vítězí

Tajemná mladá paní

Přišla na svět 11. června 1895 jako druhá ze čtyř dcer žižkovského vrchního poštovního oficiála Emericha Schölera a jeho ženy Bedřišky, rozené Novákové. Už v dětství stanula na jevišti po boku vyhlášené vlastenky a propagátorky ženského hnutí Popelky Biliánové, autorky dlouhé řady sentimentálních příběhů a spoluzakladatelky dívčího skautského hnutí. Poprvé se provdala v červnu roku 1914, jen pár týdnů před vypuknutím první světové války, za dvacetiletého ročního dobrovolníka rakousko-uherské armády Gustava Schullenbauera a důvod k svatbě vyšel brzy najevo, téhož roku 7. října totiž porodila dceru, která dostala po matce jméno Marta. Už jako vdaná paní hrála ve Vídeňském divadle, což předurčilo její další kariéru. Během jednoho představení totiž zaujala mladého Václava Binovce, který v té době sbíral po Evropě informace o novém odvětví zábavního průmyslu a zkušenosti ve filmových ateliérech. Na start kariéry filmové hvězdy si ale musela počkat až do konce války.

 

Marwille Láska slečny Věry

Věra Gubišová v komedii Láska slečny Věry, k níž napsala i scénář

Vše v jednom

V roce 1918 Binovec založil v Praze pod pseudonymem W. (Willy) T. Bronx první filmové ateliéry, produkční a distribuční firmu Wetebfilm a Marta se stala jeho nepostradatelnou družkou. Na jeho prvních filmech se podílela i jako scenáristka, dramaturgyně a umělecká vedoucí. A Binovec zase systematicky pracoval na její image po vzoru hollywoodských a berlínských studií. Údajně vymyslel i její mezinárodně znějící pseudonym složením první slabiky jejího křestního jména Marta a druhé jeho jména Willy, které užíval místo českého Václav. Pod jeho vedením se postupně vylepšoval její herecký projev, nejvíc jí seděly vášnivé, záhadné a leckdy i nebezpečné osudové ženy. Byla štíhlá a pružná, půvabná a elegantní, stejně suverénně ale zvládala i role venkovských či dělnických žen a dívek či roztomilých diblíků. Díky důsledně pěstované fyzické kondici překvapovala i náročnými sportovními výkony, především na lyžích.

 

Páter Vojtěch:

Peníze na prvním místě

S Binovcem natočila dvě desítky němých filmů, z nichž je většina považována za ztracené. Ten poslední, romantické drama Madame Golvery, vznikl v roce 1923. Některé prameny uvádějí, že konec jejich spolupráce i soužití provázel velký skandál, který dokonce skončil až u soudu. Za vším nebylo nic méně důležitého než peníze, protože si Binovec filmovou produkcí ukrojil mnohem větší krajíc, než mohl finančně zvládnout. Dokonce kvůli tomu tehdy prodal rodinnou drogistickou firmu, své ateliéry ale stejně nezachránil. Suzanne pak začala spolupracovat s jinými, nejen českými režiséry včetně Theodora Pištěka, který s ní natočil v roce 1925 podle povídky Karla Jaromíra Erbena Svatební košile mimořádně působivý stejnojmenný horor. Většinou ale natáčela v Berlíně, jenže už dostávala jen vedlejší role.

 

Varhaník u sv. Víta:

Otec neznámý?

V roce 1924 bylo oficiálně rozloučeno její manželství s Gustavem Schullenbauerem, po předchozím rozvodu od stolu a lože. Ten totiž podle tehdejšího právního řádu neznamenal ukončení manželství, pouze manžele zbavoval povinnosti žít spolu a důvody byly jasně vymezeny. Bylo jimi cizoložství, odsouzení na tři a více let, zlomyslné opuštění manžela, ubližování manželovi, ukládání o jeho život či zdraví, zhýralý život, duševní choroba nebo pijáctví, hluboký manželský rozvrat nebo nepřekonatelný odpor. Některé prameny uvádějí, že Suzanne pak byla podruhé krátce provdána za stavebního inženýra Františka Hesse, syna rakouského právníka, politika a poslance Moravského zemského sněmu. V roce 1926 porodila druhou dceru Evu, kdo ale byl jejím otcem, zůstává tajemstvím. Možná jím byl Binovec, o němž bývá někdy uváděno, že se s ním definitivně rozešla až v roce 1925, možná tajemný inženýr Hess, jedním z kandidátů je i Martin Frič, který do světa němého filmu vkročil jako okouzlující představitel vedlejších rolí.

 

Hordubalové:

Návrat nemožný

Na sklonku němé éry se znovu vrátila na vrchol právě díky o sedm let mladšímu Fričovi, s nímž si zahrála v roce 1928 v romantickém dramatu Páter Vojtěch. Vzápětí se za něj provdala a díky němu ztvárnila ještě několik dalších hlavních postav v němých filmech, a pak si ještě třikrát zahrála i ve zvukových. V roce 1932 ztvárnila světáckou barovou tanečnici Karlu Richtrovou a současně jeptišku Angeliku v melodramatu Sestra Angelika, o rok později princeznu Annu Luisu v úspěšné komedii s Vlastou Burianem Pobočník Jeho Výsosti a v roce 1937 svoji kariéru definitivně ukončila postavou nevěrné Polany v dramatu Hordubalové, natočeném podle psychologické novely Karla Čapka. Oběma manželům ale bylo nejspíš jasné, že se svým hlasem a výslovností další díru do světa neudělá, takže se stáhla do ústraní. Frič adoptoval obě její dcery, nechal pro ni postavit luxusní vilu v pražských Hodkovičkách, s výhledem přes Vltavu na barrandovské ateliéry. A také si k ní chodil pro rady, hodnotila scénáře jeho filmů, pomáhala mu s výběrem herců. Časem ji ale začaly trápit zdravotní potíže, které utápěla v alkoholu. První česká filmová hvězda Suzanne Marwille zemřela 14. ledna 1962, její úspěšný manžel ji přežil o šest let.

(zdroje: Wikipedie, Český film, FDB, Luboš Bartošek: Dějiny československé kinematografie I, ČSFD, Karel Smrž: Dějiny filmu, Adolf Branald: My od filmu)

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská