Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jak si úředníci dokážou namastit kapsu? Aktivista vytáhl do boje

24.09.2013
Jak si úředníci dokážou namastit kapsu? Aktivista vytáhl do boje

Autor: archiv

Popisek: Peníze

Pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) přišel s nápadem, že otevře magistrálu cyklistům. Tato myšlenka však zvedá ze židle člena občanského sdružení Občané pro Svobodnou a Bezpečnou Individuální Dopravu (OSBID), Štěpána Radu, který v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz primátorovu vizi označil za šílenou. Šílených nápadů má prý ale Magistrát hl. města Prahy pod Hudečkovým vedením víc.

„Pan primátor absolutně pohřbil celou svou myšlenku už tím, že ji vyčíslil. Nechal se slyšet, že denně může po magistrále projet až dvacet tisíc Pražanů na kole. To je naprostá šílenost,“ říká Štěpán Rada. Většina lidí se totiž pohybuje buď hromadnou dopravou, autem anebo po svých. „Geograficky Praha zkrátka není pro cyklodopravu příznivá, protože je hodně kopcovitá,“ popisuje klíčový problém. „Kdyby někdo chtěl jet do práce z Kobylis, dejme tomu na Žižkov, tak přijede totálně splavený,“ dává příklad.

Po Praze jezdí s železnou pravidelností na kole jen pár tisíc lidí

Zásadně přitom odmítá, že by bylo cyklistů tak málo jen proto, že jim město výrazněji nevychází vstříc. Vzpomíná Hradec Králové, kde se o cyklisty též přehnaně nepečuje, ale jde o město stojící v rovině, lidé se v něm na kole pohybují a řidiči aut s tím počítají. „Vím to, protože jsem tam sám prožil kus života,“ říká Rada.

A obratem sahá k dalšímu argumentu, kterým hodlá rozbít vizi primátora. Připomíná, že se v Praze pravidelně pořádají cyklojízdy, při nichž se motoristům uzavře nemalá část města, ale na kola usedá jen kolem dvou tisíc občanů, což je podle Rady zlomek pražské populace.  „Tyhle akce se pořádají v ideálním počasí, lidé se nemusí bát aut a stejně jich víc nedorazí,“ myslí si zastánce svobodného pohybu po hlavním městě. Cykloaktivisté sice tvrdí, že jich bývá až osm tisíc, ale pan Štěpán tomu nevěří, přičemž své tvrzení podpírá analýzou videa z cyklojízdy 2012, kde cyklistů nenapočítal ani ony dva tisíce.

Pár spřátelených duší si „namastí kapsu“

Své říká i k cyklopruhům, které po Praze najdeme. „Viděl jsem cyklisty, kteří raději než v tom cyklopruhu jedou po chodníku. A i to mě vede k myšlence, že cyklopruh neslouží ani tak cyklistům, jako spíše úředníkům, kteří si jejich kreslením v plánech zajišťují pracovní místa,“ podotýká pan Štěpán. Koncepci cyklistické dopravy v Praze označuje za neucelenou. Nejrůznější dílčí cykloplány mají sloužit především k tomu, aby si pár spřátelených osob tzv. namastilo kapsu. Vydají se peníze na projekt, na jeho realizaci, ale podle pana Štěpána už se nikdo z úředníků příliš nezajímá o to, zda skutečně slouží lidem.

„Pokud se k sobě lidé chovají slušně, tak se na tu silnici vedle sebe vejdou lidé na kole i motoristé a není třeba kreslit drahé projekty.  Problém vidím jinde, lidskou slušnost nevymůžete ani zákonem,“ zdůrazňuje Rada.

Šílenost druhá: Prapodivná pěší zóna plní městskou kasu

Pokud už někdo chce přijet splavený, je to podle člena sdružení OSBID jeho svobodná volba, ale stejně tak by motoristům neměl nikdo brát svobodu rozhodování v cestování autem. To se však po Praze podle názoru člena Občanského sdružení děje. Příkladem může být uzavření Václavského náměstí od Jindřišské ulice dolů pro motoristy. A to byl podle člena OSBIDU absolutně nekoncepční nesmysl. „Jednoho dne tam přijeli s frézami, vymazali přechody, ale jinak nic. Takže to není klasická pěší zóna jako Na Příkopě, ale absolutně prázdná silnice. Lidé po ní nechodí, protože z domova vědí, že se po silnici nechodí, ale auta tam nesmí,“ rozčiluje se Rada.

Kdyby tam úředníci nechali udělat klasickou pěší zónu, tak by to město možná žilo, ale takto to připomíná výjev z postapokalyptického románu. „Je to smutná mrtvá zóna a je jen otázkou času, než bude to místo trpět i ekonomicky, protože se tam začnou zavírat obchody,“ děsí se aktivista. ParlamentnímListům.cz v této souvislosti prozradil, že si čile koresponduje s magistrátem právě ve věci této polovičaté pěší zóny. Z magistrátu mu prý pravidelně odpovídají, že tento prostor má sloužit k pořádání kulturních a společenských akcí.

„Ve skutečnosti tam stojí jeden stánek s buřty navíc a pak jeden pán s housličkama. Nemám nic proti pánovi s housličkama, jen bych to nenazýval kulturními akcemi. Jediným výsledkem této nekoncepční pěší zóny tak nakonec je, že se plní městská pokladna. Na hranici oné pěší zóny totiž stojí skupina policistů a kdokoliv tam vjede, např. proto, že byl v minulosti zvyklý projíždět tudy k Václavskému náměstí a dál na magistrálu, tak ho policisté po chvíli zastaví a zkasírují ho. Dobrý den pane, dnes na Vás budeme hodní, tak to máte jen za pět . A takhle to chodí,“ rozčiluje se Rada nad nedomyšleným nápadem pražského magistrátu. Podobně nespokojeně se staví také k otázce uzavírání Smetanova nábřeží. „Je to velmi aktuální téma, které pečlivě sledujeme a rozhodně na něj budeme reagovat,“ uzavírá téma.

Nesnáším omezování svobody

„Já bych byl strašně rád, aby bylo jasné, že primárním cílem sdružení OSBID není boj proti cyklodopravě,“ podotýká nakonec Rada. „Primárním poselstvím je boj proti omezování jakékoli svobodné dopravy. To nejdůležitější v té zkratce je písmeno S, které reprezentuje svobodu, a já jsem alergický na jakékoli omezování svobody,“ tvrdí pan Štěpán s tím, že sám nemá nic proti výletům na kole do přírody, ale na běžné cesty po Praze se podle jeho názoru kolo zkrátka nehodí. OSBID nikomu nebrání ani v tom, aby využíval městskou hromadnou dopravou. „Ale já v ní třeba nerad jezdím, mimo jiné proto, že v ní narážím na spoustu nevábně zavánějících existencí. I proto, pokud můžu, volím cesty autem,“ uzavírá Rada.

Stojí za zmínku, že Sdružení OSBID je financováno pouze z dobrovolných příspěvků a na stránkách občanského sdružení je k nalezení transparentní účet. „Všichni členové a příznivci jsou lidé, kteří mají vlastní práci a OSBIDU věnujeme čas podle možností,“ uzavírá své vystoupení Rada.

ParlamentníListy.cz, Miloš Polák

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace