Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Víc než šlehačka mu chutnal kabaret. Je lepší opotřebovat se nežli zrezivět, říkával legendární komik. Tajnosti slavných

13.04.2022
Víc než šlehačka mu chutnal kabaret. Je lepší opotřebovat se nežli zrezivět, říkával legendární komik. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Bontonfilm

Popisek: Lubomír Lipský jako poručík Borůvka v krimikomedii z roku 1965 Zločin v dívčí škole

VIDEO I když chtěl působit seriózně, zpravidla to jaksi nevyšlo a každou repliku dokázal s kamennou tváří proměnit v kabaret. V soukromí mu většinou moc do smíchu nebylo, zato se s ním bezva mlčelo.

Prvního dědka si zahrál už v osmatřiceti letech, sranda s ním prý ale bývala jenom před kamerou. Mimořádně laskavý, tichý a nenápadný pán měl původně zdědit cukrárnu, naštěstí pro české divadlo a film si našel s mladším bratrem jinou lásku. Na jevišti a před kamerou ztvárnil nezapomenutelný Lubomír Lipský více než dvě stovky rolí a v dabingu se stal legendou. Ve svých postavách se přeřadil velmi brzy do mnohem starší kategorie a svého prvního dědka, legendárního dědu Potůčka v seriálu Tři chlapi v chalupě, ztvárnil už v osmatřiceti letech. Syna mu hrál o dva roky mladší Jan Skopeček a vnuka o devět let mladší Ladislav Trojan. A předvedli takový herecký koncert, že si pokračování diváci vynutili.

 

Tři chlapi v chalupě:

Jeviště místo živnosti

Narodil se 19. března 1923 v Pelhřimově jako nejstarší ze tří synů mistra cukráře, naštěstí pro českou kulturu ale nakonec rodinný podnik nezdědil. S bratrem Oldřichem, pozdějším významným režisérem, který byl o patnáct měsíců mladší, totiž byli od útlého dětství okouzleni herectvím. Koneckonců to měli po kom zdědit. Jejich otec Vilém byl nadšený herec, režisér, předseda i jednatel pelhřimovského ochotnického spolku Rieger. „Postupně zapletl do divadelních sítí celou naši rodinu včetně babičky a nás tří bratrů. Mě, Oldřicha a Dalibora. Otec byl vedoucí a hlava rodiny, matka tou hlavou hýbala,“ vzpomínal často Lubomír, který díky tomu stanul poprvé na jevišti už ve dvanácti letech. Se spolužákem, pozdějším kolegou a celoživotním přítelem Jiřím Lírem tenkrát hráli v Strakonickém dudákovi. Později se podílel na založení Dramatického studia mladých, kde kromě bratrů Lipských nemohl chybět ani Lír.

 

Šest medvědů s Cibulkou:

Utajený kabaret

Od počátku oba bratři tíhli spíš ke komediálnímu žánru a jejich největším vzorem bylo Osvobozené divadlo. Po maturitě na reálném gymnáziu absolvoval Lubomír osm semestrů na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, obor divadelní věda a estetika. Vedle divadla se ale od dětství zajímal i o hudbu. Už na základní škole se naučil hrát na klavír, na gymnáziu k němu přidal saxofon a začal hrát v jazzovém orchestru. Později získal praxi i v hraní na pozoun. Ke konci protektorátu vytvořili mladí pelhřimovští ochotníci tajně kabaretní pásmo Rozbitá trilogie, s nímž krátce po osvobození hostovali v Praze. Díky tomu si jich všiml režisér Jan Škoda a nabídl jim vytvoření nové divadelní scény v hlavním městě. A tak pětice pelhřimovských mladíků založila v létě 1945 v malostranské Umělecké besedě Divadlo satiry a od 1. srpna se Lubomír oficiálně stal profesionálním hercem.

 

Dva kuchaři:

Zbožňovaný komediant

V Divadle satiry vydržel do roku 1949, kdy bylo z moci úřední zlikvidováno, v jeho tanečním souboru se ale stačil seznámit s tanečnicí Věrou Kittlerovou. V roce 1948 se vzali, o rok později se jim narodila dcera Taťjana, která se stala překladatelkou, a v roce 1951 přibyl do rodiny ještě pozdější filmový režisér Lubomír Lipský mladší. V letech 1950 až 1990 byl Lubomír členem souboru Městských divadel pražských a od roku 1996 působil v Divadle ABC. Ve filmu se sice po celý život objevoval spíš v menších rolích, všechny ale byly nezapomenutelné. Poprvé stanul před kamerou v roce 1946, kdy si s bratrem zahráli partyzány ve válečném snímku V horách duní. Velmi brzy začal pracovat i pro televizi, první komickou scénku zahrál už o Vánocích 1953, tedy v roce, kdy začala Československá televize vysílat.

 

Hlustvisihák ve vrátnici:

Rodinné duo

Největší příležitost vyniknout na stříbrném plátně mu poskytl bratr Oldřich, který ho obsadil v roce 1970 do životní role dobráckého učitele literatury George Camela v parodii na brakové detektivky Čtyři vraždy stačí, drahoušku. Nesmrtelnou se stal o dva roky později jeho klaun Cibulka v rodinné komedii Šest medvědů s Cibulkou, v níž mohl naplno rozvinout širokou paletu svého nadání. Pravidelně se objevoval v silvestrovských estrádách a nejrůznějších zábavných pořadech a obrovskou popularitu mu vynesla postava dědy Potůčka v seriálu Tři chlapi v chalupě. K legendárním skvostům televizního archivu patří i záznam představení Charlieho teta z roku 1969 a o rok později zazářil v televizním seriálu Fantom operety.

 

Fantom operety:

Osudová sedmička

Zatímco v kariéře se mu dařilo, v soukromí se musel vypořádat se sérií tragédií. Tou první byla ztráta o sedm let mladšího bratra Dalibora, který prý byl nejtalentovanější z celé rodiny. „Dne 17. 7. 1947 ho o prázdninách při koupání v rybníku zabil blesk. Stalo se tak sedmý den v týdnu a v 17 hodin. Bratr chodil do septimy a bylo mu sedmnáct let a sedm měsíců,“ vzpomínal rodinnou tragédii v jednom rozhovoru pan Lipský. Otec Vilém, který se dožil 86 let, skonal náhle v té nejlepší náladě, kterou si mohl on i jeho nejbližší přát. „V osmdesátém třetím sledoval u mého bratra hokejový zápas našich s Rusy. Řekl Oldřichovi, ať připraví víno, že společně oslaví naše vítězství. Potom vzal vývrtku, a než vytáhl špunt, zemřel,“ prozradil v jednom z rozhovorů Blesku.

 

Čtyři vraždy stačí, drahoušku:

Mlčenlivý klaun

Slavný bratr Oldřich zase zemřel náhle 19. října 1986 během natáčení komedie Velká filmová loupež, osudnou se mu stala zákeřná rakovina žaludku. Předčasně odešel i hercův jediný syn Lubomír. Den před Silvestrem roku 1991 vyrazil na chalupě nadýchat čerstvého vzduchu. Jenže se už nevrátil a o pár hodin později ho našli mrtvého. Bylo mu teprve čtyřicet a podle lékařů ho zradilo srdce. V roce 2003 ztratil i Věru, s níž prožil padesát čtyři let. A s ní jako by ztratil smysl života, přesto ji přežil o dalších dvanáct let. Naštěstí mu zbyli dcera Taťjana a vnuk Matěj, kteří o něj do poslední chvíle láskyplně pečovali. „S Lubomírem se výborně mlčelo. Nebyl vůbec společenský. Vždycky šel k věci, když o něčem mluvil. Nebyl to žádný 'vtipkař', jak bývají někteří kolegové. Třicet let jsme se scházeli asi každý měsíc v sestavě Trojan, Lipský a já. Teď už se tedy budeme potkávat dva a parťák nám bude chybět,“ prohlásil po jeho smrti nostalgicky jeho přítel Jan Skopeček.

 

Hospoda:

Křehký jen napohled

Na pohled se brzy proměnil v křehkého drobného stařečka, ve skutečnosti ale byl nabitý elánem. Stal se dvojnásobným držitelem Ceny Thálie – v letech 1997 a 2005 a v roce 2008 převzal Cenu Františka Filipovského za celoživotní mistrovství v dabingu. O dva roky později prodělal mrtvici, po níž se musel znovu učit chodit i mluvit. Přesto se ještě dokázal vrátit i před kameru, i když o něm přátelé říkali, že je slaboučký jako větvička. Naposledy stanul před kamerou v roce 2013 jako děda Poláček v úspěšné komedii Kameňák 4, vstoupil do Dvorany slávy cen TýTý, na Grand Festivalu smíchu obdržel cenu Génius smíchu a převzal také od prezidenta Zemana Medaili Za zásluhy. „Vždycky jsem se snažil, abych vkusně pobavil a rozesmál publikum,“ prohlásil před časem. A protože ani ve vysokém věku nepolevil, v posledních letech se přikláněl spíš k dalšímu heslu, že je lepší opotřebovat se nežli zrezivět. Na podzim roku 2015 byl hospitalizován kvůli vysokým horečkám a zápalu plic a nakonec ho zradilo srdce. Nezapomenutelný Lubomír Lipský zemřel 2. října 2015 po poledni ve spánku, na chirurgické klinice pražské Thomayerovy nemocnice.

(zdroje: Česká televize, ČSFD, Blesk, FDB, Karel Ulík: Lubomír Lipský a jeho bratr Oldřich, Divadelní noviny, Český rozhlas, Pelhřimovsko, Český film)

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská