Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Šestnáct let jako na plný úvazek ve fabrice. Anička z Ulice prozradila, jak žít dvojí život

02.04.2022
Šestnáct let jako na plný úvazek ve fabrice. Anička z Ulice prozradila, jak žít dvojí život

Foto: Se svolením Stream

Popisek: Ljuba Krbová v talk show René Kekelyho Face to Face

HORKÁ ŽIDLE Ljuba Krbová nepatří mezi herečky, které by poskytovaly rozhovory na potkání. Když se tedy jednou za čas rozpovídá, je o čem mluvit, na co vzpomínat i probrat, co je nového. O Ulici, divadle a filmech, ale také o bratrech, manželovi, dceři a tragédii v rodině poskytla velmi otevřený rozhovor René Kekelymu v talk-show Face To Face.

„Setrvávám v Ulici samozřejmě kvůli lidem,“ odpovídá na otázku, která jí byla položena už mnohokrát. „Jsou tam fajn lidi ve štábu, v produkci. Jsem od roku třiadevadesát na volné noze, tak mi to supluje angažmá. Vím, že někam patřím, že se tam ráda po prázdninách vracím, a asi úplně nejdůležitější je, že ve své dějové lince mám strašně fajn kolegy. Protože se mi s nimi moc dobře hraje. Adrian Jastraban, Vanda Hybnerová, Jirka Štrébl, ale i naše ,děti', hlavně Matyáš Valenta, který z malého klučiny vyrostl v dospělého herce. Teď přišli noví mladí talentovaní herci, to jsou takové občerstvující ingredience, které člověka vždycky znovu zaujmou. Zkrátka kdyby se mi tam nelíbilo, tak tam nejsem,“ shrnuje svůj vztah k mnohaletému pracovišti.

 

Krbová UliceTakhle to kdysi, v roce 2005, začínalo - Anička Málková v Království hraček; foto se svolením TV Nova

Vynikající trénink

Na otázku, zda nelituje, že ji práce v Ulici připravila o jiné příležitosti, odpovídá s nadhledem. „Určitě mi leccos uteklo, protože časově je natáčení takového seriálu hodně náročné. Ale není to tak, že bych si nezahrála nikde jinde. A tak si říkám: Nebuď nevděčná, víš, kolik hereček v tvé věkové kategorii by bylo rádo, že má stálou práci! A pak je tu ještě jedna pro mě důležitá věc. Mám za sebou hodně dabingů a mnohokrát jsem si říkala, jak to ty skvělé herečky dělají, že jsou tak samozřejmé před kamerou. A tady je to drobná improvizace, je vidět, že si to užívají. Jenže já když jsem byla před kamerou třeba dvanáct dní v roce, tak takhle jistá nemůžu být. Teď, když jsem před kamerou dvanáct dní v měsíci, tak si pak i na dalších projektech ověřuji, že ten trénink je prostě skvělý. Když se rozsvítí červená, tak mě to nerozhodí. Když kameraman řekne, abych mu šla do světla, vím přesně, co mám udělat. Hlídám si, aby mě kolega nezastínil. To všechno je prostě ten trénink, který herci umožňuje soustředit se na to důležité. Na situaci, na to, co a jak partnerovi říkáš, na prožitek. Technické věci mě vůbec neomezují.“

 

Krbová UliceS Bedřichem Liškou (Adrian Jastraban) se vzali v roce 2007, o rok později adoptovali Františka (Matyáš Valenta) a později ještě Emu (Anna Marie Valentová). Nakonec je scenáristé v 13. sezóně rozvedli; foto se svolením TV Nova

Němčina ano, angličtina ne

V rozhovoru mluví obecnou češtinou, má ale vynikající hereckou dikci, takže její řeč působí velmi kultivovaně. Ljuba Krbová ale mluví také velmi dobře německy, protože část svého dětství prožila v Berlíně a němčinu pilovala i později. „Dalo práci, aby mě učitelé odnaučili ten příšerný berlínský dialekt a naučili mě mluvit spisovně, ale podařilo se. To mi přineslo řadu hezkých natáčení s německými štáby, tam jsem si zahrála pár hezkých rolí. Největší pochvalou pro mě pak je, když se mě některý německý kolega zeptá: A vy jste odkud, z Hannoveru?“ Jednou se ale omylem stalo, že ji castingová agentura doporučila do anglicky mluveného filmu, a na to rozhodně ráda nevzpomíná. Myslela si, že se těch pár vět naučí a oni to stejně předabují, jenže režisér dabing nechtěl. Takže dostala takzvaného dialog kouče, který ji nutil opakovat větu snad tisíckrát, než se mu to zdálo dostatečně britské. „Od té doby, když mě volají kvůli zahraničnímu filmu, ujišťuji se, že je to o němčině, ne o angličtině. Do toho už nikdy nejdu!“

 

Krbová_Zadražil_Sleeping AroundS  Janem Zadražilem před deseti lety v představení Sleeping Around; foto se svolením Strašnické divadlo

Třetí seznámení s manželem a tchyní

Než se provdala za spisovatele Ondřeje Neffa, s nímž je už dvě desítky let, byla už dvakrát vdaná a měla dceru. Vůči mužům, kteří dávali najevo, že se jim líbí, byla nedůvěřivá. S Neffem se seznámili při společném vystoupení v literární kavárně. „Přišla jsem s dcerou a tam byl takový plešatý pán v obleku s vestičkou. Všichni kolem něj skákali, mohli se přetrhnout. Nějaké paní na něj volaly: Pojďte si k nám sednout! Jenže on ukázal a rozhodně řekl: Já si sednu támhle! Posadil se k stolečku s mou dcerou a já jsem si říkala, že je to nějaký přehnaně sebevědomý drzoun. Když nás představili, první věta, kterou mi řekl byla: Já jsem měl maminku herečku. A já jsem si říkala, že je to hrozně laciné, jak se mě snaží sbalit. Ale on opravdu měl maminku herečku, hrála u Voskovce a Wericha. Když teď hraji ve Werichově vile, mám šatnu v expozici, kde je muzeum. Jednou za mnou Ondřej přišel do šatny, ukázal prstem na fotografii a řekl: To je mamá! Tak jsem poprvé viděla svou tchyni. Teď na ni vždycky kouknu před představením a řeknu jí: Tchyně, drž mi palce, ať se to dneska povede!“

V podkroví Werichovy vily hraje Ljuba Krbová v představení Margaritě, monodramatu o dámě, která slaví narozeniny a nikdo si na ni nevzpomene, ani bývalý manžel ani děti. Jen od svého lékaře dostává nečekaný dárek. Hraje se o tom, že s nepřízní osudu lze vždy bojovat, nejlépe s humorem, i když je někdy drsný. Ostatně i herečka sama má za sebou hodně drsné období.

 

KRbová MargaritěJak bojovat s nepřízní osudu? Nejlépe s humorem, nevadí, že je občas drsný. A hlavně se nenechat v průšvihu utopit. Nadechnout se lze i jednou nosní dírkou. Ljuba Krbová v monodramatu španělského dramatika Carlose Be Margaritě; foto se svolením Werichova vila

Prověřené manželství

„Já mám neskutečnou kliku. Ondřej je renezanční člověk, rozkročený do řady oborů, zdaleka nejen do sci-fi literatury. Je takový můj soukromý google, chodící encyklopedie. Ale především je to chlap nesmírně velkorysý, empatický – a nesmírně nepraktický. Prostě život s géniem musí být vyvážen něčím na druhé straně, aby se to úplně nezváhlo,“ směje se herečka nad životem s mužem, který prý není nešikovný, jen prostě nikdy nemůže nic najít. Když má zatlouct hřebík, jde koupit nový. Takže mají doma třeba několik sad šroubováků, ale nejspíš přibudou další.

Ondřej Neff prožil před čtrnácti lety velkou tragédii. Jeho dceru Irenu zavraždil její manžel a byl za to odsouzen na řadu let do vězení. Ljuba s Ondřejem tak na sebe (spolu se synem Davidem, Ireniným bratrem, známým fotografem a jeho partnerkou) vzali výchovu tehdy dvouleté Ondřejovy vnučky Dominiky. Jak se herečka za celým příběhem ohlíží po letech? „To jsou věci, se kterými se člověk nikdy nesmíří, s tím se nedá vypořádat. Těžko se o tom mluví. Jsme rádi, že máme Dominiku. Jako malá u nás trávila hodně času. My jsme vesničani, naproti měla kamarádku a byla u nás ráda. Teď už je to slečna, takže je pro ni atraktivnější Praha. Ale Ondřej je moc rád, že jí pořád má co dát. Ona se teď začala zajímat o dějiny 20. století a v tom má Ondřej úžasné vědomosti, takže jí je předává, předává, předává...“

Byli by manželé po této zkušenosti pro trest smrti? „Ne. Je to zvláštní, zrovna nedávno jsem natáčela Případy 1. oddělení a přišli tam kriminalisté z mordparty jako poradci. Mluvili jsme i o tom. A oni také řekli, že by pro trest smrt nebyli. Řekli, že to by bylo příliš jednoduché, protože trest má být i výchovný.“

 

Krbová_Poldové a nemluvněDoktorka Doubravová v krimikomedii na pokračování Poldové a nemluvně; foto se svolením Česká televize - Tereza Suchánková

Šťastná babička

Ljuba Krbová má dospělou dceru, nečekaně velmi praktického povolání. „Kdysi uvažovala o herectví. Myslím, že by na to neměla dobrou povahu. Trápila by se pro takové ty nespravedlnosti a zákulisní šarvátky. Tatínka má skvělého ortopeda, maminku herečku. Bylo pro ni asi těžké najít vlastní cestu. Když přišla s tím, že půjde na práva, neuměla jsem si představit, jak to se svým temperamentem zvládne,“ vzpomíná dnes spokojená matka a babička. „Jsem na ni hrdá. Nejen jako na právničku, ale teď už i jako na mámu. Kontinuálně pracuje, protože některé kauzy se prostě táhnou roky. Ale přitom je i skvělá máma a to mi dělá velkou radost.“ Z vnuka Eliáše se zkrátka raduje celá rodina.

 

Krbová_Jastraban_Miluji tě, tak se měj...S představitelem seriálového exmanžela Adrianem Jastrabanem 23. března, při premiéře komedie Miluji tě, tak se měj...; foto se souhlasem Divadlo Metro

Putování s fotoaparátem

Se svou seriálovou Aničkou má herečka společného koníčka, fotografování. Na rozdíl od Aničky se ale nebojí vydávat na dlouhé cesty. Přitom nejraději putuje i do vzdálených velehor sama. Prý se tak dokáže nejlépe přiblížit místním lidem, kteří ji jako objekty fotografování baví nejvíc. Štíhlá, křehce působící šedesátnice má tedy pro strach uděláno, cestuje do Himálaje, do hor Latinské Ameriky i Afriky. Možná i proto, že trénuje bojové umění. Kdo by to do ní řekl, že? „Miluji cestování a na něm nejvíc poznávání života v jiných krajích. Sednu si třeba někde do hospody a pozoruji lidi. Navíc když jsem na cestách sama a požádám někoho o pomoc, jsou lidé ochotnější i otevřenější. V exotických zemích jsou nebezpečnější zvířata než místní lidé. Takže mě spíš něco chtělo uštknout nebo rozdupat, než že by mě chtěl někdo okrást.“

Ljuba Krbová pochází z pěti dětí, její bratr Martin Krb v dětství také hrál ve filmech a seriálech. Kromě seriálu Ulice hraje pravidelně epizodní role ve filmech nejrůznějších žánrů, hostuje v divadlech. Věnuje se fotografování a čínskému bojovému umění wu-šu, v němž v roce 2001 dokonce reprezentovala Českou republiku na mezinárodních soutěžích. S manželem Ondřejem Neffem má společnou zálibu v japonských zahradách a jednu takovou opečovávají u svého domu nedaleko Prahy.

 

Ela Nováková

Vložil: Ela Nováková