Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vědomě zničil sám sebe, aby zachránil své nejbližší před první totalitou. A druhá mu to pak tvrdě spočítala. Tajnosti slavných

04.02.2022
Vědomě zničil sám sebe, aby zachránil své nejbližší před první totalitou. A druhá mu to pak tvrdě spočítala. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Slaviafilm

Popisek: Čeněk Šlégl jako baron Hypolit Studený v komedii režiséra Miroslava Cikána z roku 1941 Provdám svou ženu

FOTO / VIDEO Pro jedinou dceru obětoval nejen kariéru, ale především svoji čest. Skončil pak v uranových dolech a dostal doživotní zákaz. A nakonec zůstal úplně opuštěný jako podnájemník ve své vlastní vile.

Říkává se, že člověka utváří společnost a události, v nichž žije a které si nevybral. Představitel prvorepublikových továrníků, velkostatkářů či vysokých úředníků Čeněk Šlégl sice nikdy hlavní roli nedostal, rozhodně byl ale nepřehlédnutelný a mimo jiné vynikl jako skvělý sparing partner Vlasty Buriana. Jenže se narodil do špatné rodiny, žil v špatné době a musel se vypořádat se dvěma totalitami. Před tou první se snažil zachránit svoji rodinu, čímž si vysloužil navždy nálepku nacistického kolaboranta. A ta druhá mu potom navždy vystavila velmi tvrdý účet.

 

Šlégl Děvčátko, neříkej ne!

Jako falešný hráč a karbaník Pepito Nožiani, vlastním jménem Josef Nožička, v komedii z roku 1932 Děvčátko, neříkej ne!; foto se svolením Starfilm

S technikou skončil dřív, než vůbec začal

Narodil se jako Vincenc Schlögel 30. září 1899 v dělnickém Žižkově, který sice byl v roce 1881 povýšen na město, součástí Velké Prahy se ale stal až v roce 1922. Jeho otec byl úspěšným a bohatým obchodníkem a rodina, jak už samotné příjmení napovídá, byla částečně německá. Vždy se ale hlásila k českému národu. Vystudoval Druhé c. a k. reálné gymnázium v Truhlářské ulici na Starém Městě a připravoval se na studium techniky. Technické nadání zdědil po otci a měl se stát inženýrem. Také ale velmi dobře maloval, a dokonce složil texty k několika písničkám. Poslední prázdniny po maturitě ale o jeho budoucnosti rozhodly úplně jinak. Odjel totiž tenkrát do Pavlíkova na Rakovnicku k strýci Emanu Doležalovi, který byl ředitelem kočovné divadelní společnosti. A co čert nechtěl, v jednom představení nečekaně vypadl jeden z herců, takže šoupli na jeviště narychlo Čeňka. A přestože bylo jeho první vystoupení naprostá katastrofa, herectví ho tak vzalo za srdce, že už u něj zůstal.

 

Šlégl hermanová Nezlobte Dědečka

Továrník Daněk a tanečnice Kaťa (Ljuba Hermanová) v komedii Karla Lamače z roku 1934 Nezlobte dědečka; foto se svolením Meissnerfilm

Putování z venkova do Prahy

V roce 1917 začal hrát s Divadelní společností J. Kalenského, v níž jeho strýc působil jako ředitel, a byl to údajně právě on, kdo ho uvedl do hereckého světa pod počeštěným jménem Čeněk Šlégl. Díky tomu se také elegantně vyhnul vojenské službě v rakousko-uherské armádě a postupně působil se souborem Elišky Zöllnerové, klatovskou společností Josefa Faltyse a příbramskou divadelní společností J. Blažka. V divadelní společnosti J. O. Martina se zamiloval do kolegyně Heleny, vzali se a měli spolu dceru Blanku. Postupně se propracoval do malých divadel, nejprve krátce působil v jihočeském Táboře, pak přešel do Prahy a objevoval se na jevištích Pištěkova lidového divadla na Královských Vinohradech, v karlínském Varieté, Aréně a Uranii. Už v roce 1919 stanul poprvé i před filmovou kamerou, tedy ještě v němé éře. Debutoval jako Jan Amos Komenský v historickém pásmu režiséra R. F. Branalda Utrpením ke slávě a v témže roce ještě stihl postavu barona Malenického, rodinného přítele hlavních hrdinů, v komedii They Červenkové Zloděj.

 

Baron Prášil:

Salónní komik

Rychle zapadl do ,škatulky‘, která mu vyloženě seděla, stal se živoucí karikaturou rádoby vznešených mužů, kterým ale není právě shůry dáno. S chutí ztvárňoval neschopné rakouské důstojníky, zdegenerované šlechtice, domýšlivé bonvivány… prostě starší pány, kteří navzdory pokročilému věku a své hlouposti, která je vyloženě do očí bijící, sázejí na elegantní vizáž, šarm a svůdnické umění. Znovu se ale do filmových ateliérů vrátil až v roce 1926, kdy si zahrál hned v osmi filmech různé ctitele, hosty, číšníky či úředníky. Hlavní role se sice nikdy nedočkal, až do náhlého ukončení filmové kariéry v roce 1941 ale ztvárnil více než osmdesát postav. Ve všech zůstal věrný karikatuře zazobaných nafoukanců, barových flamendrů, směšných záletníků či podvodníků.

 

U poklady stál:

Burianův nahrávač

Od roku 1925 byl velmi úspěšným sparing partnerem národem milovaného komika Vlasty Buriana a hráli spolu až do definitivního uzavření českých divadel nacisty v roce 1944. Tuto roli úspěšně zastal i v řadě jeho nesmrtelných komedií, například jako rytmistr hrabě Géza Géza Medák v C. a k. polní maršálek, konzul Vieland v To neznáte Hadimršku, penzionovaný admirál Piacci v  Hrdinném kapitánu Korkoránovi, korvetní kapitán Quido Krištofovič v Ducháček to zařídí, gremiální rada Richard Pěna se zraněným palcem v  U pokladny stál…, hrabě Bohdan Kocharowski v Baronu Prášilovi či statkář Arnošt Pěnkava v Přednostovi stanice. Před kamerou ale sekundoval i jiným komikům, například v legendárním Kristianovi byl protihráčem Oldřicha Nového jako seladon v Orientbaru, kterému ohraný seznamovací trik se ,ztraceným‘ kapesníčkem stále nevychází.

(Pokračování v pondělí 7. února)

(zdroje: Wikipedie, ČSFD, Semanovice, FDB, Václav Junek: Celoživotní jízda špatnými vlaky, Pavlíkovská radnice, Jaromír Farník: Čeněk Šlégl – dvě tváře herce, režiséra a scénáristy)

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská