Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Okatá kráska záhadně zmizela, říkalo se, že za to mohou nacisté. Kam se poděla Máchova filmová Lori? Tajnosti slavných

05.01.2022
Okatá kráska záhadně zmizela, říkalo se, že za to mohou nacisté. Kam se poděla Máchova filmová Lori? Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Československý státní film

Popisek: Karla Oličová v nestárnoucí komedii režiséra Jana Svitáka Třetí zvonění

FOTO / VIDEO Téměř nadpozemská křehkost a pohled velkých očí, jako by zahalených závojem něžného smutku, ji katapultovaly po bok největších hvězd. A pak se kamsi propadla, doslova ze dne na den.

Krásná a nadaná holčička měla všechny předpoklady stát se hvězdou. Přestože se v zářivém světě československé kinematografie třicátých let minulého století pohybovala pouhé čtyři roky, publikum okamžitě zaujala. Křehkou tmavovlásku, která hereckým projevem i rysy připomíná Kláru Issovou, si milovníci filmů pro pamětníky nejspíš vybaví jako představitelku životní družky českého romantického básníka v životopisném dramatu Karel Hynek Mácha. A pak jako by se po ní slehla zem, v novinách se dokonce objevila zpráva, že zemřela, mimo jiné se šuškalo, že za to mohou nacisté. Dobrá herečka a nadaná pěvkyně Karla Oličová přitom bojovala v ústraní s osudem ještě dalších pětatřicet let a jedinou útěchou jí byla víra v Boha.

 

Karel Hynek Mácha:

V péči první dámy

Vnučka pražského policejního ředitele a dvorního rady Václava Oliče Karolína se narodila 22. října 1915. Světlo světa ale spatřila jako pohrobek, protože její otec Karel, důstojník rakousko-uherské armády, mezitím padl na frontě první světové války. Krátce nato zemřela i matka, a tak se jí ujala otcova sestra Anna, která byla provdána za pěvce a hudebního pedagoga na pražské konzervatoři Louise Kadeřábka. Rodina žila v domě na Královských Vinohradech, který vlastnila. Bydlela v něm i Anna Vlčková, po sňatku Hana Benešová, kterou adoptovala svobodná a bezdětná teta Eva Šulcová, někdejší hospodyně, která zdědila po své osamělé zaměstnavatelce značný majetek. Stejně staré Aničky se staly nerozlučnými přítelkyněmi, takže když bylo potřeba, budoucí první dáma se o Karlu čtyři roky starala. Po pěti třídách obecné školy začala Karla studovat na francouzském gymnáziu, pod vlivem rodinné tradice, lásky k divadlu a především opeře, ale přestoupila po ukončení sexty na konzervatoř studovat operní zpěv.

 

S představitelem hlavního hrdiny, chorvatským hercem Zvonimirem Rogozem, v dramatu Milan Rastislav Štefánik

S představitelem hlavního hrdiny, chorvatským hercem Zvonimirem Rogozem, v dramatu Milan Rastislav Štefánik; foto se svolením Česká televize

Osudová náhoda

Bylo to právě v době rozmachu československé kinematografie, takže není divu, že i Karlu přitahoval filmový průmysl a moderní ateliéry bratrů Havlových na Barrandově. A právě v legendární vyhlídkové restauraci Terasy Barrandov, mimořádném díle architekta Maxe Urbana, kde tenkrát v roce 1935 hrál každou neděli nejpopulárnější orchestr R. A. Dvorského a celá Praha tančila charleston, zaujala Karla jednoho dne svou křehkou krásou jednoho z filmařů, a tak ji pozval do ateliérů na hlasovou zkoušku a test fotogeničnosti. Uspěla a díky tomu dostala malou vedlejší roli komorné v romantickém dramatu Bezdětná, které natočil režisér Miroslav Josef Krňanský podle úspěšné povídky populárního spisovatele a humoristy Ignáta Hermanna. I vedle krásné představitelky hlavní hrdinky, tehdy rovněž začínající Nataši Gollové, dokázala exoticky vyhlížející brunetka vyniknout, takže vzápětí dostala další nabídku.

 

S Raoulem Schránilem v komedii Tvoje srdce inkognito

S Raoulem Schránilem v komedii Tvoje srdce inkognito; foto se svolením Meissner Film

Debut naruby

V biografech se ale její debut odehrál obráceně. Publikum ji spatřilo poprvé jako italskou markýzu Giulianu de Benzonni v životopisném dramatu režiséra Jana Svitáka o jednom ze tří zakladatelů samostatného československého státu Milan Rastislav Štefánik. A teprve o měsíc později měl premiéru Karlin první film. Díky tomu zapadla do škatulky nových zajímavých tváří, z které čerpali filmaři, kteří v té době doslova chrlili jeden film za druhým, takže v následujícím roce po ní sáhli hned třikrát. Ztvárnila vedlejší postavu zdravotní sestry v romantickém dramatu Martina Friče Ulička v ráji, objevila se v reklamě na zaručeně nejlepší Schichtovo mýdlo s jelenem, nazvané Čím je to?, především si ale zahrála záhadnou Věru, dceru generálního ředitele Královce, v komedii režiséra Svatopluka Innemanna Tvoje srdce inkognito. A v ní si také poprvé před kamerou i zazpívala.

 

S Ladislavem Boháčem v dramatu Karel Hynek Mácha

S Ladislavem Boháčem v dramatu Karel Hynek Mácha; foto se svolením Česká televize

Máchova Lori

Křehkým půvabem, oduševnělou tváří s velkýma očima a vysokým čelem, lemovanou tmavými vlasy, Karla skvěle zapadala do filmařské představy o podobě inteligentních dívek, kterým ale osud v životě i lásce právě nepřeje. Díky tomu jí Innemann svěřil vzápětí postavu úchvatné turecké princezny Zuliky ve své komedii s operetními prvky Švanda dudák, kterou natočil v roce 1937 k devadesátému výročí prvního uvedení divadelní hry Josefa Kajetána Tyla Strakonický dudák. Nejkrásnější roli jí svěřila historicky druhá česká režisérka Zdena Holubová, působící pod uměleckým pseudonymem Zet Molas. Postavu romanticky opěvované, ve skutečnosti ale spíš zneužívané snoubenky a matky syna Ludvíka Lori Šomkové, v životopisném dramatu Karel Hynek Mácha. Pak ji obsadil Otakar Vávra jako schovanku Lenku, do níž je po uši zamilován jeden z hlavních hrdinů Filosofské historie, natočené podle stejnojmenné literární předlohy Aloise Jiráska.

 

Ve filmové adaptaci románu Karla Čapka Bílá nemoc

Ve filmové adaptaci románu Karla Čapka Bílá nemoc; foto se svolením Národní filmový archiv

Naposledy před kamerou

V závěru roku 1937 se Karla ještě stihla představit publiku jako maršálova dcera Aneta v psychologickém dramatu Bílá nemoc, které natočil Hugo Haas podle úspěšné divadelní hry Karla Čapka, varující před nacistickou hrozbou, která začala otřásat Evropou. O rok později ji opět Jan Sviták vrátil zpátky do světa komedie. Filmová adaptace úspěšné a velmi často uváděné divadelní hry Václava Štecha Třetí zvonění, která měla premiéru v Národním divadle v roce 1900 a jejíž zápletka je vystavěna na propletenci lží, intrik a nedorozumění, komplikujících svatbu dcery purkmistra Sadílka, úspěšně přenesla děj do tehdejší současnosti, k čemuž významně přispěla i hudba populárního skladatele Járy Beneše. Karla v ní stanula jako dcera Růžena po boku zbožňovaného milovníka Oldřicha Nového, jenž si nasadil svoji oblíbenou masku svůdce ve fraku, a film se těší pozornosti diváků dodnes.

 

S Oldřichem Novým v komedii Třetí zvonění

S Oldřichem Novým v komedii Třetí zvonění; foto se svolením Československý státní film

Pětatřicet let v osamění

Po úspěchu Svitákovy komedie filmové publikum vyhlíželo svoji novou krásnou hvězdu, jenže marně. Karla kamsi zmizela, jako by se propadla pod zem. Logicky se začaly rodit nejrůznější spekulace, v roce 1940 dokonce vyšla v novinách krátká neověřená zpráva, že v pouhých pětadvaceti letech zemřela, a šuškalo se, že ji mají na svědomí nacisté. Ve skutečnosti se ale jen náhle stáhla do ústraní, protože trpěla těžkým astmatem a nemoc se náročným pracovním nasazením výrazně zhoršila. Dlouhá léta žila osaměle a sílu čerpala z náboženské víry, takže si možná ani nevšimla, že už ji veřejnost předčasně pohřbila. Proto se nezachovaly ani žádné její fotografie z pozdějších let a pro své fanoušky navždy zůstala mladou a krásnou. Zemřela v necelých šedesáti letech 25. srpna 1975 a odpočívá na pražských Olšanských hřbitovech.

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská