Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Hvězdou díky Ondrákové. Jediné špatné rozhodnutí způsobilo nekonečný boj o přežití a válku s exekutory. Tajnosti slavných

15.12.2021
Hvězdou díky Ondrákové. Jediné špatné rozhodnutí způsobilo nekonečný boj o přežití a válku s exekutory. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením: Národní filmový archiv

Popisek: Herečka Máňa Ženíšková, vnučka autora výzdoby Národního divadla a manželka Theodora Pištěka

FOTO / VIDEO Opona v Národním divadle, legendární automobilka, slavný manžel či filmový Oscar. K mimořádné sbírce úspěchů jediné rodiny mohla přispět i okatá uličnice, o níž se říkávalo, že je druhou Mandlovou. Jen kdyby o to alespoň trošku stála.

Její tvář a jméno na fotoskách, jak se říkávalo za první republiky snímkům, lákajícím publikum ve vitrínách u vchodů do biografů, bylo zárukou, že na tomhle filmu majitel sálu slušně vydělá. Dnes již téměř zapomenutá Máňa Ženíšková se po svém vstupu do světa tehdy ještě němého filmu rychle stala hvězdou nenáročného publika, které milovalo dějově jednoduché komedie, a navzdory naprosté absenci jakékoli herecké průpravy se skvěle vypořádala i s nástupem zvuku. Mohla se zařadit po boku největších hvězd typu Lídy Baarové, Adiny Mandlové či Nataši Gollové. Rozhodla se ale jinak.

 

S Antonií Nedošínskou v komedii režiséra Přemysla Pražského z roku 1928 Podskalák

S Antonií Nedošínskou v komedii režiséra Přemysla Pražského z roku 1928 Podskalák; foto se svolením Národní filmový archiv

Legendami přímo nabitá

Tak lze charakterizovat rodinu, z níž pocházela jedna z dnes ji téměř zapomenutých filmových hvězd první republiky. Její úspěšnou historii odstartoval vynikající malíř historických a alegorických výjevů, který kdysi vyhrál společně s Mikolášem Alšem soutěž na výzdobu Národního divadla. Jeho díla zdobí foyer, stal se autorem alegorie osmi múz na stropě hlediště a namaloval také první oponu, která ale byla bohužel nenávratně zničena při požáru v roce 1881. V roce 1873 se v kostele sv. Mikuláše v pražských Vršovicích oženil s Marií Otradovcovou z Otradovic, pocházející z rodu českých zemanů a později rytířů, o nichž lze najít nejstarší dochované zprávy z konce 14. století. Do ženění se ale volnomyšlenkářský umělec právě nehrnul, takže před oltář předstoupil se svou partnerkou a tři roky po narození prvorozeného syna Julia. Ten ale otce do rozevlátého uměleckého světa nenásledoval. Stal se inženýrem a velmi zdatným obchodníkem. Působil jako obchodní zástupce letecké firmy Wright a výhradním dovozcem, prodejcem automobilů značky Ford a zakladatelem firmy Ford Motor Company pro Rakousko-Uhersko, která ale vinou jeho společníka zkrachovala. A právě jemu se narodila dcera, která pak přivedla zpátky do rodiny múzy.

Automobil = majetek

Marie Ženíšková se narodila ve Vršovicích 6. ledna 1909 jako druhá z pěti Juliových dcer, které měly později všechny něco společného se světem filmu. Její sestry Erna a Jana se v třicátých letech mihly před kamerou. Anna se provdala za herce Břetislava Hrstku, který po emigraci v roce 1948 působil jako redaktor londýnského rádia Svobodná Evropa. A Ludmila si vzala herce Freda Bulína, který jako spoluvlastník nakonec přivedl otcovu slavnou firmu k bankrotu, kvůli němuž musela rodina dokonce prodat cennou sbírku obrazů dědečka Františka. V roce 1972 Fred zemřel na následky vážné autonehody. Automobily byly další oblastí, s níž byla rodina spjata. Mariin otec se stal už v roce 1895 majitelem prvního závodního vozu v Čechách a její syn pro změnu reprezentoval později naši republiku na závodních okruzích v letech 1975 a 1976. Vlastnictví automobilu rozhodně nebylo za první republiky tak běžné jako dnes, bylo vnějším znakem dobré finanční situace rodiny. A Marie si v dětství rozhodně neměla na co stěžovat. Hrála závodně házenou za S. K. Slavia Praha, ráda tančila, bavila se a samozřejmě chodila do biografu.

 

Tys láska má:

(v komedii C. a k. polní maršálek)

Start díky Anny Ondrákové

Se vzrůstající popularitou filmu se ve dvacátých letech rychle zařadili do tehdejší společenské smetánky i jeho tvůrci a tváře. Díky tomu se Marie nejprve spřátelila s tehdejší začínající hvězdou Anny Ondrákovou a setkala se i s jejím přítelem, režisérem Karlem Lamačem, kvůli němuž kdysi Anny dokonce doma dostala v počátcích své kariéry od tatínka pořádný výprask. Teprve patnáctiletá studentka vršovické Vyšší dívčí školy Lamače zaujala svým temperamentem, takže jí v roce 1924 nabídl první roli v bláznivé komedii Chyťte ho!, natočené ve stylu populárních amerických grotesek. Pohledná okatá dívka, nad míru obdařená všemi ženskými ‚přednostmi‘, se představila publiku jako Máňa Ženíšková a bezprostřednost, temperament a přirozený projev jí okamžitě zaručily další účinkování v němých filmech, přestože neprošla žádnou hereckou průpravou.

 

Plukovníkova dcera Lili a poručík Rudi Eberle v komedii C. a k. polní maršálek

Plukovníkova dcera Lili a poručík Rudi Eberle v komedii C. a k. polní maršálek; foto se svolením Elektafilm

Láska s filmovým otcem

Od malých vedlejších roliček se postupně propracovala k velkým dramatickým postavám a svůj nejvíc oceňovaný výkon odvedla ke konci němé éry v roce 1929, v dramatu Takový je život, v němž ztvárnila hlavní postavu tehdy slavná herečka a hvězda ruského divadla Vera Baranovskaja. Jejího manžela, uhlíře a alkoholika, si zahrál Theodor Pištěk, jenž film také produkoval a Mánin výkon v roli dcery tehdy vychválila až do nebes i ta nejpřísnější kritika. S Pištěkem se setkala poprvé před kamerou už v roce 1926 v melodramatu Miroslava J. Krňanského Příběh jednoho dne, a zatímco na filmovém plátně se několikrát setkali coby otec s dcerou, c soukromí jejich vztah nabral úplně jiný směr. V roce 1930 se během natáčení historického dramatu Svatý Václav vzali a vzápětí Máňa úspěšně vstoupila do nové éry zvukového filmu hlavní dívčí rolí v nesmrtelné komedii s Vlastou Burianem C. a k. polní maršálek, v níž novopečený manžel opět ztvárnil postavu jejího otce. A v tomto filmu si také poprvé a naposledy před kamerou i zazpívala.

Rodina měla přednost

V roce 1931 se objevila v dalších čtyřech filmech, a pak následoval v její kariéře celoroční výpadek, který měl velmi prozaický důvod. Dne 25. října 1932 totiž spatřil světlo světa její syn, Theodor Pištěk mladší. Pak si stihla zahrát po manželově boku v komedii Strýček z Ameriky a hlavní postavu v melodramatu Mámino srdce, v níž ztvárnil postavu jejího otce opět o čtrnáct let starší manžel Theodor. Péče o rodinu se dvěma dětmi ji ale zaměstnávala stále víc, takže postupně na svoji kariéru rezignovala, i když tu a tam hostovala s manželem v Divadle Vlasty Buriana. V roce 1937 ještě stihla roli ošetřovatelky ve filmovém zpracování slavného románu Karla Čapka Bílá nemoc, které natočil v atmosféře nastupujícího nacismu Hugo Haas, a o rok později stanula před kamerou naposledy v melodramatu Cikánská láska, v němž opět zářil jako hlavní představitel Pištěk.

 

Díky, pane Kříženecký:

(v dokumentárním filmu Československé televize z roku 1978)

Holka do nepohody

Pak už se Máňa stáhla definitivně do ústraní, zato její manžel byl coby herec doslova na roztrhání. Stal se doslova filmovým rekordmanem a během života si zahrál v 325 projektech. Důvod k tomu měl ale velmi prozaický. Osud rodiny totiž na dlouhá léta poznamenalo drama s přiléhavým názvem Takový je život!, v němž kdysi jeho žena naplno zazářila. Po odstoupení sponzorů se totiž Theodor rozhodl film financovat sám a půjčil si kvůli tomu půl milionu, což byla za první republiky částka téměř nepředstavitelná. Jenže film nakonec neměl takový úspěch, jaký očekával, a jeho rodina pak dluh splácela až do roku 1948. Máňa ale prokázala, že je partnerkou do nepohody, přestože vyrostla v prostředí, kde si s penězi většinou nikdo hlavu příliš nelámal. Rázně ‚držela kasu‘, uměla vyjít i s málem a zvládala psychický nápor, přestože její domácnost občas navštívili i exekutoři, před nimiž mistrně schovávala rodinné šperky. A tak navzdory starostem byly vztahy mezi jejími blízkými vždy pevné a harmonické. Dnes již téměř zapomenutá herečka Máňa Ženíšková, která se mohla stát druhou Mandlovou, zemřela 11. listopadu 1982. Svého milovaného a oddaně milujícího manžela přežila o dlouhých dvaadvacet let.

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská