Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Víc sebevědomí než talentu. Hlavu si nikdy s ničím nelámala, žila prostě tady a teď. Tajnosti slavných

08.12.2021
Víc sebevědomí než talentu. Hlavu si nikdy s ničím nelámala, žila prostě tady a teď. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Česká televize

Popisek: Ella Šárková v dokumentu z roku 1971, nazvaném Jak začínali

AUDIO / VIDEO Krásná, sebevědomá a naivní. Hereckou průpravu sice neměla žádnou, přesto o svých kvalitách nikdy ani na vteřinku nezapochybovala. A až do smrti byla přesvědčená, že ji určitě ještě čeká velkolepý comeback.

Fotogenická, komunikativní, příjemná… ale jinak nic moc. Tak se na jednu z nejvýraznějších žen prvorepublikových filmů dívala kritika, výrazná aristokratická kráska si u toho ale nikdy moc nedělala. Před filmovou kameru se dnes už téměř zapomenutá Ella Šárková dostala opravdu jen shodou náhod, a přestože neměla žádnou odbornou průpravu, prožila pak čtvrt století na různých kabaretních a divadelních scénách. Takzvaně na odpočinek odešla překvapivě brzy, rozhodně o sobě nikdy ani trošku nezapochybovala.

 

Další prosím:

Na co pomyslela, to dostala

Narodila se jako Eliška Anna Jana Lišková 23. září 1907 jako jedno z pěti dětí Antonína Ladislava Lišky, majitele tiskárny v pražské Vladislavově ulici. Od dětství měla plno zájmů, které také díky dobré finanční situaci rodičů mohla naplno realizovat. A tak se věnovala atletice v žižkovském Sokole a učila se hrát na klavír v jedné z nejuznávanějších hudebních škol. Pak si usmyslela, že bude zpěvačkou, takže jí otec zaplatil hodiny u opětní pěvkyně Nadi Kejřové, významné slovenské sopranistky Žofie Napravilové, a poté dokonce i u jednoho z nejpopulárnějších evropských tenorů první poloviny dvacátého století, italského pěvce chorvatského původu Tino Pattiery. Se vzděláním so ale příliš hlavu nelámala, tak školní lavice navždy opustila předčasně a nedokončila ani reálku, což byla v té době střední škola, zaměřená na výuku jazyků a přírodovědné obory.

 

Pudr a benzin:

Dominantní manželka

Krátce po ukončení školy jí padl do oka houslista a dirigent Alois ‘Lola‘ Šárka, za kterého se provdala. Osudný zlom v jejím životě znamenala dovolená v slovenských lázních Sliač, kde si jí všiml režisér Národního divadla Karel Dostal. V té době totiž Jiří Voskovec a Jan Werich hledali výraznou a zajímavou dívku, která by ztvárnila hlavní ženskou roli v jejich plánované hudební komedii Pudr a benzin, stále se jim ale nedařilo. A tak mimořádně temperamentní a okatá holka se smyslem pro humor přišla k své první filmové roli jako slepý k houslím. Manžel prý jejímu hereckému talentu příliš nevěřil, rozhodně jí ale v ničem nebránil. A zlí jazykové říkali, že ani nemohl, protože by jeho dominantní životní družka něco takového nikdy nepřipustila. Nejspíš to bylo jedním z hlavních důvodů, proč se jejich manželství velmi brzy rozpadlo.

 

Život je moře nadějí:

Šance u Buriana

V roce 1931 Ella odjela s Voskovcem a Werichem natáčet do Paříže. Film Pudr a benzin měl premiéru 15. ledna 1932 v Praze a promítal se v kině Gaumont dalších pět týdnů. U odborné kritiky sice vzbudil rozpaky, publikum bylo ale nadšené a do té doby neznámá kráska, která ztvárnila tanečnici Martu Malou, se stala díky němu ze dne na den hvězdou. Díky tomu dostala vzápětí nabídku angažmá od Emila Františka Buriana v kabaretu Červené eso. Současně se v roce 1932 objevila hned čtyřikrát na filmovém plátně. Jako Ella v melodramatu Zlaté ptáče, Lýdie v komedii Sňatková kancelář, coby pacientka v reklamě na bezbolestné ošetření u zubaře díky oxidu dusnému neboli rajskému plynu, který se paradoxně poslední dobou stává oblíbenou drogou. Především ale jako filmová herečka Fizullini v hudební frašce režiséra Václava Bínovce Pepina Rejholcová, díky níž vynikla její nezvyklá aristokratická krása a sex appeal.

 

Jako dcera poslance Sahuly Lýdie v komedii z roku 1932 Sňatková kancelář

Jako dcera poslance Sahuly Lýdie v komedii z roku 1932 Sňatková kancelář; foto se svolením AB Film

Od modelky po bardámu

Během rychlého startu kariéry zúročila i dřívější studium zpěvu. Stala se obdivovanou operetní subretou a divadelní scény střídala vždy po jediné sezóně, od Švandova divadla a Malé operety přes Slovenské národní divadlo v Bratislavě, s nímž absolvovala pohostinská představení ve Vídni, takže jí vyneslo i mezinárodní popularitu, až po Rokoko a Nové divadlo. Teprve v roce 1937 zakotvila na dalších šest let ve Velké operetě. V roce 1943 hrála v Divadle Oldřicha Nového, po uzavření všech divadel nacisty ale zůstala bez angažmá. Až do osvobození si ale zahrála ve dvaceti filmech, režiséři ale rychle pochopili, že se pro ztvárnění prostých dívek nehodí, takže její postavy vždy vyčnívaly. Hrála různé modelky, bardámy, tanečnice a v roce 1937 si poprvé zazpívala před kamerou v hudební romanci Karla Hašlera Jarní písnička.

 

V noci přec samoten nikdo rád není:

Hvězda operety

Na operetní scéně opravdu zářila, její doménou byly inscenace klasických děl Franze Lehára, ale například c slavné Rose Marii Rudolfa Frimla vystřídala všechny tři hlavní role. A mimo jiné nahrála i celou řadu gramofonových desek. Po osvobození hrála jednu sezónu v pražské Uranii, v roce 1947 se vrátila do Divadla Oldřicha Nového, které ale bylo v roce 1949 zrušeno. Před publikum se vrátila až v roce 1953 jako sólistka pražské Alhambry a vystupovala také v populárním kabaretu U Fleků. V roce 1957 ale vystupování na jevišti definitivně ukončila, přestože jí bylo teprve padesát let. Pak si na ni filmaři ještě občas vzpomněli s nějakou vedlejší postavou, často bezejmennou. V roce 12983 ztvárnila postavu Anity v hořké komedii Věry Chytilové Faunovo velmi pozdní odpoledne a naposledy se mihla před kamerou jako stařenka o čtyři roky později v povídkové sci-fi komedii Přátelé bermudského trojúhelníku. Herečka a zpěvačka Ella Šárková zemřela 31. října 1991 v Praze.

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská