Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Erotický symbol zbožňovali politici i slavní herci. Pro komunisty se pak ale neprávem stala jen kolaborantkou. Tajnosti slavných

27.10.2021
Erotický symbol zbožňovali politici i slavní herci. Pro komunisty se pak ale neprávem stala jen kolaborantkou. Tajnosti slavných

Foto: Národní divadlo

Popisek: Andula Sedláčková v roce 1933 v pražském Stavovském divadle, v poetické ‘konverzačce‘ francouzského dramatika Marcela Acharda Dáma v bílém

FOTO / VIDEO Ženy se jí snažily podobat, muži o ní tajně snili. A také rychle pochytila hvězdné manýry. Když v roce 1919 ředitel Národního divadla obsadil jako Roxanu ve hře Cyrano z Bergeracu místo ní dceru básníka Jaroslava Vrchlického Evu, dala okamžitou výpověď a zakrátko už zářila ve Vinohradském divadle. (Pokračování z pondělí 25. října)

Svému postavení ‘božské Anduly‘ podřídila celý život. Vytrvale plnila stránky společenských časopisů, vždy dokonale upravená a neodolatelná, na každé fotografii v perfektní póze. Když přišly do módy sportovní ženy, pózovala v šortkách, když začali být populární velcí psi, pořídila si barzoje. Andula Sedláčková byla mimořádně charismatická, takže jí ‘seděly’ postavy elegantních a okouzlujících milovnic. Byla ale také perfekcionistkou ve výslovnosti a mistryní ladného pohybu. Podle teatrologa Františka Černého byla „…žena mimořádného sexappealu, okouzlující pikantním francouzským půvabem, uměním odstíněné a psychologicky bohaté konverzační hry, kultivovaností projevu, jemným humorem i honosnými, vkusnými a stále novými toaletami“.

 

Andula se svým luxusním vozem na Karlově mostě. Být hvězdou něco stálo

Luxusní dáma se svým luxusním vozem. Být hvězdou něco stálo; foto Elegantní Česko

Malá kukačka

Velký zlom v jejím životě znamenal rok 1921, kdy se rozvedla s Maxem Urbanem, aby se vzápětí znovu provdala. Jejím druhým manželem se stal o sedmnáct let starší ředitel právního oddělení Pražské železničářské společnosti Josef Kašpar. Přestože sňatek s advokátem vypadal zpočátku jako finanční jistota, později se rodina potýkala s velkými finančními problémy. Alespoň jedno přání se ale Andule splnilo, 6. března 1926, tedy na prahu čtyřicítky, konečně porodila dceru Marcellu. Je ale téměř jisté, že jejím skutečným otcem byl politik František Xaver Hodáč, otec herečky Nataši Gollové. Velké rodinné tajemství se ale podařilo utajit a uveřejnil ho až v roce 2002 Aleš Cibulka ve své knize, nazvané prostě Nataša Gollová. Jedinou dcerku Andula vychovávala jako princeznu a většinu času s ní trávila v luxusní vile v Černošicích, kde je také navštívil i prezident Tomáš G. Masaryk.

Milenci povoleni

Počátkem třicátých let byl údajně jejím přítelem Hugo Haas, oddaný manžel ale milence přehlížel. Staral se o její finance a poskytoval Andule dokonalé zázemí. Nosila luxusní šperky, jezdila reprezentativním autem, bydlela v Maltézském (Velkopřevorském) paláci, oblékala se v nejlepších módních salonech. Kromě vily v Černošicích měli i chatu v Kynžvartu a jezdili lyžovat do Sv. Mořice. Andulino mistrovství bylo poprvé oceněno Státní cenou za rok 1927, v Národním a Vinohradském divadle působila až do roku 1938 a jejich jeviště pravidelně střídala kvůli sporům s někým z vedení. Koncem třicátých let ale odešel Kašpar do penze a rodina se ocitla téměř na mizině. To byl také jeden z důvodů, proč se Andula rozhodla pouhé dva týdny po vypuknutí druhé světové války otevřít vlastní divadlo. Její Divadlo Anny Sedláčkové (DAS) sídlilo v Jungmannově ulici v Mozarteu a scéna jí mimo jiné měla poskytnout i prostor pro velké role, po nichž do té doby marně toužila. Do repertoáru statečně zařadila i hry Karla Čapka, pronacistický tisk ale rázně žádal jejich stažení.

 

S dcerou Marcellou:

soukromý rodinný film z roku 1927

Slib Říši odmítla

Po nástupu nacistů se rodina musela vzdát části svého majetku, v roce 1942 pak Andula prokázala mimořádnou odvahu, když po atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha jako jediná česká herečka odmítla účast na setkání v Národním divadle, na němž měli umělci 24. června složit veřejný slib Říši. Na to konto bylo její divadlo uzavřeno, navíc v té době byl její manžel vážně nemocný a v září 1942 zemřel. Andule byla odebrána podnikatelská koncese a další jednání se táhla několik měsíců. Režisér a umělecký šéf Milan Svoboda musel být propuštěn, vyměněna byla i většina souboru a upraven repertoár. Situace se obrátila až po dopisu, v němž se Marcella oficiálně omluvila redaktoru kulturní rubriky Pražského listu Vilému Nejedlému, který kampaň na podzim roku 1941 odstartoval. Dne 1. listopadu 1943 byla činnost divadla obnovena a Marcella se stala jeho hlavní hvězdou. Publikum jim zůstalo věrné až do roku 1944, kdy nacisté všechna česká divadla definitivně uzavřeli.

Vyřizování účtů

Po osvobození Andula doufala, že se do svého divadla vrátí, jenže se události vyvíjely jinak. V roce 1945 byl uzákoněn zákaz divadelního podnikání a divadla byla postupně znárodňována. Navíc byla v tisku označena za kolaborantku a vyšetřována i s dcerou kvůli údajným stykům s kolaboranty a členy fašistické organizace Vlajka. Vyšetřování bylo nakonec zrušeno a po několika hostováních na malých scénách se Andula přesunula s Marcellou natrvalo na chatu v Kynžvartu. V březnu 1948 byl vydán divadelní zákon, čímž se všechny scény staly oficiálním šiřitelem vládnoucí ideologie. A v noci z 1. na 2. září je obě vytáhli u postele příslušníci StB. Nejprve zatkli Marcellu, která byla obviněna ze zapojení do organizovaného protistátního spiknutí a velezrady a odsouzena na dvanáct let. O několik dnů později byla zatčena i Andula, která strávila ve vazbě sedm týdnů. Marcella byla nakonec propuštěna už po třech letech v rámci amnestie prezidenta Antonína Zápotockého a o tři roky později podepsala spolupráci se Státní bezpečností.

 

Ve své poslední sezóně na jevišti pražského Stavovského divadla, jako hraběnka Teresa Casati-Confalonieriová v hře italského novináře a spisovatele Rina Alessi Hrabě Orel

Ve své poslední sezóně na jevišti pražského Stavovského divadla, jako hraběnka Teresa Casati-Confalonieriová v hře italského novináře a spisovatele Rina Alessi Hrabě Orel; foto Národní divadlo – Josef Heinrich

Stáří v zapomnění

V nejtěžší době, kdy byla Marcella ve vězení, zůstala stárnoucí Andule naštěstí její bývalá tajemnice z DAS a přítelkyně Ella Bozděchová, která ji od mládí obdivovala. Za udělení milosti Marcella prezidentovi osobně poděkovala a dostala od něj jako dárek malé rádio. Pečovala o matku, občas dostala vedlejší roli ve filmu, hostovala v oblastních divadlech a konferovala estrády. Na Prahu mohla zapomenout. Živila se, jak to šlo, jeden čas dokonce uklízela parky. K sedmdesátinám si konečně na Andulu vzpomnělo Národní divadlo a osobně jí poblahopřál tehdejší šéf činohry Otomar Krejča. O deset let později převzala vpředvečer svých narozenin titul zasloužilá umělkyně a počátkem října 1967 byly v kině Ponrepo promítány tři filmy, v nichž hrála – Čtyři roční období, Konec milování a Lucerna. O necelý měsíc později, 30. října 1967, ji během procházky se psem srazil nedaleko Tylova divadla motocyklista. Utrpěla zlomeninu pánve, těžký otřes mozku a další vážná zranění, kterým podlehla 24. listopadu 1967. Její dcera Marcella emigrovala v roce 1968 do Švýcarska s přítelem, hercem Soběslavem Sejkem, oba se ale nakonec do Československa vrátili. Dne 12. dubna 1969 byla nalezena ve svém pražském bytě otrávená svítiplynem a její smrt byla vyhodnocena vyšetřovateli jako sebevražda.

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská