Už jste si nakoupili zásoby na kolaps? Možná už je pozdě. Komentář Štěpána Chába
komentář
22.10.2021
Foto: MČ Praha 10
Popisek: Farmářské trhy na Praze 10, relikt minulosti
Ne, já vím, titulek je náležitě opepřený o pocit beznaděje a paniky. Ale když ono to pomalu začíná vypadat, že panika je zcela na místě. Mluvčí sdružení dopravců Česmad Martin Felix zkonstatoval, že jsme krok před kolapsem. Na vině je nedostatek kapaliny AdBlue, jejíž výroba je postavená na zemním plynu. A protože doprava podléhá Evropskou unií nastaveným parametrům, bez AdBlue se obzvláště nákladní doprava vůbec neobejde.
„Toto aditivum se na stojanech čerpacích stanic začalo objevovat zhruba před patnácti lety, když pro nákladní vozidla s naftovými motory začala platit emisní norma Euro 4. Po roce 2011 s příchodem normy Euro 5 se už bez ní neobešlo takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem,“ prohlásilo sdružení dopravců. Přičemž u těchto vozů nejde přidávání kapaliny AdBlue obejít. Takže prostě nepojedou.
Za poslední týden, jak hlásí sdružení, se cena kapaliny AdBlue ztrojnásobila. Ze států Evropské unie také zaznívá, že výroba AdBlue se omezuje, místy i zcela zastavuje. Kvůli výpadku se mohou zastavit nákladní vozy, autobusy, stavařské stroje. Nákladní vozy, jak jistě vedeme v patrnosti, dováží zboží i základní potraviny. Kapalinu AdBlue nemáme zařazenou mezi strategické suroviny, takže stát nemá páku a ani zájem o to, abychom měli zásoby pro stav nouze.
Generální tajemník sdružení Česmad Vojtěch Hromíř situaci okomentoval prozaicky: „Pevně věřím, že s množícími se zprávami o problémech s AdBlue nenastane panika s vykupováním do zásoby, která by mohla vést ke skutečnému nedostatku. Touto situací, která se může opakovat i kdykoliv v budoucnosti, se musí neprodleně zabývat i vláda v souvislosti s tvorbou hmotných rezerv. Současně si myslím, že by měla včas zasáhnout především Evropská komise, protože právě unijní normy z AdBlue strategický materiál vytvořily. Možná jde o čistě obchodní spor výrobců a distributorů, ale rukojmími jsme my všichni. Komise pro podobné případy disponuje regulačními netržními pravomocemi.“
Tak já nevím, právě se nám oznámilo, že může selhat nákladní doprava, protože jsme ekologicky zapálení až do úrovně sebeupálení, ale lidé nemají propadat nejistotě. Hlavně nevykupovat zboží a nevykupovat tak obchody.
Ale Evropská komise na to jde s ´Filipem´. Ne že zabráni dopravní krizi. V rámci ekologického (sebe)zápalu totiž navrhuje přiostřit. Hoříme málo, hoříme vlažně a bez nadšení. A tak v rámci Grean Dealu navrhuje ekologizaci zemědělství. Tedy odvětví, které, vedeme-li v patrnosti, dodává chléb náš vezdejší před ty naše hladové žaludky. Co přesně se má stát a stane? Nechme promluvit šéfa Zemědělského svazu Martina Pýchu: „U hovězího masa bude zvýšení ceny téměř o 60 procent, u vepřového masa téměř o 48 procent, u mléka to bude 36 procent. U obilovin o 12 procent, u olejnin o 18 procent.“ Já vím, stejně jako u covidu bychom měli dát přednostně slovo nějakému jinému odborníkovi. Třeba ze svazu horníků. Ale já se budu držet toho, že tu správnou paniku má vyvolávat odborník s odborností v příslušném oboru. Zemědělský svaz mi tedy přijde jako výborný zdroj pro paniku. S výhledem to tedy vypadá, že není třeba podržet stabilitu dopravy, ono nebude potřeba nic převážet. Takže všichni si, místo škudlení toaletního papíru, pořiďme kravičku, která bude dělat mlíčko, učme se dělat sýreček. A hlavně hořme, srdnatě s vědomím, že zachraňujeme svět.

Tak takhle zachráníme svět před zkázou. Modrá linka ukazuje, jak světu nepomůžeme, když nebudeme nic dělat. Zelená linka ukazuje, jak mu děsně pomůžeme, když zahájíme ekologické sebeupalování s výše popsanými důsledky (a mnoha dalšími). Autorem grafu je Bjorn Lomborg, známý skeptik zaváděných opatření.

Vložil: Štěpán Cháb