Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Slibnou kariéru utnula válka, o velkou lásku ji připravili nacisté. A pak byla doma plánovitě zapomenuta. Tajnosti slavných

18.10.2021
Slibnou kariéru utnula válka, o velkou lásku ji připravili nacisté. A pak byla doma plánovitě zapomenuta. Tajnosti slavných

Foto: ITC Entertainment

Popisek: Hana Bělská alias Hana Maria Pravda v populárním britském krimiseriálu z roku 1969 Department S

FOTO Kvůli židovskému původu skončila v koncentračním táboře. S pořádnou dávkou štěstí sice přežila, když se pak ale chopili moci komunisté, nechtěla už nic riskovat. A vlast na ni plánovitě zapomněla.

Patřila k velkým hereckým talentům první republiky, jenže se narodila do ‘špatné‘ rodiny. Sotva se ale stačila po válečných útrapách nadechnout, její naděje na život v bezpečí a navázání na předchozí kariéru rázně utnul komunistický převrat. Za svým cílem si přesto dokázala jít i v emigraci a stala se naší nejúspěšnější herečkou-emigrantkou. Děti v Československu ji milovaly jako maminku v seriálu o kouzelníku Čáryfukovi, na obrazovce zářila po boku Davida Sucheta v populárním seriálu Hercule Poirot, aniž diváci tušili, že se dívají na českou herečku. Koneckonců to nebylo snadné i kvůli celé sérii jmen, pod nimiž vystupovala. Za první republiky se představila publiku jako Bělská, po válce jako Alexandrová, používala příjmení obou manželů Munková a Pravdová a později v emigraci byste museli hledat v seznamu hereckého obsazení Hana Maria Pravda.

 

Chava v dramatu z roku 1934 Marijka nevěrnice

Chava v dramatu z roku 1934 Marijka nevěrnice; foto Ladislav Kolda a Slaviafilm

Nadaná slečna

Narodila se 29. ledna 1916 v Praze jako Hana Marie Becková do rodiny právníka, ruského legionáře a zakladatele Legion-banky Josefa Becka. Od dětství milovala divadlo, snila o herecké kariéře a rodiče pro ni měli pochopení, takže jí během studia na gymnáziu dopřáli soukromé hodiny u Olgy Scheinpflugové a Karla Dostala. V sedmnácti letech se mihla poprvé před filmovou kamerou v bezejmenné vedlejší roli v dramatu Vladislava Vančury Na sluneční straně a o rok později ji Vančura obsadil jako dceru krčmáře Rosenthala Chavu ve svém dalším dramatu Marijka nevěrnice, které natočil podle námětu Ivana Olbrachta. První angažmá získala v roce 1935 v olomouckém divadle a současně si zahrála v dalších filmech. Ztvárnila postavu farmaceutky Dáši Kučerové v romantické komedii Vladimíra Slavínského Studentská máma a manželku hlavního hrdiny v další Slavínského romanci První políbení. A v roce 1937 ji umělecký šéf olomoucké činohry Oldřich Stibor poslal na roční stáž do Leningradského státního akademického divadla dramatu A. S. Puškina.

 

S Antonií Nedošinskou a Theodorem Pištěkem v komedii Studentská máma

S Antonií Nedošinskou a Theodorem Pištěkem v komedii Studentská máma; foto NFA

Pochod smrti

Po návratu se dokonce představila jako host publiku pražského Národního divadla, kde ztvárnila v sezóně 1937-38 Luisu v tragédii Friedricha Schillera Úklady a láska. V roce 1938 se stala členkou souboru kladenského divadla a současně hostovala i v pražském Švandově a Vinohradském divadle. To už se ale začínala stahovat nad Evropou mračna a Hana musela kvůli židovskému původu zmizet ze scény. V roce 1942 byla deportována do Terezína, kde založila se spoluvězni divadelní soubor, který byl Němci z propagandistických důvodů tiše trpěn. Poté ale byla převezena do ‘továrny na smrt‘ v Osvětimi, v níž byl zavražděn její první manžel, o dva roky starší Alexandr Munk. Haně se jako zázrakem podařilo koncem války uprchnout z pochodu smrti, vražedného přesunu vězňů z koncentračního tábora, který měl jediný cíl – aby jich na plánovaný konec došel co nejmenší možný počet.

 

V roce 1970 v britském hororu And Soon the Darkness

V roce 1970 v britském hororu And Soon the Darkness; foto StudioCanal

Syn s jménem první lásky

Po návratu do vlasti se stala v roce 1946 zakládající členkou Realistického divadla. Na počest manžela, zavražděného nacisty, začala vystupovat pod pseudonymem Hana Alexandrová a v divadelním souboru se seznámila s druhým manželem Jiřím Pravdou. Ve skutečnosti se jmenoval Čvančara a byl během uzavírání vysokých škol zatčen nacisty jako studentský funkcionář gestapem. Podařilo se mu ale utéct z transportu do koncentračního tábora Buchenwald, a pak za protektorátu začal hrát divadlo s falešnými doklady jako Jiří Pravda nejprve v Lesíkově kočovné společnosti, pak v Třebíči a na Kladně. Po krátké známosti se s Hanou vzali a v roce 1947 si Hana ještě stačila zahrát Beerovu dceru Hanele v historickém dramatu Nikola Šuhaj, které natočil podle literární předlohy Ivana Olbrachta režisér Miroslav Josef Krňanský. Krátce nato se jí narodil syn, který dostal na památku matčiny velké první lásky jméno Alex.

 

Paní Habblemanová v seriálu Čáryfuk

Paní Habblemanová v seriálu Čáryfuk; foto BBC

Trnitá cesta za štěstím

Především pod vlivem hrůzných válečných zkušeností Hana ztratila po komunistickém převratu v únoru 1948 veškerou důvěru v nový režim a manželé Pravdovi se rozhodli pro emigraci. Podařilo se jim i s ročním synem odjet na falešné pasy do Paříže, jenže nezískali ve Francii povolení k pobytu, takže se v roce 1949 přesunuli do Austrálie. V Melbourne založili vlastní divadelní společnost Tana, která uváděla hry evropských dramatiků, především Luigiho Pirandella, Augusta Strindberga, Jeana Anouilha a Antona Pavloviče Čechova. Teprve v roce 1956 se jim podařil návrat do Evropy a díky doporučení anglické herečky Sybil Thorndik našli konečně trvalý domov v Londýně. Působili v divadle, rozhlase a v televizi. Jiří hrál pod jménem George i na prestižních divadelních scénách, jako je Old Vic, Hana kromě hraní i režírovala v menších londýnských divadlech a Anglie ji zná pod pseudonymem Hana Maria Pravda.

 

V roce 1962 v britském seriálu The Saint

V roce 1962 v britském seriálu The Saint; foto BBC

Zapomenutá Češka

V roce 1959 si Hana zahrála poprvé v televizním seriálu, o dva roky později konečně i v televizní inscenaci The First Gentleman, před filmovou kameru se ale vrátila až v roce 1969 v komedii Before Winter Comes, odehrávající se v uprchlickém táboře v okupovaném Rakousku po druhé světové válce. Podařilo se jí znovu rozjet velmi úspěšnou kariéru, na kterou nerezignovala ani po manželově smrti v roce 1985. Objevila se i na našich obrazovkách, například v úspěšném dětském seriálu o kouzelníku Čáryfukovi či v příbězích populárního detektiva Hercule Poirota v podání Davida Sucheta, nejúspěšnější postavy královny detektivky Agathy Christie. Na filmovém plátně ji Češi mohli vidět v hollywoodské adaptaci jednoho z nejvýznamnějších románů českého spisovatele Milana Kundery Nesnesitelná lehkost bytí, kterou natočil v roce 1988 Philip Kaufman. Její největší láskou dál zůstávalo divadlo, současně se ale podílela i na celé řadě rozhlasových her stanice BBC.

 

V roce 1967 v dokumentu o terezínském ghettu Esther

V roce 1967 v dokumentu o terezínském ghettu Esther; foto ČT

Stesk po domově

Po roce 1989 se Hana několikrát vrátila do své vlasti, především protože se jí stýskalo po milované Praze. Její i manželovy vzpomínky vyšly u nás v roce 1999 s názvem Krátké povídky z dlouhého života. O rok později byla vydána její další kniha I Was Writing This Diary for You, Sasha (Tento deník jsem napsala pro Tebe, Sašo) a v roce 2002 Kaleidoscope – Snapshots of My Life (Kaleidoskop – Momentky mého života). Naposledy stanula před kamerou v roce 2003 v hořké komedii britského režiséra Charlese Harrise Paradise Grove a v roce 2004 převzala medaili Artis Bohemiae Amicis za zásluhy o dobré jméno České republiky v zahraničí. Úspěšná herečka a divadelní režisérka Hana Bělská, na kterou publikum v její rodné zemí bohužel téměř zapomnělo, zemřela 22. května 2008 v anglickém Oxfordu v úctyhodném věku 92 let. Její syn Alex působí na oxfordské St. Anthony’s College a je uznávaným odborníkem na sovětskou a postsovětskou zahraniční politiku.

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská