´Na místo Mildy Kopeckého si nikdo nikdy nesedl´. Když se obrátí život vzhůru nohama aneb Co všechno na sebe prásklo hvězdné trio na červeném kanapi
18.09.2021
Foto: FTV Prima (snímky v článku Studio DVA divadlo)
Popisek: Eliška Balzerová, Iva Pazderková a Marika Šoposká v Show Jana Krause
FOTO / VIDEO Na pohovce v Show Jana Krause bylo tentokrát skutečně plno. Místo jednoho hosta se totiž dostavili hned tři, a to herečky Eliška Balzerová, Iva Pazderková a Marika Šoposká, které zde byly propagovat hru Holky jako květ.
Holky jako květ je hra irské autorky Elaine Murphy, která je brilantně napsaná. „Jedna rodina. Je to jeden rok jejich života. V tom se stane všechno. Smrt, narození… Je to zajímavé a zajímavě napsané. My se na jevišti nikdy nepotkáme, jsme tam každá sama, je to monologicky napsané, ale přitom hrajeme o sobě. Ta jedna vypráví o těch dvou. Na konci se divákovi zdá, že nás viděl pohromadě, ale nikdy nevidí,“ charakterizovala hru Eliška Balzerová. „Ta autorka je velmi mladá. Napsala to před deseti lety,“ dodala. Hru prý nemusely nijak upravovat do českých soudobých reálií. „Tohle je aktuální v každé době,“ přisvědčila Marika Šoposká.
Holky jako květ:
Chemie funguje
Hru prý v tomto obsazení začaly zkoušet před pár měsíci. „Začaly jsme zkoušet v závěru pandemie a měly jsme už dvě představení na zkoušku. Vztahy nejenom na jevišti mezi herečkami, ale i mezi námi jako osobami musí nastat rodinný vztah. Takže jsme se hledaly a očuchávaly. Hrajeme matku, dceru a vnučku. Pokud by nám na jevišti nefungovala chemie, tak to nebude na diváka působit dobře,“ vysvětlila Eliška Balzerová. Na zkouškách i na jevišti prý mezi nimi panoval soulad. „Myslím, že jsme dosáhly plného vrcholu. Říkaly jsme, jak nám to sluší, a Eliška říkala, jo, akorát že se potíš jako dveře od chlíva. Marika je nejmladší, takže rodinné vztahy odsud posud. Je třeba zavést hierarchii a pořádek,“ přisvědčila Iva Pazderková, která v sobě tak nezapřela stand-up komičku, takže její vyjádření nelze brát příliš vážně.
Hru Holky jako květ uváděla mnohá česká divadla včetně Divadla na Fidlovačce, kde tehdy působila Eliška Balzerová. V originálu se jmenuje Little Gem, je od irské autorky Elaine Murphy a v roce 2009 byla oceněna Společností irských dramatiků a scenáristů jako nejlepší hra roku. V tom samém roce posbírala mnohá další ocenění, mimo jiné hlavní cenu poroty na slavném dublinském Fringe festivalu.
|
Hierarchie v divadle
Nicméně o tom, že běžně v divadlech hierarchie panuje, hovořila i Eliška Balzerová. „Když jsme se scházeli v kuřárnách a rekvizitárnách, tak si pamatuju, že na Vinohradech měl výsostné místo pan Kopecký, a to se zachovávalo, i když nebyl v divadle, tam si nikdo nesedal.“ Iva Pazderková nevynechala příležitost, aby se nestrefila do nejmladší Mariky Šoposké: „Marika to má o hodně jednodušší, jak jsme říkali, že je v divadle důležitá hierarchie, tak za standardních okolností, když já hraju s mladší herečkou, tak jdu vždy co nejdál do jeviště, aby se ona musela točit zády. Aby nebyla vidět. Ale tím, že je to monologické představení, tak má čas.“

Babička Kay i přes náročnou péči o nemocného manžela touží ještě žít. Jak sama říká: „Krucinál, já přece nejsem mrtvá, jsem jenom na špatný straně od čísla šedesát!“
První dárek raději vypily samy
Herečky přinesly Janu Krausovi dárek. „Chtěly jsme vám donést něco irského, protože je to irská hra. Původně jsme chtěly donést irskou whiskey, ale vy nepijete, tak jsme ji vypily samy. Tak jsme si říkaly, že vám doneseme irskou kávu, což je moc dobrá věc, takže od nás máte irskou kávu a pusinku.“ Tehdy měly zrovna před premiérou. „Těším se strašně. Jeden kolega vzpomněl něco krásného, co říkával Evald Schorm. Herec, který není na jevišti šťastný, nemůže být dobrý. A my jsme na jevišti docela šťastné. Tak snad budeme i dobré! Mimochodem, autorka Elaine Murphy přijede na premiéru.“ A co herečky pojí s jejich rolemi? „Když jsme to hrály před deseti lety, tak na první čtené jsme my s Ivou plakaly, protože jsme si říkaly, že si neumíme představit, kdyby se to stalo, a v mém životě se to tak trochu stalo. Já jsem se dožila toho, co ta paní, dozrála jsem do té role. Já už vím moc dobře, o čem hraju,“ povzdechla si Eliška Balzerová.

Zoufalá Lorraine si vezme k srdci radu svojí psycholožky, „aby si tenhle týden udělala aspoň jednu radost“, a nechává se přemluvit k lekci salsy pro začátečníky
Puberťačka, ale i matka
Spojení si ale našla i Iva Pazderková. „Kromě toho, že nemám dceru, což je podstatná část té role, ale umím si to fakt hodně dobře představit, protože mám vysokou školu, ty věci vztahové, že tomu moc rozumím. Někdy je to až těžké.“ A Marika Šoposká je stejně jako její postava matkou. „Moje role začíná jako devatenáctiletá puberťačka s velkým nadhledem, ale v průběhu hry se stane mámou dost nečekaně, to se mi tedy nestalo. To mě s ní pojí. Má takový hezký vývoj,“ ocenila scénář a zdůraznila: „Vypadá to, že je to jenom ženská záležitost, ale to rozhodně není jen pro ženy. Je to pro všechny.“

Mladé Amber po ránu nebývá dobře od žaludku a má pro to jediné vysvětlení: „V poslední době mám kocoviny jako prase.“
Na hru je možné si zajít do Studia DVA, které ji charakterizuje takto: „Tři obyčejné ženy nám bez zbytečného sentimentu a s velkou dávkou humoru svěřují své radosti, trápení i svá nejniternější tajemství. Jejich odzbrojující upřímnost i notná dávka sebeironie vás dokážou současně dojmout i rozesmát.“
|
Vložil: Michaela Špačková