Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Drahý lhář byl prostě jedinečný. Měla hrát i v Hollywoodu s Newmanem, jenže dostala nůž na krk. Tajnosti slavných

06.09.2021
Drahý lhář byl prostě jedinečný. Měla hrát i v Hollywoodu s Newmanem, jenže dostala nůž na krk. Tajnosti slavných

Foto: Městská divadla pražská - Anton Šmotlák

Popisek: Zdenka Procházková v roce 1967 v představení pražského Divadla Komedie Manželství na zkoušku

FOTO Konečně ji přestali brát jen jako Högerovu manželku, stala se hvězdou a slávu si užívala. Soudruzi z Pragokoncertu to ale viděli jinak. A pak na kariéru definitivně rezignovala kvůli nejdražší bytosti na světě. (Pokračování z pátku 3. září)

Hrála ve vídeňském Burgtheatru i na dalších německých a rakouských scénách, takže na ni čeští režiséři i kolegové postupně pozapomínali a přestali na ni myslet s nabídkami. Naopak si říkali, jaké má štěstí, že může hrát ‘venku‘. Právě tohle totiž bylo pro mnoho lidí velkým, leč těžko splnitelným snem. Jenže Zdenka Procházková by naopak hrozně ráda hrála doma. Především ale nechtěla emigrovat, protože jako jediná dcera by nedokázala opustit rodiče. Maminka se také díky její péči dožila úctyhodných pětadevadesáti let. Zdenčina kariéra na to ale doplatila.

 

V televizní kriminálce z roku 1966 Měsíc s dýmkou, natočené podle scénáře Hany Proškové, jejíž detektivní povídky se staly doslova pojmem

V televizní kriminálce z roku 1966 Měsíc s dýmkou, natočené podle scénáře Hany Proškové, jejíž detektivní povídky se staly doslova pojmem; foto ČT

Hvězdou ve Vídni

Nejkrásnějším obdobím v jejím životě byla padesátá a šedesátá léta. Natáčela filmy, byla členkou Městských divadel pražských a hostovala v Národním divadle. Byla také konferenciérkou Laterny Magiky, s níž se zúčastnila světové výstavy Expo 58 v Bruselu, na níž česká expozice vzbudila senzaci. S Högerem v roce 1962 nastudovala divadelní hru Drahý lhář, s níž jezdili po zájezdech. V roce 1965 byli pozváni do Vídně, a dokonce i tamní recenzenti, kteří nerozuměli česky ani slovo, na ně pěli ódy. Zdenka ale díky vídeňské babičce mluvila plynně německy, a poté co se v roce 1968 představila rakouské metropoli v hlavní roli ve hře Julie, ty jsi kouzelná, nabídl jí ředitel jedné vídeňské scény, aby pro ně nastudovala nějaké představení. Rozhodla se pro monolog Jean a já, s nímž vystupovala v pražském Komorním divadle, a měla takový úspěch, že ho hrála tři měsíce. Za tento výkon dokonce získala v roce 1974 první cenu v mezinárodní soutěži dramat v Buenos Aires. „Konečně mě někdo bral jako Zdenku Procházkovou, a nejen jako ženu Karla Högera!“ dodala v rozhovoru pro idnes.cz.

 

S Ladislavem Chudíkem v legendárním seriálu Nemocnice na kraji města, v němž si zahrála maličkou roli matky hokejisty Přemysla Rezka v podání Viktora Preisse

S Ladislavem Chudíkem v legendárním seriálu Nemocnice na kraji města, v němž si zahrála maličkou roli matky hokejisty Přemysla Rezka v podání Viktora Preisse; foto ČT

V roce 1968 dala Čechům vale

Nabídky se jen hrnuly, dokonce měla hrát v Hollywoodu po boku legendárního Paula Newmana. S vídeňským Burgtheatrem vystupovala v Německu, Holandsku, severní Itálii, Švýcarsku i ve Švédsku, jenže se to začalo zajídat v Městských divadlech pražských, a tak jí dali na výběr: Buď se zahraničních aktivit vzdá, nebo dá výpověď. Zdenka zvolila druhou možnost a po okupaci v roce 1968 se rozhodla zůstat v cizině natrvalo. Emigrovat nechtěla kvůli rodičům, takže si zaplatila legální povolení k pobytu. Přijala angažmá v Kolíně nad Rýnem a působila na univerzitě v Düsseldorfu, kde se stala docentkou pro jevištní řeč. V té době už byla podruhé vdaná za Vídeňáka Ericha Hartmanna, s nímž se seznámila ještě v Praze u Adolfa Hoffmeistera. „Hrozně mě miloval, říkala jsem mu vždycky, že jsem se nezamilovala do něho, ale do jeho lásky ke mně. Byl o deset let starší,“ prozradila.

 

Madame Ferat v sci-fi hororu režiséra Juraje Herze z roku 1982 Upír z Feratu. Příběh o škodovce, která pije svým řidičům krev, to si nikdo nemohl nechat ujít

Madame Ferat v sci-fi hororu režiséra Juraje Herze z roku 1982 Upír z Feratu. Příběh o škodovce, která pije svým řidičům krev, to si nikdo nemohl nechat ujít; foto Filmové studio Barrandov

Kariéru obětovala matce

Dramatický zlom v jejím životě nastal koncem sedmdesátých let, když si po otcově smrti vzala k sobě do Vídně maminku. Jenže ta si v cizině nedokázala zvyknout, fyzicky chřadla a psychicky se hroutila. A tak si Zdenka vzala v Burgtheateru roční neplacenou dovolenou, odjela s matkou do Prahy a tiše doufala, že i tam najde uplatnění. Jenže o pořádnou roli ani nezavadila. Maminka se brzy zotavila a dožila se pětadevadesáti let, kvůli ní se ale Zdenka do Burgtheatru už nikdy nevrátila. Teprve po matčině smrti v prosinci 1989 obnovila kontakty se zahraničím a od poloviny devadesátých let se vrátila na rakouská jeviště. Dalších téměř patnáct let ale muselo uplynout, než zase začala spolupracovat s českými televizemi. Její první postavou ‘nové‘ éry se stala v roce 2003 matka v komedii Když chcípne pes, kterou natočil pro Českou televizi režisér Vladimír Drha, a pak už konečně následovala řada postav v inscenacích a seriálových projektech.

 

Jako Lída Baarová v stejnojmenném historickém dramatu režiséra Filipa Renče z roku 2016

Jako Lída Baarová v stejnojmenném historickém dramatu režiséra Filipa Renče z roku 2016; foto ČT

Velkolepý návrat

Mimořádný filmový triumf jí dopřál až v roce 1916 Filip Renč, když ji obsadil do hlavní role stárnoucí Lídy Baarové v stejnojmenném životopisném filmu. „Dobré postavy se mi vždycky hrají dobře a tohle byla po dlouhé době rolička, která se mi líbila a kterou jsem si zahrála s chutí,“ prozradila tehdy serveru super.cz. A to přesto, že Baarovou ve skutečnosti vůbec ráda neměla. Role jí prý skvěle sedla až na jedinou výjimku. O Lídě Baarové je známo, že byla velmi silná kuřačka a tato nectnost jí vydržela až do smrti. A tak i Zdenka musela před kameru s cigaretou, a zatímco skvěle hrála zatrpklost bývalé hvězdy, dělalo se jí prý špatně od žaludku. Přibývající léta na ni dolehla až poslední dobou, začaly ji sužovat ukrutné bolesti kyčlí a zad. „Poprvé v životě teď přemýšlím hlavně o svém zdraví,“ posteskla si Blesku před třemi lety při předávání filmových cen Český lev. Musela se smířit s několikatýdenním pobytem v rehabilitačním ústavu, na volné místo čekala zhruba čtvrt roku.

 

Baronka Orsi a František Antonín Kostka (Hynek Čermák) v komedii Jiřího Vejdělka z roku 2019 Poslední aristokratka

Baronka Orsi a František Antonín Kostka (Hynek Čermák) v komedii Jiřího Vejdělka z roku 2019 Poslední aristokratka; foto Falcon

Prostě žít

Navzdory zdravotním potížím neztrácela elán a neodmítala ani zajímavé nabídky. Ve filmu jsme ji mohli vidět naposledy jako baronku Orsi v komedii Jiřího Vejdělka Poslední aristokratka. Ještě v dvaadevadesáti letech hrála v rakouském seriálu, v němž v té době působila už devět let, takže jezdila sama autem mezi Prahou, Vídní, a dokonce i Budapeští, kam se natáčení časem přesunulo. „Pořád mě to velice baví, kolem seriálu je bezvadná parta, nevadí jim, že jezdím až z Prahy, mám tak úžasné podmínky, skvělý hotel a občas natáčíme i někde jinde. Byli jsme dokonce v Jižní Africe,“ prozradila tehdy Deníku N. Nerezignovala ani na svůj pořad o českých autorech, píšících německy, s nímž putovala po Čechách i po Rakousku, a v roce 2019 převzala Cenu Thálie za rozhlasové herectví. „V zásadě jsem ráda na světě. Mám různé bolístky, ale ty patří k věku. Jsou lidé daleko mladší, kterým je hůř. A taky hůř žijí. Já se snažím opravdu žít, ne jen živořit,“ dodala. Pracovala do poslední chvíle, dokonce si zahrála v klipu, i když byla na vozíku a měla zlomenou ruku. Letos v dubnu oslavila 95. narozeniny, v poslední době se ale kvůli snížené pohyblivosti přestěhovala z bytu na pražských Vinohradech do domova pro seniory. Mimořádná herečka a pravá dáma Zdenka Procházková zemřela na zápal plic 25. srpna 2021 v pražské motolské nemocnici. Fanoušci se s ní budou moci rozloučit 7. září od 12 do 14 hodin v kapli svatého Václava na Vinohradském hřbitově.

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská