Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Temné ulice Vontů se probudily. Žito, zloději symbolů, přestaň. Komentář Štěpána Chába

komentář 20.08.2021
Temné ulice Vontů se probudily. Žito, zloději symbolů, přestaň. Komentář Štěpána Chába

Foto: Se svolením: Dan Landa

Popisek: Dan Landa

Když mým dvěma dětem šlo na devátý rok, před spaním jsme četli Rychlé šípy. Prošli jsme si s nimi ulice naplněné Vonty, hledali s nimi tajemství ježka v kleci i smrti Jana Tleskače. Nedutali jsme. Foglar napsal nádhernou kroniku dětského podzemí v Praze. Stejně nás u čtení ale vždycky zajímaly víc osudy samotných Vontů, do kterých Rychlé šípy jen vyzvědačsky nakukovaly, ale nedokázaly je odhalit zcela. A Vontové nosili v klopách špendlíky se žlutou hlavičkou. Žlutá byla barva jejich.

Se stejnou iniciativou žlutých špendlíků přišel před nedávnem Daniel Landa ve svém politicko-společenském boji proti covidovým restrikcím. A dočkal se odpovědi. Píší mu Vontové. A je to psaní, z kterého čtenáře Rychlých šípů zamrazí. I Landu by mělo mrazit.

 

 

„Žito, zloději symbolů!

Žlutý špendlík jsme v klopách nosili před desítkami let. Byly nás tucty a všichni jsme věděli, co ten symbol znamená. Ano, svobodu, odvahu, ale také sounáležitost a schopnost domluvit se.

Ten symbol není jen náš, patří všem hledačům tajemna. Projdi se v temných uličkách, v mlčení, a možná pochopíš, že žlutý špendlík patří jiným. Klukům a holkám, kteří dál hledají. Není to naše vlastnictví a vůbec ne tvoje, kmete.

Nesnaž se ničit kouzla, která existují v duších Vontů! Symboly se nedají ukrást, dají se jen přebarvit a znevážit. A to je to, co právě činíš. V pokoře před tím, co bylo, je a bude, přestaň!

Vontové

Žlutá je barva naše!“

Daniel Landa ve své iniciativě Právo na ODPOR vyzývá každého, aby se vzepřel proti „falešným elitám v ponižování, omezování a okrádání lidí.“ Vyzývá, abychom si nenechali šlapat na hlavu. Vyzývá k odporu na základě 23. článku Základní listiny práv a svobod, který říká: „Občané mají právo postavit se na odpor proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv a základních svobod, založený Listinou, jestliže činnost ústavních orgánů a účinné použití zákonných prostředků jsou znemožněny.“ K tomu všemu Landa vyzývá na adrese ŽlutýŠpendlík.cz s očividným odkazem na Vonty a jejich až děsivou sílu v románech Rychlých šípů.

Jenže duch Vontů žije. A ano, žije, i ve mně, v mých dětech, je součástí toho skutečného kulturního českého podzemí. Které, my, kteří jsme se nechali unést Stínadly, doufáme v sobě nosit až do hrobu. Tu naději, že svět není jen okrouhaná statistika z pojišťovny, že tajemství a mystérium života je skutečnost, ne jen románová fabulace. Jsme vlastně takové podivné fosilní pozůstatky něčeho většího, než je jen předvolební i povolební křeč, než jsou epileptické záchvaty marketingu ze Strakovky.

A právě toho se Landa dost necitlivě dotknul. Ukradl symbol Vontů a přemaloval ho marketingově, stejně jako to dělají marketéři ze Strakovky, a tím jej vlastně znehodnotil. Sebral mu význam a pokusil se mu dát nový, takový ten ze statistik pojišťovny. Zneužil kulturně zásadní symbol, který je v mnoha lidech tak nějak zakořeněný a který skutečně nepatří do politického boje. Nepatří, ten nosí zapíchnutý ve svých tajných snech kluci a holky jakéhkoliv věku, kteří Stínadla neberou jako prázdný pojem. Landa z něho prázdný pojem dělá. Jsou symboly, které bychom neměli ničit přítomností. Nic proti Landově odporu (ba naopak), mnoho proti jeho formě. Proto svorně s Vonty, ať už za ně promluvil kdokoliv: „V pokoře před tím, co bylo, je a bude, přestaň!“

 

Vložil: Štěpán Cháb