Suverénní, nebo plachá? Seriálová doktorka Růžičková prozradila, jak fušuje druhým do řemesla. Přečetli jsme
07.08.2021
Foto: Up Production
Popisek: Sandra Nováková v komedii Matky
VIDEO Herečka Sandra Nováková má v kinech první film, v němž nejen hraje, ale také k němu napsala scénář, komedii Matky, která líčí útrapy několika kamarádek. Jaké to je točit s vlastním manželem, prozradila v rozhovoru v MF Dnes.
Sandra je také matka, její syn Mikuláš oslaví krátce před Vánoci už šesté narozeniny. A tak prozradila, jak se s tímto úkolem vyrovnává v reálném každodenním životě. „Bezmezně milující, lásku neustále vyznávající, zdravě rozmazlující. Když je potřeba, tak přísná a nekompromisní, ale hlavně diskutující a vysvětlující kamarádka,“ prohlásila s tím, že námět filmu si ji vlastně našel sám. „Když jsme se scenáristkou Vandou Zaplatílkovou vymýšlely charaktery postav, odrážely se v nich naše zážitky, samozřejmě. Takže do Sáry jsem vtiskla něco z vlastních zkušeností s Instagramem, do Elišky strach, který jsem zažívala v těhotenství, do Hedviky osamělost, kterou poznávám, když můj partner Vojta intenzivně točí, a do Zuzany příběh mojí mámy, která vychovávala čtyři děti prakticky sama,“ vysvětlila.
Matky:
Fušování do scénářů
Navíc neodolala výzvě, když ji druhá scenáristka Vanda Zaplatílková sama oslovila. „Vanda znala mého partnera, kdysi pro ni točil sestřih divadelní hry, a jednoho dne mě přes něj zkontaktovala a nabídla mi účast na scénáři. Nejdřív se mi to jevilo jako absurdní nabídka. Proč bych na něm měla spolupracovat zrovna já? Nemám vystudovanou scenáristiku ani jsem si nepsala deník nebo blog. Ale pak jsem si uvědomila, že už téměř patnáct let, od chvíle, co jsem vstoupila do ‘nekonečného‘ seriálu Ordinace v růžové zahradě, nějakým způsobem do scénářů neustále zasahuju.“ Svoji postavu v seriálu si totiž upravovala. „V těchto seriálech, kde se scenáristé střídají po dílech a režiséři po čtyřech, se herecké linky vyvíjejí občas dost neočekávaně, a je tedy velmi obtížné udržet charakter postavy, kterou ztvárňujete, přestože ji znáte nejlépe. Jste vlastně jediná, kdo ji během rychlých změn zvládne udržet alespoň trochu konstantní. Proto jsem vždycky fušovala do scénářů. Když jsem si to uvědomila, přestala jsem se bát a vyrazila směle za novou nabídkou.“
V reklamě z roku 1996:
Námět si ji našel sám
A spolupráce s Vandou prý šla hladce. „Musím přiznat, že se trochu bojím nových lidí, trvá chvilku, než se rozkoukám, ale s Vandou to bylo od první chvíle přirozené. Jako bychom se dávno znaly. Na první schůzku jsem jela s tím, že si řekneme pár vět, pak se rozejdeme, budeme přemýšlet a uvidíme, co dál. Dopadlo to úplně jinak. Vanda mi představila svůj námět na seriál, něco jako Sex ve městě, ale o matkách a samozřejmě v českém prostředí. To mě jako mámu tříletého dítěte okamžitě nadchlo a hned na té první schůzce jsme vymyslely charaktery našich hlavních hrdinek. A taky jsem Vandu přemluvila, abychom se nepouštěly do seriálu, ale napsaly film. Tohle téma u nás natočené ještě nebylo, tušila jsem, že by po tom mohla být poptávka. A říkala jsem si, že když bude úspěšný film, může být potom i seriál,“ prozradila.
Veni, vidi, vici:
Točí celá rodina
Sandřiným manželem je režisér Vojtěch Moravec. Jak zvládají spolupráci na place manželé herečka a režisér? „Pravda je, že jsme si museli nějaké mantinely vytyčit. Točíme spolu velmi rádi, ale úplně jednoduché to od začátku nebylo. Jsme oba dost ješitní a také dost kritičtí, někdy na sebe nebereme ohledy. Takže máme za sebou spoustu křiku, pláče, nechtěného urážení, ale i usmiřování, vysvětlování, pochopení. Naučili jsme se spolupracovat a naučili jsme se rádi spolupracovat. Teď už jsme vlastně spíš vždycky nervózní, když nás čeká práce, kde nebudeme spolu.“ Ve filmu si nakonec zahrál i její syn. „Tím, že už nás baví s Vojtou natáčet spolu a jsme rádi, když se potkáváme, v tom vidím hlavně výhody. Můžeme podrobně mluvit o scénáři, pilovat dialogy a různé situace. Neměli jsme vždy vyhrazenou jednu schůzku, na které se vše musí vyřešit okamžitě. Naopak jsme měli na vše víc času a byli jsme do toho ponořeni o to intenzivněji.“
Společný projekt seriálu Modrý kód a ČČK:
Další komedie na obzoru
Další společné natáčení je už v plánu. „Dokonce jsme během první karantény napsali další film. Komedii o rodině, která se často hádá, jmenuje se to Hádkovi a točit budeme v říjnu. Hraju tam společně s Jitkou Čvančarovou, Hynkem Čermákem, Jakubem Prachařem a Ondřejem Pavelkou. Taky se s Vojtou potkáme při natáčení dalších dvou seriálů pro televizi Prima. Ale v tom prsty nemáme. Oba jsme dostali nabídku nezávisle na sobě a s radostí ji přijali.“ A diváci Sandru dobře znají jako doktorku Sašu Růžičkovou z úspěšného seriálu z nemocničního prostředí Sestřičky Modrý kód. „Nikdo se nechce dostat do nemocnice, ale když už tam musíme, upínáme se jen k těm doktorům, kteří nás mají ve své moci, a my se modlíme, aby nám dokázali pomoct. Jsou pro nás hrdinové. Je to prostředí, ze kterého má každý respekt a které může strašně jednoduše pracovat s emocemi. Se strachem, štěstím, radostí, zoufalstvím, smutkem, nadějí, bolestí a happy endem. A k tomu s další škálou emocí na pozadí vztahových linek mezi těmi našimi hrdiny.“
+
Točit s rodinnými příslušníky není právě snadné. Sandřina rodina to zvládla, a to i včetně tehdy teprve tříletého Mikuláše, který tak začal svoji hereckou kariéru.
–
Sandra se pustila do scénáře poprvé, takže určitě oceňujeme její odvahu, přestože scénář Matek není právě na Oscara. Hrdinky leckdy jednají dost nelogicky, ve scénáři je několik nereálných situací. Na druhou stranu diváci se smějí a jako letní komedie jim zřejmě film přišel vhod.
|
Vložil: Michaela Špačková