Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zamilovaný princ přiváděl fanynky do extáze. Plameny ho ale šouply do škatulky, z níž nebylo úniku. Tajnosti slavných

12.07.2021
Zamilovaný princ přiváděl fanynky do extáze. Plameny ho ale šouply do škatulky, z níž nebylo úniku. Tajnosti slavných

Foto: Česká televize

Popisek: Zasněným pohledem Jiří Štědroň poprvé uchvátil ženy všech generací jako zamilovaný princ v televizní pohádce Popelka z roku 1969, v níž si zahrála hlavní roli Eva Hrušková

VIDEO Pouhé tři sezóny poznamenaly dalších čtyřicet let života a neblahé nálepky se už nikdy nezbavil. Přitom řada jeho hitů je známá dodnes. Navíc mířil původně do úplně jiné branže. Pak si ho ale všiml jeden slavný kapelník.

Tmavé kudrny, modré oči, a k tomu navíc ještě stále jakoby zasněný pohled. To přivádělo davy fanynek přímo do extáze. Navíc tenhle kus chlapa pochází z jižní Moravy, což také dokáže sehrát velkou roli. Milé dámy, také jste si všimly, že Moraváci mají mnohem větší šarm než jejich konkurenti z české kotliny? Jsou pozornější, vtipnější, společenštější… a zpravidla také i mnohem ukecanější. Na tohle téma bych mohla hodně dlouho vyprávět, takže až jednou konečně budu v penzi, možná o tom napíšu knížku. K popularitě Jiřímu Štědroni významně napomohla i role prince v televizním zpracování české pohádkové klasiky Popelka, kterou natočila v černobílé verzi v roce 1969 pro československou televizi režisérka Vlasta Janečková.

Tíha lásky:

z hudební pohádky Popelka

Učaroval mu Shakespeare

Nestárnoucí zpěvák, textař a herec se narodil 26. května 1942 v jihomoravském Vyškově do velmi muzikální rodiny. Jeho strýc Bohumír byl uznávaný muzikolog a klavírista, stejně starý bratranec Miloš je známý hudební skladatel a pedagog. Přestože už na gymnáziu založil se spolužákem Borisem Hybnerem první kapelu, přirostlo mu divadlo k srdci mnohem víc než muzika. A tak se po maturitě přihlásil na brněnskou JAMU. Ještě jako student začal vystupovat v avantgardním divadle poezie X 62 a současně studoval zpěv u profesora Bernarda Kočaře. Studium herectví ukončil absolventským představením klasické veselohry Williama Shakespeara Večer tříkrálový, v němž si zahrál Malvolia. Už předtím si ale všiml jeho osobitého projevu a hlasových kvalit populární kapelník Gustav Brom, s jehož orchestrem Jiří natočil v roce 1959 svoji první písničku v brněnském studiu Československého rozhlasu.

 

Neklidné srdce:

Frajer na volné noze

První angažmá získal v legendárním divadle Večerní Brno. V letech 1964 až 1966 jeho rozlet přibrzdila základní vojenská služba, kterou strávil v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého, hned poté ale nastoupil jako kmenový zpěvák orchestru Gustava Broma. Současně ale hrál i v brněnském Národním divadle. Přesto mu moravská metropole brzy začala být malá, a tak aby ztratil komplex chlapce z malého města, jak sám s oblibou říkává, odešel v roce 1967 do Prahy. Rok působil v hudebním divadle Apollo, které založil v roce 1965 textař a scenárista Jiří Štaidl. V roce 1968 přešel ke Karlu Vlachovi, a pak se stal zpěvákem na volné noze. Vystupoval a nahrával s Orchestrem Karla Vlacha, s Tanečním orchestrem Československého rozhlasua dirigentemJosefem Vobrubou,či s Orchestrem Václava Hybše,vystupoval v televizi i v divadle, pravidelně spolupracoval s rozhlasem a písničky, které natočil, se dají počítat na stovky.

 

Jdi spát:

Zamilovaný princ

Televizním divákům se poprvé představil v roce 1967 epizodní rolí v seriálu Píseň pro Rudolfa III., v němž si zahrál sám sebe, na opravdovou roli si ale musel ještě další dva roky počkat. Příležitost mu dala režisérka Vlasta Janečková, která si ho vybrala pro hlavní mužskou postavu v televizní adaptaci české klasické pohádky Popelka. Skromnou Popelku ztvárnila tehdy sedmnáctiletá droboučká blondýnka Eva Hrušková, na níž režisérka trvala, přestože jí údajně pro tuto roli vnucovali ze všech stran tehdejší sex symbol divadla Semafor Milušku Voborníkovou. Jako zoufale zamilovaný princ Mojmír si Jiří v inscenaci nejen zahrál, ale také zazpíval, a rázem se stal idolem žen a dívek napříč všemi generacemi.

 

Sedmikráska:

Prokletá škatulka

Po obrovském úspěchu Popelky čekal, že přijdou další herecké nabídky. Nic takového se ale nestalo, a tak vsadil na hudební kariéru. Hned na počátku ale udělal nešťastné rozhodnutí, které se pak s ním táhlo dalších čtyřicet let. V roce 1972 se stal jednou z tváří nového normalizačního kulturního projektu, jehož úkolem bylo zastínit úspěšné hvězdy populární hudby šedesátých let. Jeho kariéra sice dál úspěšně pokračovala, za každou z písní, která z rozhlasu zazněla, se ale až do roku 1975 ozývalo: Jiří Štědroň a Plameny, hudební skupina Ústředního výboru Socialistického svazu mládeže. V sedmdesátých a osmdesátých letech se bez něj neobešel téměř žádný zábavný pořad. Vysloužil si ale nálepku socialistického zpěváka, která ho pak provázela už neustále.

 

Jednou:

Deset let mimo

Po listopadu 1989 bylo najednou všechno jinak, a tak se i Jiří rozhodl, že změní svůj život od základu. Zpívání pověsil na hřebík a celé desetiletí vůbec veřejně nevystupoval. Stal se kreativním ředitelem mezinárodních reklamních agentur Grey a GGK, založil i agenturu vlastní a urputně se snažil zapomenout, že je zpěvák a herec. Pak ale, jak sám upřímně přiznával, musel konečně sám sobě přiznat, že především nemá duši podnikatele. A také že jediné, co od života opravdu chce, je znovu stanout na jevišti. Pomocou ruku k návratu mu podal v roce 2000 Ladislav Županič, bývalý spolužák a tehdejší ředitel pražského Hudebního divadla Karlín. Nabídl mu roli Cassela v muzikálu Viktor, Viktore, a jiří prý ani na vteřinku nezaváhal. Po dvouletém hostování v Karlíně se stal v roce 2002 stálým členem divadla Semafor, hostuje ale i na dalších pražských scénách a konečně je prý opravdu šťastný. Může totiž i i s téměř osmi křížky na krku dělat to, co vždycky chtěl – zpěv a herectví současně.

 

Hledám tě dál:


 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace