Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ani úspěch a sláva nejsou všemocné. Půvabné legendě nastavil osud odvrácenou tvář příliš brzy. Tajnosti slavných

10.06.2021
Ani úspěch a sláva nejsou všemocné. Půvabné legendě nastavil osud odvrácenou tvář příliš brzy. Tajnosti slavných

Foto: Bontonfilm

Popisek: Libuše Šafránková jako učitelka Markétka Pivoňková v posledním filmu režiséra Jiřího Menzela, komedii Donšajni. Ani se šesti křížky na krku neztratila svoji vyhlášenou křehkost a až pohádkovou něhu.

FOTO / VIDEO V pouhých dvaceti letech ji jediný film proměnil v nejúžasnější českou pohádkovou bytost všech dob. Stala se národním pokladem, takže publikum zapomínalo, že i pro ni platí jediná spravedlnost na světě – čas, který ubíhá všem stejně rychle bez ohledu na úspěch. A osud se nakonec obrátil k legendární Popelce zády.

Nezaměnitelný smích a temperament, křehký vzhled, ladnost, bohatá kaštanová hříva, a pak ještě ty uličnické jiskřičky či bezedná hloubka žalu. Pohled zelených očí patřil k významným výrazovým prostředkům jedné z nejmilovanějších českých krásek a dlouhá léta si uchovala dívčí vzhled, takže navzdory přibývajícím desetiletím jí zpravidla nikdo neřekl jinak než Libuška. S jejím životem i kariérou si velmi často pohrávala náhoda. Libuše Šafránková se nikdy nestala sex symbolem jako Jana Brejchová či populární hvězdou jako Jiřina Bohdalová, přesto patřila k našim nejlepším herečkám několik dekád. Když se pro něco rozhodla, uměla si za svým cílem jít. Jenže ani píle a cílevědomost nejsou všemocné.

 

S Jarmilou Kurandovou v televizní Babičce z roku 1971

S Jarmilou Kurandovou v televizní Babičce z roku 1971; foto ČT

Plnoletá holčička

Herectví ji lákalo od dětství, takže brzy začala chodit do dramatických kroužků, a dokonce se naučila i jezdit na koni, což se jí později velmi hodilo. Rodačka z jihomoravských Šlapanic u Brna vystudovala brněnskou konzervatoř, a pak zazářila jako Julie v Mahenově divadle. První velkou příležitost jí přihrál do cesty problém režiséra Antonína Moskalyka. Hledal představitelku Barunky pro svou Babičku, konkurzem prošly desítky dívek, stále to ale nebylo to pravé ořechové. Až konečně mezi nimi vynikla drobná Moravanka a ukázalo se, že měl šťastnou ruku. Po boku legendární Jarmily Kurandové se Libuška rozhodně neztratila a hned napoprvé dojala štáb až k slzám. Jak už to u filmu bývá, první přišla na řadu scéna, kterou nakonec publikum sleduje jako finální. Barunka přišla říct včeličkám, že babička zemřela, a plačící Libuška svým výkonem tak uchvátila, že i Moskalyk zapomněl na obligátní STOP.

 

S Otomarem Krejčou mladším v pražském divadle za branou v roce 1972, v dramatu A. P. Čechova Racek

S Otomarem Krejčou mladším v pražském divadle za branou v roce 1972, v dramatu A. P. Čechova Racek; foto Divadlo za branou – Jaromír Svoboda

Pokorná adeptka

Zrodila se hvězda, která se vzápětí přesunula do Prahy, kde získala angažmá v Divadle za branou Otomara Krejči. Jenže právě nastupovala tvrdá normalizace a první scénu, na níž v Praze působila, režim po pouhém půlroce nekompromisně zlikvidoval. A tak se stala posilou Činoherního klubu, který v té době také patřil k ohroženým divadlům, nakonec ale na jeho jevišti působila během celé kariéry. Krátce nato měl zase další režisér problém. Okolnosti nadělily Václavu Vorlíčkovi jedinečnou příležitost natočit výpravnou pohádku, o takových možnostech a velkorysém rozpočtu si jiní mohli počátkem 70. let nechat zdát. Svoji Popelku viděl jako křehkou plavovlásku Janu Preissovou, zasáhl ale osud. Jana otěhotněla, rozjel se kolotoč konkurzů, hlavní představitelka ale stále nikde. Až si kdosi vzpomněl na někdejší Barunku a Libušce poslali scénář. Pak se měla sejít s Vorlíčkem, aby se vyjádřila, zda roli vezme, jenže ten dorazil kvůli natáčení na Baráčnickou rychtu s hodinovým zpožděním, přesvědčený, že tak dlouho na něj čekat nebude. A představte si, že čekala, navíc prý dost pokorně.

 

Tři oříšky pro Popelku:

Životní láska

Vorlíčkovy Tři oříšky pro Popelku se staly vánočním pokladem v mnoha zemích, a přestože jim pomalu bude půl století, neodmyslitelně k svátkům patří a diváky nejspíš nikdy neomrzí. Zřejmě i proto, že Vorlíčkova Popelka je úplně jiná. S tichou, pokornou pohádkovou dívkou má společný jen osud, tryská z ní ale temperament. Díky ní se sice Libuška stala pro publikum navždy Popelkou, mistrně se ale dokázala ubránit osudu představitelky jediné velké role. Nabídky se jí začaly hrnout, stala se vyhledávanou princeznou, díky své fyziognomii ztvárňovala poměrně dlouho mladé dívky, problém pro ni ale neznamenala ani přibývající léta. Brzy vytvořila populární dvojici se svou životní láskou Josefem Abrhámem, kterého přebrala zpěvačce Nadě Urbánkové. O třináct a půl roku starší kolega ji okouzlil elegancí, gentlemanským chováním a určitou odtažitostí, za níž skrývá plachost, kterou nikdy nedokázal úplně překonat. Vzali se v roce 1976 a o rok později se jim narodil syn Josef. Libuška nepřestala být pracovitá a zůstala pevně nohama na zemi. Její hrdinky byly chytré, energické, nebojácné, občas i trochu tajemné. Měla obrovské charisma, nechyběla jí ani sebeironie a stala se mistryní v ztvárňování celého koktejlu citů a emocí. V každé poloze byla tak přirozená, až všem okolo naskakovala husí kůže. V její filmografii najdeme téměř dvě stovky postav, každá je jedinečná a nepřehlédnutelná.

 

Dokonalý muž, dokonalá žena:

s manželem Josefem Abrhámem v roce 1986 v malé televizní
komedii režiséra Zdeňka Podskalského o partnerských vztazích

Nežádoucí ‘dary‘ osudu

Libuška a Josef Abrhám patřili dlouhá léta k nejstabilnějším párům našeho showbyznysu, byli až neskutečně sladění před kamerou i v soukromí. Spolu hráli v Činoherním klubu, z nějž oba odešli až v roce 1992, a Libuška pak krátce zakotvila v Národním divadle. Zlomem v jejím životě se staly šedesátiny. Už před nimi prodělala v dubnu 2013 zápal plic, který odstartoval její zdravotní problémy. V té době si zahrála učitelku Markétku Pivoňkovou v hudební komedii Jiřího Menzela Donšajni. Pak ještě natočila rodinnou komedii Jak jsme hráli čáru, její premiéru už ale zmeškala, a když pomalu klepaly na dveře Vánoce 2014, musela podstoupit náročnou operaci, při níž jí byla odebrána část plic. Poté se stáhla do ústraní, Josef o ni láskyplně pečoval a na podzim roku 2015 se přestěhovali do Libuščiných rodných Šlapanic.

 

S Jiřím Menzelem při natáčení komedie Donšajni

S Jiřím Menzelem při natáčení komedie Donšajni; foto Bontonfilm

Popelkou navždy

Hereččin stav se pomalu zlepšoval, začala uvažovat o návratu k práci a v roce 2018 konečně přijala i nabídku role v pohádce Jana Budaře Princ Mamánek. Příprava filmu se ale neúměrně protáhla a Libuška nakonec loni svůj sen o návratu před kameru definitivně vzdala. Během koronavirové pandemie se s manželem uzavřela před okolním světem, protože by pro ni nákaza znamenala mimořádné ohrožení. Její zdravotní stav se začal opět zhoršovat, fanoušci ale o tom neměli ani ponětí. V den svých 68. narozenin, v pondělí 7. června, byla převezena do nemocnice na pražském Karlově náměstí a o den později podstoupila další náročnou operaci, kterou už ale oslabený organismus nezvládl. Ve středu ráno, 9. června 2021, Libuška Šafránková navždy odešla, její Popelka tu ale s námi zůstává navždy.

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace