Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Metropole už šest let nestaví, kreativita radních ale jede na plné obrátky. Jaké nesmysly zase vymysleli? Pondělí Pavla Přeučila

12.04.2021
Metropole už šest let nestaví, kreativita radních ale jede na plné obrátky.  Jaké nesmysly zase vymysleli? Pondělí Pavla Přeučila

Foto: repro CNN Prima News

Popisek: Každá cesta do pekla bývá dlážděna dobrými úmysly, mezi těmi loňskými v Praze excelovala 'Hřibova kavárna na kolejích' na Smetanově nábřeží. Z jedné strany rušný chodník, z druhé zastávka tramvaje, v zádech betonové zábrany, a dá-li Bůh, tak se nějaký zdivočelý řidič nesplete a nenahrne vám je rovnou na hřbet. No řekněte, která metropole se může pochlubit takovou lahůdkou!

Poslední velkou dopravní stavbou, kterou Praha dokončila, byl v roce 2015 tunelový komplex Blanka, přezdívaný také pomník primátora Pavla Béma. Konečná cena 5,5 kilometru dlouhého komplexu se tehdy vyšplhala na nějakých 43 miliard korun a na Béma se za tuto částku snesla obrovská vlna kritiky. Dnes je tahle dopravní tepna považována za požehnání, ale bohužel, tím také všechny dopravní stavby v Praze skončily. Pražský magistrát se nyní rozhodl vytlačit automobilovou dopravu z centra města, a to aniž by tak zásadní rozhodnutí spojil s nezbytnou dostavbou vnitřního, nebo také městského okruhu.

Pražské dopravě už jsem se jednou ve svém komentáři věnoval a od té doby se situace poněkud změnila, bohužel ne k lepšímu, ale právě naopak. O zneprůjezdnění obou nábřeží Vltavy v centru metropole se už delší dobu snaží zejména zapřisáhlý nepřítel aut, náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), vehementně podporovaný pirátským primátorem Hřibem. Jejich prvním krokem bylo loňské omezení dopravy na Smetanově nábřeží a dnes přicházejí s dalšími omezeními. Podle nich se  má zakázat průjezd motorových vozidel křižovatkou Letenská na Malostranské náměstí a částí ulice Křižovnická v úseku Novotného lávka – Platnéřská. Ze zákazu mají být vyjmuta vozidla rezidentů s dlouhodobým parkovacím oprávněním pro ZPS oblast Prahy 1 a Prahy 2 na pravém břehu, Prahy 5 na levém břehu Vltavy. Průjezd by byl povolen dále jen vozidlům IZS a MHD.

 

Depot Bike

Tahle magistrátní perla možná unikla vaší pozornosti - radní Scheinherr chce vyhnat z centra náklaďáky, místo nich mají firmy a obchody zásobovat nákladní elektrokola. Už vidím, jak budou do obchodních center vozit pračky, ledničky, nábytek...; zdroj IPR

Šest let v roli mrtvého brouka

Co by to znamenalo v praxi? Po obou nábřežích projede denně na 30 000 vozidel, která by se musela nahrnout jinam. To znamená zahlcení objízdných tras na Vinohradech, Smíchově, na Letné, v Holešovicích a na dalších místech. To i samotné prodloužení objízdných tras bude znamenat pro obyvatele těchto částí Prahy, že se jim katastrofálně sníží kvalita ovzduší a celkově zhorší jejich životní prostředí. Ostatně dotčené části Prahy už se k magistrátním nápadům dost rozhořčeně vyjadřují.

Na to ale magistrát nebere ohledy, a zejména pan Scheinherr argumentuje tím, že omezování automobilového provozu na pražských nábřežích je plánováno už celá desetiletí. Zapomíná ovšem dodat, že vždy byla tato případná omezení vázána na vyřešení obchvatů Prahy, zejména tedy jejího vnitřního okruhu. Jeho dostavba je nyní na mrtvém bodě a prý stále probíhá jakýsi geologický průzkum. Další podmínkou by mělo být i navýšení počtu záchytných parkovišť, kterých je na okrajích města zoufalý nedostatek. Celých šest let nevznikla v Praze žádná větší dopravní stavba.

 

Krnda

Stavební běhy na dlouhé tratě se už staly v Praze tradicí. Práce na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí k stavbě tunelu Blanka byly zahájeny v roce 1999, UŽ 19. září 2015 byl tunelový komplex uveden do zkušebního provozu. A jak se tehdejší primátorka Adriana Krnáčová radovala! Kdybychom ale dnes tu zpropadenou Blanku neměli, Prahou už bychom neprojeli vůbec; zdroj tunelblanka.info

Budeme čekat ještě dvacet let? Dost možná

Chybějící část vnitřního okruhu města je dlouhá 10,1 kilometru a o tomhle kousku silnice se stále jen diskutuje a diskutuje. Plány dostavby doznaly už řady změn, které vycházejí vstříc především požadavkům ekologů. Z nich tou nejzávažnější je zdvojnásobení zahloubených úseků, tedy tunelů, jejichž délka se protáhla na dvojnásobek a má přesahovat 8,5 kilometru, tedy většinu plánovaného úseku.

Když si představíme, že stavba 5,5 kilometru dlouhého komplexu Blanka trvala osm let, lze si snadno představit, jak dlouho bude trvat dostavba zbylého, desetikilometrového úseku, nazývaného Vlasta. Jasně, že alespoň dvakrát déle. Vzhledem k tomu, že se ještě ani nekoplo do země a podle dosavadních předpokladů to nebude dříve než v roce 2024, mohli bychom se při troše štěstí dočkat dokončení celého okruhu někdy v roce 2041. A oněch ddvacet let budou obyvatelé několika pražských čtvrtí dýchat zamořený vzduch a prodírat se nekonečnými proudy aut.

A náklady? Praha zatím počítá se 100 miliardami korun. Pokud půjde vše po vzoru Blanky, můžeme ale klidně očekávat, že to může být i dvojnásobek. Přitom Praha má na svém kontě podle náměstka pražského primátora Pavla Vyhnánka nějakých 60 miliard korun. Z toho jí slušnou část ukrojí výdaje na současnou koronakrizi, ale nijak jí to nebrání, aby nevyhazovala další miliony na projekty, jejichž smysl a realizace jsou přinejmenším pochybné, anebo v hodně vzdálené budoucnosti.

 

Pražský okruh

Na mapě vypadá dopravní řešení v naší metropoli ideálně, podívejme se ale na červené části, jejichž realizace je stále v nedohlednu. To ale kreativcům na magistrátu ani trochu nebrání ve vymýšlení dalších ptákovin; zdroj ČT24

Fantazii se v plánování meze nekladou

Místo toho, aby vedení Prahy vrhlo všechny síly na dokončení vnitřního okruhu, vymýšlí podobné ptákoviny jako na běžícím pásu. Už jsou hotové studie, podle kterých by se na Smetanově nábřeží měla část vozovky pokrýt jakousi dřevěnou podlahou, sjednotit zahrádky restaurací na nábřeží a vytvořit zde odpočinková zóna. To by bylo samozřejmě chvályhodné, kdyby stál onen kýžený okruh. Za stávající situace to zní jako nesmysl.

V současné době si například nechává magistrát vypracovat za nějakých půl milionu korun i studii tzv. Povltavské promenády, jakési zelené rekreační zóny, vedoucí na pravém břehu Vltavy v oblasti Karlína, Holešovic a Tróje, a také podél břehu Rokytky v Libni. Schválili to radní. Studii vypracuje městský Institut plánování a rozvoje (IPR). Přitom realizace této stavby je přímo vázána na dokončení vnitřního okruhu, který má vést právě v úseku Povltavské ulice pod zemí, tedy na hodně dalekou budoucnost. A to nemluvím o dalších kilometrech cyklostezek za miliony, jejichž realizaci má magistrát v plánech.

 

Povltavská promenáda

Vizualizace Povltavské promenády vypadá také skvěle, projekt má ale jednu zásadní a bohužel stejnou vadu, kterou trpí i řada dalších magistrátních nápadů - stavby, které vyřeší dopravní situaci, nadále zůstávají jen v říši snů; zdroj IPR

Pro 40 000 aut chybí záchytná parkoviště!

Pražská záchytná parkoviště mají v současnosti celkovou kapacitu něco přes 3900 míst. Podle magistrátních plánů by mělo vzniknout do deseti let v Praze a blízkém okolí na 20 000 nových stání na P+R a záchytných parkovištích. To jsou ale plány a realita je poněkud jiná. Zatím se s velkou slávou staví jen záchytné parkoviště na Černém mostě, kde má vzniknout téměř 900 parkovacích míst. I kdyby se nějakým zázrakem podařilo ony záměry do deseti let splnit, stále to bude málo, protože podle nedávných průzkumů do Prahy denně dojíždí svými automobily jen do zaměstnání přes 43 000 mimopražských. Vzhledem k tomu, že se neustále rozšiřuje okruh modrých parkovacích zón, zahrnující už téměř všechny pražské čtvrtě, problémy s parkováním to příliš nezlepší.

 

Nákladové nádraží Žižkov

Emoce vzbuzuje i plánovaná nová obytná čtvrť v místech někdejšího Nákladového nádraží Žižkov. Nedostatky vidí odborníci i laická veřejnost nejen v nedořešené dopravě, ale také v nedostatečné infrastruktuře; zdroj IPR

Pražský okruh je nutností

Projíždět Prahou není už dnes žádný med a kromě nutných případů používám sám raději MHD. Nedovedu si představit, co nastane po uzavření průjezdu pražskými nábřežími v centru. Každému člověku, alespoň se špetkou rozumu, musí být jasné, že bez obchvatu Prahy a rychlé výstavby záchytných parkovišť budou plánovaná opatření ranou do vazu pražské dopravě. A pokud si pražští radní představují, že to vyřeší kola, elektrokoloběžky či elektroskútry, zaplavující dnes ulice, tak jsou na omylu. Ostatně uplynulá zima nám dostatečně předvedla, že téměř půl roku jsou vlastně k ničemu.

 

Pavel Přeučil

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace