Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

České dráhy v Praze denně dezinfikují stovky vozů, kompletní dezinfekcí ozonem procházejí celé vagóny

17.03.2021
České dráhy v Praze denně dezinfikují stovky vozů, kompletní dezinfekcí ozonem procházejí celé vagóny

Foto: České dráhy (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Ozonizace interiéru vlakové soupravy. Tu musí provést vyškolený pracovník v ochranném obleku a masce, protože ozon ve velké koncentraci hubí nejen viry a bakterie, ale je jedovatý také pro člověka

V největším železničním depu v České republice na pražském Spořilově se denně uklízí více než 400 vozů. Desítky dalších souprav se uklidí na ostatních pražských nádražích i ve stanicích ve Středočeském kraji. Zvláštní pozornost věnuje národní dopravce dezinfekci ploch, se kterými jsou cestující nejčastěji v kontaktu. Kompletní dezinfekcí ozonem procházejí také celé vagóny.

V provozu Českých drah se denně uklízí více než 5 tisíc vozů. Mnohé soupravy projdou očistou i několikrát za den. Vynesení košů, vytření podlah, doplnění hygienických potřeb a v současnosti také dezinfekce všech ploch, kterých se mohou cestující nejčastěji dotýkat, jako jsou madla, tlačítka ovládání dveří, se provádějí nejen v depech, ale také v mnoha vratných stanicích nebo při odstavení souprav po dopravní špičce.   

Nové zásobníky dezinfekce už v tisícovce vozů

„Prevenci před šířením koronaviru v současnosti věnujeme zvýšenou pozornost. Vedle obvyklého vybavení jsme už do tisícovky našich vozů nainstalovali zásobníky na dezinfekci, která je průběžně doplňována, stejně jako další hygienické potřeby,“ říká Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru kolejových vozidel Českých drah. „V instalaci dávkovačů dezinfekce budeme pokračovat. Počítáme s tím, že je umístíme do většiny našich vozů a stanou se běžnou součástí vybavení. Možnost dezinfekce rukou přímo ve vlacích přispěje k vyšší ochraně našich cestujících nejen před koronavirem,“ doplňuje Zdeněk Štěpánek.

 

V Praze se osobní soupravy uklízí především na odstavném nádraží na Spořilově. Řada souprav se čistí také v dalších místech, kde pravidelné spoje končí a začínají. Jsou to například nádraží na Smíchově nebo Masarykovo nádraží. Ve Středočeském kraji probíhá úklid ve stanicích, kde končí a začíná větší počet příměstských vlaků Pražské integrované dopravy. Jsou to například Kolín, Nymburk, Kralupy nad Vltavou, Beroun nebo Benešov u Prahy. V regionálních střediscích údržby a provozu, v malých depech na území kraje, se pak provádí úklid dalších souprav. Jsou to například motorové jednotky pro osobní vlaky. 

Ozónem na viry a bakterie

Pravidelnou součástí úklidu se v době koronavirové pandemie staly zcela nové postupy. Jedním z nich je využití ozonu při dezinfekci souprav. Ozon dlouhodobě likviduje viry a bakterie. Navíc se tento plyn dostane do všech částí vozů včetně vzduchotechniky, a tak je jeho působení při preventivním boji s covidem-19 velmi účinné.

„Po prvních pozitivních zkušenostech se zapůjčenými generátory ozonu a dezinfekci vozů jeho prostřednictvím jsme v průběhu loňského roku nakoupili desítku generátorů ozonu a vybavili jimi hlavní depa, kam se sjíždějí vozidla na rozsáhlejší údržbu a úklid,“ vysvětluje Zdeněk Štěpánek.

Jedním z pracovišť, kde se provádí dezinfekce vlaků ozonem je odstavné nádraží na Spořilově. „Naše depo je domovské pro stovky vozidel od Railjetů a Pendolin přes klasické vozy pro expresy a rychlíky, až po příměstské elektrické jednotky CityElefant. Proto zde generátor ozonu při dezinfekci vlakových souprav využíváme naplno,“ vysvětluje Karel Potůček z Oblastního centra provozu Střed.

Karel Potůček má na starosti úklid a kvalitu cestování, proto také nejlépe objasní, jak se vozy dezinfikují: „Pro účinnou dezinfekci je třeba ošetřované vozy odstavit na delší dobu. Nejprve se na nich provede úklid většího rozsahu a pak do jeho interiéru umístíme generátor ozonu. To musí provést vyškolený pracovník úklidové firmy v ochranném obleku a masce, protože ozon ve velké koncentraci hubí nejen viry a bakterie, ale je jedovatý také pro člověka. Po vytvoření dostatečné koncentrace plynu a jeho působení v řádu desítek minut pak dochází k vyvětrání vozu. Průběžně se při dezinfekci měří koncentrace ozonu. Celá tato procedura od úklidu přes vytvoření a působení ozonu po vyvětrání zabere několik hodin, po kterou musí být dezinfikovaná souprava odstavena v depu,“ vysvětluje Karel Potůček.

Pomáhá dezinfekce v aerosolu i nanonástřik

Vedle ozonu se ve vlacích Českých drah používají i další metody ochrany před koronavirem. Patří mezi ně například rozprašování dezinfekce v interiéru vozů ve formě aerosolů. Na severní Moravě pak České dráhy s dalšími partnery testují nanonástřik. „V interiéru vozidla je nástřik neviditelný a na površích ošetřených touto technologií dochází takřka nepřetržitě k likvidaci všech mikroorganismů, bakterií a virů. Nyní tento nástřik testujeme v desítce elektrických jednotek CityElefant na Ostravsku a po vyhodnocení jeho účinnosti zvážíme použití nástřiku i v dalších regionech. Pokud se osvědčí, bude to další z kroků, kterým zajistíme ještě vyšší bezpečnost při cestování vlakem,“ uzavírá Zdenek Štěpánek.

 

Vložil: Zdeněk Svoboda