Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jako tragický hrdina vzal za srdce celou republiku. Pak ale dal přednost jiné lásce. Tajnosti slavných

10.03.2021
Jako tragický hrdina vzal za srdce celou republiku. Pak ale dal přednost jiné lásce. Tajnosti slavných

Foto: imdb.com

Popisek: Alexandr Postler starší v nesmrtelném válečném dramatu Vyšší princip

Charismatický krasavec se mohl stát významným akademickým malířem, jenže jeho duši ovládlo divadlo. Nad tragickým koncem jeho nejslavnějšího hrdiny dodnes nikdo nedokáže ovládnout emoce.

Tohle příjmení všichni dobře známe, dnes ale především díky jeho ženě, uznávané hlasové poradkyni Janě, a dceři Simoně, výrazné člence souboru pražského Divadla na Vinohradech. V posledních letech se tu a tam objeví v seriálech i syn, kterému nikdo neřekne jinak než Lexo a jehož hlas zní z reproduktorů desítek nádraží, pro která namlouvá hlášení, a doma je ve Východočeském divadle v Pardubicích. Herec a divadelní režisér Alexandr Postler starší vzal v mládí na srdce nejednu fanynku, pak ho osud odvál na sever Moravy a jeho srdce ovládlo především divadlo. Dodnes ho ale vídáme jako jednoho z popravených studentů ve válečném dramatu Vyšší princip a jeho výkon diváky vždy spolehlivě rozpláče.

 

Studenti Karel Moučka a Vlastík Ryšánek (Ivan Mistrík) v dramatu Vyšší princip

Studenti Karel Moučka a Vlastík Ryšánek (Ivan Mistrík) v dramatu Vyšší princip; foto ČT

Akademik na jevišti

Narodil se 24. října 1937 v Praze a už v dětství bylo jasné, že mu sudičky daly do vínku mnohostranné nadání. Skvěle kreslil a svoji první lásku našel ve výtvarném umění. Dovedla ho až na pražskou Střední průmyslovou školu grafickou na Hollarově náměstí, odkud si to po maturitě namířil přímo na Akademii výtvarných umění. Možná z něj mohl být uznávaný akademický malíř, kdyby u něj nezvítězila láska k divadlu. Z výtvarné akademie přestoupil v roce 1956 na herectví, které vystudoval pod vedením profesora Radovana Lukavského. Už v roce 1958 začal hostovat v Národním divadle jako Miška v Gogolově satirické komedii Revizor a v klasické báchorce Josefa Kajetána Tyla Strakonický dudák, v níž ztvárnil postavu Fraňka.

 

Honzík Hába ve vážné komedii Bohuslava Březovského o rodičích a dětech Nebezpečný věk – Velké divadlo Plzeň 1961

Honzík Hába ve vážné komedii Bohuslava Březovského o rodičích a dětech Nebezpečný věk – Velké divadlo Plzeň 1961; foto vis.idu.cz / Věra Caltová

Premiéra v pozadí

S filmem měl poprvé co do činění už v roce 1959, diváci ale mohli slyšet pouze jeho hlas. Namluvil tehdy komentář ke krátkometrážnímu studentskému dokumentu Jiřího Menzela Domy z panelů. V roce 1960 úspěšně absolvoval a současně poprvé stanul před kamerou jako traktorista Jirka Koutný v komedii režiséra Ivo Nováka Žalobníci, která řešila mravy starší generace na moravské vesnici a její převýchovu uvědomělou mládeží. A vzápětí dostal od režiséra Jiřího Krejčíka nabídku, díky níž se jeho tvář navždy zapsala do paměti diváků. Ve válečném dramatu Vyšší princip, natočeném podle povídky z knížky Jana Drdy Němá barikáda, ztvárnil Karla Moučku, jednoho ze tří oktavánů, popravených během heydrichiády. Ve stejném roce si ještě stihl zahrát v dalších dvou filmových adaptacích Drdových povídek Nenávist a Hlídač dynamitu.

 

Anděl Teofil a otec Školastykus (František Baťka) v pohádkové komedii Jana Drdy Hrátky s čertem – Divadlo J. K. Tyla Plzeň 1964

Anděl Teofil a otec Školastykus (František Baťka) v pohádkové komedii Jana Drdy Hrátky s čertem – Divadlo J. K. Tyla Plzeň 1964; foto vis.idu.cz

Cesta za štěstím

Hned první angažmá ho vzdálilo z centra pozornosti filmařů, protože se stal členem souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni. Postupně se vypracoval na charakterního herce středních i větších rolí, v nichž využíval nejen svůj atraktivní zjev, ale především talent. Kromě práce na svém hereckém projevu ale začal mít i spoustu jiných každodenních starostí. Vzal si o šest let mladší kolegyni Janu, v roce 1962 se jim narodil syn Alexandr a o dva roky později přibyla do rodiny ještě dcera Simona. Především kvůli vytíženosti se v šedesátých letech objevil Alexandr před kamerou už jenom jednou, v roce 1964 v povídkovém filmu Místo v houfu, natočeném podle povídek právě debutujícího scenáristy Antonína Máši. V roce 1966 se navíc vzdálil ateliérům ještě víc, protože se přesunul do ostravského Divadla Petra Bezruče.

 

V dramatizaci slavného románu F. M. Dostojevského Idiot – Divadlo Petra Bezruče Ostrava 1968

V dramatizaci slavného románu F. M. Dostojevského Idiot – Divadlo Petra Bezruče Ostrava 1968; foto vis.idu.cz

Na druhou kolej

Tam se postupně přesouvalo jeho herectví, protože ho stále více lákala divadelní režie. V roce 1972 přešel do souboru Státního divadla Ostrava a během tohoto angažmá si doplnil vzdělání studiem na brněnské JAMU. Promoval v roce 1975 a vzápětí začal působit v divadle i jako režisér. Po celou svou kariéru ale často hostoval i v dalších divadlech. V roce 1980 své angažmá v Ostravě ukončil a další dva roky strávil v Krajském a oblastním divadle v Českém Těšíně. Jeho poslední ‘štací‘ se stalo v roce 1982 Slezské divadlo Zdeňka Nejedlého v Opavě, kde působil v letech 1983-1990 jako šéf činohry. Ve filmu bohužel nikdy nedostal příležitost předvést plnou šíři svého talentu, po roce 1970 si zahrál jen vedlejší postavy pouze ve dvou projektech, mistra cukráře v muzikálu režiséra Aloise Müllera z roku 1972 Annabela, k němuž složil hudbu legendární skladatel Petr Hapka, a o tři roky později člena hlídky v kriminálce Dušana Kleina Město nic neví.

 

S Janem Vlasákem (vlevo) v tragikomedii A. N. Ostrovského Vlci a ovce – Státní divadlo Ostrava 1974

S Janem Vlasákem (vlevo) v tragikomedii A. N. Ostrovského Vlci a ovce – Státní divadlo Ostrava 1974; foto vis.idu.cz / František Krasl

Nečekaný odchod

Ani v televizi to nebylo o moc lepší, od počátku sedmdesátých let dostal příležitost představit se divákům pouze desetkrát. Jeho nejvýraznější postavou se stal předseda JZD v minisérii Otakara Koska z roku 1980 Bez ženské a bez tabáku a naposledy stanul před kamerou v roce 1994 jako hospodář v televizní pohádce Věry Jordánové O nesytovi. Občas spolupracoval i s rozhlasem, ani pracovní vytíženost v divadle mu ale nikdy nedovolila zapomenout na druhou velkou lásku – malířství, kterému věnoval každou volnou chvíli po celý život. Výrazný a mimořádně charismatický herec odešel předčasně a nečekaně v necelých 59 letech, 15. srpna 1996 zemřel ve spánku na infarkt.

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská