Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Rázný, upřímný a nepřehlédnutelný. Prostě takový obyčejný český chlap. Tajnosti slavných

05.03.2021
Rázný, upřímný a nepřehlédnutelný. Prostě takový obyčejný český chlap. Tajnosti slavných

Autor: imdb.com

Popisek: Svatopluk Skládal jako cirkusák Slepička v krimikomedii z cyklu Hříšní lidé města pražského Partie krásného dragouna

FOTO Jak získat pozornost i ve vedlejších rolích? Výrazný chlápek s typickými rysy českého taťky na to přišel hned od prvopočátku. Ten je úplně jako já! řekl si při pohledu na něj nejeden divák, který se právě usadil s pivkem a klobásou před obrazovkou.

Podsaditý, s typickým kulatým obličejem a výrazným charakteristickým hlasem a rázným vystupováním, to byla jeho nejčastější parketa, i když se rozhodně neztratil ani v historickém kostýmu či luxusním obleku. Prostě chlap, s nímž se spousta diváků snadno ztotožnila. Ve filmu i na televizní obrazovce byl téměř jako doma, přesto se výrazné hlavní role nikdy nedočkal, takže ho sice většina diváků zná, o jménu ale musí déle přemýšlet. Zato skalní diváci pražského Divadla na Vinohradech mají Svatopluka Skládala navždy zapsaného v paměti. Na jeho jevišti totiž prožil čtyřicet let a postavy, které ztvárnil, by se daly jen obtížně spočítat.

 

Ještě štíhlý Svatopluk Skládal jako pásek v pražském zábavním parku PKOJF (vpravo) s Valentinou Thielovou a Otakarem Skalskim v povídkovém filmu Zbyňka Brynycha z roku 1959 Pět z milionu

Ještě štíhlý Svatopluk Skládal jako pásek v pražském zábavním parku PKOJF (vpravo) s Valentinou Thielovou a Otakarem Skalskim v povídkovém filmu Zbyňka Brynycha z roku 1959 Pět z milionu; foto Filmexport

Trnité začátky

Narodil se 17. března 1926 v moravské obci Kelč, přímo na rozhraní rázovitého Valašska a bohaté Hané. Nejprve studoval na gymnáziu, pak ještě obchodní akademii a teprve po skončení druhé světové války se konečně mohl věnovat tomu, o čem od dětství toužil – herectví. Byl přijat na Státní konzervatoř v Praze a hned v roce 1945 si odbyl první bezejmenný debut před kamerou jako jeden z mladíků na veselici v romanci Řeka čaruje, kterou natočil režisér Václav Krška podle stejnojmenné předválečné rozhlasové hry Josefa Tomana. Během studia už začal pohostinsky vystupovat v Národním divadle, v roce 1948 úspěšně absolvoval a vzápětí získal první stálé angažmá ve Státním divadle Ostrava. Už po dvou sezónách sice musel narukovat, aby si odbyl povinnou základní vojenskou službu, v jeho případě ale lze o této životní kapitole říci, že všechno zlé bývá i k něčemu dobré.

 

Straka a profesor Kirchenbruch (Martin Růžek) v sci-fi komedii z roku 1965 Ztracená tvář

Straka (uprostřed) v sci-fi komedii z roku 1965 Ztracená tvář; foto FSB / Josef Janoušek

Láska na celý život

Vojenská uniforma ho zavedla v roce 1951 na jeviště pražského Divadla na Vinohradech, které od roku 1950 patřilo pod správu Československé lidové armády. Velmi brzy se ale ukázalo, že počáteční úzce vyhraněná vojenská koncepce je neúnosná, a tak se divadlo začalo obracet k civilnímu publiku a do repertoáru pronikala klasika. A to bylo lákadlo, které pak Svatopluka udrželo v souboru po dalších čtyřicet let. Ztvárnil na dvě stovky postav a díky svému výraznému typu a smyslu pro komediální charakterizaci dokázal, i když často na malé ploše, mimořádně zajímavě ztvárnit rozličné lidské osudy a povahy, od Doolitla v Pygmalionu a porotce č. 6 ve Dvanácti rozhněvaných mužích přes kuchaře v Generálce, Arialda v Pirandelově Jindřichovi IV., kapucína v Cyranovi z Bergeraku, opata ve Starorůžové komedii až po Dvoubratského v Mistrovi a Markétce či Emila v Takové ženské na krku. Poslední divadelní rolí se stal John Smith v dramatizaci utopického románu francouzského spisovatele Vercorse Nepřirozená zvířata.

 

S Jiřinou Jiráskovou v komedii Carla Goldoniho Starý bručoun Todero – Divadlo na Vinohradech 1972

S Jiřinou Jiráskovou v komedii Carla Goldoniho Starý bručoun Todero – Divadlo na Vinohradech 1972; foto vis.idu.cz / Vilém Sochůrek

Od řidiče po lékaře

V roce 1953 dostal první výraznější vedlejší postavu kamelota v dramatu Kavárna na hlavní třídě, natočeném podle stejnojmenného románu Gézy Včeličky, a tím odstartoval úspěšnou spolupráci s kinematografií. Stal se mistrem malých rolí, kterým dokázal vtisknout přesnou charakterní zkratku a typizaci. Ztvárňoval epizodní figurky chlapíků široké profesní škály většinou z městského prostředí, na venkov zabrousil jen výjimečně. Divákům se představil jako traktorista, sázející fotbalový fanoušek, řidič náklaďáku, náčelník železniční stanice, pokladník na zámku… V následujících desetiletích si některé profese před kamerou i několikrát zopakoval, mimo jiné číšníky a bodré hospodské, vedoucí různých prodejen, družstevníky či mechaniky. Mezi jeho postavami ale nechyběli ani vysokoškolsky vzdělaní muži, od inženýrů přes právníky a lékaře až po učitele. Nejhodnotnějším titulem v jeho filmografii je poetická venkovská kronika z roku 1968 Všichni dobří rodáci, v níž mu režisér Vojtěch Jasný svěřil menší postavu obchodníka Juchty.

 

Generál a zloděj Fousek (Váslav Lohniský) v populárním pohádkovém seriálu Arabela

Generál a zloděj Fousek (Váslav Lohniský) v pohádkovém seriálu Arabela; foto ČT / Jitka Bylinská

Odpočívat se nenaučil

Na obrazovce se objevil poprvé v roce 1961 jako Rudla v legendárním seriálu Tři chlapi v chalupě. O nabídky rozhodně neměl nouzi a zahrál si i v téměř nekonečné řadě seriálů, od F. L. Věka přes Arabelu a Okres na severu až po Případ pro zvláštní skupinu, i když se jeho postavy typově nijak neodlišovaly od těch filmových. Naposledy se objevil v roce 1991 v kriminálním příběhu podle povídky Ed Mc Baina Skládačka, v němž ztvárnil populárního hrdinu Steve Carellu Jiří Bartoška. Velmi často spolupracoval i s rozhlasem, nezanedbatelnou stopu zanechal i v dabingu a několikrát daboval i své české kolegy. Pracoval do poslední chvíle, jediné, co se za celý život nedokázal naučit, bylo dostatečně odpočívat. V jeho filmografii najdeme téměř 130 filmových a televizních postav a stejně neúnavně působil i v milovaném divadle. Výrazný a originální mistr malých rolí Svatopluk Skládal zemřel 2. dubna 1992, v pouhých šedesáti šesti letech.

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace