Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Natáčení výpovědí byl pro něj trýznivý zážitek. Je herec a ´vlastník´, slávu mu přinesla ale až režie. A Tereza Ramba? VIP skandály a aférky

23.02.2021
Natáčení výpovědí byl pro něj trýznivý zážitek. Je herec a ´vlastník´, slávu mu přinesla ale až režie. A Tereza Ramba? VIP skandály a aférky

Autor: ND / Petr Neubert

Popisek: Jiří Havelka (na snímku uprostřed, vpravo je Magdalena Borová) při natáčení. O co jde? Od 18. února 2021 od 18.00 uvádí Činohra Národního divadla na svém webu ve světové premiéře film režiséra Jiřího Havelky a dramaturgyně Marty Ljubkové Očitý svědek. Zpracovává poválečný masakr na návrší u Přerova zvaném Švédské šance, kde bylo zabito 265 karpatských Němců, Maďarů a Slováků – většinou žen a dětí. Čechoslováci zde zabíjeli Čechoslováky. Autentická svědectví o této hrůze inscenátoři nahráli s herci na kameru tak, že připomínají prostředí, v němž všichni už rok žijeme: hovory na Skype nebo Zoom. Je to pokus o moderní příběhovou archeologii, je to starý příběh v dnešní vizualitě, je to stále stejně děsivé svědectví…

A přece se hraje. Na jevišti Národního divadla měla vzniknout zajímavá hra Jiřího Havelky Očitý svědek, která vypráví o poválečném masakru na Švédských šancích u Přerova, kdy Čechoslováci vraždili Čechoslováky. Místo v divadle si ji můžeme prohlédnout doma po internetu.

Místo divadelního kusu totiž vznikl film, který je možné si za vstupenku pustit doma. Jiří Havelka prozradil, že my bylo líto tak zajímavé téma opouštět: „Je to zoufalá studie, co se stane, když se nikdo nevzepře očividnému bezpráví a neudělá nic, aby mu zabránil. Když se pak někdo rozhodne označit nějakou skupinu lidí za nepřátele a trvá na tom, třebaže pro to nemá důkazy, ostatní mu dříve či později podlehnou a jednají pak podle toho. A to může mít pouze tragické následky. Taky proto pro mě natáčení jednotlivých výpovědí představovalo nečekaně trýznivý zážitek.“

 

Jiří Havelka s Davidem Prachařem, foto ND / Petr Neubert. Světová premiéra byla 18. února 2021 na inscenační stránce ZDE. Prodej elektronických vstupenek k inscenaci začal v okamžiku její premiéry. Vstupenka v ceně 150 Kč platí 30 dní ode dne nákupu, během nichž je možné se na stránku opakovaně vracet 

Ve filmu hrají velmi zvučná jména, jako Saša Rašilov, Jan Bidlas, Filip Rajmont, Igor Orozovič, František Němec, David Prachař, Jiří Štěpnička, Matyáš Řezníček, David Matásek, Vladimír Javorský, Patrik Děrgel, Filip Kaňkovský, Jiří Havelka, ač také herec, se pustil ´jen´ do režie.

 

Co se přesně stalo - masakr na Švédských šancích

Je noc z 18. na 19. června 1945, před měsícem skončila světová válka, a na jednom moravském nádraží se setkávají dva transporty. V prvním jedou Karpatští Němci, Maďaři a Slováci, kteří byli odsunuti během války do Sudet a teď se vracejí domů do Dobšiné, Kežmarku, Gelnice a dalších obcí. V druhém jsou příslušníci 17. pěšího pluku z Petržalky, bývalí příslušníci 1. československého armádního sboru, pod vedením poručíka Karola Pazúra. Setkání těchto dvou skupin, jejichž někteří členové se osobně znali, vyústí ve vraždu 265 navrátilců, z nichž většinu tvořily ženy a děti. Na počátku stojí Pazúrův rozkaz „vypořádat se s esesáky“ – přičemž svědkem (němým, v mnoha případech aktivním) se stává nedaleká obec Lověšice u Přerova a její obyvatelé. Dalším dramatem je pozdější vyšetřování zločinu a řada očitých svědectví a dalších dokumentů, jež z něj zůstala dochována. Známe tak Pazúrovy výpovědi, zprávy, žádosti o milost, ale známe události i z pohledu tehdejšího starosty Lověšic i jejich obyvatel, kteří se zúčastnili nařízeného kopání hromadného hrobu. Rovněž víme, kdo vystřelil, můžeme si přečíst, co prohlásili spolucestující z transportu a co ti, kteří se pak s vojáky zase setkali doma na Slovensku…

Režisér a autor Jiří Pavelka (na snímku Petra Neuberta nahoře) k tomu řekl: „Přerovský nebo podle ještě bližší obce lověšický masakr na Švédských šancích je výjimečný nejen svým rozsahem, ale ještě ze dvou dalších důvodů. Jednak při něm víceméně Čechoslováci vraždili Čechoslováky – mnozí se dokonce osobně znali –, jednak vyšetřovací spis celého případu je nebývale objemný. Obludnost této popravy totiž nedovolila, aby ji šlo snadno ututlat, a tak došlo k několikanásobnému vyšetřování jak civilním soudem, tak vojenskou prokuraturou. Od některých lidí, kteří byli očitými svědky té strašné události, máme k dispozici až tři výpovědi, a ty se od sebe samozřejmě někdy více, jindy méně liší. Už to samo o sobě by stálo za zpracování, protože postup vyšetřování celé kauzy dokonale demonstruje zdejší erozi právního státu v letech 1945 až 1948. Je to zoufalá studie, co se stane, když se nikdo nevzepře očividnému bezpráví a neudělá nic, aby mu zabránil. Když se pak někdo rozhodne označit nějakou skupinu lidí za nepřátele a trvá na tom, třebaže pro to nemá důkazy, ostatní mu dříve či později podlehnou a jednají pak podle toho. A to může mít pouze tragické následky. Taky proto pro mě natáčení jednotlivých výpovědí představovalo nečekaně trýznivý zážitek. V té jednoduché, ale nepříjemné situaci vyšetřovaného, který promlouvá k vyšetřujícímu – v našem případě do kamery –, začala lověšická krvavá akce před mýma očima doslova ožívat v celé své patologii. Najednou to nebyly protokoly, ale lidé.“

 

Divadlo mu vstoupilo do života

Ostatně vystudoval totiž právě režii, konkrétně obor režie alternativního a loutkového divadla na DAMU. Pochází z Jihlavy, kde ochotničil už jeho otec: „Táta je dlouholetý člen ochotnického souboru v Humpolci, jednoho z nejstarších v republice, mají několik představení do roka a pravidelně vyprodáno.“ Studoval na gymplu, ale ve spolku Hobit ochotničil i on, po gymplu ho také spolek nasměroval na DAMU: „Věděl jsem, že mi nejde chemie, biologie, že mě docela zajímá fyzika, ale nemám na ni, co se týče matematiky. Že mi jdou docela sporty, jazyky… Divadlo mi prostě vstoupilo do života a ukázalo mi, kterým směrem se vydat.“

 

Jiří Havelka na symposiu Alternativa na KOLD DAMU v roce 2019, foto Facebook

Už během DAMU měl blízko k Ypsilonce: „Určitě nejzásadnější bylo, že náš ročník vedl Jan Schmid z Ypsilonky, a že tedy celé studium probíhalo v těsném kontaktu s tímhle studiovým divadlem. Před lety jsem si v jednom antikvariátu v Telči koupil obrazovou publikaci 25 let Ypsilonky, nábožně jsem jí listoval, prohlížel si velké černobílé divadelní fotky Jiřího Lábuse, Oldřicha Kaisera a dalších, které jsem znal z televize. A najednou jsem se mezi ty lidi dostal, chodil jsem každý večer na všechna představení.“

Až po uši s Geislerkou

DAMU ale po absolutoriu neopustil, získal zde částečný pracovní úvazek a se studenty pracoval na mnoha absolventských představení. Proslavil se pochopitelně až televizí. Konkrétně seriálem Až po uši, kde dostal skutečně výraznou příležitost vedle Ani Geislerové. Ve filmu si ho můžeme pamatovat například v úspěšné komedii Po čem muži touží, ve kterém hraje feministu, který se porve s Jirkou Langmajerem. Hrál také v zajímavém filmu Mars, který produkoval Zdeněk Janáček, manžel Ani Geislerové: „Bylo to prima, hodně fyzicky a psychicky náročné, ale proto jsme tam jeli. I za předpokladu, že to nebude úplně snadný. Nebylo to za hranicí nesnesitelna," popsal náročné natáčení.

 

Kdo má snímek Tomáše Třeštíka na jeho proslulém balkónu, ten dokázal, že už je NĚKDO

Vlastníci na vlastní kůži

Ten největší průlom ve filmu ale udělal na režisérské židli. Před rokem totiž přišli do kin jeho Vlastníci, film, který barvitě líčí schůzi jednoho sdružení majitelů bytových jednotek. Vycházel ze svých vlastních zkušeností: „Sedíte a nevěříte, jak je možné, že soused, co vás ještě včera srdečně zdravil ve výtahu, má najednou v očích blesky a jste pro něj největší nepřítel. Kvůli půdě, o kterou ho slušně žádáte a kterou vám odmítá prodat, abyste neměla větší byt než on. Hned vám blikne, jak je to skvělá modelová situace, s níž se dá pracovat.“

 

S VOSTO5, foto Facebook

Milostný čtyřúhelník

Mimochodem ve filmu hrála také Tereza Ramba, Matěj Hádek a Vojta Kotek. Oba herci stejně jako Jiří Havelka právě s Terezou chodili. Je tedy více než jasné, že ve všech případech šlo o přátelské rozchody, které práci nijak nevadí. Po rozchodu s Terezou se Jiří Havelka dal dohromady s Terezou Kynclovou, se kterou ho spojovala i práce, Tereza je totiž tanečnice, která se účastnila jeho projektů. Před pár lety se jim narodila dcera, více se toho o soukromí zajímavého herce a režiséra neví.

 

S Terezou Ramba představují na MFF Karlovy Vary v roce 2019 film Vlastníci, foto Facebook

Comedy automat Lukáš Pavlásek

Na online prostředí si musí přivykat stále více umělců, nedá se svítit. Například Lukáš Pavlásek začne své standupy vysílat také online, promění je v comedy automat. Diváci si totiž budou moci vybrat konkrétní stand-up a změnit tak směr celého představení. „Budu vyprávět o svém životě a světě kolem nás a každý, kdo bude chtít, bude moci ovlivňovat moje kroky,“ uvedl Lukáš Pavlásek, který se v době covidové, kdy nemůže vystupovat, věnuje hlavně psaní. „Od podzimu především píšu. Většinu času trávím v pracovně, kde mám vše, co potřebuji ke štěstí. Přítelkyně mě často celý den nevidí, tak je to jako bych byl někde pryč po představeních. Kdybychom se viděli furt, mohl by to pro nás být šok,“ říká s úsměvem komik.

 

Co má s těmi slepicemi? Foto archiv Lukáše Pavláska

„Napsal jsem dvě divadelní hry, dokončil třetí pokračování komediální ságy ze života ajťáků Rok Ajťáka, vydal jsem dětskou knížku Neuvěřitelně šílené příběhy a teď píšu novou dětskou knihu, která vyjde na podzim. Rozhodně mám furt co dělat. A hodně chodím do přírody, doma pak procházím svou knihovnou a vzdělávám se ve všech možných oborech,“ říká neobyčejně plodný Lukáš. „Ale protože mi samozřejmě kontakt s publikem chybí, přemýšlel jsem, jak udělat stand-up, když nemůžete být s diváky v jedné místnosti, a tak jsem vymyslel právě stand-up automat. S trochou nadsázky bych řekl, že to bude něco jako Kinoautomat nebo Rozpaky kuchaře Svatopluka ve standupové verzi,“ uzavírá Pavlásek. Na stand-up automat v podání Lukáše Pavláska se fanoušci mohou těšit v sobotu 27. února od 20 hodin.

Petr Jákl natáčí s Robertem De Nirem a Johnem Malkovichem

Petr Jákl ani po natočení filmu Jan Žižka nezvolňuje a už chystá další film s velkými hvězdami. Tentokrát půjde o film Wash Me in the River s Robertem De Nirem a Johnem Malkovichem. „Na týden jsme museli kvůli covidu zastavit natáčení už v přípravném období, a na další týden bohužel i během natáčení. Dotklo se to i Roberta De Nira, který musel jet domů, a jeden den se s ním bude ještě dotáčet. Jinak probíhalo všechno skvěle,“ řekl producent Petr Jákl, který odjel začátkem tohoto roku na natáčení do USA. Film vzniká v lokacích v Portoriku, Georgii a v Los Angeles. Film je příběhem bývalého narkomana, který se jde pomstít za smrt snoubenky.

 

Sakra, už se toho Žižky nemůžeme dočkat! Foto archiv Petra Jákla

„Režisérem filmu je Randall Emmett, se kterým jsem spoluprodukoval snímek Axis Sally s Al Pacinem. Ten se natáčel taky v Portoriku. Randall má za sebou jako producent 116 filmů. Stojí za takovými hity jako je Irčan, Everest nebo Mlčení, “ vysvětlil Jákl. Kdy půjde do kin Jan Žižka, se bohužel stále neví: „Bohužel zatím nevíme, stejně jako zbytek téhle země, jaký vývoj tahle situace bude mít, co ještě pandemie přinese, a kdy se otevřou kina. Máme tak alespoň prostor udělat z filmu Jan Žižka to nejlepší, co jde,“ dodal Petr Jákl.

Eva Burešová coby zaříkávačka deště

Herečka Eva Burešová má o práci postaráno, Slunečná se totiž točí dál, korona nekorona. Nedávno v seriálu vystupovala populární herečka a zpěvačka jako zaříkávačka deště: „Natáčení probíhalo někdy koncem října a musím říct, že byla sice docela zima, ale krásně svítilo sluníčko, takže výsledný obraz vypadal skvěle. Muselo se to celé předem nazkoušet, protože se záběr točil na jeden pokus. Déšť nešel opakovat, museli by nás pak s Markem sušit, a to by trvalo dlouho,“ vzpomíná na natáčení Eva Burešová.

 

Lásko, voníš deštěm... Lambora Burešové. Foto FTV Prima

V soukromí herečka přiznala vztah s kuchařem Přemkem Forejtem a zatím to vypadá, že vše klape.

 

Vložil: Michaela Špačková

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace