Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Srovnání státního rozpočtu s rozpočty Quentina Tarantina. Glosa Iva Fencla

08.12.2020
Srovnání státního rozpočtu s rozpočty Quentina Tarantina. Glosa Iva Fencla

Autor: Miramax

Popisek: Quentin Tarantino při natáčení filmu Kill Bill

Hned úvodem této glosy chci podotknout, že nemluvím o konkrétním českém rozpočtu, ani nebudu ohromovat znalostí přesných cifer. Chtěl bych jen poukázat na bohužel dávno už většině z nás proflákle známý a poněkud smutný jev, že zatímco někteří tvrdě pracují, politici umně mluví a přečasto bohorovně čerpají ze státních rozpočtů, aby absurdně rozhazovali. Jen málokdy jsou za to potrestáni, zatímco tesař, režisér či zedník by mohl jít husy pást, kdyby se choval jako politik.

Pro zcela konkrétní srovnání politika a pracujícího jsem si, jistěže asi překvapivě, vybral vždy hospodárného scenáristu, romanopisce (píše knihu Tenkrát v Hollywoodu) a režiséra Quentina Tarantina a (pouze) dva z jeho filmů, Auto – zabiják a Osm hrozných.

 

S těmi ciframi je to takto: Auto – zabiják mělo rozpočet 67 milionů dolarů (v korunách je to dle aktuálního kurzu 1 461 270 000 Kč) a Osm hrozných 44 mega (968 milionů korun). Státní rozpočet ČR počítal s příjmy ve výši 1 364,8 miliardy Kč, pak do toho ťápl koronavirus a zatli jsme sekeru ve výši přes dva biliony korun (bilion je tisíc miliard) – pozn. red. Tak kdo si vede lépe, ČR, nebo Quentin Tarantino? Foto Facebook

Auto zabiják jste třeba ani neviděli, ale upozorňuji, že to NAPROSTO není film, který by byl takzvaně podvratně návodný a zrobený Quentinem záměrně pro magory, co se pak rozjedou v protisměru a kohokoli v jiném voze ´sejmou autem´, to tedy ne. Ale je to určitě snímek, který velice, ale velice vychází vstříc všem těm ženským, které mají nevyřízené účty s nějakými MACHO chlápky, co je opruzovali.

Závěrečná honička je jako z kaskadérských filmů sedmdesátých let, i když samozřejmě lepší. Ta, pravda, něco stála – a něco si nechal zaplatit i Kurt Russell, řidič auta-zabiják. Právem zaplatit: zahrál roli magora perfektně.

Až zcela na konci filmu je nepatrná pauza, po níž jedna z dam již bezmocného Kurta ještě kopne do hlavy. Podle mě ho tím zabila. A jistěže si to zasloužil, ale osobně mi to přišlo už moc kontroverzní. Jako akcentace násilí už zbytečného. Film vydělal x-krát víc než stál, vede lidi k zamyšlení a je tvůrčím počinem. Producenti tedy žádné peníze oknem nevyhodili a režisér je možná génius, ale tvrdě zapracoval. S ním celý štáb. Štáby politiků jistě taky pracují, ale ptám se: lze to vůbec srovnat? Podle mě ne. Jejich práce bývá divadýlko a jindy jen imitovaná práce. Quentinovi dávám 100, jim 10. Nejen u nás.

 

Tarantino režíruje Auto - zabijáka

Osm hrozných asi vnímavému géniovi stačí vidět jednou. Nejsem vnímavý génius, a až když jsem tuto Tarantinovu ´prácičku´ viděl podruhé, teprve mi došla řádka věcí, a to i věcí podstatných.

Tak například (a laicky řečeno): scéna, kdy musí nahý běloch na zasněžené pláni uchopit ústy penis - s bělostí kontrastního - černocha. Sice je nám zobrazena, ve filmu ale jen vyprávěna, a to nikoli pro zábavu, ale z jasného důvodu, ABY VYPROVOKOVALA. Koho? Jistěže charismatického rasistu v křesle.

A ten, když ji uslyší a současně ví, že se jednalo o jeho syna, kdo musel přijít do styku s oním penisem, nemůže než tasit kolt. A je odstřelen, jenomže... Neověřil si přece (jako by to udělal mnohý politik), zda černoch nelže! Nebo ano? Přitom je tato - taky jen vyprávěná - scéna zřetelnou obdobou - rovněž vyprávěné - scény v Tenkrát na západě, kde musí stát chlapeček (já ten film moc rád nemám, stejně jako z podobných důvodů nemám rád film Stalingrad) s nohama budoucího oběšence na ramenou, než mu dojdou síly. Tarantino ale Sergio Leona v šokování diváka ještě TRUMFUJE - a navíc na jiném místě filmu zajímavě parafrázuje i detektivku - ve stylu Agathy Christie.

Předvádí rovněž skutečné, nekašírovaně odporné projevy otravy a fascinuje mě, nakolik těží v zasněžené pustině i z Carpenterova hororu Věc. A to srovnání je na místě a viz třeba moment, kdy si jeden hrdina lehá v kožešině ke krbu poté, co přijde z venkovního WC.

 

Quentin Tarantino (na snímku zleva) během natáčení u stolu se svými herci z 8 hrozných

Film až neuvěřitelně kloubí brutalitu a humor a viz právě scéna dlouhatánské a přenáročné ´pouti´ k WC - či chvíle opakovaného zatloukání dveří.

Abych ale řekl pravdu, vlastní finále mám pak problém vydýchat. A jistě, už titul filmu DEKLARUJE, že půjde o osm ´hrozných´, což chápejme jako zlých. A možná to mělo být spíš přeloženo jako ´nestatečných´, neboť tady zase jde o parafrázi na Sedm statečných.

A všichni, a tedy i od začátku přítomná žena, jsou tudíž svině - a fakticky si zaslouží smrt. To je pravda. A patrně také všichni zemřou: i ti poslední dva v posteli, když předtím svorně oběsili onu ženskou. Z posledních sil. Ale právě její oběšení asociuje – a zřejmě záměrně – až perverzně erotickou scénu, kdy mají dva gayové (protože si všimněte, jak Tarantino ty dva muže do postele umístil) rozkoš z uškrcení ženské, po níž jinak fyzicky neprahnou. A ještě přitom či PO TOM čtou ´slavný´ Lincolnův dopis, nad nímž se opět vrcholně dojímají a vzrušují, což už je provokace (a parodie) na en-tou.

Právě tento konec filmu je na hraně samoúčelného ataku na city i ´první signální´.

Ohromující se mi ovšem zdá, jak Tarantino režijně zvládá neúnosné množství herců na malém prostoru, a tuším, že si to záměrně udělal tak těžké, když chtěl sobě i nám dokázat, že to dá.

Paradoxem přitom zůstalo, že takto bravurně dělaný film mohl fakticky stát jen pár šupů - a vydělat stamiliony. Jistě: vím, že to Quentin Tarantino tak levně zase nepořídil. Prosadil třeba širokoúhlý formát i některé další drahé prvky v technickém zpracování, ale stejně to je husarský kousek. Ne? Udělat tak dlouhý film takřka pořád v jediné místnosti, kde soupeří a komunikuje daleko víc, než jen osm lidí! A výsledek? Opět x-krát zaplaceno.

I na to, a právě na to si vzpomenu, když slyším o státním dluhu či o zvyšování rozpočtů. Je sice pravda, že od jisté výše jde ´jen o virtuální peníze´, nicméně to nic nemění na skutečnosti, že režiséři hospodařit musí, zatímco politici jako by to neuměli.

A možná, kdo ví, to ve své většině opravdu neumí. A nechci tento - trochu jiným způsobem jen herecký - svět z ničeho kardinálního podezírat, jelikož...

Protože tak už to HOLT na světě chodí.

 

Vložil: Ivo Fencl

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace