Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji (nejen) od pana Lovčího z Plas

Rozhovory na okraji (nejen) od pana Lovčího z Plas

Zpovídaným je vždy někdo zajímavý a inspirativní, jenž ale... nežije v metropoli

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kybersvět i zabíjí, teenageři ale televizní šéfy nezajímají. Proč uspěl #martyisdead nejen u mladých? Sobota Pavla Přeučila

28.11.2020
Kybersvět i zabíjí, teenageři ale televizní šéfy nezajímají. Proč uspěl #martyisdead nejen u mladých? Sobota Pavla Přeučila

Autor: mall.tv - Richard Hodonický

Popisek: Jakub Nemčok v seriálu #martyisdead

VIDEO Česká seriálová tvorba zaznamenala v pondělí 23. listopadu fantastický úspěch. Internetový seriál #martyisdead totiž získal mezinárodní cenu Emmy v kategorii krátkých televizních seriálů, známé jako televizní Oscar, a stal se tak prvním českým seriálem v historii, který na toto ocenění dosáhl.

Osmidílná série o kyberšikaně je v české seriálové tvorbě tak trochu bílou vránou, protože jako jedna z mála cílí především na teenagery. A právě to mne přimělo k zamyšlení nejen nad tímto seriálem, ale vůbec nad českou seriálovou tvorbou pro dospívající.

Především mne napadla otázka, proč takovéto významné ocenění nezískal nějaký ze seriálových produktů České televize, disponující více než šestimiliardovým ročním rozpočtem, a cenu si odnesl seriál, který vznikl v dosud tak trochu okrajové produkci, učené pro internetové televizní vysílání. Na jeho vzniku se totiž podílely společnosti Bionaut, Mall.tv a Cz.nic ve spolupráci s projektem Bezpečně na netu. I když byl seriál #martyisdead pro tvůrce finančně náročnější a náklady se pohybovaly v řádu milionů, stále přišel na zlomek toho, co nám servírují za mnohem vyšší náklady naše celoplošné televizní stanice. 

Online vyhlášení výsledků ceny Emmy:

České televize nepovažují teeenagery za cílovku

Česká seriálová tvorba je jak u šéfů České televize, tak u komerčních stanic tradičně zaškatulkována podle cílovek, tedy diváckých skupin, definovaných především věkem. Převládá v nich stále přesvědčení, že ony cílovky tvoří převážně diváci středního a staršího věku, zatímco teenageři mají úplně jiné zájmy, než se dívat na televizi. Už tady je třeba hledat kořeny toho, proč je seriálů pro dospívající diváky na našich obrazovkách jako šafránu. Ne že bychom neměli schopné scenáristy, režiséry, herce a další tvůrce, kteří by nedokázali ryze teenagerský seriál vytvořit, ale tady chybí ta základní věc, a tou je poptávka televizí po těchto tématech.

Pro televizní dramaturgy je cílovkou především divák, konzumující svou pravidelnou dávku napětí v krimiseriálech, nebo sladké romantiky v nekonečných telenovelách typu Ulice, Ordinace v růžové zahradě nebo v poslední době Slunečná. Projekty pro mladé diváky, především od 15 let výše, ale zoufale chybí. Přitom zkušenosti ze zahraničí ukazují, že teenagerské seriály sledují i diváci vyššího věku, zajímají především rodiče náctiletých. Tady se ukazuje, že tyto seriály nejsou jen pro teenagery, ale ukazují jejich svět i dospělým, kteří je tak mohou lépe pochopit.

Dospívající televizi sledují, ale ne tu českou!

V dramaturgii našich televizí zkrátka teenagerská témata chybí. Pokud někdo argumentuje tím, že se tato věková skupina na televize nedívá, má samozřejmě pravdu. Oni totiž tito mladší diváci nemají důvod, proč by se na pořady českých televizí dívali, když jsou zaplaveny pořady a seriály, určenými oněm osvědčeným, starším cílovkám. A není tak úplně pravda, že se na televizi vůbec nedívají. Oni ji sledují, ale bohužel ne tu naši. Viděl jsem to sám, protože moje děti patřily ještě nedávno do této skupiny dospívajících, a pokud si něco pustily, byly to americké, britské, ale i japonské seriály, zaměřené právě na dospívající, řešící jejich problémy, jejich zájmy, jejich starosti, radosti i jejich lásky. Programový stereotyp českých televizí v podobě krimiseriálů a romantiky je absolutně nebral.

 

Současná doba kyberšikaně nahrává

Ostatně právě problematika kyberšikany, která je nosným tématem seriálu #martyisdead, je pro mladé diváky hodně zajímavá, protože se s ní mnozí setkávají dnes a denně, zejména na sociálních sítích. Děje se tak zejména v poslední době, poznamenané koronavirovou pandemií, kdy jsou mladí více doma a čas tráví převážně na internetu. Sociální sítě jsou pro ně často jediným spojením s ostatním světem. Mnohdy navazují na internetu nová přátelství a nezřídka narážejí na lidi, kteří toho dokážou zneužít.

Spoluproducent seriálu #martyisdead Milan Kuchynka o tom říká: „Domnívám se, že seriál #martyisdead vyšel opravdu v pravý čas. Je to samozřejmě otázka technologického vývoje posledních let, protože dnes už má každé dítě chytrý telefon a je plně zapojeno do sociálních sítí. To znamená, že těch možností, jak naletět, je stále více a více. V současné covidové době, kdy jsou děti na sociálních sítích neustále, je ta šance na přímý zásah predátorů ještě větší. Vidím to i na svých dětech, mám čtyřletou dceru, od které to sice neznám, ale mám ještě dvě dcery ve věku 16 a 18, které tuto problematiku znají, a i když se přímo jim nic takového nestalo, vědí o tom. Představitelé dětských rolí říkají, že to skutečně existuje a díky Martymu se o tom začali spolužáci ve škole bavit.“

Utajený život na síti

Seriál #martyisdead vypráví příběh patnáctiletého Martina a začíná jeho smrtí. Otec se snaží pochopit jeho poslední fázi života, aby se dobral pravdy, proč jeho syn tak tragicky zahynul. Dostává se k sérii mnohdy děsivých videí, která Marty natáčel krátce před svou smrtí, a rodiče se seznamují i s jeho aktivitami na Facebooku. Zjišťují, že o jeho virtuálním životě na síti vůbec nic nevěděli, a dozvídají se i o tom, že byl obětí vydírání za citlivé osobní video.

Seriál vysílá jasný signál. Marty je sice mrtvý, ale nikdo další by už umírat nemusel. Působí tak jako velké varování a přitom hovoří řečí, které právě teenageři nejvíc rozumějí. Nesnaží se moralizovat a zařazovat je do nějaké škatulky, ale ukazuje jim životní situace tak, jak se s nimi mnozí dnes a denně setkávají. Seriál režíroval třicetiletý Pavel Soukup, známý jako tvůrce krátkých hororových filmů, jako Lesapán nebo Domovoj, a věnuje se také tvorbě reklam. Autory scénáře jsou Jaroslav Miška a Jan Stehlík. O tom, že práce na seriálu nebyla nic jednoduchého, svědčí i fakt, že jeho výroba trvala celé tři roky. Ale vyplatilo se to.

 

Seriál, ověnčený cenami

Seriál, který měl svou premiéru už před rokem na Mall.tv, začal brzy po svém uvedení sbírat jednu cenu za druhou. Na texaském Austin Film Festivalu získal cenu pro nejlepší digitální sérii a na Marseille Web Fest ocenění za nejlepší režii a scénář. Stal se nejlepším televizním a internetovým seriálem na Finále Plzeň a z festivalu Serial Killer si loni odnesl hlavní cenu za nejlepší webseriál. Vrcholem jeho vítězného tažení bylo právě nedávné nejvyšší ocenění Emmy, kde uspěl i mezi takovými online giganty, jako je Netflix nebo HBO.

Na přímý přenos ze slavnostního předávání cen, které tentokrát probíhalo sice online, tedy v komorním prostředí, jsem se samozřejmě díval na Mall.tv, a mohl tak sledovat výbuch nadšení, který v pražském kině Přítomnost vzbudilo oznámení moderátora, že seriál #martyisdead zvítězil. „Toto historické vítězství Emmy pro sérii #martyisdead považujeme za úspěch českých filmařů i celé České republiky. Také nás těší, že česká žánrová produkce uspěla v tak velké globální konkurenci,“ reagovali na oznámení producenti Milan Kuchynka a Vratislav Šlajer.

Varování, které by měli vidět i rodiče

Představitelem hlavní role Martyho je Jakub Nemčok (22), kterého známe především z dabingu, ale  i z několika menších rolí v televizních seriálech, jako Vyprávěj, Sanitka 2 nebo Mordparta. Rolí jeho rodičů, kteří zoufale hledají odpovědi na otazníky kolem smrti svého syna, se zhostili Petra Bučková a Jan Grundman. V dalších rolích se objevili Jan Zadražil, mladí herci Sára Korbelová, Matěj Havelka a další. Jakub Nemčok si cení zejména toho, že seriál může pomoci nejen dětem, ale i jejich rodičům lépe porozumět internetovým rizikům.

„Nikdo si tu situaci asi nedokáže představit, dokud v ní není,“ říká Nemčok, který prý někdy svou postavu dostatečně nechápal. „Místy to bylo problematické, protože Marty se dostane do situací, ve kterých jsem se já v životě neocitl, ani jsem se k nim nepřiblížil. Takže jsem nevěděl, jak to provést,“ přiznává a doplňuje, že riziko kyberšikany na internetu stále roste a je nutno je hlavně teenagerům neustále zdůrazňovat. „Když jsem byl ve věku Martyho, dostal jsem nějaké dotazy na nahé fotky, ale hned jsem je dal stranou. Teď jsem už v dospělejším věku, kdy se nad tím lidé víc zamyslí, ale děti nevědí, jak k tomu racionálně přistoupit. Seriál ukazuje realitu, neberu ho jen jako filmový kousek, ale i jako varovné video, které by měli vidět jak děti, tak dospělí, aby mohli v takové situaci pomoct,“ říká Nemčok.

 

#annaismissing:

Kybersvět ubližuje i zabíjí

Seriál vznikl v rámci iniciativy Safer Internet a byl inspirován skutečnými případy kyberšikany. Faktem je, že každého rodiče musí při sledování seriálu nepříjemně mrazit, a snad jim připomene, že by se měli o virtuální život svých dětí trochu víc zajímat. Mladí lidé jsou nesmírně zvídaví a právě na internetu hledají nejvíc odpovědi na své otázky a problémy, přičemž mohou i nepříjemně narazit. Kybersvět není jen přátelský, ale dokáže také pořádně ubližovat, a jsou známy už tisíce případů z celého světa, kdy byly ony špinavé praktiky na internetu i příčinou smrti mladého člověka.

Určitě i to bylo jedním z důvodů, proč se porota Emmy rozhodla udělit první místo mezi díly neamerické produkce právě seriálu #martyisdead. Konkurence přitom nebyla nijak malá. Čeští tvůrci porazili úspěšný komediální internetový seriál Content, natáčený netradičně vertikálně, jak je zvykem u videí na sociálních sítích, argentinskou sérii Mil Manos por Argentina (Tisíc rukou pro Argentinu), která vypráví o vynálezci 3D protéz, a druhou řadu singapurského seriálu People Like Us (Lidé jako my), který přibližuje život gayů.

Druhá řada už se připravuje

Prakticky celý tým, který se podílel na realizaci seriálu #martyisdead, se nyní připravuje na natáčení pokračování pod názvem #annaismissing (Anna se pohřešuje), které má začít už počátkem příštího roku. Jeho premiéra, opět na Mall.tv, je plánována už na jaře 2021. Tentokrát prý nebude výroba trvat ony dlouhé tři roky, protože tvůrčí tým už nabral během natáčení Martyho spoustu zkušeností, a navíc má jasnou představu, jakou cestou se bude vývoj seriálu ubírat a také komu bude především určen. Natáčet se bude opět v koprodukci Bionaut a Mall TV a děj bude točit kolem tématu únosů dětí za účelem natáčení a prodeje nelegálních videí. To je další téma, blízké zejména dětem a dospívajícím, a podle úvodního hashtagu v názvu už dnes je jasné, že půjde znovu o příběh z internetového prostředí, zejména sociálních sítí. Určitě bych přál jeho tvůrcům, aby byla i další řada seriálu neméně úspěšná jako #martyisdead.

 

Pavel Přeučil

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace