Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji (nejen) od pana Lovčího z Plas

Rozhovory na okraji (nejen) od pana Lovčího z Plas

Zpovídaným je vždy někdo zajímavý a inspirativní, jenž ale... nežije v metropoli

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Novým šéfem Českých drah bude Ivan Bednárik. Zkušený manažer, který zachránil národního nákladního dopravce

26.11.2020
Novým šéfem Českých drah bude Ivan Bednárik. Zkušený manažer, který zachránil národního nákladního dopravce

Autor: Facebook

Popisek: ČD Cargo, ilustrační foto

Nejvyšší vedení Českých drah (ČD) čeká výrazná změna. Jejich novým šéfem se má stát dosavadní předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Ten má v českém prostředí pověst nejlepšího železničního manažera v zemi. Pod jeho vedením se z ČD Cargo stal zdravě ekonomicky fungující konkurenceschopný podnik s ambicí více proniknout i na zahraniční železniční trhy.

Příchod Ivana Bednárika do ČD Cargo znamenal pro státní společnost období stability a rozvoje. To, že je ve vedení státního podniku již několik let ten samý úspěšný manažer je oproti předchozím rokům velká změna. Před jeho nástupem do funkce se na horké židli předsedy představenstva vystřídali čtyři manažeři během tří let. Oproti tomu působí Ivan Bednárik nepřetržitě ve funkci již šestý rok. V roce 2019 byla jemu i dalším dvěma členům nejužšího vedení, Bohumilu Rampulovi a Zdeňku Škvařilovi, prodlouženy kontrakty na dalších pět let.

ČD Cargo dostal z červených čísel

Jak Ivan Bednárik a jeho tým dosáhl takové důvěry? Vše začíná u ekonomiky. ČD Cargo je totiž dlouhodobě jednou z nejvýdělečnějších částí společnosti České dráhy a již několik let se její finanční výsledky pohybují v zisku. Před nástupem Ivana Bednárika byly výsledky hospodaření běžného účetního období v dlouhodobých mínusech. Například v roce 2012 dosáhl výsledek hospodaření ČD mínusu bezmála dvou miliard korun. Bednárik převzal vedení ČD Cargo v době, kdy byla společnost v dlouholetých finančních ztrátách a klesaly jí i tržby. Mezi lety 2010-2014 byl pokles tržeb ze 14,1 miliard na 12 miliard. Klesl i vlastní kapitál, a to o jednu miliardu korun. Od nástupu Ivana Bednárika do funkce se výsledky hospodaření pohybují vždy v zisku. Pro ilustraci, v roce 2017 dosáhl zisk 405 milionů korun, v roce 2018 762 milionů korun, v roce 2019 530 milionů korun.

Za dluhopisy nové lokomotivy

ČD Cargo pod vedením Ivana Bednárika také za účelem investic vydalo dluhopisy. Přesto zůstalo ČD Cargo ekonomicky zdravou společností a dluh nepřesáhl 50 % vlastního kapitálu. Výnosy byly určeny pro modernizaci vozového parku. Byly za ně nakoupeny například nové lokomotivy od společnosti CZ LOKO nebo od společnosti Siemens. Další investice směřovaly přímo do oprav a přestaveb nákladních vagonů. ČD Cargo investovalo i do mobilní části zabezpečovacího zařízení ETCS.

Převzetí ČD Logistic

Dalším významným krokem pro ČD Cargo především v odvětví dlouhých zahraničních přeprav bylo převzetí společnosti ČD Logistic, jejíž název byl změněn na ČD Cargo Logistics. Díky tomu bylo její propojení se státním podnikem čitelné na první pohled. Následně byly v ČD Cargo Logistic provedeny manažerské změny. Výsledkem všech těchto kroků bylo, že společnost zvýšila v roce 2019 svůj zisk o 30% a také upevnila svou pozici na trhu. ČD Cargo Logistic by měla dále rozvíjet své aktivity, například na Dálném východě, konkrétně v Číně, Kazachstánu, Íránu nebo ve Vietnamu. ČD Cargu se také v rámci expanze na zahraniční trhy podařilo získat licenci na železniční přepravu v Německu.

Nebojácný manažer

Ivan Bednárik je zároveň manažerem, který se nebojí odstupovat od nevýhodných smluv a upozorňovat na nevýhodné finanční transakce. Jedním z prvních takových případů, které Ivan Bednárik ve své funkci řešil, byl pronájem hal v Lovosicích, kterou uzavřel bývalý šéf Carga, Josef Bazala. ČD Cargo kvůli této smlouvě ročně přicházelo o 60 milionů korun a existovalo podezření na záměrné vyvádění stamilionových částek ze státního podniku. Dalším a o mnoho známějším krokem bylo zařazení společností spadajících do skomírajícího impéria bratrů Šuškových na black list velmi nespolehlivých dodavatelů. Kvůli nedodržování smluvních podmínek a nízké kvalitě dodaných služeb byly firmy jako Ostravské opravny a strojírny (OOS) zařazeny na seznam firem, se kterými ČD Cargo nebude spolupracovat.

Nová hala v Ústí

Na podzim roku 2019 ČD Cargo také otevřelo novou halu v rámci areálu SOKV Ústí nad Labem. Hala disponuje dvěma částmi. První z nich je určena pro čistící a bourací práce a je dvojkolejná. Na jedné koleji byl vybudován vnitřní prohlížecí kanál pod úrovní podlahy. V této části haly jsou umístěny také patkové zvedáky. Druhá část haly slouží k čištění nákladních vozů. Je zde umístěna řada technologií. Například tryskací box, odmašťovací a sušicí kabina pro dvojkolí i podvozky vozidel.

Ministerstvo dopravy mělo výhrady k jeho předchůdci

Ivan Bednárik má tedy ve vedení ČD Cargo velmi dobré výsledky. Jeho manažerské schopnosti jsou tak evidentně důvodem jeho povýšení. Ve funkci generálního ředitele Českých drah totiž nahradí Václava Nebeského. Podle informací z médií nebylo ministerstvo dopravy s výsledky Nebeského ve vedení státního podniku ČD spokojeno. V Českých drahách došlo k velkým ztrátám v důsledku pandemie. Hovoří se o výpadku až tří miliard. Dopravce přišel i o další zakázky, od prosince navíc nebude provozovat rychlíky mezi Libercem, Pardubicemi a Ústím nad Labem. Václav Nebeský totiž podle některých zdrojů neměl dostatečné zkušenosti s řízením tak velkého podniku. Nebeský začínal u Českých drah jako výpravčí. Po čtyřech letech v této pracovní pozici se stal technologem a systémovým specialistou. Následně působil i v dalších firmách ČD, ČD-Telematika a ČD Informační systémy. Do pozice šéfa ČD přešel z funkce politického náměstka Ministerstva místního rozvoje.

Co zapůsobilo na ministra Havlíčka

Ministr dopravy Havlíček (ANO) však touto personální změnou může sledovat ještě jeden cíl. Oceňuje odvahu a nasazení, se kterým se Bednárik pustil do rušení nevýhodných smluv. Velmi známý je Bednárikuv krok, kterým umístil na black list CD Cargo společnost Rail Invest bratří Šuškových. Ti byly tak zcela vyloučeni z dodávek pro národního dopravce. Sám ministr Havlíček tento krok ČD Carga podpořil a uvedl, že se jedná o správnou obchodní praxi. Kvůli tomuto kroku bylo CD Cargo vystaveno mediální kroky, ve kterých jsou vyjádření Rail Investu hojně citována.

Státní podnik musel čelit například útokům na smlouvu o pronájmu a renovaci 500 vagonů společností SMK, která spadá do impéria skupiny Budamar. Situací se zabýval i Drážní úřad. Jednalo se o podnět na prověření technických. parametrů podvozků Y 25 Cs a Y 25 Rs používaných na repasovaných vozech. Žádné závažné nedostatky nebyly nalezeny a neexistoval ani žádný důvod pro zahájení správního řízení. ČD Cargo si také nechalo zpracovat dva nezávislé znalecké pokuty a ekonomický audit. Tisková zpráva ČD Cargo k výsledkům uvádí: „Výsledky nezávislých posudků jasně prokázaly vysokou technickou kvalitu modernizace i ekonomickou výhodnost zakázky.“

ČD Cargo má před sebou čistý štít

Celá kauza byla evidentně namířená přímo proti vedení ČD Cargo. Z výsledků šetření autorit typu Dražního úřadu a dalších jasně vyplývá, že vše proběhlo dle standardizovaných postupů a vedení ČD Cargo má před sebou čistý štít. Z povýšení Ivana Bednarika je patrné, že pro ministra dopravy Havlíčka nejsou v jeho rozhodování důležité pomluvy, ale výsledky práce, které u Ivana Bednárika mluví za vše.  

Vložil: Zdeněk Svoboda

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace