Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

S korektností nenávidět všechno, co se pohne. Komentář Štěpána Chába

komentář 17.11.2020
S korektností nenávidět všechno, co se pohne. Komentář Štěpána Chába

Foto: HBO

Popisek: Anne Hathaway ve filmu Čarodějka

Dnes je výročí Sametové revoluce, zároveň Mezinárodní den studenstva, který byl ustanoven na 17. listopadu v odkazu na čistku, kterou Němci předvedli v tehdejším protektorátu Čechy a Morava, kdy zastřelili několik desítek českých vysokoškoláků a stovky jich poslali do koncentračních táborů. Měl bych se věnovat těmto dvěma monumentálním momentům naší historie. Ale nebudu. Zaujala mě na první pohled zcela banální a nevýznamná zpráva o tom, že se herečka Anne Hathaway omluvila za to, že hrála čarodějnici s třemi prsty, kteroužto postavu (ovšem se všemi prsty) stvořil v nekorektním roce 1983 spisovatel Roald Dahl a na filmový pás letos převedl (už tříprstou) Robert Zemeckis.

Za co se herečka omluvila? Za to, že postava čarodějnice měla tři prsty a že jí při čtení scénáře a podpisu smlouvy nenapadlo, že by to mohlo někoho urazit. A ono urazilo. Britský komik Alex Brooker vypadl totiž dokonale z role a zcela bez humoru obvinil film z necitlivosti vůči zdravotně postiženým lidem. „Vysílá to zprávu, že bychom se měli bát lidí s chybějícími prsty,“ řekl Brooker pro BBC, pro našince celou kauzu předložil server Echo24. Ke komikově obvinění se připojili mnozí lidé s postižením končetin. Nutno dodat, že sám komik Brooker má postižené obě ruce.

České reálie

A já Brookera dokonale chápu a tvrdím, že to máme u českého filmu ještě horší. Pokud se čeští filmaři rozhodnou točit film z prostředí vesnice, na plátně pak diváci sledují slet kreatur, zlých a ošklivých lidí plných předsudků, stereotypů a buranství. Připomeňme třeba filmy Díra u Hanušovic, Štěstí, Mistři nebo ‘majstrštyk‘ Trojanovic dua Bourák, který měl premiéru nedávno, takže jeho dopadem byl na velkém plátně díky covidu oslněn málokdo. Naštěstí.

Filmy, které vznikly z jakési nenávisti k neznámu. Karikatury, které člověka, jenž za svůj život nedojel dál než na pražský Zličín, musí mít devastující účinky. On se skutečně musí v noci pomočovat hrůzou z toho, že vesničané jsou skuteční, že žijí, že je lze potkat. I v noci. Na Západě jsou ovšem dál. Naši filmaři točí karikatury a vydávají je za obraz skutečnosti. Důsledkem je pokřivený pohled na vesnicí postižené vesničany. A má to své oběti. Však si vzpomeňte na slova Ani Geislerové, která se po demonstraci proti Babišovi v rozhovoru doznala k tomu, že by se mělo jezdit na vesnice a těm blbcům všechno vysvětlovat, protože oni ty myšlenky z Prahy nechápou. Na Západě už ovšem útočí ideologicky i na pohádky, kde autoři, jen tak, náhodou, v rámci rozmachu fantazie, tvrdí, že zlé čarodějnice mají tři prsty a nikdo, skutečně nikdo nemůže chápat takové dílo jako podnět k nenávisti vůči zdravotně postiženým. To už je jen další úroveň rozmachu fantazie, kdy se utlačované masy začínají konkretizovat čím dál podrobněji, až to začíná docházet k absurditám Brookerova zvolání.

Zakažte… něco, protože my máme moc

Těším se na dobu, kdy se doba korektní přelije i k nám. Vůbec nedoufám v to, že by filmaři začali snímat realitu a dosadili ji do poutavého děje. Ne, dál pojedou karikatury plné buranů a permanentních nevěr. Ale budeme řešit, že Lojza, co u Hanušovic brousí Mařenu a žere u toho krvavou tlačenku, měl pleš a že tím urážíme postižené pleší. Alespoň trochu toho života do českého filmu to dodá.

 

Vložil: Štěpán Cháb