Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla, je a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Budeme všichni Jů a Hele? Google se rozhodl proměnit nás v dětičky. 5x pondělí Pavla Přeučila

16.11.2020
Budeme všichni Jů a Hele? Google se rozhodl proměnit nás v dětičky. 5x pondělí Pavla Přeučila

Autor: ČT

Popisek: Nějak takhle vypadá naše zářná budoucnost pod taktovkou šílených genderových teorií? Jů a Hele se poprvé objevili ve Studiu Kamarád 4. ledna 1981. Kdyby jen jejich duchovní otec Stanislav Holý tušil...

Náš známý přítel Google už nejspíš také najel na jakési novodobé zásady genderové korektnosti a začal používat v základních informacích o hledaných osobnostech střední rod. Pokud si zadáte do vyhledávače jakékoliv jméno významného člověka, ať už herce, zpěváka nebo politika, v kolonce o narození na vás vyskočí 'narozeno'. Tak se dozvíte například že Marin Dejdar je narozeno 11. března 1965 ve Vysokém Mýtě.

Co k této změně genderu neboli rodu šéfy Google vedlo, je velká neznámá, protože to zatím nijak nevysvětlili, ale je víceméně jasné, že vyhledávač si nejspíš neví rady, jak se postavit k oněm 58 různým pohlavím, která prý v lidstvu existují. Ostatně podobné kroky nám doporučuje i Rada Evropy, která už před pár lety vydala členským zemím doporučení, aby se v nich změnil způsob označování pohlaví, aby byla například označení matka a otec nahrazena neutrálním označením rodič.

 

Google

Věřte-nevěřte, všichni už jsme 'narozeno'; repro google.cz

Stane se pravopisná hrubka pravidlem?

Podle jazykovědců jde však o doslova hrubou pravopisnou chybu, protože čeština u mužů či žen zkrátka střední rod nepřipouští. Hezky to okomentoval například v TV Prima jazykovědec Karel Oliva, který připomněl jediný případ v české historii, kde se podobné oslovení vyskytlo: „Já si pamatuji pouze jeden ve vysílání České televize pro děti. Tam bylo Jů a Hele, která se oslovovala středním rodem. V běžné konverzaci to ale vůbec nepřipadá v úvahu a jsem si zcela jist, že i v případě těch Jů a Hele to byla vlastně jakási jazyková legrace, kterou tam autoři postaviček prosadili.“

Nicméně pro Google to nejspíš není legrace, ale smrtelně vážná věc, kterou se nám snaží udělat paskvil i z naší krásné češtiny. Tak jen doufám, že se těchto snah nechopí někdo přičinlivý a nebude nutit například kantory/ky ve školách, aby tyhle blbosti vnucovali i našim dětem.

Potřebujete řidičák? Tak to máte smůlu!

Každý rok přibylo v České republice více než 100 000 nových řidičů, kteří absolvovali jednu z autoškol a chystají se pořídit nějaké to nové nebo starší auto. Koronavirus jim ale udělal pořádnou čáru přes rozpočet. Prodeje nových i ojetých aut stagnují a ony tisíce převážně mladých lidí marně čekají na chvíli, kdy si šťastně převezmou kýžený řidičák. Spousta z nich už teorii i praktické jízdy absolvovala a chybí jim jen závěrečné zkoušky. Přitom ze zákona mají žáci autoškol maximálně patnáct dnů od ukončení výuky na to, aby složili závěrečnou zkoušku. Do autoškoly se letos chystala i moje dcera, ale i ona má smůlu. Navíc, až se autoškoly někdy znovu otevřou, dá se očekávat obrovský nápor zájemců a s tím související jejich další zdražení. K jednomu došlo už letos zjara, a co teprve až se tu navrší stovky tisíc zájemců. Některé autoškoly už oznamují zdražení i o dva tisíce. Už v průběhu léta, po rozvolnění vládních opatření, se výuka i termíny zkoušek protahovaly o celé měsíce a to, co se dá čekat po konci současné krize, si ani nedovedeme představit.

Ale nepláčou jen zájemci o řidičák. Do obrovských problémů se dostaly i samotné autoškoly, kterých je v naší zemi na tři tisíce. Většina je už dnes na pokraji krachu a podle Asociace autoškol ČR vydrží bez příjmů už jen maximálně tři měsíce. Autoškoly proto žádají vládu o pomoc, konkrétně formou dotací na auta a prominutí či úpravu některých poplatků.

 

autoškola řízení

To málo, co se uchazeči o řidičský průkaz stihli naučit, během čekání na závěrečnou zkoušku dávno zapomněli. Navíc ti šťastnější, kteří se probojují po opětovném otevření autoškol do přední linie, vyjedou na silnice v tom nejhorším možném období, na náledí a do plískanic. Máme se na co těšit...; ilustrační foto Autodrom Most

Podle průzkumu, který v uplynulých dnech Asociace uskutečnila, dokonce 24 procenta autoškol přežijí už jen dva následující měsíce. To znamená, že na konci roku jich bude k dispozici o celou čtvrtinu méně a o další měsíc později už o téměř polovinu. Spousta kvalifikovaných učitelů autoškol si už dnes hledá jinou práci a je otázkou, zda se ke své původní profesi ještě někdy vůbec vrátí.

Současná krize se netýká jen zájemců o nejběžnější řidičák skupiny B, tedy na osobní auta, ale i profesionálních řidičů, kteří si nemohou udělat nebo jen rozšířit své stávající řidičské oprávnění. I těch začíná být v dopravních firmách citelný nedostatek. Jedno je dnes už jisté. Současný stav se do konce roku nezlepší a zájemci o nový řidičák budou mít štěstí, pokud se výcvik v autoškolách rozjede někdy na jaře příštího roku. Je ale jasné, že nápor na autoškoly bude pak obrovský a budeme se setkávat i s pořadníky, které budou pro čekatele znamenat i odklad o řadu měsíců.

Jsme zemí novodobých otrokářů! Nevěříte?

Podle nejnovějších údajů u nás v současné době existuje na 3000 pracovních agentur, zaměstnávajících více než 400 000 pracovníků. Od roku 2016, kdy se změnil zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. a umožnil agenturám zaměstnávat i cizince, rostl jejich počet jako houby po dešti. Je tedy jasné, že jde o docela dobrý kšeft. Všichni víme, že bez zahraničních zaměstnanců by se dnes naše hospodářství neobešlo. Řeči o tom, jak ubírají pracovní místa Čechům, jsou samozřejmě nesmyslné, protože tihle lidé vykonávají většinou práce, nad kterými Češi ohrnují nos. Je to převážně v zemědělství, stavebnictví, ale i v řadě průmyslových odvětví či v logistice.

Koronavirová krize nás o desítky tisíc těchto pracovníků připravila a dopadla i na ně. Nejenže nemají na rozdíl od Čechů nárok na nějaké ty kompenzace v případě uzavření provozů, v kterých pracovali, ale existují tisíce případů, kdy se nedočkali po návratu do svých zemí ani posledních výplat, které jim měly agentury poslat na jejich účty. Není žádným tajemstvím, že některé agentury si strhávají z mezd svých zaměstnanců neoprávněně vysoké částky, neplatí za ně odvody na sociální a zdravotní pojištění a okrádají nejen je, ale i stát o stovky milionů korun. Jde především o menší agentury, jež ani nejsou členy Asociace pracovních agentur, která by měla tyto nekalé praktiky hlídat.

A jak ono otroctví vypadá v praxi? Rozhodne-li se například firma vyměnit pracovní agenturu, s kterou není spokojena, ta z ní stáhne samozřejmě všechny své pracovníky. Mnohdy se ale jedná už o velmi dobře zapracované odborníky, s kterými by se dotyčný zaměstnavatel nerad loučil. V tom případě má ale smůlu. Pokud by si chtěla ona firma takového zaměstnance ponechat, musela by jej údajně z agentury, podotýkám, že jde především o jakési 'černé' agentury, tzv. vyvázat, tedy zaplatit za něj agentuře 'přiměřenou' částku, která se prý pohybuje od 100 000 korun výše. A tady máme hned jeden z příkladů onoho novodobého trhu s otroky. Chceš mít kvalitního pracovníka? Tak si ho kup!

 

sklizeň

Na jedné straně přišli zahraniční pracovníci s koronavirem o obživu, na straně druhé chybějí na místech, o která se Češi právě neperou. Vyprávět by o tom mohli nejen majitelé průmyslových provozů, ale také třeba zemědělci a pěstitelé ovoce a zeleniny; ilustrační foto pixabay.com

S těmito praktikami samozřejmě bojuje i zmíněná Asociace pracovních agentur, podle níž jde o určitou šedou, nebo dokonce černou zónu agentur, které ani nemají příslušná povolení k činnosti. Tyto agentury se vyhýbají i zákoníku práce, který nařizuje, aby kmenový a agenturní zaměstnanec na stejné pozici brali stejnou mzdu, a uzavírají se zahraničními pracovníky smlouvy o dílo, které je k tomu už nezavazují, a jejich zaměstnanci pak dostanou třeba jen polovinu řádné mzdy.

V posledních měsících se například množí stížnosti Ukrajinců, kteří se nedočkali po návratu z ČR své poslední výplaty. Agentury jim pak často argumentují jakýmisi tajemnými poplatky za poskytnuté ubytování, pracovní pomůcky, zvýšené náklady na hygienické prostředky v době krize a podobnými nesmysly. Stát dává jaksi od podobných praktik ruce pryč, a tak si zahraniční pracovníci zkoušejí pomáhat sami. Založili například spolek Cizinec není otrok, který se s pomocí právníků podobnými případy zabývá, snaží se zahraničním zaměstnancům radit a pomáhá například i rodinám, které v důsledku současné epidemie přišly o práci. Je více než jasné, že i tady by měl zasáhnout stát a rychle tuto situaci řešit. Ve sněmovně na tento problém upozorňovali například Piráti, ale zatím se nic neděje a novodobé otroctví se klidně praktikuje dál.

Boj pražského magistrátu proti motoristům se stupňuje

V uplynulých dnech proběhla na pražském magistrátu bouřlivá diskuze o novém návrhu Pirátů a Prahy sobě, podle kterého se město chystalo úplně vyloučit automobily z pruhů, vyčleněných pro MHD, záchranáře či taxíky. Tenhle další nesmysl zelených mozků naštěstí neprošel a odmítla jej většina 33 z 65 zastupitelů. Podle onoho návrhu se mělo zakázat automobilistům používat tyto pruhy i mimo dopravní špičky a v noci, kdy jsou tyto pruhy poloprázdné, což vím i z osobní zkušenosti.

 

cyklostezka

Jízda po Praze je adrenalinovým sportem, který provozují už jen ti nejotrlejší, Piráti na magistrátu totiž vymýšlejí jedno vylepšení za druhým. A navíc se tu a tam i něco nepovede; foto Facebook

O tom, že představa Pirátů a Prahy sobě o budoucnosti dopravy v Praze spočívá především na kolech či koloběžkách, dostatečně hovoří celá řada dopravních opatření, která se už koalici podařilo prosadit. Jsou to například uzávěry pražských nábřeží pro automobily, omezování dopravy na klíčových pražských tepnách či podivné zahrádky uprostřed kruhových objezdů, na které by si sedl snad jen vyložený sebevrah. Proti novému magistrátnímu nesmyslu se naštěstí postavily Spojené síly pro Prahu a lidovci. Ti se opírali i o stanoviska policie, která tenhle nápad označila za vyložený hazard, protože by to ohrozilo bezpečnost provozu. Auta by se tlačila v jednom pruhu, zatímco ten vedlejší by byl poloprázdný, a při zařazování do něj by vznikaly rizikové situace. Navíc podle policie ani nebyl návrh řádně zdůvodněný. Jsem jen zvědav, kdy přijde na pražském zastupitelstvu znovu na přetřes nápad na placení mýta pro automobily, vjíždějící do města. Zkrátka automobil je pro pražský magistrát stále nepřítelem číslo jedna.

Pracuješ z domova? Tak zaplať!

Tahle zpráva mi zprvu připadala jako typická novinářská kachna, ale pátráním na internetu jsem s údivem zjistil, že to kdosi myslel zcela vážně. Jak jsem se dopátral, přišli s tímhle ďábelským nápadem kupodivu němečtí soudruzi z Deutsche Bank. Ti zjistili, že lidé pracující z domova, neboli na home office, požívají neoprávněné výsady a jejich mzda by měla být zdaněna nejméně pěti procenty. Tým oněch německých ekonomů navrhl, aby byla tato daň uvalena na každého, kdo si tohle privilegium práce z domova užívá. Získané peníze by prý do německého rozpočtu přinesly nějakých 18 miliard euro a pomohly by v boji s Covidem, mohly by se použít i na kompenzaci mezd lidem, kteří v důsledku epidemie přišli o práci.

 

home office

Prý supervýhodná a pohodlná práce z domova, kterou se snaží během koronakrize kdekdo propagovat, vyžaduje i nezanedbatelné investice navíc. O těch ale nejen stát, ale i většina zaměstnavatelů raději 'taktně' mlčí; ilustrační foto swica.ch

A jak to oni experti zdůvodňují? Velká část lidí se prý uzavřela ve svých domovech, odstřihli se od společnosti, a přesto stále vedou plný ekonomický život. To znamená, že lidé na home office přispívají méně k infrastruktuře ekonomiky, zatímco stále dostávají její výhody. Navíc jim prý odpadají výdaje například za dopravu do zaměstnání, ať už autem, nebo hromadnou dopravou, snižují se jim výdaje za stravování, protože si vaří levněji doma, a dokonce prý ušetří i na oblečení, protože doma mohou pracovat klidně třeba v teplácích.

Ať se na mne tihle ekonomové nezlobí, ale jejich myšlení už v tomto případě hraničí s demencí. To jim jaksi nedochází, že se lidem na home office zvýšily náklady například na energie, topení, svícení, výdaje za rychlý internet, bez kterého se neobejdou, nebo za telefon a v neposlední řadě i na kancelářské vybavení, jako počítače, notebooky, wifi routery, tiskárny atd.? Vlády všech zemí vyzývají lidi, aby zůstávali co nejvíc doma a využívali home office, a pak se najde partička jakýchsi expertů, kteří jim do toho hodí vidle. Tak jen doufám, že se téhle pitomosti někdo nechytí.

 

Pavel Přeučil

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace