Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla, je a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Návrat mořského vlka po třiceti letech aneb Jak proměnit komedii v ‘dejdarovský‘ rodinný podnik. Přečetli jsme

15.11.2020
Návrat mořského vlka po třiceti letech aneb Jak proměnit komedii v ‘dejdarovský‘ rodinný podnik. Přečetli jsme

Autor: TV Nova Tomáš Martínek

Popisek: Martin Dejdar jako major Strouhal v seriálu Specialisté

FOTO Věděli jste, že tatínek Martina Dejdara se sešel se svým synem ve filmu Slunce, seno, erotika, kde hrál prezidenta italského zemědělského družstva? Nyní stanul znovu před kamerou nejen se synem, ale dokonce i s vnukem Matějem, v komedii Stáří není pro sraby. Nejen o tom hovořil Martin Dejdar v rozhovoru pro MF Dnes.

Profesionálem je jenom on, jeho otec Vlastimil byl původně námořník. „Vrátil se z nějaké cesty na lodi a přišel pro mě u nás v Chrasti do školky. Byly mi asi tři roky. Měl na sobě něco bílého a k tomu bílé boty. Dva roky na to vzal táta mě a mamku na nákladní loď a plavili jsme se tři měsíce po moři. A když mi bylo sedm, jeli jsme celá rodina, tedy i sestra. Sedm měsíců jsme pluli z Polska na Filipíny a zpátky,“ vyprávěl Martin, který prý z otcovy profese vydatně těžil. „Když se řeklo žvýkačka, tak ji tady děti znaly spíš jen z obalu. Zato já byl v Chrasti rarita, protože jsem díky otcově povolání chodil kolem náměstí s angličákem v ruce. Že jsme se sestrou poznali kus světa, že jsme kotvili v těch kapitalistických zemích, byl prostě zázrak. Ocitli jsme se obklopeni tím, o čem tady lidi jenom snili.“

 

Vlastimil Dejdar

Vlastimil Dejdar (uprostřed) během natáčení komedie Stáří není pro sraby; foto repro orlicky.net

Na přijímačky ho připravil Kaiser

Poté otec začal pracovat jako diplomat. „V Jižní Koreji jsem nebyl, ale v Indonésii a Kanadě jo. Když rodiče odešli do Indonésie, bylo mi osmnáct a začínal jsem na DAMU,“ vzpomínal s tím, že s jeho hereckou kariérou otec nepočítal. „Přál si, aby ze mě byl lékař. A když jsem mu řekl, že bych byl námořník, varoval mě, že mi zpřeláme hnáty. Asi věděl, proč,“ smál se. Přijímací zkoušky na DAMU zvládl už kvůli tomu, že ho připravoval Oldřich Kaiser, jeho bývalá manželka, herečka Naďa Konvalinková, totiž také pochází z Chrasti. „Snad ve mně rozpoznal nějaký talent, protože jinak jsem pro něj byl skutečně naprosto cizí. Já ho ve všem poslouchal a on mi týden před přijímačkami uspořádal cvičnou předzkoušku. Sestavil u nich doma zkušební komisi, ve které vedle něj zasedli Naďa, její otec pan Konvalinka a Jirka Lábus. Tahle čtyřčlenná porota mě celý den zkoušela a připravovala na to, jak to bude vypadat naostro.“

 

Dejdar Comeback

Jedním z jeho největších úspěchů se stal šílený rocker Ozzák v sitcomu Comeback; foto archiv TV Nova

Mezi Marťany

Brzy začal spolupracovat s pantomimickou skupinou Mimóza. „Tahle parta pro mě byla naprosté zjevení, asi jako Marťani. Při prvním představení jsem vůbec nechápal, co se kolem mě děje a co tam vlastně dělám. Ale dělal jsem to, protože hlediště bylo narvané a lidi se bavili. V té době jsme brali seriózní kamenné divadlo jako póvl,“ přiznal s tím, že doba to byla tenkrát hodně divoká. „Přijít z Chrasti do Prahy bylo jako přesednout z trabanta do mercedesu. Z přísné výchovy a řádu, který doma vládl, jsem vletěl někam, kde se dějí takové věci, že to rok nejste schopni chápat.“

 

Dejdar Kretschmerová Někdo to horké rád

S Jaroslavou Kretschmerovou v komedii podle slavného filmu Billyho Wildera s Marilyn Monroe Někdo to horké rád - Studio Ypsilon Praha 1993; foto vis.idu.cz Dušan Dostál

Svině místo opice

Po Mimóze začal hrát v Ypsilonce. „V Braníku jsem bral tři stovky za představení a hrálo se párkrát do měsíce, pohybové schopnosti mě předurčily k první profesionální roli opice. Na první čtené zkoušce se zkušení herci souboru rozhodli, že hra je tak blbá, že ji hrát nechtějí. Měl jsem strach, že když nebude opice, tím to pro mě v Ypsilonce skončí. Naštěstí přišla geniální hra o carském Rusku Vosková figura, která byla plná politických jinotajů a skrytých významů, na které se do Ypsilonky chodilo. Dostal jsem roli, kterou si budu do smrti pamatovat, zmetka, udavače, velkou svini. Když se začalo zkoušet, chtěl jsem zaujmout, takže jsem si navymýšlel strašné věci a dělal na jevišti všechno možné.“ Ke starším kolegům ale vzhlížel s úctou. „Musí fungovat určitá hierarchie, ačkoliv dneska už to tak bohužel u mladých neplatí. Naučil jsem se chodit na zkoušky včas, být připravený, mít úctu ke starším hercům. Na druhou stranu jsem se na divadle nenechal omezovat ve svých ptákovinách, skákal jsem ze stropu, proskakoval schody, sekal si na špalku ruce opravdovou sekerou... To se řediteli Honzovi Schmidovi líbilo, on totiž nesnáší normální lidi. Musí mít kolem sebe herce, kteří jsou jistým způsobem kreatury, pak ho práce s nimi baví,“ prozradil.

 

Dejdar Slunce seno erotika

Otec a syn před kamerou před třiceti lety, v komedii Zdeňka Trošky Slunce seno erotika; foto FSB

Slunce, seno s tátou

Zavzpomínal také na to, jak jeho otec hrál ve slavné české komedii režiséra Zdeňka Trošky Slunce, seno, erotika. „Táta totiž první natáčecí den v Hošticích rozjel s dědky v hospodě fernetovou smršť, aby si dodal odvahy. Potom dlouho nedokázal říct první větu správně. Až když režisér Zdeněk Troška po desátém pokusu zvýšil hlas, tak se zlepšil.“ Tentokrát je ale jeho role v nové komedii Tomáše Magnuska menší. „Teď to byl pro tátu jen jeden natáčecí den, ve Slunce seno měl větší roli. Tenkrát to bylo kuriózní i tím, že on coby předseda italských zemědělců jako jediný nejel do Itálie, jeho scény se totiž natočily v Praze.“

 

+

Možnost zahrát si se svým tatínkem jen tak někdo nemá a Martin Dejdar je z ní po právu nadšený. Tentokrát je to dokonce jakýsi ‘dejdarovský‘ rodinný podnik, protože si s ním ve filmu Stáří není pro sraby zahrál i syn Matěj.

Vlastimil Dejdar je velmi zajímavá osobnost. Nezbývá než litovat, že dostal příležitost jen a pouze ve Slunce, seno, a pak až teď po třiceti letech.

Vložil: Michaela Špačková

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace