Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Trojnásobnou matkou ze dne na den. Stačil jediný pohled a zbožňovanému elegánovi nedokázala odolat. Tajnosti slavných

11.11.2020
Trojnásobnou matkou ze dne na den. Stačil jediný pohled a zbožňovanému elegánovi nedokázala odolat. Tajnosti slavných

Foto: ČT - Přiba Mrázová

Popisek: Připomíná vám Terezu Kostkovou, jen tam něco trošku nehraje? Z téhle fotografie je jasné, po kom to dítě je. Tahle kráska je její matka Carmen Mayerová v pětadvaceti letech, v televizní inscenaci Bigbeatová svatba.

FOTO / VIDEO V šestnácti si prostě řekla o roli – a dostala ji. Pak už se jen tak zaklepat na dveře znovu nikdy neodvážila. Vzniku jedné z nejkrásnějších hereckých rodin předcházely dva rozvody, a pak ještě krutá tragédie.

Jednou z největších rodin se v našem showbyznysu může pochlubit manželka někdejšího idolu dívčích srdcí Petra Kostky. Stále hezká a elegantní Carmen Mayerová velmi ráda vypráví, jak se u nich především o vánočních svátcích sejde u stolu zhruba šestnáct lidí. Někdy víc, někdy méně, podle toho, jak se právě život jednotlivých členek rodiny vyvíjí. Herečtí manželé totiž mají dohromady čtyři dcery.

 

S Josefem Vinklářem v populárním krimi seriálu z roku 1969 Hříšní lidé města pražského

S Josefem Vinklářem v populárním krimi seriálu z roku 1969 Hříšní lidé města pražského; foto ČT / Jindřich Panáček

Kráska z Mallorky

Její celé jméno je jako z románu – Maria de Monte Carmen Carin Martorell Mir Mayerová de Kostka. Narodila se 11. září 1944 v Trutnově, jejímu příchodu na svět ale předcházela anabáze, jako vystřižená z dobrodružného románu. Její maminka totiž pocházela z Mallorky a tatínek byl sudetský Němec. „Byl velmi zcestovalý. Takový dobrodruh, světoběžník. Vystudoval krásné umění, výtvarnou školu a živil se především jako akademický malíř. S maminkou Antonií Mar Torell Mir se poznali v Cannes, kde pracoval, a tam měli také svatbu. Tehdy byla u své starší vdané sestry, prostě se vydala z Mallorky do Francie na zkušenou, učit se modistkou,“ proradila před časem serveru Novinky.cz. Jako malá prý nadevše milovala tatínkovu historku, jak se jednou plavil v noci po moři a rozhlížel se. „Loď minula obrovské skály a on se zeptal kapitána: Co je to tady před námi za zemi? Mallorka, přeci. A tam jsou strašně krásný ženský, odpověděl mu tehdy. A táta si tenkrát říkal: Takovou krasavici bych si přál! A čas plynul, on se pak ocitl v té Francii, potkal maminku a vše se mu splnilo.“

 

Inka Čadková v seriálu Třicet případů majora Zemana

Nevěrná a později zavražděná Inka Čadková v seriálu Třicet případů majora Zemana; foto ČT / Jaromír Komárek

Cestu domů překazila válka

To byl ale teprve začátek dlouhého putování. Karl Mayer chtěl samozřejmě svoji nevěstu představit rodičům, jenže mezitím vypukla druhá světová válka, a tak se hereččina starší sestra Aida narodila v Berlíně. Když se pak konečně dostali až do Trutnova, který byl v té době součástí nacistické Třetí říše, museli tam až do osvobození zůstat. Vztah jejích rodičů byl prý poměrně složitý, přesto ale dokázali dcerám vytvořit spokojený domov. Jen staré fotografie pro ně byly dlouho tabu, což Carmen nepřestávalo vrtat v hlavě. Zeptat se ale odhodlala až v šestnácti letech. „Když můj táta emigroval do Itálie, zeptala jsem se maminky a ona mi to potvrdila. Mým i sestřiným biologickým otcem byl jiný Němec,“ prozradila v jednom rozhovoru s tím, že jím byl ženatý důstojník, který nejspíš zemřel, poté co byl zajat v Jugoslávii.

 

Luciana a Yossarian (František Němec) v dramatizaci slavného protiválečného románu Arthura Hellera Hlava XXII, v němž je vše postaveno na hlavu – Divadlo ABC Praha 1978

Luciana a Yossarian (František Němec) v dramatizaci slavného protiválečného románu Arthura Hellera Hlava XXII, v němž je vše postaveno na hlavu – Divadlo ABC Praha 1978; foto vis.idu.cz / Martin Poš

Křest s profesionály

Divadlo a především opera byly velkou láskou jejích rodičů, o čemž svědčí i jména obou sester. A tak není divu, že Carmen odmalička hrála na klavír, chodila na hodiny baletu a ve škole se s ní při každé recitaci vždy počítalo. „V Trutnově působilo profesionální krajské divadlo. Šla jsem s taškou do školy a na ulici mě oslovil pan herec Miroslav Grát. Řekl mi: Hele, my budeme mít divadelní kroužek, nechtěla bys hrát? To víte, že chtěla! Odpověděla jsem mu. A začala jsem hrát,“ zavzpomínala. Tenkrát jí bylo teprve dvanáct a dostala svoji první roli s profesionály – Barunku v Babičce. „Účinkovali jsme v Trutnově, vyráželi na zájezdy a v létě byla představení v Ratibořicích v divadle v přírodě. Se mnou vždycky jezdila maminka, patřičně hrdá na dceru. Dodnes na to ráda vzpomínám.“

 

Temperamentní manželé v ‘bakalářské‘ televizní povídce z roku 1981 Frantík

Temperamentní manželé v ‘bakalářské‘ televizní povídce z roku 1981 Frantík; foto ČT / Zuzana Kovaříková

Vrátná se slitovala

Studovat herectví či jakoukoli jinou vysokou školu neměla kvůli svému původu šanci, vzdát se ale vysněné profese nechtěla. A tak se v pouhých šestnácti letech rozjela jednoho dne sama do Hradce Králové, zaklepala na dveře ředitelny tamního divadla a prostě pořádala o roli. „Na ty dveře jsem zaklepala, protože jsem znala režiséra Pravoše Nebeského, u kterého jsem hrála v Trutnově právě Barunku. Ten se u pana ředitele Milana Páska přimluvil, dostala jsem šanci vystoupit před uměleckou radou a byla přijata jako elévka.“ Samozřejmě se jí zeptali, jestli má v Hradci kde bydlet, a Carmen suverénně prohlásila, že to není problém. Ve skutečnosti ale měla kde spát pouhý týden. „Potom jsem neměla kam jít. Nakonec mě ubytovala paní vrátná, když jsem zůstala nešťastná s kufrem na vrátnici… Byla to taková místnůstka, hodně studená, nájem drahý, ale blízko divadla,“ prozradila.

 

Počátkem osmdesátých let zářila v pražském Hudebním divadle Karlín ve slavném muzikálu Hello, Dolly! jako alternace legendární Laďky Kozderkové. K této roli se pak vrátila po téměř dvaceti letech – Divadlo F. X. Šaldy Liberec 1998

Počátkem osmdesátých let zářila v pražském Hudebním divadle Karlín ve slavném muzikálu Hello, Dolly! jako alternace legendární Laďky Kozderkové. K této roli se pak vrátila po téměř dvaceti letech – Divadlo F. X. Šaldy Liberec 1998; foto vis.idu.cz / Karel Kubát

Obtížný návrat

V hradeckém divadle také poznala svého prvního manžela, o sedmnáct let staršího herce Maxmiliána Hornyše, s nímž má dceru Kateřinu. Nabídku angažmá do Městských divadel pražských pak dostala po sedmi letech, v roce 1967. A sama říká, že přišla právě včas, v době, když se s Hornyšem rozváděla. Na pražských scénách pak účinkovala až do roku 1991. „Odešla jsem z osobních důvodů, atmosféra se změnila. Přestalo se mi tam líbit,“ konstatovala stručně. Navíc ji potřebovala maminka, která se vrátila ze Španělska do Čech nemocná. „Pět let jsem proto skoro nehrála. Když skonala, najednou jsem si uvědomila, že bez divadla nedokážu být. Začínat znovu je ovšem kruté. A já se neumím režisérům vnucovat. Klepat někomu na dveře…“ povzdychla si.

 

Strašidla:

O své mamá Žofii v pohádkové komedii Zdeňka Trošky z roku 2016

Bylo toho trochu moc

Při novém startu jí prý nejvíc pomohlo mladoboleslavské divadlo, v němž se znovu ujistila, že si opravdu může stoupnout na jeviště. A tak začala objíždět republiku s vlastním programem, s nímž jí pomohl režisér Jaromír Pleskot. Síly postupně přibývaly, začala si znovu věřit. Jenže toho bylo zpočátku až příliš. Dolehly na ni zdravotní problémy, chyběla jí maminka, bolelo ji tělo i duše… „Na deprese nakonec zabral letní relax s vnoučaty a dětmi na chalupě. Naordinovala jsem si ho sama. Tušila jsem, že vaření, uklízení, procházky, hry s malými mi pomůžou. Skutečně: vrátily mi životní a pracovní klid. A když jsem začala s Terezkou zkoušet ve Viole hru o Betty MacDonaldové, naučila se moře textu, nemoc byla pryč.“

 

S manželem Petrem Kostkou jako herečtí manželé, kteří si krátí čas vzájemným špičkováním před odchodem na předávání Oscarů, v konverzační komedii Oscar pro Emily – Studio DVA Praha

S manželem Petrem Kostkou jako herečtí manželé, kteří si krátí čas vzájemným špičkováním před odchodem na předávání Oscarů, v konverzační komedii Oscar pro Emily – Studio DVA Praha; foto studiodva.cz / Václav Beran

Ženatý Kostka ji vzal za srdce

S Petrem Kostkou se setkala poprvé ještě dřív, než oficiálně přešla do Prahy. Dostala nabídku na natáčení filmu v Gottwaldově, a tam se s ním na zkouškách potkala poprvé naživo. Později se sešli v Praze, když přišel do Valdštejnské zahrady omrknout novou kolegyni v rámci letního představení Šeherezáda. „Oba si dodnes velmi silně pamatujeme ten okamžik, kdy se naše pohledy střetly. Zaujal mě svým šarmem, měl smysl pro humor, byl výtečný vypravěč a bylo ho všude plno. Naše Terezka mi ho hodně připomíná,“ přiznala. Poznali se v době, kdy byl Kostka ještě ženatý s Ingrid Vavrouchovou. Pak se ale jeho manželství rozpadlo a do nového vztahu s Carmen přibyla i její dcera Kateřina.

 

Pacientka v seriálu Sestřičky Modrý kód

Pacientka v seriálu Sestřičky Modrý kód; foto FTV Prima

Zděděné dcery

Jenže v roce 1969 zahynula Ingrid při autonehodě, a tak do rodiny přibyly její malé dcerky Zuzanka a Helenka. „Ze dne na den jsem se prostě stala trojnásobnou maminkou a musela si poradit. Nebyla, alespoň pro mě ne, žádná jiná cesta. Po čase nám ještě přibyla Terezka,“ zavzpomínala. Za Kostku se provdala v roce 1972 a populární herečka a moderátorka Tereza Kostková se narodila o čtyři roky později. K umění mají prý vztah všechny čtyři dcery. U Terezy prý bylo herectví jasná volba, Helena má agenturu a  před lety byla sekretářkou Divadla pod Palmovkou. Zuzana dělala nějaký čas rekvizitářku v Národním divadle a Kateřina pro změnu píše. „Jsem životu vděčná, že mám skvělého muže, báječné dcery, zdravá vnoučata a pravnoučata, mám práci, žiji v krásném městě, až se to bojím říkat všechno nahlas,“ říká paní Carmen. „To je veliký dar.“

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská