Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Formanův naivní a bezelstný stydlín zářil pouhých deset let. Kam se poděl Černý Petr? Tajnosti slavných

23.09.2020
Formanův naivní a bezelstný stydlín zářil pouhých deset let. Kam se poděl Černý Petr? Tajnosti slavných

Autor: repro youtube.com

Popisek: Ladislav Jakim ve filmu Černý Petr

FOTO / VIDEO Vytáhnout si Černého Petra – kdo by tuhle hru neznal? Tu a tam toho pomyslného snad každému přidělí osud i v životě. A právě to se stalo leitmotivem prvního celovečerního filmu Miloše Formana, který proměnil v hvězdu úplně neznámého, nesmělého kluka bez sebemenších hereckých zkušeností.

Když dojde na Formanovu černou komedii Černý Petr, zpravidla se každému jako první vybaví Vladimír Pucholt. Přitom hlavní roli ztvárnil o tři roky mladší, čerstvě osmnáctiletý Ladislav Jakim. Právě startovala v české kinematografii takzvaná nová vlna a začínající režiséři hledali a obsazovali do svých projektů zajímavé neherce. „Jsem přesvědčen, že bych mezi učedníky našel kluka, který by měl schopnost chovat se zrovna tak přirozeně, ale nedokázal by to zahrát,“ prohlásil o něm v roce 1965 Forman. „Oni vlastně nehrají sebe, ale parodují, i když smrtelně vážně. Mají strop určený vlastní inteligencí, zatímco herci dovedou žít duševně roli nad své poměry.“Díky Formanovi se Ladislav stal na celé desetiletí hvězdou, kterou lidé poznávali na ulici a fandili jí. A pak téměř ze dne na den kamsi zmizel.

 

Jakim Konkurs

Ve filmu Konkurs, vzniklého z němého dokumentu o divadle Semafor, který Miloš Forman s kameramanem Miroslavem Ondříčkem soukromě natáčel na 16mm kameru Pentaflex. Poté co ho předvedli na Barrandově, dostali prostředky na natočení profesionálního filmu, propojeného hraným motivem dvou uchazeček o místo; foto repro / youtube.com

Nastavené zrcadlo

Narodil se 15. října 945 v Praze a nikdy předtím ani potom se hercem stát nechtěl. Pro svůj režijní debut Konkurs ho objevil režisér Miloš Forman, když se vydal na ‘lov‘ neherců na opravdový konkurz, na němž hledala posily první česká rock’n’rollová skupina Sputnici. Obsadil ho jako přítele pedikérky, ucházející se o post zpěvačky v populárním pražském divadle Semafor, a vzápětí mu nabídl hlavní roli v černé komedii Černý Petr. Tak trochu dokument ze života představuje divákům šestnáctiletého učně Petra Vaňka, nesmělého kluka, který stojí na prahu velkého světa dospělých plný nejistoty. Pracuje v obchodě, kde má hlídat, aby nikdo nekradl, když ale opravdu někoho odhalí, nenajde odvahu zloděje chytit, nebo ho aspoň napomenout. S rodiči si moc nerozumí, s kamarády také ne… vlastně s nikým. Snímkem se Forman snažil zachytit ducha doby, odhalit běžný, leckdy banální a prázdný každodenní život. Absurdní humor a výstižnost pozorování zajistily filmu divácký úspěch, přestože zrcadlo, které nastavil společnosti, nenabízelo právě příznivý pohled. Nebo možná právě proto.

S Lanďákem a Havlem

Svého hrdinu si Forman vybrat uměl, osmnáctiletému studentovi, který těsně po natáčení odstartoval studium na právnické fakultě, toho naivního učně každý uvěřil. Není tudíž divu, že už pak přicházela jedna nabídka za druhou a prakticky ve všech hrál Ladislav obdobný typ naivních, stydlivých a bezelstných mladíků, s rysy outsiderů a odzbrojujícím, bezprostředním projevem. V roce 1964 ve válečném dramatu ze studentského prostředí Zpívali jsme Arizonu a v hudebním povídkovém filmu Ivo Nováka Bubny, v obou projektech, které už upadly v zapomnění, se také hrálo a zpívalo, takže si v nich kromě Jakima zahráli i další adepti na muzikantskou kariéru, například Viktor Sodoma či Jiří Stivín. O rok později se ocitl před kamerou přímo v hvězdné společnosti, v dramatu režiséra Pavla Juráčka z vojenského prostředí Každý mladý muž se divákům poprvé výrazně představil Pavel Landovský a malou vedlejší roli dostal i Václav Havel.

 

Černý Petr:

Zmeškal vlastní svatbu

Po roční pauze Ladislava obsadil v jednom ze svých posledních filmů i legendární Martin Frič. V jeho úspěšné kriminální komedii Přísně tajné premiéry si zahrál lupiče eléva. Rok 1967 byl pro Ladislava hektický a kvůli svému prvnímu filmovému úspěchu se dokonce málem ani neoženil. Až po letech to prozradila Ondřeji Suchému jeho manželka Drahomíra. Brát se měli 28. září, předtím ale ještě musel Láďa stihnout s Milošem Formanem dotáčky pro Černého Petra v Itálii, poněkud ‘choulostivějšího‘ druhu, než byly scény v původním filmu. „Láďa měl přiletět 27. září, jenomže na ten den bohužel nebyla letenka. Přiletěl tedy až 28. září, v den svatby, a jeho poslední kanadský žertík byl, že z letadla z Říma vystoupil až jako úplně poslední. Čekala jsem na něj  na letišti v Ruzyni a myslela si v tu chvíli, že se snad už nikdy nevrátí,“ zavzpomínala. Nakonec se prý svatba přece jen konala, s jednodenním zpožděním a jen díky strýčkovi z Vídně, který přemluvil paní na národním výboru.

Když role nebude…

Úspěšný student práv dál pokračoval i ve filmové kariéře. „Když jsem byl malý, chtěl jsem být podkoním. Jako větší jsem to odvolal a místo na strojařinu, kam jsem chtěl jít hned po škole, jsem se dostal na práva. V životě tedy budu právníkem. Když při tom dostanu roli v nějakém filmu, půjdu rád filmovat. Když v budoucnu žádnou roli nedostanu, tak tedy už filmovat nebudu,“ řekl Ondřeji Suchému v době, když uvažovali o založení divadla malých forem, k čemuž nakonec nedošlo. V roce 1968 si zahrál studenta Láďu Řehku v scenáristickém debutu Jaroslava Papouška Nejkrásnější věk, o dva roky později se mihl poprvé a naposledy v televizním projektu, v jedné z vedlejších rolí dramatu Jána Roháče Dlouhá bílá nit. A pak už začal mít úplně jiné starosti, takže si v roce 1971 připsal do filmografie jen další dvě vedlejší postavy, studenta v psychologickém dramatu Otakara Fuky Svědectví mrtvých očí a pacienta v dramatu Jana Matějovského Pět mužů a jedno srdce, a o rok později malý ‘štěk‘ v novodobém podobenství Pavla Juráčka na motivy Gulliverových cest Případ pro začínajícího kata.

 

Jakim Každý mladý muž

Vojín Bárta v dramatu z vojenského prostředí Každý mladý muž; foto FSB

Konečně advokátem

Po úspěšném ukončení studií chtěl vykročit na advokátskou dráhu, dostat se ale mezi advokáty nebylo vůbec snadné, na vysněnou práci prý čekal dva roky. „Měl nabídky dělat podnikového právníka anebo na úřadech mimo Prahu, ale on z Prahy odejít nikdy nechtěl,“ prozradila Jiřímu Suchému jeho manželka. V roce 1972 si ještě střihl malou roli v hollywoodském protiválečném snímku Jatka č. 5, pro nějž byly některé sekvence natáčeny na pražských Hradčanech, a v té době se také konečně dočkal místa advokátního koncipienta. Narodil se mu syn Tomáš a práce měl prý tolik, že by mu na další filmování nezbýval čas, i kdyby o to hodně stál. Přesto se před kamerou ještě jednou objevil, v roce 1987 ve sportovním dramatu Karla Smyczka Proč?. Filmaři ho tehdy oslovili především jako právníka, protože potřebovali konzultovat scénář, a když už byl na place, tak nakonec dostal i malou roli advokáta.

Žil příliš rychle

Svou práci prý miloval, měl jí ale příliš mnoho a leckdy si podle manželky Drahomíry kvůli ní i odskakoval z dovolené na chalupě v Českém ráji. Prostě zařadil příliš vysokou rychlost, což se mu stalo nakonec osudným. Ve čtvrtek 27. února 1992 se právě vracel od klienta z ruzyňské věznice, zastavil u obchodu, aby koupil kachnu, kterou plánoval upéct o víkendu na chalupě v kachlových kamnech. Pak nastoupil, nastartoval, pomalu se rozjel… Jeho vůz se zastavil až o auto před ním. Ladislav Jakim dostal za volantem infarkt, kterému na místě podlehl. Média o jeho nečekaném odchodu neinformovala, v tehdejší turbulentní době měla jiné zájmy. Uznávaný advokát, který se nikdy hercem stát nechtěl, ale nikdy nepřestane chybět manželce Drahomíře, která se pak už nevdala, synu Tomášovi, vnukovi Robertovi... zkrátka všem nejbližším a přátelům. A Ondřej Suchý dodal: „Když zemřel, bylo mu teprve šestačtyřicet let. A to je opravdu nespravedlivě málo.“

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace