Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Drážní úřad rozhodl. Technický stav i modernizace vlaků ČD Cargo je v pořádku

16.09.2020
Drážní úřad rozhodl. Technický stav i modernizace vlaků ČD Cargo je v pořádku

Foto: Ilustrační foto

Popisek: ČD Cargo

Tento bývalý dodavatel ČD Cargo, Ostravské opravny a strojírny (OOS), spadající do portfolia firem bratří Šuškových, napadl na jaře 2020 smlouvy ČD Carga a společnosti SMK, nového dodavatele státní společnosti.

Do války se bratři Šuškové vydali poté, co definitivně přišli o státní penězovod. Jak v minulosti ParlamentníListy.cz informovaly, ze společnosti OOS se díky státním kšeftům stal výdělečný business. Od roku 2016 však o své výsostné postavení firma postupně začala přicházet. Zatímco v roce 2015 a 2016 se OOS podílela na 100 procentech oprav, v roce 2017 už na 84 procentech a v roce 2018 na 54 procentech. ČD Cargo bylo s dodávkami OOS čím dál méně spokojené, a tak jej ve finále zařadilo na takzvaný Black list (seznam nespolehlivých dodavatelů, kteří se dále nemohou ucházet o zakázky), domluvilo se s dodavatelem novým a bylo zle.

Miliony nahoru, miliony dolů

ČD Cargo je totiž na domácím hřišti největším potenciálním zákazníkem a na účetních závěrkách společnosti OOS je jasně vidět, co znamená, když přijdete o jeho přízeň. Například v k 31.3.2006 vykazovala firma zisk před zdaněním ve výši 64 miliónů, o rok později téměř 510 miliónů korun, další rok 345 milionů, v březnu 2009 dokonce téměř 2 miliardy korun. Poté po letech: 107 milionů, téměř 67 milionů, 74 milionů, v roce 2013 již 19 milionů, poté 26 milionů, a v roce 2015 pouze 8,258 milionů, v roce 2016 31,627 milionů. Rok 2017 a 2018 byl pro OSS již zcela ztrátový. Výsledky před zdaněním činily minus 29 milionů korun a minus téměř 89 milionů korun.

Vzájemné žaloby a mediální přestřelky

Najít nového zákazníka je na českém trhu velmi komplikované. Zřejmě to vedlo zmíněné bratry k tomu, aby proti ČD Cargu vytáhli do boje. Ve hře je několik žalob z obou stran a vzájemné mediální přestřelky. ČD Cargo trvá na svém, vše je údajně v pořádku. Jejich slova nyní potvrdil i drážní úřad.

„Drážní úřad na základě provedených šetření neshledal žádné závažné nedostatky ani důvody pro zahájení správního řízení. Informaci o výsledku předal úřad společnosti ČD Cargo oficiálním dopisem. Šetření prováděl na základě podnětů, jež zpochybňovaly technický stav vozů a průběh modernizace vozů společnosti SMK mimo jiné i v závodě Vagónka Louny a.s.,” píše se v tiskové zprávě ČD Cargo.

Seznam Zprávy publikovaly...

Tématu se věnují také Seznam Zprávy. Ty v červnu letošního roku informovaly o tom, že vlaky nový dodavatel opravuje nedostatečně. „Seznam Zprávy zjistily, že vagony vyrobené na přelomu 70. a 80. let jsou teď v rámci modernizace osazovány podvozky, jejichž výroba sahá i do roku 1967. Případem státní společnosti se už zabývá policie i drážní inspekce,” uvádí se v citovaném materiálu.

Reportéři totiž byli u toho, kdy policie zasahovala ve fabrice Legios, kterou získali bratři Šuškové. A právě tady se redaktorům podařilo záhadně vypátrat, že jsou zde umístěny i vlaky, které má opravovat nový dodavatel.

„…Reportéři byli u toho, když noví majitelé Legiosu bratři Šuškové na začátku června přebírali továrnu, kterou získali v konkurzu. Procházeli nově získaný areál a narazili i na to, že na místní vlečce se nacházelo několik vagonů, které si ČD Cargo pronajímá od slovenské firmy SMK… Při prohlídce lounských vagonů jsme zaznamenali, že některé vagony dostali v rámci modernizace podvozky vyrobené v letech 1967, 1968 či 1971. Jinými slovy řečeno, dnes bezmála 40 let staré vozy jezdí po kolejích na podvozcích starých i 53 let.”

Drážní inspekce rozhodla

Drážní inspekce však vyvrátila i tato tvrzení. V tiskové zprávě ČD Cargo se totiž dále uvádí, že není důvod k tomu, aby bylo zahájeno správní řízení. „Výsledek nejnovějšího šetření Drážního úřadu předešlé závěry potvrdil. Inspektoři Drážního úřadu provedli místní šetření v opravárenském závodě a od všech subjektů shromáždili veškerou dokumentaci týkající se modernizace vozů. Po prošetření všech skutečností nebyly shledány žádné závažné nedostatky ani důvody pro zahájení správního řízení z moci úřední ani v jednom ze dvou podnětů.”

Článek vychází ve spolupráci s webem Parlamentní Listy.cz, autorem je Tomáš Nový

Vložil: Zdeněk Svoboda