Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla, je a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Všechno, nebo nic! Zamilovala se do ženáče, zákeřným drbům pak ale čelit nedokázala. Tajnosti slavných

28.08.2020
Všechno, nebo nic! Zamilovala se do ženáče, zákeřným drbům pak ale čelit nedokázala. Tajnosti slavných

Autor: ČT

Popisek: Jana Rybářová ve slavné romanci Stříbrný vítr

FOTO Čistá duše jako z dávných dob neznala zlatou střední cestu a neuměla dělat kompromisy. Romantická naivka šla do všeho po hlavě, snadno se zamilovala, vždy ale jen platonicky. Pomluvy, urážky a obvinění ale velmi těžce nesla a nedokázala se vyrovnat s pocitem viny.

Na první pohled měla vše, o čem jen může žena snít. Byla krásná, talentovaná a hned první velká role ji proměnila v hvězdu, které davy fanoušků ležely u nohou. „Našel jsem zázrak. Je to čarokrásný zjev,“ netajil se nadšením režisér Václav Krška, když pro svůj film Stříbrný vítr konečně objevil vhodnou představitelku. Jana Rybářová se díky tomu stala jednou z nejpopulárnějších hereček druhé poloviny padesátých let, přesto o sobě nepřestala pochybovat. A když pak potkala osudovou lásku, ocitla se na rozcestí, z nějž nebylo návratu.

 

Anička a septimán Jan Ratkin (Eduard Cupák) v romantickém filmu Stříbrný vítr, který natočil v roce 1954 podle románu Fráni Šrámka režisér Václav Krška

Anička a septimán Jan Ratkin (Eduard Cupák) v romantickém filmu Stříbrný vítr, který natočil v roce 1954 podle románu Fráni Šrámka režisér Václav Krška; foto ČT

Gymnázium jí zrušili

Narodila se 31. března 1936 v pražských Střešovicích do rodiny elektroinženýra a už v raném dětství se u ní začaly projevovat umělecké sklony. Soukromě se učila hrát na klavír a od deseti let byla členkou baletního kroužku ve Smetanově divadle, který vedl skvělý tanečník a choreograf Robert Braun. Ve všem ji všemožně podporovala především maminka, která na ni byla velmi hrdá. Po pěti třídách obecné školy přešla na francouzské gymnázium, které ale vzápětí komunistický režim zrušil, čímž vlastně předurčil její další osud. Musela zpět na základní školu na Pohořelci, začala si psát deník a s kamarádkami se pokoušela o milostné povídky ve stylu červené knihovny. Chodila alespoň do dramatického kroužku a díky tomu se rozhodla stát herečkou. Pro studium herectví na Pražské konzervatoři ale byla příliš mladá, na tento obor přijímali až od osmnácti let, takže se přihlásila do tanečního oddělení, kam mohla už jako patnáctiletá.

Okouzlený režisér

Studovala klasický balet a tanec a ve třetím ročníku padla do oka Václavu Krškovi, který hledal vhodnou představitelku Aničky Posedlé. Křehká, plachá, naivní, cituplná i vášnivě romantická, teprve sedmnáctiletá Jana umocňovala svůj přirozený a upřímný herecký projev graciézní postavou, pronikavýma očima a atraktivním zjevem. „Řeknu vám, že s takovým plachým děvčetem jsem se ještě dosud nesetkal. Když ke mně přišla, hlavu nepozvedla, oči na špičkách bot a jen šeptala,“ prozradil později Krška. Anička v romanci Stříbrný vítr, natočené podle stejnojmenného románu Fráni Šrámka, se stala její nejlepší rolí. Diváky uchvátila temperamentem, upřímností i nevšedním půvabem, vykouzleným vzácnou kombinací čokoládově hnědých očí a světlých vlnitých vlasů. V roce 1955 úspěšně absolvovala taneční obor a vzápětí dostala první stálé angažmá v Realistickém divadle Zdeňka Nejedlého, dnešním Švandově divadle na pražském Smíchově. Byla jednou z nejobdivovanějších hereček, měla peníze, úspěch, obdiv… Přesto nedokázala být šťastná.

 

Širín v romantické pohádce Václava Kršky Legenda o lásce

Širín v romantické pohádce Václava Kršky Legenda o lásce; foto / repro youtube.com

Těžce zkoušený romantik

Její první velkou láskou se stal o několik let starší kolega Karel, s nímž od sedmnácti chodila čtyři roky – nebo spíš se s ním vodila za ručičku. Byl do ní bláznivě zamilovaný, psal jí milostné dopisy, nosil květiny… Časem se ale začaly do vztahu vkrádat neshody. Partner s ní chtěl prožívat milostný vztah se vším všudy, což ale Jana odmítala. Vysnila si romantickou lásku z dívčích románků a tělesný kontakt odmítala, jediné, k čemu byla svolná, byl občasný polibek. Přítele tím doháněla k šílenství a každá schůzka končila hádkou. Dokonce prý vyhrožoval sebevraždou i tím, že ji zabije. Vyčítal jí, že ho proměnila v nešťastného, zlomeného muže, neustále se rozcházeli a udobřovali. „Chtěla bych se umět zabít, protože už nevím, jak z toho všeho ven. Žít neumím, lásku neumím, hrát neumím a hlavně nevím, jak hrát líp,“ napsala Jana do deníku v dubnu 1956.

Jeden velký mindrák

Po úspěchu prvního filmu měla najednou kolem sebe obrovské množství ctitelů a dostávala spoustu dopisů, většinou zamilovaných. Přesto o sobě neustále pochybovala a hledala na sobě jen chyby. Všechno velmi těžce prožívala, trpěla až přehnaným pocitem zodpovědnosti. Byla nesmírně citlivá, senzitivní, a tím pádem velice zranitelná. A ze své popularity neměla vůbec radost. I když měla obrovskou podporu v rodině, ve svůj talent nevěřila a neustále se bála, že zklame. Po čtyřech letech neustálých neshod nakonec jejímu příteli došla trpělivost. Rozešel se s ní a Jana se pak ještě víc uzavřela do sebe. Václav Krška se rozhodl kout železo, dokud je žhavé, takže jí vzápětí nabídl další výraznou postavu – v životopisném dramatu o Bedřichu Smetanovi Z mého života, které natočil podle námětu Jiřího Mařánka, ztvárnila mladou spisovatelku Elišku Krásnohorskou. I když odváděla skvělý výkon, nepřestávala se před kamerou stydět za svoji postavu. Přitom toužila být krásná. „V obličeji jsem tlustá jak králík,“ zkritizovala se nemilosrdně v deníku.

 

Fatma a Mirza (Zdeňka Baldová) v pohádce Labakan

Fatma a Mirza (Zdeňka Baldová) v pohádce Labakan; foto TV Barrandov

Okouzlený Dalibor

V roce 1955 ještě stihla ztvárnit jednu z hlavních postav ve studentském filmu začínajícího režiséra Jana Valáška staršího V ulici je starý krám, a pak si znovu na ni vzpomněl Krška, jenž ji obsadil jako Daliborovu schovanku Jitku v hudebním filmu Dalibor, natočeném na námět stejnojmenné opery Bedřicha Smetany a doprovázeném jeho hudbou. Pěvecké party za Janu nazpívala legendární sopranistka a hvězda opery Národního divadla Libuše Domanínská, které sekundoval jedinečný tenor Beno Blachut, jenž propůjčil svůj hlas Daliborovi. Před kamerou ztvárnil hlavní roli pozdější Limonádový Joe Karel Fiala, kterého Janina krása také nenechala chladným, pohořel u ní ale úplně stejně jako ostatní. „Maximum, co jsem tenkrát dostal, byla pusa. Ona na rychlé vztahy rozhodně nebyla,“ prohlásil o ní později.

Divocí Bulhaři

Rok 1956 znamenal v jejím životě radikální zlom, jehož nechtěným strůjcem se opět stal Václav Krška. Proměnil ji totiž v nádhernou Širín, sestru princezny Mechmene Banu v podání Vlasty Fialové, v romantické pohádce Legenda o lásce a ve Fatmu v další pohádkové fantazii Labakan. Oba na svou dobu opravdu výpravné filmy byly natáčeny v Bulharsku, kde krásná plavovláska budila pozornost na každém kroku. „Museli jsme ji před Bulhary chránit, jak byli agresivní,“ prozradil Karel Fiala, který si zahrál v Labakanovi sultánova syna Omara. A už první film se stal Janě osudným, během natáčení se totiž seznámila s Přemyslem Kočím, který hrál vezíra. O devatenáct let starší operní pěvec a vyhlášený donchuán vzal její půvaby jako hozenou rukavici a snažil se na ni ze všech sil zapůsobit, současně ji prý ale sám před sebou varoval. Později přiznal, že jí řekl na rovinu: „Dej si na mě pozor, jsem lotr.“

 

Novicka Marta a sakristian (Stanislav Neumann) v husitském velkofilmu Otakara Vávry Proti všem

Novicka Marta a sakristian (Stanislav Neumann) v historickém velkofilmu Otakara Vávry Proti všem; foto FSB

…jenže byl ženatý

Neodolatelný gentleman byl sice ženatý se sólistkou baletu Národního divadla Astrid Štúrovou, jejich manželství ale bylo bezdětné, takže se k Janě choval ochranitelsky jako otec. To mu nemohlo zabránit, aby se nezamiloval, o rozvodu ale neuvažoval. „Já jen doufal, že mě manželka jednoho dne vykopne. Co se mnou, když jsem takový grázl,“ přiznal v roce 2000 v dokumentu České televize Příběhy slavných – Nelze umírat štěstím. Romantická Jana jeho dvornosti snadno podlehla, zprávy o jejím vztahu s Kočím ale dorazily z Bulharska do Prahy mnohem rychleji než oni dva. A tak když se vrátila domů, ze všech stran se na ni valila kritika a výčitky. Poštovní schránku měla neustále přeplněnou anonymními dopisy, jejichž pisatelé si nebrali servítky, bála se zvednout telefon, z jehož sluchátka se na ni valila moralizující kázání. Trápily ji výčitky svědomí, za svůj vztah s Kočím se velmi styděla.

„Raději být nešťastná…

…než milovat a krást,“ napsala v té době do deníku. „Nechci být tajnou, trapnou milenkou.“ Krátce po návratu z Bulharska na ni čekala další, do té doby nevyzkoušená příležitost – tvůrce historických velkofilmů Otakar Vávra se rozhodl uplatnit její půvab v zcela odlišném žánru, husitském dramatu Proti všem, v němž ztvárnila postavu novicky Marty. Psychicky byla ale na dně, dokonce se radila s matkou a chtěla se s Kočím rozejít. Hned následující den ale spáchala sebevraždu. V dopisu na rozloučenou mimo jiné napsala, že není tak cenným člověkem, aby jejího života bylo třeba litovat, a v noci 12. února 1957 si pustila plyn, čímž ohrozila celou rodinu. K výbuchu tehdy nedošlo jen šťastným řízením osudu a lékař, který vystavil úmrtní list, konstatoval, že zemřela jako panna. Během své krátké kariéry natočila osm filmů, poslední tři ale měly premiéru až po její smrti. Navíc jí druhý den ráno chtěl režisér Jiří Weiss nabídnout roli schovanky Jany v dramatu Vlčí jáma, které pak odstartovalo hvězdnou kariéru Jany Brejchové.

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace