Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Buřič, anarchista, alkoholik… nezměnilo se to ani po návratu z emigrace. A pak padl výstřel. Tajnosti slavných

17.08.2020
Buřič, anarchista, alkoholik… nezměnilo se to ani po návratu z emigrace. A pak padl výstřel. Tajnosti slavných

Foto: ČT

Popisek: Martin Štěpánek v dokumentu České televize Příběhy slavných - Chlap na toboganu

Vždy byl nekonvenční, říkal, co si myslí, a sklízel za to kritiku v mládí i po návratu do vlasti. Nezanedbatelnou roli v tom sehrála i marná snaha o vítězství nad démonem alkoholem. Definitivní ‘stopku‘ si nakonec vystavil sám.

Starší syn legendárního Zdeňka Štěpánka léta zápasil s vnitřními démony. Nejprve se opakovaně léčil ze závislosti na alkoholu, v posledních letech bojoval s rakovinou. Ve čtvrtek 16. září 2010 večer pak své trápení dobrovolně ukončil v bytě na pražských Vinohradech jediným výstřelem z legálně držené zbraně. Zřejmě se bál pomalého umírání, bezmocnosti a krutých bolestí. Jeho manželka, herečka Jaroslava Tvrzníková, ho našla na zemi v pracovně. Ihned zavolala záchranku, pomoci mu už ale nebylo. Byl totiž vždycky dobrý střelec.

 

Četař Crackmiller v psychologickém dramatu Ladislava Smočka Piknik, líčícím příběh a reakce vojáků, ztracených uprostřed tropické džungle – Činoherní klub Praha 1965

Četař Crackmiller v psychologickém dramatu Ladislava Smočka Piknik, líčícím příběh a reakce vojáků, ztracených uprostřed tropické džungle – Činoherní klub Praha 1965; foto vis.idu.cz / Miloň Novotný

Kapitán vlastního života

Nezapomenutelný herec, režisér a politik byl na nejlepší cestě stát se slavným hercem stejně jako jeho legendární otec. V pražském Divadle na Vinohradech přímo exceloval, dobře ho znali diváci z televizní obrazovky. Přesto v roce 1981 otočil kormidlo svého života jiným směrem. Opustil milované divadlo, emigroval, žil v Německu a pracoval jako redaktor Rádia Svobodná Evropa. Zpátky do České republiky přijel až v roce 1994, současně s rádiem. Vrátil se k herecké profesi, vyzkoušel si ale i ‘roli‘ ministra kultury v menšinové vládě Mirka Topolánka. „Žil jako kapitán svého života a zemřel jako kapitán svého života,“ prohlásil o něm přítel a kolega ze Svobodné Evropy Jefim Fištejn.

Raketový start

Narodil se 11. ledna 1947 v Praze, od dětství ale inklinoval spíš k výtvarnému umění než k herectví. Ani v době maturity ještě neměl o své budoucnosti úplně jasno, a tak se nejprve zapsal do tzv. nultého ročníku na medicínu. Teprve po něm přešel na DAMU, kterou absolvoval v roce 1969. Diplom ovšem získal až po návratu z exilu. Už během studia hrál ve studentském ochotnickém souboru a filmoval, od roku 1968 byl členem činohry Národního divadla, ze Zlaté kapličky ale musel v roce 1973 z politických důvodů odejít. Za stejných okolností opustil po třech sezonách i pražský Činoherní klub. Získal sice angažmá v Divadle na Vinohradech, ale ani tam neunikl politickým tlakům. Proto raději zvolil v roce 1981 emigraci a díla, v nichž se do té doby objevil, ať už ve filmu, televizi, rozhlasu či dabingu, se vzápětí kvůli tomu ocitla až na výjimky na indexu.

 

Troilus a Helena (Jiřina Petrovická) v parodii francouzského dramatika Jeana Giraudouxe Trojská válka nebude, která vznikla coby kritika rozpoutání druhé světové války – Tylovo divadlo Praha, 1968

Troilus a Helena (Jiřina Petrovická) v parodii francouzského dramatika Jeana Giraudouxe Trojská válka nebude, která vznikla coby kritika rozpoutání druhé světové války – Tylovo divadlo Praha, 1968; foto vis.idu.cz / Vilém Sochůrek

Trojitý Dumas

Jeho filmovým debutem se stala v roce 1964 postava mladšího Kudrny v psychologickém dramatu režisérského tandemu Kádár-Klos Obžalovaný. Vzápětí začal spolupracovat s televizí, na další větší filmovou roli ale čekal další čtyři roky. Dal mu ji až režisér Josef Mach v komedii Objížďka. Další velkou příležitostí se stala postava napraveného kasaře v Čechově muzikálu Svatá hříšnice, natočeném podle Langrova Obrácení Ferdyše Pištory, kterého kdysi ztvárnil na jevišti i ve filmu i jeho otec, a zahrál si také Alexandra Dumase staršího, v Tajemství velikého vypravěče, a to jako dvacetiletého, čtyřicetiletého i téměř šedesátiletého. Jinou skutečnou osobností byl nadporučík Otakar Jaroš ve Vávrově historické epopeji Sokolovo. Pravidelně působil v televizi, kde hrál v inscenacích, pohádkách i seriálech Hříšní lidé města pražského, Žena za pultem, Tajemství proutěného košíku či Ve znamení Merkura. Zahrál si i v kritizovaných Třiceti případech majora Zemana, v 27. dílu Rukojmí v Bella Vista ztvárnil postavu bocmana Jandy.

Místo partaje emigrace

Politické tlaky sílily, a když dostal ultimátum buď kandidatura na členství v KSČ, nebo výpověď, rozhodl se v roce 1981 raději odejít do emigrace a během dovolené požádal s manželkou a dětmi Janem a Josefinou o politický azyl v Rakousku. Deset měsíců hrál ve vídeňském divadle Die Komödianten. O dva roky později se přestěhoval do Mnichova, kde oba manželé hráli v Theatre Ensemble V.M., Theatre 44, s vlastním divadelním spolkem Franze Werfela a vyučovali herectví. Martin navíc začal pracovat jako hlasatel a politický komentátor Rádia Svobodná Evropa.

 

Ministr kultury ve vládě Mirka Topolánka

Ministr kultury ve vládě Mirka Topolánka; foto ČT

Topolánkův poradce

Po návratu do České republiky spolupracoval jako novinář kromě Svobodné Evropy i s Českým rozhlasem a různými dalšími periodiky, vrátil se ale i k herectví. Pohostinsky vystupoval v Divadle na Vinohradech, v Národním divadle a v Divadle Ungelt. Ještě mnohem víc se uplatňoval na obrazovce v pohádkách, filmech i seriálech a třemi menšími rolemi se připomněl divákům i ve filmu Juraje Herze Pasáž, v romantické pohádce Královský slib a v historickém dramatu Petra Nikolaeva Jménem krále. Věnoval se olejomalbě a nakrátko vstoupil i do politiky – od září 2006 do ledna 2007 jako ministr kultury v menšinové vládě Mirka Topolánka, později jako Topolánkův poradce.

Strach z umírání

Jen pár týdnů po svém jmenování ministrem se podrobil operaci krku, následnou chemoterapii ale odmítl. Prý mu po ní bylo špatně. S nemocí bojoval čtyři roky, k obtížím s polykáním se později přidaly i úporné bolesti zad. Byl přesvědčený, že je způsobují metastázy, navíc si alkoholem zničil játra a slinivku. Nakonec zvolil dobrovolný odchod ze života, podle přátel měl strach z pomalého umírání. Česká kultura tak přišla o jednu z nejrozporuplnějších osobností druhé poloviny minulého století.

 

Hradní pán Markvart z Vartemberka se v historickém dramatu režiséra Petra Nikolaeva Jménem krále stane obětí vraždy

Hradní pán Markvart z Vartemberka se v historickém dramatu režiséra Petra Nikolaeva Jménem krále stane obětí vraždy; foto Bioscop

Svobodný zednář

Martin Štěpánek se netajil tím, že je svobodný zednář, a říkával o sobě, že je konzervativec, který uznává řád a nesnáší anarchii. Přesto se sám vymknul řádu, který byl pro něj nepřijatelný, a opustil kvůli tomu vlast i své povolání. Rád se zaobíral filozofickými otázkami o existenci lidstva, ale možná především hledal názor na existenci svou. Byl sečtělý, vzdělaný a měl velký přehled, přesto o něm nejvíc média informovala v souvislosti s alkoholem, nekompetentností i pochybami o jeho intelektuální zdatnosti. „Patřil k lidem, kterým nikdy nebylo lhostejné, co se kolem nich děje. Pro něj, stejně tak jako pro mne, bylo hlavním životním posláním téma lidské svobody. V tom jsme si byli blízcí, od toho se odvíjel náš dialog a životní postoje,“ napsal v kondolenčním dopisu jeho vdově tehdejší prezident Václav Klaus.

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská