Greenpeace mi napsali, že jsem ošklivý a zlý člověk. A já jsem z toho moc smutný. Komentář Štěpána Chába
komentář
12.08.2020
Foto: Facebook
Popisek: Základ je daný, transparenty a marketing
Greenpeace rozjeli od 1. srpna takzvanou EKOvýzvu. EKOvýzva je apel na svědomí každého z nás. Máme se na jeden měsíc zavázat k jednomu, nebo třeba i více závazkům. Nakupovat měsíc od lokálních producentů, nejíst maso, šetřit vodou, minimalizovat odpad, vydržet měsíc bez auta a jezdit na kole nebo v MHD, nakupovat bio a bez palmového oleje. To jsou ale ohromné závazky.
Moc chválím počin organizace Greenpeace, kterou nazvali EKOvýzva. Je nádherně bez účinku. Ani bych si jejich marketingové výzvy pořádně nevšiml, kdyby mě Greenpeace ve svém newsletteru neobvinili z toho, že mi nezáleží na přírodě, když se k jejich EKOvýzvě nepřidám. To mě trochu nakrklo, protože, jak jsem zjistil, v rámci svých možností a schopností velkou část EKOvýzvy jedu i bez fanfár a jak je rok dlouhý, ne pouze na jeden marketingový měsíc, po kterém se zase mohu rozprasit za čtyři ropné magnáty, protože svědomí jsem si uplatil za pomoci Greenpeace v EKOvýzvě a všechno svědomitě nahlásil na centrálu sociálních sítí. Pravda, má činnost je trochu vidlácky vesnická, protože mám přírodu přímo u huby, nikoliv zprostředkovanou pouze přes agitační brožurky. Takže na nějaké veganství a podobné biolatté výstřelky mě vskutku neužije.
Psaní z Greenpeace
„Milý,“ napsali mi Zdenička, Petr, Betty, Vladimír a Háňa z Greenpeace (ale ano, tolik jich na mě bylo a tolik jich plakalo nad mou nezodpovědností) a pokračovali: „Už jsme Ti o EKOvýzvě psali dvakrát, ale e-mail asi zapadl mezi další poštou. Šestý ročník EKOvýzvy už je v plném proudu a nás opravdu mrzí, že ty svoji výzvu ještě nemáš. Zatím se přidalo 1475 EKOvýzvařek a EKOvýzvařů a to je oproti minulému roku, kdy vás bylo 5500, jen zlomek. Ještě je čas se přidat a ukázat, že to s ochranou přírody myslíš vážně.“ Nutno dodat, že předmět e-mailu od Greenpeace zněl takto: „Tobě nezáleží na přírodě? ;(“
Krásně se mě pokusili chytit na mé lásce k přírodě. Skutečně je mrzí, že jsem se k jejich bohulibé činnosti nepřidal. Jsem pro ně ten milý. Alespoň v úvodu jejich psaní. Ale pokud se k výzvě nepřidám, nemyslím to s ochranou přírody vážně. Jsem pak jistě zlý, mačoun zahořklý, který vylévá vyjetý olej do křišťálově čisté říčky a zakusuje k tomu grilované jednorožce. A letos je těch mačounů, jen tak, mimo jiné, nějak moc – do EKOvýzvy se podle čísel Greenpeace připojilo jen 1960 ‘EKOvýzvařek‘ a ‘EKOvýzvařů‘. Loni jich bylo 5500. Kde se stala chyba? Že by selhal marketing? Nebo vadí obviňování z toho, že člověku nezáleží na přírodě?
No nic, pláč nad mou ohavnou existencí Zdeničky, Petra, Betty, Vladimíra a Háni byl moc hezký, ale měl bych malou poznámku. Nejde přeci člověka obviňovat téměř z genocidy jen proto, že nechce exhibovat s hloupoučkým hashtagem na sociálních sítích, fotit se u toho, jak je zero waste a dělat tak zadarmo reklamu Greenpeace, kteří pak dostanou o to víc grantů a dotací, protože oni přece mají své zázemí. 'Koukněte na naši EKOvýzvu, těch hashtagů, co jich jsou sítě plné. To jsme my, podpořte nás.' Proč bych tohle měl podporovat a nechat si u toho nadávat do bezobratlých od Zdeničky, Petra, Betty, Vladimíra a Háni? S velkou částí agendy Greenpeace souhlasím, ale jsou tu segmenty, kde vidím, že pouze a jen škodí, přesto své konání považují za záchranu planety. A pod něco takového se, promiňte mi, nepodepíšu. Greenpeace je toxická značka, žel, sami se do ní napasovali. Už dost na tom, že mají Greenpeace pobočku v Bruselu, která se jmenuje Evropská komise. Tady já už pomalu zahajuju protivládní odboj, ne odboj proti Greenpeace.
Koupil jsem dětem hračku
Kdysi, nejspíš před Ježíškem, jsem koupil dětem hračky přes nějaký e-shop. To rodiče občas dělají, zvyšují uhlíkovou stopu tím, že se snaží potěšit své děti dárkem (ale jo, půjdu za to do očistce, já vím). Od té doby mi z e-shopu sem tam přijde newsletter, kde mě lákají k dalšímu nákupu hraček. Dovolím si použít rétoriku Greenpeace u e-hračkářství: „Milý, už jsme Ti o skládacím autíčku psali dvakrát, ale e-mail asi zapadl mezi další poštou. Prodej autíček už je v plném proudu a nás opravdu mrzí, že ty svoje autíčko ještě nemáš. Zatím se přidalo 1475 rodičů 1 a rodičů 2 a to je oproti minulému roku, kdy vás bylo 5500, jen zlomek. Ještě je čas se přidat a ukázat, že to s láskou ke svým dětem myslíš vážně.“ Nutno dodat, že předmět e-mailu od hračkářství by zněl takto: „Tobě nezáleží na tvých dětech? ;(“ No není Greeanpeace k pomilování? Slyšíte tam ten nůž na krku?

Vložil: Štěpán Cháb