Revoluce z rukou českých vědců. Tak se dělá ekologie. Komentář Štěpána Chába
komentář
06.08.2020
Foto: Facebook
Popisek: Šup s tím na skládku a do spalovny. Nebo to jde i jinak?
Miluju, když na mě vybafne fascinující důkaz o lidské vynalézavosti a moudrosti. Právě teď se mi rozklepala kolena při zjištění, že česká společnost LOGeco si nechala patentovat přístroj, který dokáže z běžného směsného odpadu zrecyklovat vše, a to ekologickou cestou, a zahájili tak cirkulační cestu odpadu jako takového. Nemusíme odpad pálit, skládkovat, drtit, tavit a a stavět na něm změnu politického systému. Společnost LOGeco si patentovala přístroj ERVO, což je zkratka pro název Ekologická Recyklace Vysokomolekulárních Odpadů.
„Cílem toho všeho je, že z odpadu děláte produkt. Ostatní technologie vytváří z odpadu produkt a odpad, ale tato technologie vrací suroviny, které vyrobil člověk, třeba kelímek, do původní podoby,“ uvedl Miroslav Šilhan, ředitel společnosti LOGeco. Technologie stojí na procesu, při němž se odpad smíchá s chemikáliemi a katalyzátory a způsobí rozklad na původní suroviny, ze kterých byl obsah odpadu vyroben, popsal proces vedoucí vývoje Michal Halko. „Proces podporujeme teplotou, mícháním a získáme z plastů styren, benzen, etylstyren, což jsou látky, ze kterých se dají znovu vyrobit ethylen, polyethylen, propan.“ K tomu patří i skutečnost, že proces produkuje teplo, které se dá dále využít. Napojená teplárna?
A to je ekologie
ERVO si podle tvůrců poradí se vším kromě kovu, skla, nezvládne ani toxické a nebezpečné odpady, podle zákona nesmí zvládnout ani roli kafilérky, takže uhynulé zvíře se do přístroje strkat nesmí, ale třeba takovou pneumatiku od traktoru tam můžete nastrkat dle libosti. Doposud se vysloužilé pneumatiky spalovaly. Teď už nemusí. Dává to smysl.
Připadá mi, že právě to je funkční a rozumná forma ekologie. Technologický vývoj, který dává nejen smysl, ale i naději, že kvůli němu nebude docházet k politickým otřesům, jaké dlouhodobě předvádí Evropská unie. Odpad je problém. A jsou dvě cesty, začneme omezovat lidi a celou společnost, za odpad ji pokutovat, nebo přijdeme s nápadem, jak se s odpadem vypořádat, aby to nebolelo nikoho. Nejlépe aby byl odpad další surovinou, díky které se budeme mít lépe. To by měl být nejspíš náš společný cíl, ne? Patentovaný přístroj společnosti LOGeco vypadá přesně tak. Kde a koho omezuje? Nikoho a nikde. Je čistší, ekologičtější, dává do společnosti skutečnou cirkulační cestu odpadu a nakonec vyprodukuje spoustu prvotních surovin pro vyrábění dalších a dalších produktů. A navíc se na něj může připojit teplárenství. To dává smysl.
A to není ekologie
Německo nyní nabídlo dotaci na elektroauta ve výši 40 procent z ceny. A poptávka se adekvátně zvýšila. Němci se mohou po elektroautech utlouct. Co by ne, když jim téměř polovinu ceny zaplatí hezky po soudružsku všichni. V Austrálii neprobíhá žádný dotační program na elektroauta a nikdo o ně nemá zájem. Elektroauta jsou v Austrálii prakticky neprodejná. Jsou příliš drahá, příliš nevýkonná, příliš nespolehlivá. Je německá cesta skutečně tou pravou ekologií? V čem konkrétně? Nebylo by mnohem, ale mnohem rozumnější počkat, až technologický vývoj udělá své a elektroauta budou ve výsledku levnější, spolehlivější a výkonnější než ta spalovací? Nechat to trhu a jen strategicky používat politickou diplomacii k tomu, aby se trh ubíral kýženým směrem? S jemností a péčí chirurga, ne s brutalitou bouracího kladiva, jak předvádí Německo?

Vložil: Štěpán Cháb