Hodná naivka, nebo vypočítavá potvora? Zbožňovaná slavice měla obrovský handicap. Tajnosti slavných
17.07.2020
Foto: ivetabartosovaofk.cz
Popisek: Iveta Bartošová v roce 1988
AUDIO / VIDEO Vstřícná, upřímná holka, která v zájmu popularity ochotně odpovídala na otázky novinářů. Taková byla v počátcích kariéry. Dokud šlo jen o hity a nová alba, všechno šlo jako po másle. (Pokračování ze středy 15. července)
Drobná, na pohled křehká a bezbranná, a navíc ještě blondýnka! To byly vlastnosti, které Iveta Bartošová uměla mistrně využívat. Takové stvoření většinou v mužích probouzí pravěký pud silného samce, který musí slabému a okouzlujícímu stvoření nabídnout ochranitelskou náruč a péči. Na oplátku očekávají bezmezný obdiv, oddanost a poslušnost. Tato metoda zpočátku fungovala a významně Ivetě pomohla při cestě na výsluní, současně ale čím dál víc ztrácela odjakživa nízké sebevědomí. S přibývajícími krachy vztahů pak přitvrzovala ve snaze udržet si partnerovu pozornost za každou cenu, a začínala si tak dláždit cestu do pekla.
Léto:
Čistá, nebo jednoduchá?
Spolupráce s Františkem Janečkem ji vystřelila na vrchol, právě pro ni složil mimo jiné megahit Léto. V té době se zamilovala do dalšího okouzlujícího blonďáčka. O dva roky mladší Michal Penk byl v dětství nadějným klavíristou, v roce 1985 stál u zrodu skupiny Lucie. A Iveta měla zřejmě velký podíl na tom, že se nechal zlákat do showbyznysu a z vyhledávaného zpěváka pražské amatérské nezávislé scény a skladatele, ovlivněného The Cure, Davidem Bowiem, Pink Floyd, Genesis, The Clash a Ultravox, se na čas proměnil v idol pubertálních dívek. „Hned jsme se chtěli brát. Dokonce jsme spolu už šli i na matriku, kde jsme se zapsali, a dali nám termín svatby. Jenže krátce předtím jsem to vzdala. Nějak jsem pochopila, že to nemá smysl,“ prozradila o něm Iveta později v knize, nazvané Neměla jsem se narodit. „Čtyři měsíce jsme spolu bydleli. Já se do ní fakt zamiloval, protože byla taková čistá,“ zavzpomínal na ni po letech v rozhovoru pro hudební televizi Óčko Michal.
Namaluj svůj velký sen:
Bezprizorní holka
Michal pro ni napsal další veleúspěšný hit Tichá píseň, jejich vztah ale skončil stejně rychle, jako začal. Rozešli se na Kubě, kde spolu natáčeli televizní pořad Každý den vychází slunce. Michal si tam prý našel krásnou Kubánku, s níž si to rozdal téměř před Ivetinýma očima. K rozpadu jejich vztahu údajně přispěla i Michalova matka, která ji prostě přestala mít ráda, takže soužití ve třech pod jednou střechou muselo skončit. Byl to ale právě Michal, kdo Ivetu seznámil s jedním z nedůležitějších mužů jejího života, Ladislavem Štaidlem, pod jehož křídla vzápětí utekla. A s Michalem se pak častovali přes média dost nevybíravě. Ona o něm říkala, že je nemocný a schizofrenik, on jí to vracel tvrzením, že je hodná, bezprizorní holka, která postrádá sebejistotu, protože na nic z toho, co dělá, nemá glejt.
Tichá píseň:
Šikovná naivka
Michalovy invektivy ale brzy byly Ivetě ukradené, protože začala oficiálně spolupracovat s Ladislavem Štaidlem. Nejprve vystupovala jako host na koncertech Karla Gotta, protože Janečkovy Kroky pro ni byly málo. A Štaidl podlehl pocitu, že se o bezbrannou plavovlásku musí postarat. Iveta se stala častým hostem v jejich vile v Jevanech a i jeho manželka Aňa jí všemožně pomáhala, radila, dokonce jí dala k dispozici svůj luxusní šatník… Štaidlovi měli syny Jiřího a Jana a Ladislav, který si nikdy s věrností hlavu nelámal, rozhodně neměl v plánu něco ve svém životě měnit. Přesto Ivetě podlehl, odstěhoval se kvůli ní z Jevan a začali spolu bydlet v jeho domě v pražské Apolinářské ulici. Dokonce po dvaceti letech opustil i post Gottova kapelníka a přestal pro něj skládat. Tvořil jen pro Ivetu a všechno se začalo točit jenom kolem ní. A koncem roku 1987 vyšlo její první sólové album I.B., za které obdržela Zlatou desku.
Víš, lásko:
Fenomén Bartošová
Nevinný půvab, čistý, něžný hlas, na scéně se prostě zjevila mladá kráska, s níž se davy dospívajících dívek mohly ztotožnit. Kluci si její plakáty věšeli na zeď a fotky schovávali pod polštář, nemluvě o těch v zeleném, kteří o ní snili v armádních spacácích. A inzertní stránky časopisů plnily odstavečky, začínající slovy: Hledám dívku typu Ivety Bartošové… Fenomén Bartošová zabral. Počty prodaných alb šplhaly do statisíců, přibývala vítězství v mnoha hitparádách a anketách, koncertní turné byla beznadějně vyprodaná. Ve Zlatém slavíku ji sice třikrát po sobě sesadila z postu královny Petra Janů, v roce 1990 se ale na vrchol vrátila a Zlatého slavíka přidala do sbírky i v roce 1991. Iveta zářila a byla šťastná. Ne však nadlouho. Na jaře 1993 ztvárnila krásnou a tajemnou upírku Olivii v hororové pohádkové parodii režiséra Jaroslava Soukupa Svatba upírů, k níž také nazpívala ústřední píseň Já se vrátím ze slavné opery Giuseppe Verdiho Nabucco. Její život ale film poznamenal mnohem víc.
Já se vrátím:
Nevěra jako lék pro duši?
Ve filmu tvořila milenecký pár s nejmladším členem legendární herecké rodiny Rudolfem Hrušínským nejmladším a do své role se tak vžila, že pro něj zahořela a svedla ho. „Udělala jsem to kvůli sobě. Aby přežilo moje ego a abych v sobě jako ženská měla ještě trochu hrdosti,“ obhajovala později tenhle úlet ve své knize. Soukromý život se prostě nevyvíjel podle jejích představ. Měla sice po boku o jednadvacet let staršího slavného hudebníka, který o ni všemožně pečoval, tvořil pro ni a snesl by jí modré z nebe. Jenže kromě jediného a pro ni zásadního – o rozvodu nechtěl ani slyšet, takže Iveta zůstávala v pozici milenky a jejich vztah byl veřejným tajemstvím. Navíc mu stačili synové, které měl s Aňou, takže o dalších dětech nechtěl ani slyšet. Prvním signálem, že s Ivetou není něco v pořádku, se stal skandál v roce 1994. Štaidl tenkrát odletěl do Las Vegas, Iveta mezitím kamsi zmizela a po návratu tvrdila, že byla unesena Romanem Třískou, mužem, který jí prý řekl, že je agentem tajných služeb.
(Pokračování v pondělí 20. července)

Vložil: Adina Janovská