Čeští důchodci na odstřel. A co si neodpustíme, ani kdyby trakaře padaly? 5x pondělí Pavla Přeučila
06.07.2020
Foto: youtube.com
Popisek: Od dovolené v Chorvatsku mnohé Čechy neodradí ani nebezpečí hrozících komplikací
FOTO / VIDEO Počet nakažených koronavirem překonal ve světě už 11 milionů a valem přibývá i mrtvých, kterých je přes půl milionu. Přestože Česká republika nepatří k nejzasaženějším zemím, stoupá počet nakažených i u nás. I když jde především o lokální ohniska, v souhrnu dosahují počtů, jaké jsme zaznamenávali během dubna, kdy u nás epidemie vrcholila. Není tedy divu, že našim turistům padají na hranicích s některými státy před nosem závory a omezení stále přibývá. Přes to všechno si spousta Čechů svou dovolenou za hranicemi neodpustí.
Žluté vlaky Regiojetu, směřující do Chorvatska, nestačí pokrývat požadavky zájemců, tisíce Čechů tam vyrážejí po vlastní ose a zdá se, že turistická sezóna konečně začíná. Podle průzkumů plánuje letos dovolenou v zahraničí kolem 30 procent Čechů, a zdá se, že tak propagovaná domácí dovolená zase až tak moc netáhne. Češi zkrátka musí za hranice stůj co stůj, i když vědí, že je na jejich cestách mohou potkat nemalé problémy. Pandemie koronaviru zdaleka neskončila, a v řadě zemí naopak nabírá na obrátkách. I když jsou si lidé vědomi rizika, číhajícího na ně především v letadlech či v autobusech, tedy dopravních prostředcích, kde se hromadí velké množství lidí, nasedají do nich s celými rodinami a míří do svých vysněných destinací.

První vlak do Chorvatska vyrazil z pražského Hlavního nádraží v úterý 30. června a jízdenky šly doslova na dračku. Mnoho Čechů si zřejmě bez tamních kamenitých pláží dovolenou neumí představit; foto youtube.com
Pandemie nezmizela a hrozí dál
Začalo to Slovinskem a dnes už mají Češi omezený příjezd do dalších tří zemí, Lotyšska, Estonska a na Kypr, kde se musí prokazovat negativním testem na koronavirus. Na sociálních sítích se množí nářky těch, kteří si objednali a zaplatili dovolenou, že nemohou odjet, protože buď testy nestihnou, nebo se pro ně dovolená neúnosně prodraží, nebo jim zájezd rovnou zrušila cestovka. Tahle rizika musela být ale každému jasná už dávno. Ať chceme nebo ne, pandemie je tu s námi pořád a bude i nadále, dokud nebudou k dispozici účinné vakcíny. Ministr zahraničí Tomáš Petříček i premiér Babiš sice argumentují tím, že dnes už není plošně zasažené celé Česko, ale jde pouze o lokální ohniska, ale ony země, které nám daly zaracha, to vidí jinak a Češi pro ně holt znamenají nebezpečí.
Platí zákony opravdu pro každého?
Řeporyjský exot, tamní starosta Pavel Novotný, si zadělává na stále větší problémy. Asi se příliš spoléhá na to, že je miláčkem předsedy ODS Petra Fialy, který jej do Řeporyj jezdí poplácávat po ramenou. Čelí teď obvinění z podněcování k trestnému činu a výtržnictví, jehož se měl dopustit vůči bývalému policejnímu prezidentovi Stanislavu Novotnému, když vyzýval k jeho lynčování. „Pan Novotný by měl viset! ... Sere mě, ubožák...,“ pronesl na jeho adresu. Ostatně už jednomu obvinění za stejný výrok čelí od loňska, kdy vyzýval k pověšení poslance KSČM Zdeňka Ondráčka.

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný; foto repro / CNN Prima News
Vrchní policejní komisař Michal Varaďa si podle Novotného asi dovolil hodně, když jej předvolal k výslechu na odbor extremismu a terorismu na Prahu 4. Ve své reakci mu Novotný vzkázal: „Michale vole. Do 27. července mám dovolenou. Neotravuj debílku!“ A aby toho nebylo málo, dodal: „Státní zástupce je jitrnice.“ Asi si neuvědomuje, že zákon porušil i těmito svými výroky, protože u nás už tři roky platí, že za urážku policisty nebo veřejného činitele jej čeká mastná pokuta. Kdokoliv z nás by například při silniční kontrole nazval policajta volem či debílkem, vyfasuje pokutu 10 000 korun. Teď jsem jen zvědav, zda v téhle zemi platí opravdu zákony pro každého a Novotnému přistane na jeho starostovském stole na tuhle pokutu složenka.
Přestane být borelióza postrachem? Dobrých zpráv není nikdy dost
V posledních dnech mne zaujala zpráva, že vědci z Biologického centra Akademie věd v Českých Budějovicích dokončili testy své vakcíny na boreliózu a vakcína funguje opravdu stoprocentně. Lymskou boreliózou, přenášenou klíšťaty, onemocní u nás ročně více než 4500 lidí a počty neustále rok od roku narůstají, současně s nárůstem výskytu nakažených klíšťat. Spousta infikovaných si pak nese následky po celý život.

Klíště obecné; foto avcr.cz
„Lze skutečně říci, že jde o převratný objev. Ročně otestujeme několik desítek molekul, které mají potenciál přenos nákazy blokovat, ale tak vysokou účinnost jsem viděl poprvé v životě,“ říká parazitolog a molekulární biolog Radek Šíma z jihočeských laboratoří. Bakterie boreliózy jsou nebezpečné především tím, že se zahnízdí prakticky kdekoliv v těle napadeného člověka, v mozku, srdci, kůži či kloubech, a může je nenávratně poškodit. Zatím byly otestovány tři varianty vakcíny a všechny vykazují 100% účinnost. Teď už jen zbývá, aby se objevu chopila některá farmaceutická firma a začalo se s hromadnou výrobou vakcíny.
Co je největším nebezpečím pro tenhle stát? No přece důchodci!
Český důchodce je dnes asi největší strašák politických stran. Proč? Odpověď je jednoduchá, protože důchodci dnes tvoří více než polovinu oprávněných voličů v ČR a jejich počet neustále narůstá. Je jich asi 2,5 milionu, a když si vezmeme, že z 8 milionů voličů chodí k volbám asi polovina, tedy 4 miliony, z valné většiny jsou to senioři, protože mladým se k volbám moc chodit nechce. Podobná situace je i v okolních zemích, a pak se třeba v Německu objevují písně typu „Moje bába je ekologická svině“, objevují se požadavky, aby lidé nad 70 let nemohli volit, aby jim byla poskytována jen základní lékařská péče a dražší léky zůstávaly jen pro mladé, čeští Piráti za tichého přikyvování hlaviček z TOP 09 a STAN prosazují odebrání řidičáků lidem starším 70 let, a padají dokonce návrhy na vystěhování důchodců z jejich bytů, aby se uvolnily pro mladé rodiny. Nastěhovat by se měli na dožití do jakýchsi hromadných ubytoven, kde by prý měli základní lékařskou péči. Takový láskyplný klecový odchov.
Eva Holubová na DVTV:
Do seniorů s gustem kope i herečka Eva Holubová, jakoby si
nebyla vědoma, že to má taky 'za pár'. Stejně jako řada poslanců a senátorů.
Tihle likvidátoři pak slintali nadšením nad vystoupením herečky Evy Holubové v DVTV, kde pronesla, že její generace musí 'vychcípat', aby se u nás přestali dostávat k moci lidé typu Andreje Babiše. To všechno má jediný účel, radikálně snížit voličskou základnu tzv. rudých důchodců, kteří prý chronicky podléhají bolševické, zemanovské a babišovské propagandě, jak je hodnotí plátek Forum24. Jen si tak říkám, kam se poděla úcta ke stáří, k lidem, kteří během svého života posbírali nekonečné množství moudrosti a dříve byli nejváženějšími členy společnosti. Bohužel, tihle lidé si také dost pamatují a z dob totality dokážou velmi dobře odlišit lži a plané sliby od reality, a právě proto jsou tak nebezpeční. Dnes už je jasné, že kdo bude chtít uspět v budoucnu ve volbách, musí si tuhle obrovskou masu voličů získat, a to nebude vůbec jednoduché.
Starosti pražského magistrátu bych fakt chtěl mít
Jak to tak vypadá, největší starostí pražského magistrátu je v současné době přelakování autobusů a tramvají. Město na nový design pražské hromadné dopravy dokonce vypsalo soutěž, jejíhož vítěze oznámí už v nejbližší době. Jak tvrdí náměstek primátora Adam Scheinherr, který se v poslední době proslavil třeba jednosměrnou uzavírkou Smetanova nábřeží, přišla soutěž jen na nějakých 1,7 milionu korun a žádné další náklady prý nevzniknou. A teď tu o Karkulce. Scheinherr totiž tvrdí, že nové barvičky budou vozy dostávat v průběhu příštích let buď v rámci nákupu nových kusů, nebo během plánovaných celolakových údržeb. „Jednotná podoba bude vycházet ze základních barev Prahy a Středočeského kraje, tou hlavní je červená, doplňovat by ji měla bílá,“ říká Scheinherr.

Tramvají jezdí po Praze zhruba devět stovek, změna jejich 'kabátků' by tudíž přišla na zhruba 72 milionů. A autobusů je ještě podstatně víc. V poslední době se zdá, že pražští radní nemají co na práci, a tak vymýšlí skopičiny. Nejspíš na ně mají neblahý vliv blížící se volby, zbytečným rozhazováním ale přízeň voličů sotva získají; foto DPP
Opozice ale zcela logicky namítá, že celý projekt bude daleko dražší, a předsedkyně klubu ODS Alexandra Udženija to odhaduje na nějakých 100 milionů korun. Podle ní je totiž podstatný rozdíl mezi drobnými opravami poškozeného laku a kompletním přebarvením. Jen tramvají má pražský dopravní podnik nějakých 900, autobusů nesrovnatelně víc. A teď si představte, že by se měly všechny přelakovat, a to včetně dalších stovek autobusů PID, což magistrát také chce. A cena toho nejjednoduššího laku na jeden autobus je přibližně 80 000 korun. Pan Scheinherr nejspíš neumí počítat.
Opozice upozorňuje i na to, že v době koronakrize by mělo město své prostředky věnovat na mnohem důležitější projekty. Ozval se i architekt Patrik Kotas, autor designu současných tramvají, který hrozí Praze soudem a se změnou podoby tramvají zásadně nesouhlasí. Kotas dále namítá, že by přebarvením došlo k porušení tradice vizuálního stylu MHD a přebarvením by také byla porušena záruka na lak, který má trvanlivost, shodnou s délkou životnosti vozidla.

Vložil: Pavel Přeučil