Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zákeřný virus ji málem zabil, navíc ji připravil o první velkou šanci. A další obětovala lásce. Tajnosti slavných

12.06.2020
Zákeřný virus ji málem zabil, navíc ji připravil o první velkou šanci. A další obětovala lásce. Tajnosti slavných

Autor: ČT

Popisek: Miriam Hynková v roce 1959, v psychologickém dramatu Vladimíra Čecha První a poslední

FOTO Její kariéra málem skončila dřív, než vůbec načala, dokonce hrozilo, že se udusí. Lékaři dělali, co mohli, tu pravou terapii si ale nakonec dokázala najít sama. Mezitím ale přišla o životní příležitost stát se pohádkovou legendou.

Hned na počátku kariéry ji málem navždy odstavila zákeřná virová choroba, která šmahem zabíjela až třicet procent dospělých pacientů. Křehká plavovláska se ale odmítla vzdát, a když léčba moc nezabírala, vestičku k uzdravení si nakonec dokázala najít sama. Díky tomu už koncem padesátých let patřila do houfu krásných a talentovaných nadějí české kinematografie, jejichž další osud záležel především na tom, v jakých rolích zaujmou. V pomyslném souboji nakonec všechny konkurentky převálcovala Jana Brejchová a Miriam Hynková se z filmových pláten na čas úplně vytratila. Dala totiž přednost lásce.

 

S Vlastimilem Haškem v roce 1959, v povídkovém filmu Zdeňka Brynycha Pět z milionu

S Vlastimilem Haškem v roce 1959, v povídkovém filmu Zdeňka Brynycha Pět z milionu: foto Facebook

Zbožňovaný jedináček

Narodila se 11. října 1933 v Praze. Její otec Rudolf Hynek měl za sebou bouřlivé mládí, které strávil cestováním po světě. Oženil se poměrně pozdě a pro rodinu zakoupil dům na Královských Vinohradech, v němž si také zřídil ordinaci. A Miriam říkávala, že jeho kufr s africkými maskami je nejspíš v jeho sklepě kdesi uložen dodnes. Maminka byla učitelkou zpěvu, takže jediná dcera, v níž se oba rodiče viděli, měla talent a vztah k lehkým múzám po kom zdědit. A také jí v ničem nebránili. Odmalička ráda kreslila a recitovala, chodila do baletu a na hodiny zpěvu a studovala na výběrových dívčích školách. Herectví si poprvé vyzkoušela s amatérským souborem Máj, který sídlil v sousedství.

Studium na etapy

Nejprve se přihlásila ke studiu herectví na pražskou DAMU, přijata ale nebyla, a tak se vydala za svým snem oklikou. Tatínek si ale velmi přál, aby jeho jediná dcera měla vysokoškolské vzdělání, a tak další přihlášku podala na filozofickou fakultu, obor divadelní věda, nejspíš na radu tehdejšího nápadníka, který už na fakultě studoval. Přijali ji a ještě stihla radostnou novinu otci sdělit. Noc poté zemřel na záchvat mrtvice. Hledala cestu, jak se dostat k herectví, a tak začala působit jako recitátorka a konferenciérka Vysokoškolského uměleckého souboru a souboru lidové tvořivosti a podala přihlášku znovu. Přestup na DAMU jí vyšel a ocitla se v ročníku s řadou budoucích hvězd, například s Libuší Švormovou, Janem Třískou či Janem Kačerem. A v té době také dostala první velkou nabídku, která ji mohla proměnit v nezapomenutelnou hvězdu. Osud jí to ale nedopřál.

 

S Josefem Vinklářem v roce 1960, v dramatu režiséra Otakara Vávry o životě dělníků za Rakousko-Uherska Policejní hodina

S Josefem Vinklářem v roce 1960, v dramatu režiséra Otakara Vávry o životě dělníků za Rakousko-Uherska Policejní hodina; foto TV Barrandov

Zákeřný virus

Osudový nepřítel, který ji málem navždy vyřadil z normálního života, si na ni počíhal v roce 1957. Onemocněla dětskou obrnou, vysoce nakažlivým virovým infekčním onemocněním, proti němuž se paradoxně tehdy v Československu rozjíždělo celoplošné očkování. Navíc půvabná plavovláska patřila k pouhé polovině procenta pacientů, u nichž se projeví svalová ochablost, která vyústí v naprostou neschopnost pohybu. Kvůli částečnému ochrnutí dýchacích svalů jí dokonce hrozilo, že se udusí. Naštěstí si prý během léčebného pobytu v Janských Lázních vzpomněla na otcovy knihy o józe a jogínském dýchání, a sama si naordinovala rehabilitaci, která byla účinná. Jediným následkem, který jí zůstal až do konce života, byla postižená noha, svůj handicap se ale naučila mistrně maskovat.

Ztracená příležitost

Nemoc ji ale připravila o dvě velké příležitosti. Roli těhotné v dramatu Jaroslava Balíka Bomba a o princeznu Ladu v nesmrtelné pohádce režiséra Martina Friče Princezna se zlatou hvězdou. V obou případech místo Miriam stanula před kamerou o tři roky mladší zdravotní sestřička a modelka Marie Kyselková a měla obrovský úspěch. Vzápětí ale mimořádnou příležitost navždy promarnila a místo úspěšné herečky se stala oddanou manželkou Petra Haničince a ženou v domácnosti. Miriam se ale vzdát svého snu nehodlala, už v roce 1958 stanula poprvé před kamerou v malých vedlejších rolích. V roce 1959 pak na katedře herectví úspěšně absolvovala, nastoupila do prvního stálého angažmá v souboru Městských divadel pražských a její filmové postavy začaly dostávat i jména. V roce 1961 se poprvé objevila i na televizní obrazovce v inscenaci Františka Čápa Zítra a pozítří, a pak se její život rázem obrátil vzhůru nohama. A tentokrát za to mohla láska.

 

Mařena v roce 1961 v pražského Divadle Komedie, ve hře Pavla Hanuše o mladém Jaroslavu Haškovi Hašek a tajný Vinca

Mařena v roce 1961 v pražského Divadle Komedie, ve hře Pavla Hanuše o mladém Jaroslavu Haškovi Hašek a tajný Vinca; foto vis.idu.cz / Karel Drbohlav

Rande u Jungmanna

Už v roce 1960 se v pražském Komorním divadle seznámila při zkouškách hry Vratislava Blažka Příliš štědrý večer s Evženem Sokolovským. Co na něm ta krásná holka viděla, bylo pro kdekoho nepochopitelné. Byli jako oheň a voda, zatímco Miriam byla následkem nemoci uzavřená a jen tak někoho do svého mikrosvěta nepustila, o osm let starší věčně hulákající režisér byl známý cynik s neodolatelným sarkastickým smyslem pro humor. Do křehké a plaché blondýnky se bláznivě zamiloval a stal se její životní láskou. První rande prý měli na pražském Jungmannově náměstí a Miriam prý později svoji dceru varovala: „Nikdy si nedávej rande u Jungmanna.“ Stala se jeho třetí manželkou, opustila kvůli němu pražské angažmá i přátele a na dlouhá léta se odstřihla od spolupráce s filmovými produkcemi.

(Pokračování v pondělí 15. června)

 

Božoňka

 

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace