Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tvrdohlavý romantik dostal z každého maximum. A ještě u toho byla sranda. Tajnosti slavných

15.05.2020
Tvrdohlavý romantik dostal z každého maximum. A ještě u toho byla sranda. Tajnosti slavných

Foto: archiv.narodni-divadlo.cz

Popisek: Významný operní dirigent Zdeněk Chalabala

Za první republiky se to sice hvězdami jen hemžilo, opravdové mistry ale na filmovém plátně spatříte jen stěží. Největší osobnosti se totiž rodily, tvořily a žily hlavně pro divadlo. A bez velkých mistrů v orchestřišti by sotva zazářily hvězdy na jevišti.

První republika byla nejen zlatou érou prvních velkých filmových hvězd, u nichž se ale leckdy o velkém umění mluvit nedalo. Tu pravou plejádu skutečných umělců toto období nabízelo na divadelní scéně a právě tenkrát se tu formovala další generace významných osobností. A to nejen velkých pěvců, od Beno Blachuta a Eduarda Hakena přes Libuši Domanínskou, Martu Krásovou či Marii Podvalovou až po Ivo Žídka a Antonína Votavu, ale také hudebníků, operních režisérů či dirigentů. Jedním z mimořádných představitelů této generace byl dirigent Zdeněk Chalabala, jenž měl vynikající schopnost vykreslit a skloubit hudbu z orchestřiště s dějem, který se odehrával na scéně. Se stejně velkým úspěchem ale dirigoval i velká symfonická díla.

Matčin dirigent

Narodil se 18. dubna 1899 v Uherském Hradišti a talent rozhodně měl po kom zdědit. Jeho matka Otýlie Šinarová-Chalabalová byla ceněná klavíristka, varhanice a dirigentka, takže o základy synova hudebního vzdělání i umění se logicky přičinila právě ona. Už v pěti letech se Zdeněk začal učit na klavír, o dva roky později k němu přidal ještě housle. Do deseti let žil v Moravských Budějovicích, pak se během studia na gymnáziu v Uherském Hradišti stal členem studentského orchestru pod vedením profesora Kollmanna. Později založil studentský kvartet v obsazení Chalabala, Daněk, Wagner a Žejglic, s nímž vystupoval i v Moravských Budějovicích. Velmi často ale také působil jako sólový houslista i dirigent ženského sboru, který založila jeho matka.

Student učitelem

Po maturitě v roce 1917 narukoval do Vídně, z vojenského výcviku byl ale ze zdravotních důvodů osvobozen. Místo pobíhání po cvičáku tedy vystupoval ve vojenských kruzích jako houslista a souběžně si doplňoval hudební vzdělání u houslisty, hudebního pedagoga a skladatele Františka Ondříčka. V roce 1918 se zapsal na vídeňskou právnickou fakultu, v následujícím ročníku přestoupil do Prahy, vzápětí ale práva opustil, protože u něj zvítězila láska k hudbě. Od roku 1919 přešel na brněnskou konzervatoř a stal se žákem dirigenta Františka Neumanna. Během studia založil Hudební svaz vysokoškolského studentstva a v letech 1919–21 byl jeho sbormistrem. Svou činnost zahájil v květnu 1919 veřejným koncertem při příležitosti všestudentských oslav v Brně. Navíc chodil i na hodiny klavíru k Růženě Kurzové a díky mimořádnému talentu byl už od roku 1921 pověřen i první pedagogickou činností – korepeticí a řízením orchestru konzervatoře. V Neumannově třídě absolvoval v roce 1922 a o rok později ukončil studium v oddělení kompozice.

Janáčkův žák

V roce 1924 založil s kolegy v Uherském Hradišti u příležitosti stého výročí narození Bedřicha Smetany Slováckou filharmonii a stal se jejím dirigentem. První sestava orchestru byla z řad učitelů, úředníků, řemeslníků, studentů, ale také hudebníků z povolání. Současně vznikla i Hudební škola Slovácké filharmonie, která pořádala kurzy a přednášky profesorů z brněnské konzervatoře. Soubor se zaměřoval především na díla českých skladatelů. V roce 1925 ale Zdeněk z dirigentského postu odešel, protože ve studijním roce 1925-26 navštěvoval kompoziční mistrovskou třídu slavného hudebního skladatele Leoše Janáčka. Přesunul se za svým učitelem Františkem Neumannem do brněnského Národního divadla jako dirigent opery, po jeho smrti v roce 1929 se stal prvním dirigentem a v následujícím roce i dramaturgem.

Mistr z Národního

Kromě řízení brněnského orchestru začal spolupracovat s Českou filharmonií a v roce 1934 nastudoval v Záhřebu Dvořákovu Rusalku a Smetanovu Prodanou nevěstu. S brněnským divadlem se rozloučil nastudováním Fibichovy Bouře, která byla poprvé uvedena2. dubna 1936, a od 1. května 1936 už působil jako dramaturg pražského Národního divadla. Na nejvýznamnější české divadelní scéně dozrávalo jeho dirigentské umění a osobnost pod vedením legendárního dirigenta, houslisty, hudebního pedagoga a organizátora hudebního dění Václava Talicha a jeho představení se stala vedle Talichových nejvýznamnějšími. Kromě dramaturgické a dirigentské profese se ale začal věnovat i publicistice. Stal se redaktorem časopisu Národní divadlo a společně s uznávaným muzikologem Josefem Hutterem redigoval knihu České umění dramatické.

Velké putování

Po osvobození byl v roce 1945 přeložen do Ostravy s posláním pozvednout po válce tamní operu. Jako šéf operního souboru působil v severomoravské metropoli do roku 1947 a za úspěšnou práci byl oceněn 11. května 1947 Zemskou cenou osvobození. Poté se nakrátko vrátil do Prahy, kde uvedl na scéně Národního divadla jako dirigent 3. prosince 1948 s velkým úspěchem operu Antonína Dvořáka Dimitrij. V roce 1949 byl přeložen jako vynikající organizátor a dirigent do Brna na post šéfa opery. V květnu 1952 přešel do Bratislavy jako šéf opery Slovenského národního divadla, ani tam se ale dlouho neohřál. Už v září 1953 putoval zpátky do pražského Národního divadla a 24. listopadu byl jmenován za vynikající činnost zasloužilým umělcem. Držitelem tohoto titulu se stal v době, kdy ještě nebyl zpolitizován a opravdu něco znamenal.

Hvězda Velkého divadla

V roce 1955 se zúčastnil s operním souborem Národního divadla zájezdu do Moskvy, kde řídil v lednu Dvořákovu Rusalku a v září Smetanovu Prodanou nevěstu. Obě premiéry měly obrovský úspěch a vynesly mu nabídku angažmá v moskevském Velkém divadle, kterou o rok později přijal. Předtím ale ještě stihl vystoupit s operou Národního divadla v Berlíně, dirigoval v Lipsku, Záhřebu, Katovicích, Bytomi a v drážďanské Staatskapelle. V Moskvě nastoupil v polovině prosince 1956 a svoji činnost zahájil uvedením Borise Godunova, slavné opery M. P. s libretem na motivy stejnojmenné tragédie A. S. Puškina. O rok později nastudoval ve vlastní úpravě Šebalinovo Zkrocení zlé ženy. Premiéru mělo na 6. Světovém festivalu mládeže a studentstva v Moskvě a Chalabala byl za ni vyznamenán první cenou Všesvazového divadelního festivalu Svazu sovětských socialistických republik. Během působení v Moskvě se ale snažil prosazovat na ruské jeviště i českou operní tvorbu, mimo jiné uvedl v roce 1958 v Moskvě Janáčkovu operu Jenufa a o rok později v Leningradě Dvořákovu Rusalku.

Premiéru už nestihl

V roce 1958 řídil v italských Benátkách Dvořákovu Rusalku a vzápětí se mu nabídky ze zahraničí přímo hrnuly. Stáli o něj ve Florencii, Amsterdamu, Madridu, Vídni, Drážďanech, Paříži…, vzhledem k uzavřené smlouvě v Moskvě ale nemohl přijmout. Při příležitosti oslav 75. výročí založení Národního divadla byl jmenován národním umělcem a v roce 1959 se po uvedení Dvořákovy Rusalky v Leningradě konečně vrátil do pražského Národního divadla. Jeho uměleckým vrcholem se stala opera Sergeje Prokofjeva Příběh opravdového člověka, která byla v Praze uvedena v roce 1961 poprvé mimo území Sovětského svazu. Poté připravoval pro pražské publikum i Šebalinovo Zkrocení zlé ženy, jeho premiéry už se ale nedožil. Jeden z největších českých dirigentů a operních dramaturgů odešel příliš brzy, zemřel po krátké nemoci 4. března 1962.

Z každého vyčaroval maximum

„Chalabala sám neměl žádný hlas, spíše technicky přemáhal chronickou hlasovou indispozici, ale všechno dovedl demonstrovat. A neúnavně. A trpělivě. A hlavně přesvědčivě. Až více nebo méně chápavá ‘oběť‘ pochopila,“ prozradil o něm slavný operní tenor Ivo Žídek v knize Jaromíra Svobody Národní divadlo zblízka. „Nikdy nevyžadoval stereotypní opakování plným hlasem, znal jeho hodnotu a cítil, jak s ním zacházet. Stačilo ‘vyčuchat‘, co požaduje, a z dřiny se stal zážitek partnerské spolupráce. S vtipem a humorem se pak lehce dosahovalo těch žádoucích podtónů hudebně-dramaticky důležitých recitativů. Vyčaroval z každého maximum. S ním jsme opravdu studovali a nejkrásnějším zadostiučiněním za ty hodiny dorozumívání a hledání byl pocit, že se ‘studánka otvírá‘.“

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská