Dětská hvězda se hravě přehrála v křehké krásky. Zákeřný osud s ní ale měl jiné plány. Tajnosti slavných
13.04.2020
Foto: repro/FTV Prima
Popisek: Teprve šestnáctiletá Zuzana Ondrouchová v detektivce Vrah skrývá tvář
FOTO Bylo jí tehdy teprve šestnáct, přesto se díky jejímu výkonu dalo napětí doslova krájet. O pár let později sexy kočka z jedné z nejúspěšnějších sci-fi komedií sedmdesátých let naplno rozjela svůj temperament před kamerou a jen málokdo tušil, že ve skutečnosti bojuje o život.
Možná jste si i vy dopřáli o víkendu reprízu jedné z českých detektivek, která ani po více než padesáti letech neztrácí na divácké přitažlivosti. Napínavý příběh scenáristy Lubomíra Možného a spoluautora a režiséra Petra Schulhoffa Vrah skrývá tvář spolehlivě znovu a znovu přivádí diváky k obrazovkám především díky hereckému koncertu jedinečného Rudolfa Hrušínského coby majora Kalaše a Radoslava Brzobohatého v roli nadporučíka Vargy. K dramatickému vystupňování děje ale mimořádně přispěla Zuzana Ondrouchová jako psychicky zdeptaná Radka, zneužívaná vlastním otcem. Byla to Zuzanina první role, kterou se přehoupla z pozice dětské hvězdičky mezi dospěláky. Jenže sotva se stačila rozehrát, náhle se publiku navždy ztratila.

V nestárnoucí rodinné komedii z roku 1964 Táto, sežeň štěně!; foto ČT
Dětská hvězdička
Narodila se 20. března 1950 v Praze do rodiny lékaře a herectví jí bylo souzeno od dětství. Poprvé se představila divákům už v šesti letech, právě když nastoupila do základní školy, v rodinném filmu podle stejnojmenné knihy Bohumila Říhy Honzíkova cesta. Znovu si na ni produkce vzpomněly až o tři roky později, zato hned několikrát a již s většími rolemi. Zahrála si Anežku v dětském filmu Jana Valáška st. Prázdniny v oblacích, natočeném na motivy Říhovy knihy O letadélku Káněti, Ivanku v psychologickém dramatu Jiřího Krejčíka Probuzení, Janu v dětské detektivce Milana Vošmika Zpívající pudřenka a Zuzanku v dramatu Vladimíra Síse Život pro Jana Kašpara. V roce 1960 ji Václav Krška obsadil jako Aničku v psychologickém dramatu Osení, o rok později si zahrála malou Olgu v dramatu Oldřicha Daňka Pohled do očí a vzápětí jí Jan Valášek svěřil postavu Růži v dětské klasice, filmové adaptaci románu Josefa Věromíra Plevy Malý Bobeš.

Bobina v tragikomedii režiséra Václava Kršky Dívka se třemi velbloudy; foto repro/youtube.com
Koncert s Horníčkem
Doposud jmenované filmy si nejspíš vybaví jen generace seniorů, která je kdysi sledovala v kině se zatajeným dechem. Ten další, v němž Zuzana stanula před kamerou, už ale určitě znají téměř všichni. O nesmrtelnost rodinné komedie režiséra Milana Vošmika Táto, sežeň štěně!, v níž si zahrála Olgu, se totiž přičinil především herecký koncert Miroslava Horníčka coby redaktora Hlavsy, úžasné Jiřiny Šejbalové a party dětí, která nedá pokoj, dokud otce nevytrhne z jeho snů o poklidných prázdninách a nepřesvědčí ho, že jediné, co jim všem k životu chybí, je pes. Film se stal Zuzaninou poslední dětskou filmovou příležitostí. Krátce nato ukončila základku, byla přijata na Střední všeobecně vzdělávací školu, která byla tehdejší náhražkou gymnázia, a před kamerou se začala přehrávat do postav dospívajících dívek. Tou první se stala právě Radka v Schulhoffově detektivce Vrah skrývá tvář, v níž naplno předvedla svůj talent.

Servírka Jana a dcera hlavní hrdinky Anděla (Jorga Kotrbová) v seriálu Kateřina a její děti; foto ČT
Velké dilema
Ještě mnohem výraznější roli dostala v témže roce od režiséra Václava Kršky v tragikomedii Dívka se třemi velbloudy. Ztvárnila v ní šestnáctiletou Bobinu Gromovou, která neplánovaně otěhotní s montérem Pepou v podání Jana Langšádla. Jenže její milý právě odjíždí na montáž do Alžírska. Bobina je na tom stejně jako kdysi její matka, která ji porodila také v pouhých šestnácti letech. Part matky Gromové mistrně rozehrála Slávka Budínová, mladičká Zuzana jí ale byla více než důstojnou partnerkou a Bobina se stala její největší filmovou rolí. Vzápětí si na ni znovu vzpomněla Československá televize s rolí v inscenaci o nenáviděném učiteli Černá ovce. V té době řešila první velké životní dilema. Rodinné prostředí ji výrazně ovlivnilo, takže dlouho uvažovala o studiu medicíny. Nakonec se postava Bobiny stala rozhodujícím závažím na miskách vah, které ji definitivně posunuly směrem k herectví. Úspěšně absolvovala přijímačky na pražskou DAMU a během studia dál úspěšně spolupracovala s Československou televizí, takže si mimo jiné zahrála i v seriálu Kateřina a její děti, v nesmrtelné fantasy sérii pro děti Pan Tau či válečné minisérii Byl jednou jeden dům.

Majka, dcera temperamentního drožkaře Drvoty v podání Vladimíra Menšíka, a Tutek Drvota (Jiří Hrzán) ve válečné minisérii režiséra Františka Filipa z roku 1974 Byl jednou jeden dům; ČT
Prosadila se až do Národního
Po absolutoriu v roce 1972 se stala členkou souboru Východočeského divadla Pardubice, odkud přešla po čtyřech sezónách natrvalo do Divadla Vítězslava Nezvala v Karlových Varech. Divadlo jí nabídlo mnohem víc velkých příležitostí než kamera, na jevišti excelovala mimo jiné jako Divá Bára, Rosalinda v Shakespearově komedii Jak se vám líbí či šlechtična Anna v dramatu Richard III. Dokonce hostovala i v Národním divadle jako Verunka v Našich furiantech po boku Jiřího Sováka, Karla Högera, Františka Filipovského a Vlasty Matulové. V roce 1976 si vzala kolegu Petra Svárovského, s nímž se seznámila v Pardubicích. Později Svárovský ještě vystudoval dálkově na FAMU dramaturgii a scenáristiku, na přelomu tisíciletí definitivně pověsil herectví na hřebík a působí jako dramaturg, scenárista i režisér v komerčních televizích.
Eva a Jan/Karel Bureš (Petr Kostka) v komedii režiséra Jindřicha Poláka Zítra vstanu a opařím se čajem; foto imdb.com
Okouzlený Kostka
Další výraznou příležitost dostala Zuzana v roce 1977 v satirické sci-fi komedii režiséra Jindřicha Poláka Zítra vstanu a opařím se čajem. Hlavní postavu, dvojroli pilota letů do minulosti Karla Bureše a jeho identického dvojčete Jana, v ní ztvárnil Petr Kostka, původně se mu do toho ale ani trochu nechtělo. Scénář mu připadal tak praštěný, že ho nejprve vrátil s tím, že tohle hrát nebude. Režisér ho ale přesvědčil, aby si ho přečetl ještě jednou, a k tomu přidal bonus – nabídl, že si může vybrat hereckou partnerku. Díky tomu si Zuzana zahrála jeho snoubenku, artistku Evu Kroupovou, a její matku opět ztvárnila Slávka Budínová. I díky tomuto filmu se Zuzana poměrně často na televizní obrazovky dodnes vrací.

Kačenka a hrnčíř Vincek (Petr Štěpánek) v televizní pohádce z roku 1977 Bylo nebylo: Blaťácká povídačka; foto ČT
Nerovný boj o život
Poklidného manželského života si Zuzana nestihla moc užít, protože krátce po svatbě u ní lékaři diagnostikovali leukémii. A tak zatímco divoce řádila po Kostkově boku před kamerou, sváděla v soukromí bitvu o život s nemocí, nad níž neměla v druhé polovině sedmdesátých let šanci zvítězit. Artistka Eva se stala její poslední filmovou rolí. Poté i ještě zahrála s Petrem Štěpánkem v televizní pohádce Bylo nebylo: Blaťácká povídačka, po boku mimořádných hvězd Ladislava Peška a Libuše Havelkové. Krátce před smrtí ještě stihla ztvárnit postavu Karkulky v krimiseriálu ze života celníků Ve znamení Merkura a naposledy se mihla na obrazovce v adaptaci psychologického románu Ivana Olbrachta Zamřížované zrcadlo. Premiéry už se ale nedočkala. Boj se zákeřnou chorobou prohrála 3. února 1978, jen pár týdnů před osmadvacátými narozeninami. Česká kultura tak přišla o mimořádný talent, z nějž mohla vyrůst velká hvězda.

Vložil: Adina Janovská