Český James Bond v sukních uchvátil i EXPO v Bruselu. Manžel ale její úspěch nedokázal vydýchat. Tajnosti slavných
27.03.2020
FOTO Stala se českou femme fatale a sex symbolem v době, kdy se v socialistickém Československu hvězdná sláva právě nenosila. Nádherná Ruska zazářila v československých ‘barvách‘ i na světové výstavě v Bruselu.
Herectví nikdy nestudovala a první roli dostala jen díky úspěšnému manželovi. S talentem od boha a mimořádnou fotogeničností se pak už dokázala prosadit sama tradiční cestou, úspěšnými filmovými konkurzy. Plavovlasá kráska s očima, z nichž vyzařoval nezkrotný temperament, se stala sex symbolem v době, pro niž byla tou pravou hrdinkou uvědomělá soudružka v montérkách. Úchvatná Valentina Thielová, která ztělesňovala zjevení krásné a osudové ženy, později chtěla konečně herectví vystudovat. Režiséři ale milovali její bezprostřední a přirozený projev, takže jí to rozmluvili.

Milostná fantazie Karla Koníčka v komedii Florenc 13,30; repro youtube.com
Vypařil se za oceán
Narodila se 12. března 1933 v Praze jako Valentina Strachovová a po rodičích byla původem Ruska. Oba totiž emigrovali po Velké říjnové socialistické revoluci v listopadu 1917, seznámili se ale až v naší metropoli. Měli spolu tři děti, Valentina byla druhorozená. Do osudu rodiny tvrdě zasáhla druhá světová válka. Otec Grigorij Mitrofanovič Strachov byl zatčen gestapem a domů se už nikdy nevrátil. Matka se pak snažila rodinu uživit jako domácí švadlena a Valentina jí ze všech sil pomáhala. Všichni si mysleli, že otec nejspíš zahynul v některém nacistickém koncentračním táboře, všechno bylo ale jinak. Ve skutečnosti se hned po válce dostal nejprve do Venezuely, kde založil novou rodinu a narodil se mu syn Gregory. V roce 1955 pak emigroval do Spojených států a zemřel 10. září 1975 v Patersonu, ve státě New Jersey. To se ale jeho dcera dozvěděla až mnohem později.
První ztráty
Odmalička ráda recitovala a okouzlovalo ji divadlo, které hrála s ochotníky. Po obecné škole začala studovat na klasickém osmiletém gymnáziu, toužila tehdy po kariéře primabaleríny, se svým snem se ale musela brzy rozloučit kvůli problémům s klouby. A revoluční rok 1948 ukončil i další sen o maturitě a studiu. Po kvintě z gymnázia odešla, začala pracovat jako úřednice v Osvobozené domácnosti a poté v Tesle Karlín. Vyráběla keramiku, předváděla pletací stroje a pletla svetry. V pouhých osmnácti letech se poprvé provdala, jejím manželem se stal o dvanáct let starší Vladimír Thiele. Básník, dramatik, autor rozhlasových her a řady literárních monografií ji uvedl do uměleckého světa, získala díky němu kontakty a v roce 1955 i první malou roli zdravotní sestry v krátkometrážním dramatu dokumentaristy Františka Lukáše Něco se tu změnilo.

Komtesa Veronika a šenkýřka (Míla Myslíková) v historickém filmu Bořivoje Zemana z roku 1964 Bláznova kronika; repro youtube.com
Osudový sjezd
Krásná plavovláska s výraznýma očima a postavou manekýnky se pak objevila v několika reklamách, zlom v jejím životě ale znamenal sjezd československých spisovatelů v roce 1956, na který doprovázela manžela. Všiml si jí tam tehdejší asistent režie Josef Mach, požádal ji o kontakt a za nějaký čas se ozval. Díky němu dostala pozvánku na zkoušky k hereckému obsazení komedie Florenc 13,30, v němž získala jednu z hlavních ženských rolí, postavu svůdné Miriam Plecité, která se stane příčinou roztržky mezi řidičem Chalupou a jeho dívkou Barborkou a objektem milostných fantazií Karla Koníčka v podání Karla Effy. Její filmový debut sklidil u diváků nečekaný úspěch, a tak ji vzápětí režisér Zbyněk Brynych obsadil v dramatu Žižkovská romance jako osudovou krásku s neodolatelným sex appealem, rozvernou manželku souseda Kalouse. Zahrál si ho řecký herec Georgis Skalenakis, který vystudoval v padesátých letech režii na pražské FAMU.
Hvězda světové výstavy
Vzápětí následovaly další filmové nabídky, hlavně ale začala Valentina spolupracovat s pražskou Laternou magikou, s níž se zúčastnila v roce 1958 jako herečka a konferenciérka i zahraničního zájezdu na světovou výstavu do Bruselu. V náročné roli skutečné i filmové postavy se střídala se Sylvou Daníčkovou a Zdenkou Procházkovou v tzv. bruselském programu EXPO 58. A v následujícím roce už se její jméno objevilo v titulcích dokonce sedmi filmů. Nebyly to hlavní postavy, ale převážně zajímavé role dívek a mladých žen, ne vždy nejčistšího a nejnevinnějšího charakteru, kterým přitažlivý fyzický zjev a rafinovaná elegance umožňovaly těžit ze slabosti mužů. Herecké vzdělání sice neměla, dokázala ho ale nahradit přirozeným talentem a půvabem, její devízou byl navíc dar od přírody – mimořádná fotogeničnost.

Elizabet v kriminálce Transit Carlsbad; repro youtube.com
Česká femme fatale
Stala se československou filmovou hvězdou padesátých let, uznávaný básník Thiele ale popularitu své krásné ženy velmi těžce nesl, což časem způsobilo rozpad jejich vztahu a rozvod. Do konce desetiletí stihla Valentina natočit deset filmů a začala uvažovat o studiu herectví. Filmoví režiséři ale oceňovali především její civilní herecký projev, a tak jí odbornou průpravu pro jevištní praxi nakonec rozmluvili. Většinou hrála sexy potvory a složité charaktery, kladných postav najdeme v její filmografii jako šafránu. K jejím nejhezčím rolím patří mladá a šťastná manželka Dáša Jiroušková, oslavující pětileté výročí svatby v povídce To zavinil Bonifác z filmu Zbyňka Brynycha z roku 1959 Pět z milionu. Po stránce herecké vždy odvedla velmi dobrý výkon, přesto se ve filmařsky kvalitnějších projektech začala objevovat až počátkem šedesátých let, v nichž konečně mohla předvést i své nadání k dramatu. A v roce 1960 poprvé stanula před televizní kamerou v inscenaci Jiřího Bělky Osm hodin vlakem.
James Bond v sukních
V roce 1963 dostala první zahraniční nabídku od Deutsche Film (DEFA) v dramatu Stacheltier - Der Dieb von San Marengo (Zloděj ze San Marenga), která byla podmíněna dobrou znalostí němčiny. Brzy následovaly další významnější filmové role doma i v zahraničí, od roku 1965 vystupovala i na scéně zájezdových představení Pragokoncertu. A byl to opět Zbyněk Brynych, kdo jí nabídl v roce 1966 největší roli v její kariéře v dobrodružném špionážním dramatu Transit Carlsbad. Jako krásná a tajemná paní Elizabet se vněm elegantně pohybovala mezi lázeňskými hosty karlovarského interhotelu, v blízkosti významného rakouského biologa Lucka. Ten se nikdy nedozvěděl, že dáma, se kterou se sblížil, byla ve skutečnosti pracovnicí kontrašpionáže, bdící nad jeho životem, ohroženým mnoha zahraničními agenty. Postava českého Jamese Bonda v sukních Valentině seděla jak ulitá.
(Pokračování v pondělí 30. března)

Vložil: Adina Janovská